Τρόφιμα

Αύξηση Αθλητικής απόδοσης μέσω ελληνικού και στιγμιαίου καφέ

Πολλοί αθλητές στη προσπάθεια  να βελτιώσουν και να αυξήσουν τις αθλητικές τους επιδόσεις χρησιμοποιούν την καφεΐνη ευρέως ως συμπλήρωμα για να πετύχουν τους στόχους τους. Λόγω της εύκολης πρόσβασης σε αυτή (πχ. ελληνικός ή στιγμιαίος καφές), την χαμηλή τιμή και την απουσία παρενεργειών, την καθιστούν ένα από τα επικρατέστερα μέσα για αύξηση των αθλητικών επιδόσεων.

Υπάρχει όμως αποτέλεσμα στην αθλητική επίδοση των αθλητών?

Πληθώρα μελετών έχουν διεξαχθεί προς απάντηση του ερωτήματος αυτού και μερικές φορές κατέληξαν σε αντικρουόμενα αποτελέσματα. Μια πιο προσεκτική κριτική ανασκόπηση ερευνών δείχνει πως, η χρήση μέτριων δόσεων καφεΐνης μια ώρα πριν από την άσκηση μπορεί να βελτιώσει την αντοχή ενός αθλητή.
Οι επιδράσεις αυτές μπορούν να παρατηρηθούν σε παρατεταμένης διάρκειας άσκηση όπως (πχ. τρέξιμο, ποδηλασία κ.α) με εξαίρεση ίσως τα αγωνίσματα υπέρ-αντοχής όπως για παράδειγμα 100 χλμ. ποδηλασία.

Στις εν λόγω έρευνες διαπιστώθηκε ότι ακόμη και 2,5 ώρες πριν από τον αγώνα η πρόσληψη καφεΐνης βελτίωσε την απόδοση κολυμβητών στα 1.500 μέτρα κατά 1,9%,  σε δρομείς των 1.500 μέτρων κατά 4,2 sec και σε δρομείς αντοχής κατά 1,9%.

Ο μηχανισμός με τον οποίο η καφεΐνη προκαλεί τις εργογόνες δράσεις της είναι άγνωστος, αλλά η δημοφιλής θεωρία ότι ενισχύει την οξείδωση του λίπους και αντικαθιστά το μυϊκό γλυκογόνο είναι μια διαρκής πρόκληση για περαιτέρω έρευνα από την επιστημονική κοινότητα .
Μέτριες μερίδες καφεΐνης μπορούμε εύκολά να προσλάβουμε μέσω κατανάλωσης ελληνικού ή στιγμιαίου καφέ.
H ποσότητα καφεΐνης που έχουν οι καφέδες ενδεικτικά φαίνεται στον παρακάτω πίνακα.

Είδος Καφέ

Περιεκτικότητα σε καφεΐνη
Γαλλικός καφές (200 ml) 115-175 mg
Στιγμιαίος καφές (200 ml) 65-100 mg
Ντεκαφεϊνέ στιγμιαίος καφές (200 ml) 2-3 mg
Εσπρέσο (30 ml) 30-40 mg
Ελληνικός καφές (50 ml) 40 mg
Ντεκαφεϊνέ ελληνικός καφές (50 ml) 1 mg

Βιβλιογραφία

http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2009/01000/Effect_of_Caffeine_on_Sport_Specific_Endurance.46.aspx

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11932-006-0050-z?LI=true

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/723503

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11583104

Σχετικά με τον δημιουργό

Βασιλειος E. Κατσίλας, Διατροφολόγος-Διαιτολόγος,BSc

Email: Basileioskats@hotmail.com
Ο Βασίλειος Κατσίλας γεννήθηκε στην Λέσβο το 1993.

Είναι διατροφολόγος-διαιτολόγος απόφοιτος του Αλεξάνδρειου τεχνολογικού εκπαιδευτικού ιδρύματος της Θεσσαλονίκης, με πλήθος πιστοποιήσεων από ενημερώσεις επιστημονικών μελετών, για την βέλτιστη αντιμετώπιση των στόχων που θέτονται στις σύγχρονες ανάγκες της εποχής.

Είναι ενεργός αθλητής της πολεμικής τέχνης του Jiu Jitsu κάνοντας πρωταθλητισμό, με πολλές διακρίσεις σε πανελλαδικό όσο και σε διεθνή επίπεδο.

Την περίοδο 2014-2015 υπήρξε μέλος του ερευνητικού προγράμματος ΕΣΠΑ συμμαχία για την υγεία- διατροφή συνεργαζόμενος άριστα με διεπιστημονικές ομάδες.

Υπήρξε επαγγελματίας ναυαγοσώστης θαλάσσης με καταγεγραμμένες επεμβάσεις διάσωσης, καθώς και εθελοντής ναυαγοσώστης στην περιοχή του Μολύβου Λέσβου για την διαχείριση του μεταναστευτικού, όπου και παρέλαβε έπαινο για τις επεμβάσεις του με την Ένωση Ναυαγοσωστικών Σχολών Ελλάδος από τον γενικό γραμματέα του υπουργείου ναυτιλίας Αιγαίου.

Η πτυχιακή του εργασία είχε ως θέμα τα συμπληρώματα διατροφής και πραγματοποίησε την πρακτική του άσκηση στο πρότυπο κλινικό διατροφολογικό-διαιτολογικό γραφείο της κυρίας Λιτσαρδοπούλου Αλεξάνδρας.

Είναι συνεργάτης στο διαιτολογικό γραφείο του Κυρίου Ευάγγελου Ζουμπανέα ως Διατροφολόγος-Διαιτολόγος

Συνεργάζεται ως Executive Director με το Diatrofi.gr

Είναι εξειδικευμένος θεραπευτής των Διατροφικών Διαταραχών και της Παχυσαρκίας (Master Practitioner in Eating Disorders & Obesity) και αποτελεί επιστημονικό συνεργάτη του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ).

Είναι ενεργός μεταπτυχιακός φοιτητής του European University Cyprus στο τομέα της δημόσιας υγείας.

Additional Info
• Περιοχή: Αττική
• Κινητό:6980874162
• Email: Basileioskats@hotmail.com