Τρόφιμα

Φυσικά Αντικαταθλιπτικά

Την χειμερινή περίοδο ,πολλοί άνθρωποι βυθίζονται συχνά σε μορφή κατάθλιψης, γνωστής και ως SAD(Seasonal Affective Disorder-Εποχική συναισθηματική διαταραχή  ή αλλιώς  ΄΄χειμερινή κατάθλιψη’’.

‘Ενας απ’τους λόγους που συμβαίνει αυτό είναι και η μειωμένη ποσότητα φωτός που προκαλεί μεταβολές στη χημεία του εγκεφάλου επηρεάζοντας αρνητικά ορισμένους ανθρώπους σε συνδυασμό με το στρες και την ανεπαρκή σε διαθρεπτικά στοιχεία διατροφή.

Σειρά πειραμάτων που  έχουν  διενεργηθεί ωστόσο δείχνουν πως υπάρχουν φυσικοί τρόποι καθησυχασμού του εγκεφάλου και ανακούφισης από το στρες .  Για τις ήπιες  μορφές  κατάθλιψης  όμως -δηλαδή για τις περιπτώσεις που είμαστε σε θέση να ανταποκριθούμε, έστω και με κάποια δυσκολία, στις καθημερινές μας δραστηριότητες-, ενδέχεται να φανούν χρήσιμα και κάποια φυσικά προϊόντα.

1) Προβιοτικά
Πρόσφατη ΕΡΕΥΝΑ έχει δείξει ότι ένα κοινό στέλεχος προβιοτικών (Lactobacillus rhamnosus) μπορεί να δημιουργήσει το νευροδιαβιβαστή GABA εντός του εντέρου ενισχύοντας παράλληλα τους υποδοχείς του εγκεφάλου .  Ηρεμεί το νευρικό σύστημα, προωθεί ήρεμο ύπνο, ελαχιστοποιεί το άγχος και ανακουφίζει την κατάθλιψη.
Κύριες διατροφικές πηγές: γιαούρτι κατσικίσιο ή πρόβειο σε πήλινο δοχείο, κεφίρ 

2) 
Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα  :

Απαραίτητα για την καλή υγεία του εγκεφάλου.
Οι άνθρωποι που πάσχουν από κατάθλιψη έχουν χαμηλότερα επίπεδα των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων στο αίμα. Μια μελέτη έδειξε ότι όσο χαμηλότερο είναι το επίπεδο του ΕΡΑ, τόσο πιο σοβαρή είναι η κλινική κατάθλιψη.
Μια άλλη μελέτη έδειξε ότι τα συμπληρώματα ιχθυελαίου μείωσε τάσεις αυτοκτονίας και βελτίωση της ευημερίας τους
Διατροφικές πηγές: σπόροι  λιναριού ή λινέλεαιο, σπόροι Chia,  καρύδια,ταχίνι,αβοκάντο,  ψάρια (σολωμός,  σαρδέλες, αντσούγιες ).

3). Η βιταμίνη D
Η βιταμίνη D έχει αποδειχθεί ότι αυξάνουν τα επίπεδα της σεροτονίνης στον εγκέφαλο. Κάθε ιστός στο σώμα έχει υποδοχείς βιταμίνης D, συμπεριλαμβανομένου του εγκεφάλου, της καρδιάς, των μυών, και το ανοσοποιητικό σύστημα. Αυτό σημαίνει ότι η βιταμίνη D είναι απαραίτητη σε κάθε επίπεδο για το σώμα για να λειτουργήσει. Η βιταμίνη D ενεργοποιεί τα γονίδια που ρυθμίζουν την απελευθέρωση νευροδιαβιβαστών, όπως η ντοπαμίνη και η σεροτονίνη, που επηρεάζουν τη λειτουργία του εγκεφάλου .
Επειδή η βιταμίνη D παράγεται κυρίως  στο δέρμα μέσω  της  έκθεσης  στον ήλιο, η ανεπάρκεια της είναι πιθανόν η αιτία της εποχιακής συναισθηματικής διαταραχής (ΕΔΕ ).
Άλλες πηγές: Σαρδέλες,Τόνος,Σολωμός,Ρέγκα φρέσκια

4) Φρούτα όπως : Mπανάνες, η παπάγια, τα ακτινίδια και το μάνγκο είναι τροφές πλούσιες σε ένζυμα, αιθέρια έλαια, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Η κατανάλωσή τους θεωρείται ότι αυξάνει την έκκριση των ενδορφινών, των ενδογενών ουσιών της ευχαρίστησης που παράγει ο οργανισμός μας.

5) Κακάο : Αρκετές έρευνες έχουν συνδέσει την κατανάλωση σοκολάτας (της πικρής μαύρης σοκολάτας) με την έκκριση των ενδορφινών και της σεροτονίνης, δηλαδή των φυσικών παυσίπονων και αντικαταθλιπτικών ουσιών του οργανισμού. 

6) Kρόκος Κοζάνης:

Παραδοσιακά χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση της θλίψης, επειδή θεωρείται ότι επενεργεί θετικά στο νευρικό σύστημα. Μάλιστα, δύο πρόσφατες έρευνες από το Πανεπιστήμιο της Τεχεράνης επιβεβαιώνουν και επιστημονικά την ευεργετική δράση του αποστάγματος σαφράν για την αντιμετώπιση της ήπιας κατάθλιψης. Η δράση του σαφράν συγκρίθηκε τόσο με placebo (εικονικό φάρμακο) όσο και με τη φλουοξετίνη (αντικαταθλιπτικό που ανήκει στους εκλεκτικούς αναστολείς επαναπρόσληψης της σεροτονίνης). Στις έρευνες δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές παρενέργειες από τη χρήση του σαφράν.
Πώς: Μπορούμε να ρίχνουμε 5-6 σταγόνες βάμμα σαφράν σε ένα ποτήρι νερό, 3 φορές ημερησίως, πριν από το φαγητό. Εναλλακτικά, προσθέτουμε τακτικά μια μικρή ποσότητα στο φαγητό μας.

7). Ρίζα του τζίνσενγκ :

Xχρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο στην ανατολίτικη ιατρική  για την αντικαταθλιπτική της δράση. Στη Δύση, το τζίνσενγκ έχει επικρατήσει κυρίως ως τονωτικό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι στερείται αντικαταθλιπτικών ιδιοτήτων. Επιπλέον, θεωρείται ότι έχει αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική δράση, καθώς και ότι επαναφέρει την ισορροπία του οργανισμού, ενώ τον βοηθά να αντεπεξέλθει καλύτερα στο στρες. Θεωρείται γενικά ασφαλές βότανο, αλλά σε μεγάλες ποσότητες και μετά από παρατεταμένη χρήση μπορεί να προκαλέσει νευρικότητα, υπερδιέγερση, αϋπνία, πονοκέφαλο, δερματίτιδα και γαστρεντερικές ενοχλήσεις.
 Πώς: Σιγοβράζουμε 3 γρ. ρίζας τζίνσενγκ σε 2 ποτήρια νερό για περίπου 1 ώρα, σουρώνουμε και πίνουμε 1 ποτήρι 2 φορές την ημέρα για 3-4 εβδομάδες. Εναλλακτικά, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αμπούλες ή κάψουλες, σύμφωνα με τις οδηγίες του σκευάσματος.

Τέλος, εξυπακούεται  πως η οποιαδήποτε φυσική δραστηριότητα, ειδικά η γιόγκα, μέσω των αναπνοών, της συγκέντρωσης, αλλά και της χαλάρωσης που προσφέρουν οι τεχνικές της, βοηθά στον καλύτερο έλεγχο του νευρικού συστήματος και στην ενίσχυση της ζωτικότητας του οργανισμού. Η γιόγκα συστήνεται από πολλούς ειδικούς ως εναλλακτικός τρόπος για την αντιμετώπιση της ήπιας κατάθλιψης.

Σχετικά με τον δημιουργό

Βίκυ Παπαβασιλείου- Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

βιογραφικό
Η Βίκυ Παπαβασιλείου γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος του Ιταλικού Κρατικού Πανεπιστήμιου (Facolta’ Di Medicina e Chirurgia Di Firenze) όπου φοίτησε με επιτυχία στην ειδικότητα της διαιτολογίας. Η διατριβή και κατ’ επέκταση η πτυχιακή της εργασία, ήταν πάνω στην συμβολή της διατροφής στις επιπλοκές της εκκολπωμάτωσης και εκκολπωματίτιδας (παθήσεις του παχέως εντέρου) και τη συμβολή που έχει η πρόληψη όσον αφορά την καταπράϋνση του ασθενούς πάνω στη συγκεκριμένη ασθένεια. Αποφοίτησε το 2002 με γενική βαθμολογία 99/110 (αντίστοιχη ελληνική βαθμολογία 8.8).

Με την ολοκλήρωση των σπουδών της η Βίκυ Παπαβασιλείου κέρδισε πολύτιμη εργασιακή εμπειρία κάνοντας την πρακτική της εξάσκηση (20 μήνες) σε ιταλική νοσοκομειακή μονάδα. Βλέποντας στην πράξη τη συμβολή της διατροφής στους ασθενείς, ανέπτυξε παράλληλα την ανθρωποκεντρική προσέγγιση της επιστήμης. Ήταν υπεύθυνη τόσο για την επεξεργασία και την εφαρμογή διαιτολογικών προγραμμάτων στους νοσηλευόμενους, όσο και για τον έλεγχο της αποδεκτικότητας της εκάστοτε εξατομικευμένης σύμφωνα με τη πάθηση διατροφής τους.

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα το 2002, εργάστηκε εκτενώς ως διαιτολόγος (κατέχοντας παράλληλα την άδεια λειτουργίας) σε 3 διαφορετικά ιατρεία και ινστιτούτα με θέμα την ανθρώπινη διατροφή, την τροφική συμβατότητα και την ιατρική προσέγγιση της διαιτολογίας. Η πολύπλευρη εργασιακή της εμπειρία την οδήγησε στο να βοηθήσει με επιτυχία σημαντικό αριθμό ανθρώπων με χρόνιες παθήσεις, παχυσαρκία, διατροφικές διαταραχές και διάφορα προβλήματα υγείας, που απαιτούν ιδιαίτερο διαιτητικό χειρισμό.

Από τον Ιανουάριο του 2009 λειτουργεί το δικό της ανεξάρτητο διαιτολογικό γραφείο στην περιοχή του Αμαρουσίου.Παραμένει στην πρώτη γραμμή της επιστήμης, συμμετέχοντας και παρακολουθώντας συστηματικά τις εξελίξεις της διαιτολογίας, μέσω των τακτικών Συνεδρίων και Ημερίδων που πραγματοποιούνται. Το πελατολόγιο της καλύπτει όλη τη γκάμα ασθενειών και παθήσεων, που συσχετίζονται με τη διατροφή, καθώς και τις ομάδες (π.χ. εγκύους, αθλητές) που έχουν ιδιαίτερες διατροφικές ανάγκες.

Μιλάει και γράφει άριστα Ιταλικά, ενώ γνωρίζει Ισπανικά και Αγγλικά σε καλό επίπεδο.

Είναι μέλος του Πανελλήνιου και του Ιταλικού Συλλόγου Διαιτολόγων-Διατροφολόγων και μέλος της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρίας Παχυσαρκίας.
Παπαβασιλείου Βίκυ
Βύρωνος 58 - Πεύκη | T.K 151 21
Τηλ: 210 80.68.235
Κινητό: 693 469 5454
Email: info@vickypapavasileiou.gr
http://www.vickypapavasileiou.gr/index.html