Τρόφιμα

Μελομακάρονα ή κουραμπιέδες: Ποιο χριστουγεννιάτικο γλυκό είναι καλύτερο διατροφικά;

Γράφτηκε απο Αρέστη Κλεοπάτρα

Τα Χριστούγεννα είναι απόλυτα συνυφασμένα με τα μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες και όλοι περιμένουμε αυτές τις μέρες για να γευτούμε τα γλυκά αυτά.

Αν και ποτέ δεν πρέπει να κάνουμε υπερβολές στην διατροφή μας, είναι βέβαιο ότι τα Χριστούγεννα θα ξεφύγουμε λίγο από το καθημερινό μας ισορροπημένο πρόγραμμα. Μπορεί μερικοί να είναι φανατικοί του κουραμπιέ και άλλοι να μην μπορούν να αντισταθούν στα μελομακάρονα, αλλά ποιο από τα δύο γλυκά είναι διατροφικά «καλύτερο»; Προκειμένου να μάθουμε την διατροφική αξία των χριστουγεννιάτικων γλυκών ζητήσαμε την βοήθειας της Κλεοπάτρας Αρέστη, διαιτολόγου- διατροφολόγου (Msc).

 Αρχικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ναι μεν και τα δύο γλυκά είναι πολύ νόστιμα αλλά μας προσφέρουν όμως και αρκετές θερμίδες, επειδή το μικρό τους μέγεθος μας ξεγελάει, άρα και εδώ τίθεται το μέτρο, όπως σε όλα τα άλλα που πρέπει να έχουμε. Βέβαια ακόμη και όσοι βρίσκονται σε πρόγραμμα διατροφής και προσπαθούν να ελέγξουν το βάρος τους, μπορούν να τα εντάξουν στο διαιτολόγιο τους. Ωστόσο καλό θα ήταν να γνωρίζουμε την θρεπτική σύσταση των δύο αυτών γλυκισμάτων, ώστε να ξέρουμε σε τι ποσότητα και συχνότητα μπορούμε να τα καταναλώσουμε, χωρίς αυτό να μας στοιχίσει παραπανίσια κιλά.
«Καλό θα ήταν να λάβουμε υπ’ όψιν μας και τις προτιμήσεις κάθε ατόμου. Κάποιος μπορεί να προτιμά ένα κουραμπιέ από τι ένα μελομακάρονο. Στην περίπτωση αυτή δεν υπάρχει πρόβλημα ούτε χρειάζεται να αλλάξει τη συνήθεια του, εφόσον βέβαια καταναλώνονται με μέτρο», αναφέρει η κ. Αρέστη.

Για τα διατροφικά στοιχεία έχουν χρησιμοποιηθεί αναλύσεις διατροφικών αναφορών από το άρθρο της επιστημονικού συνεργάτη και  αρθρογράφου του επιστημονικού portal Diatrofi.gr Ελένη Πεννιά.

Ένας μέτριος κουραμπιές περίπου 40-50 γραμμαρίων μας αποδίδει περίπου 160-200 θερμίδες και 11-13,5 γραμμάρια λίπους, αναλόγως βέβαια τον τρόπο παρασκευής του. Είναι ιδιαιτέρα πλούσιος σε κορεσμένα λιπαρά σε σχέση με τα μελομακάρονα λόγω της προσθήκης βουτύρου και η υπερκατανάλωση μπορεί να αυξήσει τη χοληστερίνη και τριγλυκερίδια, παράγοντες που επιβαρύνουν το καρδιαγγειακό σύστημα. Επίσης, έχει υψηλή περιεκτικότητα σε απλούς υδατάνθρακες εξαιτίας του άσπρου αλευριού και της ζάχαρης. Από την άλλη πλευρά, τα αμύγδαλα που περιέχει είναι πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά, βιταμίνη Ε και ασβέστιο.
 Ένα μέτριο μελομακάρονο περίπου 40-50 γραμμαρίων μας αποδίδει περίπου 150-180 θερμίδες και 8-10 γραμμάρια λίπους αναλόγως βέβαια τον τρόπο παρασκευής του. Αν προστεθεί σοκολάτα αυτό ανεβάζει τόσο τις θερμίδες όσο και τα γραμμάρια λίπους. Όσον αφορά τα υλικά του, ο χυμός πορτοκαλιού είναι ευεργετικός και πλούσιος σε βιταμίνη C, τα καρύδια προσφέρουν απαραίτητα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, το ελαιόλαδο είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά και αντιοξειδωτικές βιταμίνες (κυρίως βιταμίνη Ε) και το μέλι που περιέχει βιταμίνες του συμπλέγματος Β, σε συνδυασμό βέβαια με την κανέλλα που αποτελεί ένα εξαίρετο μπαχαρικό, πλούσιο σε αιθέρια έλαια που αποδεδειγμένα ανεβάζει τις ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία.

Από την άλλη, η ζάχαρη και το αλεύρι που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή του κουραμπιέ ανεβάζουν τις θερμίδες και τους απλούς υδατάνθρακες αυτού του νόστιμου γλυκίσματος.

Συμπέρασμα

Όσον αφορά στην κατανάλωση θερμίδων τώρα και τα δύο γλυκίσματα έχουν περίπου τις ίδιες θερμίδες. Αν και η ενέργεια τους εξαρτάται από τον τρόπο παρασκευής τους και διαφοροποιείται ανάλογα με τη συνταγή.

Κρατήστε όμως το εξής. Το μελομακάρονο υπερτερεί του κουραμπιέ κυρίως λόγω της θρεπτικής του αξίας και όχι της θερμιδικής (εφόσον θερμιδικά διαφέρουν ελάχιστα).

Επομένως, στο δίλημμα, μελομακάρονο ή κουραμπιέ, προτιμήστε ένα από τα δύο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όλα πρέπει να γίνονται με μέτρο.

Γενικά προσπαθήστε να τα φάτε με στρατηγική. Για παράδειγμα φάτε μαζί με το πρωινό σας ένα μελομακάρονο ή ένα κουραμπιέ. Με τον τρόπο αυτό ο οργανισμός σας θα αξιοποιήσει τις θερμίδες των γλυκών λόγω της δραστηριότητας που θα καλό θα ήταν να έχετε κατά τη διάρκεια της ημέρας. Μία άλλη καλή λύση, είναι να φάτε το μελομακάρονο ή τον κουραμπιέ μετά από το απογευματινό σας φρούτο ή χυμό.

Συνεπώς, και τα δύο αυτά γλυκίσματα μπορούν να ενταχθούν με μικρή κατανάλωση στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής χωρίς να υπάρχει κίνδυνος για παραπανίσια κιλά. Και μην ξεχνάτε γευόμαστε τα πάντα αλλά με μέτρο.

Σχετικά με τον δημιουργό

Αρέστη Κλεοπάτρα

Ονομάζομαι Αρέστη Κλεοπάτρα είμαι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος και παρέχω υπηρεσίες διατροφολογίας από το 2011. Γεννήθηκα στην Αμαλιάδα τον Νοέμβριο του 1988. Σπούδασα στην πρώτη μου επιλογή καθώς ο τομέας της Διατροφής, της Υγείας & της Άσκησης, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της φιλοσοφίας ζωής μου και αποτελεί βασικό πυρήνα της καθημερινότητάς μου.

Τα τελευταία χρόνια παράλληλα με τις σπουδές μου, εργάζομαι ως υπεύθυνη του Διαιτολογικού Τμήματος σε Πολυδύναμο Κέντρο Ιατρικής Αισθητικής και Αδυνατίσματος στο Σύνταγμα.
Υπήρξα εξωτερικός Συνεργάτης Αθλητικού Κέντρου στα Μελίσσια (Body-Science) για 2 έτη, αναλαμβάνοντας διάφορα περιστατικά είτε απώλειας είτε αύξησης βάρους.

Μετά την πρακτική μου άσκηση εργάσθηκα ως διαιτολόγος στο πρόγραμμα ‘’Εν Δράσει’’ της Κεντρικής Περιφέρειας Αθηνών με έδρα τον Πανελλήνιο Γυμναστικό Σύλλογο. Ήταν ένα πιλοτικό πρόγραμμα Προαγωγής Υγείας το οποίο έχε ως στόχο την προώθηση της ισορροπημένης διατροφής και άθλησης σε παιδιά σχολικής ηλικίας, εφήβους, γονείς και στο γενικό πληθυσμό.

Ταυτόχρονα απασχολήθηκα στις Ακαδημίες του Πανελληνίου Γυμναστικού Συλλόγου όπου πραγματοποιούσα διατροφική εκπαίδευση σε επαγγελματίες αθλητές, αλλά και ημερίδες εκπαίδευσης σαν ομιλήτρια, σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε αθλήματος, σχεδόν σε όλες τις αθλητικές ακαδημίες του Συλλόγου.

Τον Οκτώβριο του 2013 εισήχθην στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών Πλήρους Φοίτησης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών «Εφαρμοσμένη Διαιτολογία –Διατροφή» στην κατεύθυνση: ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΗ, όπου αποφοίτησα με «Άριστα». Η μεταπτυχιακή μου διατριβή είναι μελέτη κλινικής δοκιμής σε δείγμα επαγγελματίων αθλητών ποδοσφαίρου με παρέμβαση του συμπληρώματος Colostrum. Το θέμα μου ήταν: « Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ COLOSTRUM ΣΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΜΥΟΚΙΝΩΝ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΣΟΜΟΙΑΖΕΙ ΑΓΩΝΑ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ». Από το συγκεκριμένη μελέτη προέκυψε επιστημονική δημοσίευση στο European Journal of Nutritional, καθώς και επιστημονικές αναφορές στα παρακάτω συνέδρια.
1) Στο συνέδριο της FIFA 2015-Λονδίνο: ποδοσφαιριστές & αποκατάσταση,
2) Σε ημερίδα του Χαροκοπείου το Μάρτιο του 2015,
3) 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο του Greek Lipid Forum 2017.
Το Νοέμβριο του 2011 ξεκίνησα την εκπαίδευση μου σαν Master Practitioner Programme in Eating Disorders and Obesity στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ) υπό την εποπτεία του NCFED της Μεγάλης Βρετανίας το οποίο είναι αναγνωρισμένο από το Βρετανικό Σύλλογο Ψυχολόγων – British Psychological Society – BPS, το οποίο και ολοκλήρωσα με επιτυχία.

Πραγματοποίησα την πρακτική μου άσκηση επί 8 μήνες στα εξωτερικά ιατρεία του Διαιτολογικού τμήματος, στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Λαϊκό» και στο «Ιατρείο Παχυσαρκίας», το οποίο λειτουργούσε σε συνεργασία με το Διαβητολογικό τμήμα.

Επιπρόσθετα, στα πλαίσια της πρακτικής μου άσκησης βοήθησα στη συγγραφή του Οδηγού για τη Ρύθμιση του Διαβήτη της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας (ΕΔΕ).

Παρουσίασα την Πτυχιακή μου έρευνα στο 10ο Μακεδονικό Συνέδριο το 2012 με θέμα: «Λειτουργικά Τρόφιμα»: Λόγοι που σχετίζονται με την επιλογή τους για κατανάλωση.

Έχω παρακολουθήσει πληθώρα εκπαιδευτικών σεμιναρίων και συνεδρίων, που αφορούν τον τομέα της Κλινικής Διαιτολογίας και έχω συμμετάσχει σε διάφορες ημερίδες σχολείων και συνέδρια σαν ομιλήτρια.

Είμαι εθελόντρια στο Σύλλογο Σκελετικής Υγείας : «Πεταλούδα» και στο 11ο ετήσιο Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2017, η ομιλία μου ήταν το εξής Θέμα: « Πώς να μην παχύνουμε μετά τα 50…»

Άρθρα μου δημοσιεύονται σε Περιοδικά, Εφημερίδες και σε Ιστοσελίδες ειδήσεων. Συγκεκριμένα στα εξής:
 THEBODY magazine (αληθινές ιστορίες ατόμων καθώς και άρθρα μου στη στήλη: ρώτα τους ειδικούς,
 στην Εφημερίδα των Συνακτών,
 στην Huffingtonpost Greece όπου έχω και το δικό μου blog.

Είμαι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδος (ΕΔΔΕ) και του συλλόγου Κλινικών Διαιτολόγων ESPEN και GrESPEN.
Παρακολουθώ όλες τις τρέχουσες εξελίξεις με τη συμμετοχή μου σε εκπαιδευτικά σεμινάρια και σε συνέδρια πάνω σε θέματα διατροφής, αθλητικής διατροφής, κλινικής διατροφής, παχυσαρκίας και διατροφικών διαταραχών.
Γνωρίζω σε βασικό επίπεδο την αγγλική, γερμανική και ρωσική γλώσσα.

Στον ελεύθερο μου χρόνο ασχολούμαι με διάφορες αθλητικές δραστηριότητες & το θέατρο. Ενώ στο παρελθόν υπήρξα και η ίδια αθλήτρια.