Τρόφιμα

6 ΤΡΟΦΙΜΑ ΓΙΑ ΝΑ ΦΑΙΝΕΣΤΕ ΝΕΟΤΕΡΟΙ

Επιμέλεια Άρθρου: Σοφία Μπάμπου & Βασιλική Αμπατζιάδου Διαιτολόγοι- Διατροφολόγοι

ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ
Tο ελαιόλαδο είναι πλούσιο σε λιπαρά οξέα και αντιοξειδωτικά όπως: οι πολυφαινόλες που συμβάλουν στην προστασία από το οξειδωτικό στρες και η βιταμίνη E γνωστή στην κοσμετολογία για την καλλυντική της δράση. Επίσης περιέχει και άλλα σημαντικά δραστικά συστατικά όπως για παράδειγμα η χλωροφύλλη που χαρίζει στο δέρμα λάμψη και υγεία. Ο Όμηρος αποκαλούσε το ελαιόλαδο «υγρό χρυσάφι» , ένας τίτλος που στις μέρες μας δικαιώνεται. Χάρη στις αντιοξειδωτικές και αντιγηραντικές του ιδιότητες το ελαιόλαδο θεωρείται σήμερα μια από τις κορυφαίες φυσικές καλλυντικές τροφές. Κρέμες σώματος, προσώπου, σαπούνια, σαμπουάν, μάσκες μαλλιών και πολλά άλλα καλλυντικά του εμπορίου έχουν ως βάση το ελαιόλαδο. Το ελαιόλαδο διατηρεί την ελαστικότητα και την ανθεκτικότητα του δέρματος καθώς ωριμάζουμε. Ειδικά το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο χωρίς χημικά και προσμίξεις μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση από πόνους στις αρθρώσεις οι οποίες ταλαιπωρούνται από το γήρας. Αυτό χάρη στην ουσία ολεοκανθάλη που έχει δράση αντίστοιχη με το φάρμακο ibuprofen. Έρευνες επάνω στη μεσογειακή διατροφή και το ελαιόλαδο δείχνουν πως μπορεί να βοηθήσει και στον έλεγχο του βάρους. Η προσθήκη βάρους είναι ένα από τα σημαντικότερα θέματα που μας απασχολεί καθώς γερνάμε. Ένα υγιές βάρος κάνει πάντα το σώμα μας να δείχνει πιο νεανικό. Συστήνεται λοιπόν από τους ειδικούς να καταναλώνουμε καθημερινά τουλάχιστον 2 κουταλιές ελαιόλαδο. 

ΑΒΟΚΑΝΤΟ

Το αβοκάντο είναι ένας «θησαυρός» από ωφέλιμα θρεπτικά συστατικά, όπως μονοακόρεστα λιπαρά (MUFA’S), φυτικές ίνες, κάλιο, φιλικό οξύ, καροτενοειδή, βιταμίνες A, B, C και E. Αρκετές έρευνες δείχνουν πως το αβοκάντο μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους και να κάνει το σώμα να δείχνει πιο νεανικό. Σε αρκετές δίαιτες μπορεί να αντικαταστήσει τα κορεσμένα λιπαρά και να έχει ευεργετικά οφέλη για την υγεία. Η χρήση του αβοκάντο σαν πηγή λιπαρών μπορεί να μειώσει την πείνα και τις λιγούρες και να ενισχύσει τον κορεσμό. Επίσης υπάρχουν έρευνες που υποστηρίζουν πως τα μονοακόρεστα λιπαρά (MUFA’S)  του αβοκάντο δρουν ενάντια στην αποθήκευση κοιλιακού λίπους κάτι που οι περισσότεροι άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι καθώς μεγαλώνουν. (Tentolouris et al., 2008Paniagua et al., 2007a2007b). Οι ξανθοφύλες που περιέχει το αβοκάντο έχουν αντιοξειδωτικές ικανότητες και προστατεύουν το DNA προάγοντας έτσι την αντιγήρανση. (Yong et al., 2009) Το αβοκάντο επίσης περιέχει λουτείνη και ζεαξανθίνη ουσίες που βοηθάνε και προστατεύουν την όραση και την υγεία των ματιών. Επειδή είναι υψηλής βιοδιαθεσιμότητας  τα καροτένια που περιλαμβάνονται στο αβοκάντο αποτελούν ισχυρή ασπίδα προστασίας από την υπεριώδη ακτινοβολία. Ανάμεσα σε άλλα το αβοκάντο έχει επουλωτική, αναπλαστική και ενυδατική δράση για το δέρμα. Γι αυτό και το αβοκάντο ανήκει στη «χρυσή» λίστα υλικών της σύγχρονης κοσμητολογίας. Εσείς απλά βάλτε το στη «χρυσή» λίστα υλικών της κουζίνας σας και σί8γουρα δε θα το μετανιώσετε. Μπορεί να καταναλωθεί ωμό από μόνο του ή και συμπληρωματικά σε σαλάτες, σος και ντρέσιγκ. Αν σας περισσέψει μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε σαν μάσκα προσώπου καθώς η τοπική εφαρμογή συντείνεται για την υγεία του δέρματος. (Roberts et al., 2009Morganti et al., 20022004).

ΣΚΟΡΔΟ

Μια διατροφή πλούσια σε σκόρδο μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη κατά των ρυτίδων και των γραμμών έκφρασης του προσώπου Επιπροσθέτως προλαμβάνει τις μολύνσεις από μικρόβια, την υπέρταση, τη στεφανιαία νόσο και την αθηροσκλήρωση. Το σκόρδο παρέχει στον οργανισμό αντιοξειδωτικά με αντιγηραντική δράση όπως ο ψευδάργυρος και το σελήνιο. Την ισχυρότερη όμως αντιγηραντική δράση την έχει αλισίνη, μια ουσία που τη βρίσκουμε μόνο στο σκόρδο. Η αλισίνη είναι υπεύθυνη και για την έντονη οσμή του σκόρδου και δημιουργείται κατά την κοπή ή πολτοποίηση του σκόρδου στο μάσημα. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Indian Journal of Dermatology, Venereology and Leprology, το σκόρδο έχει μεταξύ άλλων την ιδιότητα να συμβάλλει στην αύξηση των τριχών στο κεφάλι του ανθρώπου, να καταπολεμάει την τριχόπτωση και να προστατεύει από το γκριζάρισμα των μαλλιών. Το σκόρδο περιέχει σημαντικά συστατικά συμπεριλαμβανομένου του θείου, του χαλκού, της βιταμίνη C και πολλών μετάλλων που είναι ιδιαίτερα επωφελή για την ανάπτυξη των μαλλιών. Ο χαλκός στο σκόρδο προωθεί την ανάπτυξη των τριχών, πυκνώνει τα μαλλιά και εντείνει το χρώμα τους. Σε ανασκόπηση 23 ερευνών για τη χρήση του σκόρδου στη δερματολογία συμπεραίνεται ότι η καθημερινή κατανάλωση σκόρδου έχει καλή επίδραση στο ανοσοποιητικό, στην προστασία από την UVB ακτινοβολία και στη θεραπεία του καρκίνου. Επιπλέον τοπική εφαρμογή εκχυλίσματος σκόρδου μπορεί να είναι ωφέλιμη στην ψωρίαση, στην επούλωση εκδορών και σε άλλες παθήσεις του δέρματος. (Garlic in dermatology, Pazyar N1Feily A Jundishapur University of Medical Sciences, Department of Dermatology, Ahvaz, Iran). Τέλος, καλό είναι το σκόρδο να καταναλώνεται ωμό ώστε να διατηρείται η πλούσια αυτή αντιοξειδωτική του δράση στο μέγιστο.

ΡΟΔΙ

Το ρόδι είναι ο καρπός που έδωσε ο Άδης στην Περσεφόνη για να την ΄δέσει’ με τον κάτω κόσμο καθώς και το έμβλημα  των Ελευσίνιων Μυστηρίων. Στην ελληνική παράδοση αποτελεί σύμβολο γονιμότητας και μακροζωίας. Το ρόδι είναι πλούσιο σε βιταμίνες A, C και E αλλά και σε σίδηρο, κάλιο, φυτικές ίνες. Ένα ρόδι καλύπτει το 40% των αναγκών σε βιταμίνη C και το 25% των αναγκών σε φυλλικό οξύ ενός μέσου ενήλικα. Η αντιοξειδωτική ικανότητα του ροδιού μάλιστα έχει υπολογιστεί ότι είναι να είναι μεγαλύτερη από εκείνη του κόκκινου κρασιού. Το ρόδι φημίζεται για την αντιφλεγμονώδη δράση του καθώς και την επουλωτική του ικανότητα. Ανάμεσα σε άλλα προστατεύει από εγκεφαλικές βλάβες, ρίχνει την πίεση, βοηθά στην   πρόληψη του καρκίνου, και στην αντιμετώπιση της οστεοαρθρίτιδας. Το ρόδι ανήκει στις πιο ισχυρές αντιγηραντικές τροφές. Περιέχει  μία ουσία που λέγεται ελλαγικό οξύ. Το ελλαγικό οξύ βοηθά στο να ενεργοποιηθεί το κολλαγόνο, που ενισχύει την νεότητα της επιδερμίδας χαρίζοντας της ελαστικότητα. Επειδή ενισχύει την νεανική όψη της επιδερμίδας χρησιμοποιείται συχνά σε κρέμες αντιγήρανσης. Μέσα από την αντιοξειδωτική του δράση χαρίζει λάμψη και λεία και απαλή υφή. Επιπλέον βοηθά στην αντιμετώπιση της ακμής  και  είναι ιδανικό για την αποτοξίνωση του οργανισμού. Τέλος το ρόδι είναι τονωτικό για τα μαλλιά κάνοντάς τα να μακραίνουν πιο γρήγορα και είναι πιο λαμπερά.

ΑΜΥΓΔΑΛΑ

Τα αμύγδαλα θεωρούνται πολύ ευεργετικά για τον οργανισμό. Τα αμύγδαλα έχουν πολύ ιδιαίτερη γεύση και είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Είναι καλή πηγή βιταμίνης Ε, αμινοξέων και φυτικών ινών. Περιέχουν ασβέστιο, κάλιο, ψευδάργυρο, φώσφορο, μαγνήσιο, μαγγάνιο και ωφέλιμα λιπαρά οξέα. H κατανάλωση αμυγδάλων ενισχύει την καλή χοληστερόλη και μειώνει την κακή χοληστερόλη στον οργανισμό. Οι διαιτολόγοι τα θεωρούν πολύ χρήσιμα για μία σωστή και ισορροπημένη διατροφή αλλά και για απώλεια βάρους διότι προκαλούν εύκολα το αίσθημα του κορεσμού και μειώνουν τις «λιγουρες». Όσο αφορά την αντιγήρανση χαρίζουν στην επιδερμίδα και τα μαλλιά λάμψη δίνοντας έτσι μια πιο νεανική όψη σε όποιον τα έχει στη διατροφή του. Η βιταμίνη Ε που περιλαμβάνουν τρέφει το δέρμα και το προστατεύει από την οξείδωση, την ξηρότητα και την αφυδάτωση. Η εξωτερική χρήση αμυγδαλέλαιου δρα ενάντια στη λιπαρότητα του δέρματος και βοηθά στην αντιμετώπιση των ρυτίδων και των χρωματισμών που υπάρχουν στο δέρμα. Το αμυγδαλέλαιο χαρίζει υγεία στα μαλλιά δρώντας ενάντια στην τριχόπτωση, την πιτυρίδα και το φριζάρισμα!  Συνίσταται επομένως να καταναλώνετε 5-10 αμύγδαλα καθημερινά στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής.

ΛΙΠΑΡΑ ΨΑΡΙΑ

Oι επιστήμονες στο παρελθόν παρατήρησαν ότι οι λαοί που τρέφονταν κυρίως με ψάρια (Εσκιμώοι-Ιάπωνες) εμφάνιζαν ιδιαίτερα χαμηλά ποσοστά περιστατικών καρδιακών παθήσεων. Από τότε η επίδραση των συστατικών των ψαριών μελετήθηκε από πολλούς ερευνητές και όλοι κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα οφέλη των ωμέγα 3 λιπαρών οξέων (που περιέχονται στο λίπος των ψαριών) είναι σημαντικά για την υγεία μας. Τα ωμέγα 3 είναι απαραίτητα λιπαρά οξέα τα οποία βρίσκονται μέσα σε συγκεκριμένες ζωικές και φυτικές τροφές. Φυσικές τροφικές πηγές των ωμέγα 3 λιπαρών οξέων είναι τα ψάρια (π.χ. σαρδέλες, σκουμπρί, γαύρος, ρέγγα, τόνος, κ.λπ.), αλλά και ορισμένοι καρποί (π.χ. σόγια, καρύδια, κ.λπ.) και σπόροι. Τα κυριότερα λιπαρά οξέα είναι το λινολεϊκό, το λινολενικό και το αραχιδονικό. Από τα παραπάνω σε ορισμένες ποσότητες ο οργανισμός μπορεί να συνθέσει το λινολενικό και το αραχιδονικό. Το λινολεϊκό οξύ όμως δεν συντίθεται από τον ανθρώπινο οργανισμό. Τα απαραίτητα λιπαρά οξέα είναι  πρόδρομες ουσίες των ορμονών προσταγλαδινών που είναι υπεύθυνες για ένα ευρύ φάσμα φυσιολογικών λειτουργιών όπως:

  • Αποτελούν δομικά συστατικά των κυτταρικών μεμβρανών
  • Είναι στοιχεία απαραίτητα για τη σύνθεση διαφόρων ορμονών (πχ. προσταγλαδίνες)
  • Είναι απαραίτητα για την κανονική ανάπτυξη του κεντρικού νευρικού συστήματος του ανθρώπινου οργανισμού.
  • Είναι απαραίτητα για την καλή κατάσταση των ιστών, του δέρματος, των μαλλιών και των νυχιών.
  • Έχουν ευεργετική επίδραση στις δερματοπάθειες, στο καρδιαγγειακό σύστημα και στην αρθρίτιδα
  • Συμβάλλουν στην ψυχοκινητική εξέλιξη και στην σωστή ανάπτυξη του εγκεφάλου

Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που τρώνε περισσότερα ψάρια έχουν  λιγότερα προβλήματα στην όραση προλαμβάνοντας κάποιες διαταραχές της  όπως η ξηροφθαλμία και η σχετιζόμενη με την ηλικία οπτική εκφύλιση του αμφιβληστροειδούς. Επιδημιολογικές έρευνες έδειξαν ότι σε πληθυσμούς με αυξημένη κατανάλωση ψαριών, η συχνότητα της νόσου Αλτσχάϊμερ είναι χαμηλότερη. Τέλος έχει βρεθεί ότι η προσθήκη ποσότητας μεγαλύτερης των 3 γραμμαρίων ω-3 ιχθυελαίων ως συμπλήρωμα διατροφής οδηγεί σε μείωση των επιπέδων αρτηριακής πίεσης. Για αυτό καλό είναι να καταναλώνετε ψάρια μία με δύο φορές την εβδομάδα σαν κανονικό γεύμα ή σε μικρά σάντουιτς ή ακόμα και στο βραδινό σας μαζί με μια σαλάτα.

Επιμέλεια Άρθρου: Σοφία Μπάμπου & Βασιλική Αμπατζιάδου Διαιτολόγοι- Διατροφολόγοι

Σχετικά με τον δημιουργό

Σοφία Μπάμπου / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Διαιτολόγος Διατροφολόγος