Dr Plus - Diatrofi

Τρόφιμα

Αλήθειες και μύθοι για τον στιγμιαίο καφέ.

1ος μύθος : ‘’Ο στιγμιαίος καφές δεν έχει καμία επίδραση στην ψυχική υγεία ‘’

Σε μια πρόσφατη μετά-ανάλυση παρουσιάστηκε ότι μία δόση καφεΐνης 60mg ενισχύει την προσοχή, την εγρήγορση και την ψυχική διάθεση.

Το να προσλαμβάνει κανείς 75mg καφεΐνης (1 κούπα στιγμιαίου καφέ) κάθε τέσσερις ώρες έχει συνδεθεί με βελτίωση της διάθεσης, κάτι που παρατηρείται ιδιαίτερα σε άτομα που νιώθουν εντονότερη κόπωση.

Ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι η κατανάλωση καφεϊνούχων ποτών μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των καταθλιπτικών συμπτωμάτων ή στην προστασία από την κατάθλιψη.

Ενδεικτικός πίνακας περιεκτικότητας σε καφεΐνη:

Είδος ΚαφέΠεριεκτικότητα σε καφεΐνη
Γαλλικός καφές (200 ml)115-175mg
Στιγμιαίος καφές (200 ml)65-100mg
Ντεκαφεϊνέ στιγμιαίος καφές (200 ml)2-3mg
Εσπρέσο (30 ml)30-40mg
Ντεκαφεϊνέ ελληνικός καφές (50 ml)1mg

2ος μύθος: ‘’Ο στιγμιαίος δεν είναι φυσικός καφές’’

Ο στιγμιαίος καφές είναι εξολοκλήρου ένα φυσικό προϊόν, το οποίο παράγεται από εκλεκτές ποικιλίες καφέ. Οι καρποί από το δέντρο του καφέ συλλέγονται, ξεφλουδίζονται, καβουρδίζονται και αλέθονται, όπως και τα υπόλοιπα είδη καφέ. Η μοναδική διαφορά είναι ότι στη συνέχεια ο καφές φιλτράρεται με χρήση ζεστού νερού και έπειτα το εκχύλισμά του αφυδατώνεται, ώστε να μπορεί να διαλυθεί εύκολα και ομοιόμορφα σε ζεστό ή κρύο νερό. Επίσης σχετικά με τον αφρό, είναι φρόνιμο να σημειωθεί ότι δεν είναι τίποτε άλλο από φυσαλίδες αέρα εγκλωβισμένες ανάμεσα σε νερό και καφέ ( εξού και το καφέ χρώμα ), και αποτελεί ένα απολύτως φυσικό προϊόν.

3ος μύθος : ‘’Ο στιγμιαίος καφές δεν βοηθάει στην εγρήγορση και την πνευματική απόδοση ‘’

Μετά από χρόνιες μελέτες και ανασκοπήσεις, βλέπουμε ότι η κατανάλωση καφέ ενισχύει την προσοχή  και την συγκέντρωση μας. Μόλις 10 λεπτά  μετά την κατανάλωση του, ξεκινά ή διεγερτική του δράση, βοηθώντας στην πνευματική εγρήγορση και τη λειτουργία του εγκεφάλου,  ενισχύοντας τη διάθεση, την προσοχή, τα αντανακλαστικά, αλλά και τον χρόνο αντίδρασης του εγκεφάλου.

Επιπλέον, ο καφές θεωρείται ευεργετικός για τη βραχυπρόθεσμη αλλά και τη μακροπρόθεσμη μνήμη. Πολλές μελέτες συνδέουν τον καφέ με τη βελτίωση λήψης αποφάσεων και τη γρηγορότερη ανάκληση πληροφοριών.

Τέλος, η κατανάλωση καφεΐνης έχει συσχετιστεί θετικά με μειωμένο κίνδυνο ατυχήματος που συμβαίνει κατά τη διάρκεια μακρινής ή μονότονης οδήγησης..

4ος μύθος : ‘’ Ο στιγμιαίος καφές δεν έχει αντιοξειδωτικά ‘’

Σε κάθε είδος καφέ υπάρχουν αντιοξειδωτικά, τα οποία ονομάζονται πολυφαινόλες. Όπως μπορούμε να δούμε και στον παρακάτω πίνακα αντιοξειδωτικής περιεκτικότητας, ο στιγμιαίος καφές φαίνεται να υπερτερεί σε αντιοξειδωτικές ουσίες που ανήκουν στην κατηγορία των πολυφαινολών, έναντι του πράσινου και του μαύρου τσαγιού.

Η ισχυρή αντιοξειδωτική του ικανότητα, μπορεί να μας προστατεύει από κυτταρικές φθορές όπως συμβαίνει στα καρδιαγγειακά νοσήματα.

Ενδεικτικός πίνακας αντιοξειδωτικής περιεκτικότητας:

ΡόφημαΠεριεκτικότητα σε πολυφαινόλες (mg/100mL)
Στιγμιαίος καφές140
Πράσινο τσάι120
Μαύρο τσάι72

*Journal of Agricultural and Food Chemis

5ος μύθος : ‘’ Ο στιγμιαίος καφές έχει πολλή καφεΐνη και είναι βαρύς για το στομάχι. ‘’

Σχετικά με την άποψη που πολλοί ενστερνίζονται, ότι η περιεκτικότητα του καφέ σε καφεΐνη τον κάνει ‘’ελαφρύ η βαρύ’’ και ότι επηρεάζει την γαστρική κινητικότητα ή επιφέρει δυσπεψία, θα πρέπει να εξηγήσουμε ότι δεν έχουν συσχετιστεί έρευνες με την κατανάλωση καφέ σε υγιή πληθυσμό, ενώ σε άτομα με προβλήματα δυσπεψίας, όλα τα είδη καφέθα πρέπει να καταναλώνονται  εξατομικευμένα σύμφωνα με το στάδιο της νόσου και τις οδηγίες του εκάστοτε ιατρού που ασκεί την παρακολούθηση.

Αν θέλετε να μάθετε για το αν ο στιγμιαίος καφές επηρεάζει το στομάχι, διαβάστε περισσότερα εδώ: https://www.diatrofi.gr/food/food-food/ephreazei-o-stigmiaios-kafes-telika-to-stomaxi/

Γενικά ισχύει ότι η παραγωγή γαστρικών οξέων είναι μια φυσιολογική διαδικασία, ως απάντηση στην κατανάλωση φαγητών η ποτών.

Σε κάθε περίπτωση,  ο στιγμιαίος καφές δεν είναι ο καφές με την μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε καφεΐνη, καθώς απέχει περί το 30% σε περιεκτικότητα από τον καφέ φίλτρου.
Για εκτενέστερη ενημέρωση παρατίθεται και σχετικός πίνακας :

Είδος ΚαφέΠεριεκτικότητα σε καφεΐνη
Γαλλικός καφές (200 ml)115-175 mg
Στιγμιαίος καφές (200 ml)65-100 mg
Ντεκαφεϊνέ στιγμιαίος καφές (200 ml)2-3 mg
Εσπρέσο (30 ml)30-40 mg
Ελληνικός καφές (50 ml)40 mg
Ντεκαφεϊνέ ελληνικός καφές (50 ml)1 mg

 Βιβλιογραφία:

  • Smith ap et al. (1990) effects of caffeine given before and after lunch on sustained attention. neuropsychobiology. 23, 160-3
  • Journal of Agricultural and Food Chemistry
  • Papakonstantinou E, Kechribari I, Sotirakoglou Κ, Tarantilis P, Gourdomichali T, Michas G, Kravvariti V, Voumvourakis K, Zampelas A, Acute effects of coffee consumption on self-reported gastrointestinal symptoms, blood pressure and stress indices in healthy individuals. Nutr J. 2016 Mar 15;15(1):26.
  • Institute for scientific information for coffee, “Caffeine and mental alertness”, accessed online: http://coffeeandhealth.org/topic-overview/caffeine-and-mental-alertness/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26702122
  • Horne J. et al. (1999) Vehicle accidents related to sleep: a review. Occup Environ Med, 56:289-94.
  • Mets M.A. et al. (2012) Effects of coffee on driving performance during prolonged simulated highway driving. Psychopharmacology, 222(2):337-42.
  • Philip P. et al. (2006) The effects of coffee and napping on nighttime highway driving: a randomized trial. Ann Intern Med, 144:785-91.
  • https://www.coffeeandhealth.org/topic-overview/coffee-caffeine-mood-and-emotion/

Σχετικά με τον δημιουργό

Βασιλειος E. Κατσίλας, Διατροφολόγος-Διαιτολόγος,BSc

Email: Basileioskats@hotmail.com
Ο Βασίλειος Κατσίλας γεννήθηκε στην Λέσβο το 1993.

Είναι διατροφολόγος-διαιτολόγος απόφοιτος του Αλεξάνδρειου τεχνολογικού εκπαιδευτικού ιδρύματος της Θεσσαλονίκης, με πλήθος πιστοποιήσεων από ενημερώσεις επιστημονικών μελετών, για την βέλτιστη αντιμετώπιση των στόχων που θέτονται στις σύγχρονες ανάγκες της εποχής.

Είναι ενεργός αθλητής της πολεμικής τέχνης του Jiu Jitsu κάνοντας πρωταθλητισμό, με πολλές διακρίσεις σε πανελλαδικό όσο και σε διεθνή επίπεδο.

Την περίοδο 2014-2015 υπήρξε μέλος του ερευνητικού προγράμματος ΕΣΠΑ συμμαχία για την υγεία- διατροφή συνεργαζόμενος άριστα με διεπιστημονικές ομάδες.

Υπήρξε επαγγελματίας ναυαγοσώστης θαλάσσης με καταγεγραμμένες επεμβάσεις διάσωσης, καθώς και εθελοντής ναυαγοσώστης στην περιοχή του Μολύβου Λέσβου για την διαχείριση του μεταναστευτικού, όπου και παρέλαβε έπαινο για τις επεμβάσεις του με την Ένωση Ναυαγοσωστικών Σχολών Ελλάδος από τον γενικό γραμματέα του υπουργείου ναυτιλίας Αιγαίου.

Η πτυχιακή του εργασία είχε ως θέμα τα συμπληρώματα διατροφής και πραγματοποίησε την πρακτική του άσκηση στο πρότυπο κλινικό διατροφολογικό-διαιτολογικό γραφείο της κυρίας Λιτσαρδοπούλου Αλεξάνδρας.

Είναι συνεργάτης στο διαιτολογικό γραφείο του Κυρίου Ευάγγελου Ζουμπανέα ως Διατροφολόγος-Διαιτολόγος

Συνεργάζεται ως Executive Director με το Diatrofi.gr

Είναι εξειδικευμένος θεραπευτής των Διατροφικών Διαταραχών και της Παχυσαρκίας (Master Practitioner in Eating Disorders & Obesity) και αποτελεί επιστημονικό συνεργάτη του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ).

Είναι ενεργός μεταπτυχιακός φοιτητής του European University Cyprus στο τομέα της δημόσιας υγείας.

Additional Info
• Περιοχή: Αττική
• Κινητό:6980874162
• Email: Basileioskats@hotmail.com