Dr Plus - Diatrofi

Τρόφιμα

Το σούσι (Sushi)

Μικρά ρολά από φρέσκο, ωμό ψάρι και άλλα θαλασσινά, συνδυασμένα με βρασμένο ρύζι, σε αποξηραμένα φύκια και άλλα λαχανικά, αρωματισμένο με γλυκό ξίδι, και έτοιμο το Shusi που στα ιαπωνικά σημαίνει εν ξύδι (SU) παστωμένο (SHImen). Το sushi αν και αποτελεί το εθνικό φαγητό της Ιαπωνίας ,εντοπίζεται αρχικά στην Νοτιοανατολική Ασία και στην Κίνα όπου γύρω στο 500 π. Χ. οι κάτοικοι της Ταϊλάνδης, του Λάος και της Βόρειας Μπόρνεο μετέφεραν, από τους ποταμούς προς τα ορεινά, μέσα σε καλάθια, τα ψάρια παστωμένα σε άλμη και απλωμένα ανάμεσα σε στρώσεις από ρύζι. Τον πρώτο βέβαια καιρό το ψάρι ήταν μαριναρισμένο ή βρασμένο σε νερό, σε σάλτσα σόγιας ή σε mirin (γλυκό κρασί από ρύζι).

Διακρίνεται σε τρία βασικά είδη το SASHIMI, το MAKI SUSHI και το NIGIRI SUSHI και μπορείτε να το απολαύσετε με καυτό πράσινο τσάι και διάφορες σος που δένουν αρμονικά με το έδεσμα.

SASHIMI: είναι ωμό, παγωμένο, κομμένο σε λεπτές φέτες, και δεξιοτεχνικά τακτοποιημένο ψάρι επάνω σε ωραίες επιφάνειες. Συνοδεύεται με ωμά ζαρζαβατικά, μαϊντανό, μαρούλι, τεμαχισμένο, φύκι ή αγγούρι. Σερβίρεται με σάλτσα σόγιας, με ponzu, μια ξινή στη γεύση σάλτσα, Wasabi, κόκκινο πιπέρι και πράσινα κρεμμύδια.

MAKI SUSHI: περιέχει φέτες από ψάρι και ζαρζαβατικά τυλιγμένα με ρύζι και περιτυλιγμένα με τραγανά λεπτά φύλλα από φύκι. Συνδυάζεται με καπνιστό σολομό, φρέσκο καβούρι ή γαρίδα, αβοκάντο, χταπόδι, αχινούς και αυγοτάραχο.

NIGIRI SUSHI: είναι μια ωμή λεπτή φέτα από ψάρι πιεσμένη με το χέρι πάνω σε επίστρωση ρυζιού. Περιέχει ελάχιστο γουασάμπι και τρώγεται αφού βουτηχτεί σε σάλτσα σόγιας, μόνο το ψάρι και όχι το ρύζι. Συνήθως έχει σαν βάση τόνο, σολομό, χέλι, συναγρίδα και γαρίδα φιλέτο.

Γενικότερα ψάρια που χρησιμοποιούνται στην παρασκευή του sushi είναι: σολομός, τόνος, ξιφίας, ζαργάνα, μαγιάτικο, λαβράκι, τσιπούρα, φαγκρί, σαρδέλα, σκουμπρί, μαλάκια όπως χταπόδι, καλαμάρι, σουπιά, γαρίδες (ζεματισμένες) και κόκκινοι αχινοί.

Διατροφική αξία

Οι θερμίδες σούσι μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με τα μεγέθη τους και το σεφ. Ωστόσο υπάρχουν ελάχιστες αποκλίσεις και μπορούμε να δώσουμε μια διατροφική επισήμανση ανά 100gr δηλαδή περίπου ανά 2 κομμάτια (πηγή : www.sushifaq.com)

ΘΕΡΜΙΔΕΣ/ 100gr: 96 ΚCal

Υδατάνθρακες: 30-40gr (κυρίως σύνθετα σάκχαρα από το ρύζι και τα χορταρικά)

Λίπη: 2-4 gr κατά μέσο όρο, ενώ αν περιέχουν αβοκάντο φθάνουν τα 5gr

Πρωτεΐνες 4-8gr και ποικίλουν ανάλογα με το ψάρι και την ποσότητα ου περιέχεται

Φυτικές ίνες: 1-3gr

Θρεπτικές ιδιότητες

Τα ψάρια είναι πλούσια σε Ω3 λιπαρά οξέα και έχουν εύπεπτες πρωτεΐνες ,οι οποίες περιέχουν 9 βασικά αμινοξέα .Επίσης έχουν πολλά μέταλλα, ασβέστιο, φώσφορο και σίδηρο.

Τα Nori είναι φύλλα από ξεραμένα φύκια, και αποτελούν πηγή υψηλού βαθμού πρωτεϊνών, ασβεστίου , φώσφορου και σιδήρου. Επίσης περιέχουν πολλά ιχνοστοιχεία όπως Ιώδιο που είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα, καλίου ,μαγνησίου και φιλικού οξέος ,βιταμίνες Α, Β1, Β2, Β6, C και D.

Το Wasabi πράσινο και καυτερό, είναι ένα είδος ραδικιού, πλούσιο σε βιταμίνη C. Είναι πολύ ισχυρό αντβακτηρίδιακό γι’ αυτό και προστατεύει από τη πλάκα στα δόντια.

Το ξύδι ρυζιού, το οποίο χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ρυζιού, έχει αντισηπτικές ιδιότητες και καταπολεμά τη χοληστερίνη.

Το τζίντζερ αποτελείται σε μεγάλο ποσοστό από νερό (περίπου 80%). Περιέχει αρκετό κάλιο, ψευδάργυρο, και πολυφαινόλες, στις οποίες οφείλονται κάποιες από τις ωφέλιμες δράσεις του. Επιπλέον βοηθά στην δυσπεψία και την ναυτία.

Σάλτσα σόγιας, η οποία φτιάχνεται από φασόλια σόγιας, νερό και αλάτι εκτός απ’ ότι νοστιμίζει τα φαγητά έχει υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη, μαγνήσιο, σίδηρο, ψευδάργυρο και σελήνιο. Και φαίνεται να προστατεύει από ορισμένες μορφές καρκίνου (προστάτη και παχέος εντέρου).

Το Αβοκάντο είναι πλούσιο σε ω3 λιπαρά οξέα και βοηθά στην καταπολέμηση της χοληστερίνης

Και όλα αυτά μαζί μας δίνουν το Sushi μια ιδιαίτερα θρεπτική τροφή, πλούσια σε πρωτεΐνες, βιταμίνες Β, ιχνοστοιχεία, φυτικές ίνες και Ω3 λιπαρά οξέα, τα οποία συμβάλουν στην διατήρηση της καλής υγείας αφού προστατεύουν το καρδιαγγειακό σύστημα αυξάνοντας την «καλή» χοληστερίνη, HDL και συντελούν στην μείωση της «κακής» χοληστερίνης, LDL Μειώνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης εγκεφαλικών και καρδιακών επεισοδίων Συμβάλουν σε ένα καλό μεταβολισμό, βοηθούν στην καταπολέμηση ασθενειών, όπως η αρθρίτιδα, η ψωρίαση, βοηθούν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και συμβάλλουν στη μείωση της πιθανότητας κατάθλιψης. Ενισχύουν επίσης την μνήμη και την αύξηση της αντοχής στο αλκοόλ .

Ωστόσο καλό θα είναι να συνοδευτεί με μικρή μερίδα σος αφού συνηθίζουν να την παρασκευάζουν με αρκετό αλάτι και ζάχαρη!

Προσοχή επίσης θα πρέπει να δοθεί σε υπερκατανάλωση καθώς σε πρόσφατες έρευνες που έγιναν βρέθηκαν αυξημένα επίπεδα υδραργύρου σε μεγάλα σε όγκο και ηλικία ψάρια (τόνος, ξιφίας, τσιπούρα, ροφός, κ.α.).Η Αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων και η Υπηρεσία Περιβάλλοντος προειδοποιεί τις εγκύους και τα παιδιά, να περιορίσουν την κατανάλωση κάποιων ποικιλιών τόνου κονσέρβας, καθώς η παρουσία υδραργύρου πιθανολογείται ότι είναι σε θέση να προκαλέσει βλάβη του αναπτυσσόμενου νευρικού συστήματος.

Η κατανάλωση πρέπει να γίνεται με μέτρο (300-400 gr εβδομαδιαίως) στα πλαίσια μιας ισορροπημένης και πολυποίκιλης διατροφής. Τα sushi αποτελεί εξαιρετικά καλή επιλογή για ένα ωραίο και υγιεινό γεύμα .Είναι εύγεστο και φαίνεται να εντάσσεται ολοένα και περισσότερο στις συνήθειες του δυτικού κόσμου.

επιτρέπεται η αναδημοσίευση με την προϋπόθεση της αναφοράς του www.diatrofi.gr  και των στοιχείων του συγγραφέα

Σχετικά με τον δημιουργό

Diatrofi.gr | Διαχειριστής

Από τη συντακτική ομάδα της επιστημονικής ομάδας Διατροφή. Σύντομα θα συμπληρωθούν τα συνολικά στοιχεία του δημιουργού.