Dr Plus - Diatrofi

Τρόφιμα

Το παγωτό

Το παγωτό αποτελεί την πιο γλυκιά και δροσιστική απόλαυση του καλοκαιριού για μικρούς και μεγάλους. Τις καυτές μέρες που οι παραλίες είναι γεμάτες κόσμο είναι το καλύτερο επιδόρπιο, κυρίως για τα παιδιά. Το βρίσκουμε σε διάφορες γεύσεις και συνδυάζεται με πολλά γλυκά, για το λόγο αυτό είναι και ακαταμάχητο. Το παγωτό είναι προϊόν γάλακτος, παρόλα αυτά όμως σε μερικές περιπτώσεις παγωτά θεωρούνται και αυτά που παρασκευάζονται από χυμούς χωρίς τη χρήση συστατικών γάλακτος, οι γνωστές γρανίτες.

 

Το παγωτό είναι μίγμα διαφόρων συστατικών, μεταξύ των οποίων το νερό, που βρίσκεται στη μεγαλύτερη ποσότητα. Τα κύρια συστατικά του παγωτού είναι το γάλα, η ζάχαρη ή η γλυκόζη, το βούτυρο ή η κρέμα γάλακτος και το κακάο για τα προϊόντα με γεύση σοκολάτας. Εκτός από τις βασικές αυτές ύλες για την παραγωγή ενός παγωτού απαιτούνται και άλλα υλικά , τα οποία εξυπηρετούν συγκεκριμένους σκοπούς. Οι αρωματικές ύλες χρησιμοποιούνται για να δώσουν στο παγωτό την χαρακτηριστική γεύση και το άρωμά του. Οι γαλακτωματοποιητές και σταθεροποιητές βοηθούν την καλύτερη ενσωμάτωση των υλικών μέσα στο μείγμα και στους οποίους οφείλεται η υπέροχη υφή του παγωτού. Οι χρωστικές ουσίες συντελούν στην καλύτερη εμφάνιση και βελτίωση του αρώματος. Οι πρόσθετες ύλες όπως σιρόπια, μπισκότα και ξηροί καρποί διαφοροποιούν το ένα παγωτό από το άλλο και έτσι είναι δυνατόν να ικανοποιούνται όλες οι διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών.

Πολλές φορές γίνεται λόγος για το πόσο καλά ή κακά είναι τα παγωτά, αν έχουν πολλές θερμίδες ή αν κάνει να τα τρώνε τα παιδιά. Πολλοί δε γνωρίζουν πως το παγωτό έχει υψηλή διατροφική αξία, αφού είναι πηγή πρωτεϊνών, υδατανθράκων, λιπαρών, βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων.

Όσο πιο απλό το παγωτό τόσες λιγότερες θερμίδες έχει. Ένα παγωτό περίπου 100 γραμμαρίων αποδίδει από 150 έως 250 θερμίδες. Ένα παγωτό ξυλάκι βανίλια, για παράδειγμα, αποδίδει λιγότερες θερμίδες από ένα ξυλάκι με σιρόπι, ξηρούς καρπούς ή επικάλυψη σοκολάτας. Το γάλα είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες, οι οποίες είναι υψηλής βιολογικής αξίας, γιατί περιέχουν αμινοξέα τα οποία δεν μπορεί να τα συνθέσει ο ανθρώπινος οργανισμός και πρέπει να ληφθούν από την τροφή. Οι υδατάνθρακες προέρχονται κυρίως από τις γλυκαντικές ύλες και τη λακτόζη του γάλακτος. Τα λιπαρά του παγωτού προέρχονται από τα λιπαρά του γάλακτος και από άλλα συστατικά, όπως το βούτυρο και η κρέμα γάλακτος. Το λίπος του γάλακτος προσφέρει ενέργεια, λιπαρά οξέα και λιποδιαλυτές βιταμίνες (A, D, E και Κ).

Επίσης, το γάλα ως βασικό συστατικό του παγωτού είναι πολύ καλή πηγή λινολεϊκού οξέος, ένα συστατικού το οποίο έχει προστατευτική δράση κατά των χρόνιων παθήσεων. Το πιο σημαντικό μέταλλο που βρίσκεται στο παγωτό είναι το ασβέστιο. Το ασβέστιο είναι απαραίτητο στη διατροφή του παιδιού καθώς θεωρείται απαραίτητο στοιχείο για το σχηματισμό γερών οστών και δοντιών, καθώς και για την ομαλή λειτουργία του μυοκαρδίου. Στο γάλα, επίσης, περιέχονται βιταμίνες του συμπλέγματος Β (Β12, Β6).

Αν και κανείς δεν μπορεί να αντισταθεί στη νοστιμιά ενός παγωτού, η υπερκατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση βάρους, σε πιθανή αύξηση χοληστερίνης ή σακχάρου σε συνδυασμό πάντα με άλλους παράγοντες. Μπορεί, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, το παγωτό να έχει υψηλή θρεπτική αξία, παρόλα αυτά όμως είναι πλούσιο και σε θερμίδες. Η ζάχαρη και τα λιπαρά είναι τα συστατικά που συμβάλλουν περισσότερο στη θερμιδική αξία του παγωτού. Το παγωτό μπορεί να περιέχει ξηρούς καρπούς, σιρόπι, καραμέλα, κομματάκια σοκολάτας, τα οποία είναι μεν νόστιμα, αλλά έχουν πολλές θερμίδες.

Όσοι δεν μπορούν να καταπολεμήσουν τη λαχτάρα τους για παγωτό ακόμα και σε περιόδους δίαιτας θα πρέπει με τη βοήθεια του διαιτολόγου-διατροφολόγου τους να βρουν μια λύση, έτσι ώστε να αποφευχθεί η υπερβολική κατανάλωση αυτού. Το μυστικό είναι πάντα το μέτρο. Μια μικρή μπάλα από παγωτό βανίλια ή ένα μικρό συσκευασμένο παγωτό βανίλιας μπορεί να βοηθήσει όσους κάνουν δίαιτα ή απλά θέλουν να παραμείνουν στα ίδια κιλά. Τρώγοντας 1-2 φορές την εβδομάδα μια μικρή ποσότητα παγωτού και φυσικά προσέχοντας τη διατροφή τους δε σημαίνει πως θα παχύνουν.

Γνωστά κυρίως σε όσους έχουν κάνει κάποια στιγμή δίαιτα είναι και τα light παγωτά. Τα light παγωτά είναι προϊόντα στα οποία είτε τους έχει αφαιρεθεί ένα ποσοστό ή και ολόκληρο το λίπος είτε ένα ποσοστό ή το σύνολο των σακχάρων τους και έχει αντικατασταθεί από άλλες ουσίες με ισχυρότατη γλυκαντική δράση και ελάχιστες θερμίδες. Κανένα, όμως, δεν είναι 0% σε θερμίδες! Γνωρίζατε, για παράδειγμα, ότι ένα ξυλάκι παγωτό light (0% σε ζάχαρη, με επικάλυψη σοκολάτας) σας δίνει περί τις 180 θερμίδες, δηλαδή ακριβώς όσες και μία μπάλα παγωτό «κανονικής» σοκολάτας; Αν και τα προϊόντα αυτά έχουν λίγα λιπαρά ή ζάχαρη δε σημαίνει πως δεν έχουν και θερμίδες. Επομένως, τα light παγωτά είναι μια λύση όταν θέλουμε να προσέξουμε το βάρος μας αλλά πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο, αφού και αυτά παχαίνουν μετά από αλόγιστη κατανάλωση.

Το παγωτό είναι μια καλοκαιρινή λιχουδιά αγαπητή από όλους. Μπορεί να αντικαταστήσει ένα μικρό γεύμα όταν είστε σε μια παραλία ή κάποιο απόγευμα στο σπίτι που θέλετε να δροσιστείτε γλυκά. Φυσικά έχει υψηλή θρεπτική αξία αλλά μην ξεχνάτε ποτέ πως έχει και υψηλή θερμιδική. Για το λόγο αυτό μην τρώτε περισσότερα από 1-2 παγωτά την εβδομάδα για να διατηρείστε πάντα σε φόρμα.

Σχετικά με τον δημιουργό

Diatrofi.gr | Διαχειριστής

Από τη συντακτική ομάδα της επιστημονικής ομάδας Διατροφή. Σύντομα θα συμπληρωθούν τα συνολικά στοιχεία του δημιουργού.