Dr Plus - Diatrofi

Τρόφιμα

Φρέσκα ή κατεψυγμένα λαχανικά;

Το πόσο πολύτιμα είναι τα φρούτα και λαχανικά στην διατροφή του μέσου ανθρώπου είναι κάτι που πολύ καλά έχει θεμελιωθεί από όλη την επιστημονική βιβλιογραφία. Τα πολύτιμα συστατικά τους σε κάθε μελέτη επιβεβαιώνουν την σημαντική τους προστατευτική τους δράση σε μια σειρά από σοβαρές εκφυλιστικές παθήσεις που μπορεί να είναι ακόμα και θανατηφόροι. Οι φυτικές ίνες, τα μέταλλα, οι βιταμίνες αλλά και τα φυτοχημικά κυριολεκτικά θωρακίζουν την υγεία μας και μας παρέχουν μια εξαιρετική προστατευτική δράση ενάντια σε διάφορους τύπους καρκίνου, καρδιοπάθειες, εγκεφαλικά κλπ.

Πρακτικά πλέον είναι πού σπάνια κάποιος να δει κάποιο μανάβικό ή κατάστημα χωρίς μια τεράστια ποικιλία φρούτων και λαχανικών όλο το χρόνο, ακόμα και με φρούτα που είναι εκτός εποχής, προερχόμενα από διάφορα μέρη του πλανήτη. Τι γίνεται όμως όταν οι επιλογές είναι πραγματικά περιορισμένες; Όταν τα ράφια δεν καλύπτουν όλες μας τις επιλογές και επιθυμίες; Μπορούμε να στραφούμε άνετα και άφοβα προς το ψυγείο όπου μπορούμε να βρούμε εναλλακτικές λύσεις;

Η κατάψυξη των τροφίμων είναι μια παραδοσιακή μέθοδος συντήρησης τροφίμων γνωστή και εφαρμοσμένη εδώ και πάρα πολλά χρόνια από την βιομηχανία τροφίμων. Επιτρέπει την συντήρηση τροφών φυτικής και ζωικής προέλευσης και παρατείνει τον χρόνο διατήρησης και αποθήκευσής τους πέρα από τον κανονικό. Ακόμα και πολλές νοικοκυρές σε αγροτικές περιοχές (αλλά και σε αστικές) την περίσσεια των λαχανικών που παράγουν στον κήπο τους ή εποχιακά προμηθεύονται από την αγορά την συντηρούν για μελλοντική χρήση. Πολλοί από εμάς θυμόμαστε τις γιαγιάδες μας ή τις μητέρες μας να ζεματίζουν τα αμπελόφυλλα ή τα φασολάκια για να τα χρησιμοποιήσουν αργότερα.

Έχουν όμως την ίδια διατροφική αξία με τα φρέσκα; Κρατούν αναλλοίωτα τα θρεπτικά τους συστατικά; Πολλές και εκτεταμένες μελέτες έχουν γίνει και προς αυτή την κατεύθυνση. Από το 1998 το FDA έχει επιβεβαιώσει αυτό που γνωρίζουν εμπειρικά όλοι. Ότι το ζεμάτισμα φρεσκοκομμένων και φρέσκων συλλεγμένων λαχανικών αναστέλλει την ενζυμική δραστηριότητα και επιτρέπει την κατάψυξή τους χωρίς καμία διαφοροποίηση ή θρεπτική υποβάθμιση.

Το ζήτημα λοιπόν μετατοπίζεται από το αν έχουν ποιοτικές διαφοροποιήσεις στο πόσα από αυτά μπορούμε και πρέπει να καταναλώνουμε καθημερινά. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 που οι επιστημονικές και επιδημιολογικές μελέτες άρχισαν να αναδεικνύουν την ωφελιμότητα της κατανάλωσης των φρούτων και των λαχανικών, το σύνθημα που κυριάρχησε ήταν το 5 την ημέρα, εννοώντας την ελάχιστη κατανάλωση 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών ανά μέρα από ένα άτομο. Πλέον όμως με τα νέα δεδομένα και με την ανάγκη για καλύτερη ποιότητα διατροφής, για να μπορέσει ένας μέσος άνθρωπος να προσλάβει όλη την θετική δράση των συστατικών των φρούτων και λαχανικών, το σύνθημα πρέπει να διαφοροποιηθεί στο «φρούτα και λαχανικά»: όσα πιο πολλά – τόσο πιο καλά.

Σε γενικές γραμμές η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών είναι πού καλύτερη από την μη κατανάλωση. Σε μια εποχή με πολλές έτοιμες καταναλωτικές επιλογές όλο και μειώνεται το ποσοστό της κατανάλωσης των φρούτων και λαχανικών στην διατροφή μας. Όλο και πιο πολλά παιδιά δείχνουν απροθυμία να φάνε κάποιο φρούτο σαν σνακ και στρέφονται σε λιγότερες υγιεινές (στην καλύτερη περίπτωση) ή και ανθυγιεινές επιλογές.

Πως μπορούμε να εντάξουμε πιο πολλά φρούτα και λαχανικά;

  • Ποικιλία στις επιλογές. Στην εβδομαδιαία τροφοδοσία του σπιτιού διαλέξτε πολλά και διαφορετικά φρούτα και λαχανικά για να καταναλώσετε.
  • Δοκιμάστε νέες γεύσεις αγοράζοντας νέα είδη φρούτων και λαχανικών
  • Βάλτε ένα μπολ με φρεσκοκομμένα λαχανικά σε ένα ορατό σημείο μέσα στο ψυγείο. Το τσιμπολόγημα θα γίνεται πλέον υγιεινά
  • Λίγες σταφίδες ή αποξηραμένα φρούτα μπορούν να υποκαταστήσουν κάποιο γλύκισμα
  • Βάλτε φρούτα στο πρωινό! Ανακατέψτε τα με δημητριακά!
  • Κάντε περίεργους χυμούς με πολλά και διαφορετικά φρούτα!
  • Ετοιμάστε πολύχρωμες σαλάτες με διαφορετικά λαχανικά κάθε φορά

Σχετικά με τον δημιουργό

Diatrofi.gr | Διαχειριστής

Από τη συντακτική ομάδα της επιστημονικής ομάδας Διατροφή. Σύντομα θα συμπληρωθούν τα συνολικά στοιχεία του δημιουργού.