Άσκηση Τρόφιμα

Πρωτόγαλα (Colostrum) και Αθλητικές Επιδόσεις

Γράφτηκε απο Αρέστη Κλεοπάτρα

Μέχρι σήμερα έχουν προσδιοριστεί περίπου 90 διαφορετικά συστατικά στο πρωτόγαλα.Δεδομένου ότι το πρωτόγαλα αποτελεί τη πρώτη τροφή που λαμβάνει το νεογνό αμέσως μετά τη γέννησή του, αποτελεί σημαντική πηγή:

  • πρωτεϊνών

  • υδατανθράκων

  • λιπιδίων

  • βιταμινών και ιχνοστοιχείων

τα οποία εξασφαλίζουν την κάλυψη των αναγκών θρέψης του κατά τη χρονική αυτή περίοδο.

Επιπλέον, το πρωτόγαλα περιέχει πλήθος βιοδραστικών συστατικών, όπως: συγκεκριμένα αμινοξέα, πρωτεΐνες και πεπτίδια, τα οποία είναι απαραίτητα:

  • για την υποστήριξη της ανάπτυξης και επιδιόρθωσης των κυττάρων και των ιστών

  • την εξασφάλιση της σωστής λειτουργίας του μεταβολισμού και

  • την ενίσχυση και υποστήριξη του ανοσοποιητικού συστήματος.

Ακόμη, το βόειο πρωτόγαλα (ΒΠ) είναι χρήσιμο στην καλύτερη επίδοση ενός αθλητή. Μπορεί να βελτιώσει την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών και της σύστασης του σώματος όπως επίσης αυξήσει την πρωτεΐνοσύνθεση. Μελέτη έδειξε ότι η χορήγηση 125ml βόειου πρωτογάλατος για 8 ημέρες οδηγεί σε αύξηση των επιπέδων αυξητικών παραγόντων (IGFII) στον ορό, κάτι το οποίο θα μπορούσε να επιφέρει θετικές επιδράσεις στην ανάπτυξη των μυών και τη σύσταση του σώματος.

Η επίδραση των συμπληρωμάτων ΒΠ στην αθλητική απόδοση έχει απασχολήσει ιδιαίτερα την ερευνητική κοινότητα, κατά κύριο λόγο στηριζόμενοι στην υπόθεση ότι το βόειο πρωτόγαλα μπορεί να βελτιώσει την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών και της σύστασης του σώματος. Τα υψηλά επίπεδα αυξητικών παραγόντων που περιέχει, τα οποία ως γνωστόν διεγείρουν την πρωτεΐνοσύνθεση, σε συνδυασμό με κάποια ευρήματα που δείχνουν ότι η συμπληρωματική χορήγηση ΒΠ οδηγεί σε αυξημένες συγκεντρώσειςIGF-I, έχουν κινήσει το ενδιαφέρον των ερευνητών για διερεύνηση των πιθανών επιδράσεων του πρωτογάλατος στη σύσταση του σώματος, τη μυϊκή δύναμη και αντοχή στα ενεργά δραστήρια άτομα.

Σε άτομα µε προπονητικό υπόβαθρο στις ασκήσεις αντιστάσεων παρατηρείται ανάπτυξη της μέγιστης δύναμης και της µυϊκής αντοχής. Επίσης παρατηρήθηκε στατιστικά σημαντική αύξηση της άλιπης μάζας του σώματος, χωρίς μεταβολή του σωματικού βάρους (λόγω μείωσης της λιπώδους μάζας του σώματος ). Η πρόταση για αναβολική επίδραση του πρωτογάλατος υποστηρίζεται και από τα ευρήματα ότι η χορήγηση 60γρ ημερησίως για 8 εβδομάδες κατά τη διάρκεια προπονήσεων µε αντιστάσεις οδηγεί σε αύξηση στη περίμετρο της περιοχής του δικεφάλου και του εμβαδού εγκάρσιας διατομής. Οι συνδυασμοί καζεΐνης /ορού γάλακτος µε κρεατίνη και πρωτογάλατος µε κρεατίνη οδήγησαν σε σημαντικές αυξήσεις της άλιπης μάζας σώματος και της µυϊκής δύναμης. Έρευνα που έγινε σε μια ομάδα ατόμων που χρησιμοποίησε συμπλήρωμα ΒΠ σημείωσε σημαντική βελτίωση στις εκρηκτικές δραστηριότητες, όπως αξιολογήθηκε από τη μέγιστη κυκλική ισχύ και το κατακόρυφο άλμα.

Το ΒΠ έχει ευεργετική επίδραση σε έναν αθλητή που κάνει προπόνηση αντοχής. Μια αύξηση των επιπέδωνIGF-I στον ορό θα μπορούσε να ενισχύσει την ικανότητα άσκησης σαν αποτέλεσμα μεταβολών στη χρήση υποστρώματος ή/και της καρδιακής παροχής, καθώς έχει φανεί ότι ο IGF-I αυξάνει τον όγκο παλμού και τη καρδιακή παροχή και προκαλεί μείωση στη συγκέντρωση ινσουλίνης και αύξηση στη συγκέντρωση ελευθέρων λιπαρών οξέων, διεγείροντας τη λιπόλυση. Επίσης, μελέτη σε αθλητές ποδηλάτου, έδειξεοτι ησυμπληρωματική χορήγηση ΒΠ βελτίωσε το χρόνο επίτευξης συγκεκριμένης διαδρομής 40χλ. Οι ερευνητές πρότειναν ότι η αύξηση στην απόδοση αντοχής πιθανότατα να οφείλεται σε αυξημένη πρόσληψη των θρεπτικών συστατικών από το λεπτό έντερο, οφειλόμενη στους αυξητικού παράγοντες που υπάρχουν στο ΒΠ. Τα συμπληρώματα ΒΠ φαίνεται να έχουν ευεργετικά αποτελέσματα σε άτομα που επιδίδονται σε αθλήματα αντοχής, ιδιαίτερα κατά τις προπονητικές περιόδους υψηλής έντασης ή υπερφόρτωσης που συνδέονται µε εμφάνιση κόπωσης και μείωσης του αναερόβιου κατωφλιού.

Τα μέχρι τώρα διαθέσιμα δεδομένα είναι περιορισμένα για να υποστηρίξουν ότι η χορήγηση ΒΠ μπορεί να ενισχύσει την αναερόβια απόδοση. Παρόλα αυτά, εφόσον τοπρωτόγαλα επηρεάζει θετικά την αποκατάσταση μετά από άσκηση, θα μπορούσε να φανεί ωφέλιμο στους αθλητές κατά τη διάρκεια επαναλαμβανόμενων αναερόβιων δοκιμασιών

Είναι γνωστό ότι η μέτρια άσκηση βελτιώνει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος μειώνοντας µε αυτό τον τρόπο το κίνδυνο λοιμώξεων. Ωστόσο, η έντονη ή/και παρατεταμένη άσκηση μπορεί να προκαλέσει ανοσοκαταστολή για αρκετές ώρες. Επίσης αυξάνει ην ευαισθησία των αθλητών σε λοιμώξεις. Πράγματι , έχει φανεί ότι η χορήγηση ΒΠ οδηγεί σε μείωση των συμπτωμάτων στους αθλητές, όπως επίσης στη πρόληψη της καταστολής του ανοσοποιητικού συστήματος που προκαλείται µετά από άσκηση. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί από τους ερευνητές στους αμυντικούς μηχανισμούς του βλεννογόνου και στα επίπεδα έκκρισης της ανοσοσφαιρίνης .

Tο ΒΠ λόγω των αντιοξειδωτικών συστατικών που περιέχει θα μπορούσε να συνεισφέρει θετικά στην αντιμετώπιση του οξειδωτικού στρες που προκαλείται σε περιόδους έντονης άσκησης και κατά την ασκησιογενή μυϊκή βλάβη, περιορίζοντας με αυτό τον τρόπο τις αρνητικές επιδράσεις των ελεύθερων ριζών. Τα συμπληρώματα ΒΠ μπορούν να επιφέρουν ευεργετικές επιδράσεις στο µυϊκό ιστό, περιορίζοντας της οξειδωτικές βλάβες που προκαλούνται από τις ελεύθερες ρίζες κατά τη διάρκεια άσκησης.

Τέλος, έρευνα έδειξε οτι η χορήγηση μικρής ποσότητας ΒΠ σε αθλητές ποδοσφαίρου βοηθά στην ταχύτερη αποκατάσταση και την καλύτερη διατήρηση της απόδοσής του.

Πρώτη δημοσίευση στο portal : huffingtonpost.gr

Σχετικά με τον δημιουργό

Αρέστη Κλεοπάτρα

Ονομάζομαι Αρέστη Κλεοπάτρα είμαι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος και παρέχω υπηρεσίες διατροφολογίας από το 2011. Γεννήθηκα στην Αμαλιάδα τον Νοέμβριο του 1988. Σπούδασα στην πρώτη μου επιλογή καθώς ο τομέας της Διατροφής, της Υγείας & της Άσκησης, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της φιλοσοφίας ζωής μου και αποτελεί βασικό πυρήνα της καθημερινότητάς μου.

Τα τελευταία χρόνια παράλληλα με τις σπουδές μου, εργάζομαι ως υπεύθυνη του Διαιτολογικού Τμήματος σε Πολυδύναμο Κέντρο Ιατρικής Αισθητικής και Αδυνατίσματος στο Σύνταγμα.
Υπήρξα εξωτερικός Συνεργάτης Αθλητικού Κέντρου στα Μελίσσια (Body-Science) για 2 έτη, αναλαμβάνοντας διάφορα περιστατικά είτε απώλειας είτε αύξησης βάρους.

Μετά την πρακτική μου άσκηση εργάσθηκα ως διαιτολόγος στο πρόγραμμα ‘’Εν Δράσει’’ της Κεντρικής Περιφέρειας Αθηνών με έδρα τον Πανελλήνιο Γυμναστικό Σύλλογο. Ήταν ένα πιλοτικό πρόγραμμα Προαγωγής Υγείας το οποίο έχε ως στόχο την προώθηση της ισορροπημένης διατροφής και άθλησης σε παιδιά σχολικής ηλικίας, εφήβους, γονείς και στο γενικό πληθυσμό.

Ταυτόχρονα απασχολήθηκα στις Ακαδημίες του Πανελληνίου Γυμναστικού Συλλόγου όπου πραγματοποιούσα διατροφική εκπαίδευση σε επαγγελματίες αθλητές, αλλά και ημερίδες εκπαίδευσης σαν ομιλήτρια, σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε αθλήματος, σχεδόν σε όλες τις αθλητικές ακαδημίες του Συλλόγου.

Τον Οκτώβριο του 2013 εισήχθην στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών Πλήρους Φοίτησης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών «Εφαρμοσμένη Διαιτολογία –Διατροφή» στην κατεύθυνση: ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΗ, όπου αποφοίτησα με «Άριστα». Η μεταπτυχιακή μου διατριβή είναι μελέτη κλινικής δοκιμής σε δείγμα επαγγελματίων αθλητών ποδοσφαίρου με παρέμβαση του συμπληρώματος Colostrum. Το θέμα μου ήταν: « Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ COLOSTRUM ΣΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΜΥΟΚΙΝΩΝ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΣΟΜΟΙΑΖΕΙ ΑΓΩΝΑ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ». Από το συγκεκριμένη μελέτη προέκυψε επιστημονική δημοσίευση στο European Journal of Nutritional, καθώς και επιστημονικές αναφορές στα παρακάτω συνέδρια.
1) Στο συνέδριο της FIFA 2015-Λονδίνο: ποδοσφαιριστές & αποκατάσταση,
2) Σε ημερίδα του Χαροκοπείου το Μάρτιο του 2015,
3) 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο του Greek Lipid Forum 2017.
Το Νοέμβριο του 2011 ξεκίνησα την εκπαίδευση μου σαν Master Practitioner Programme in Eating Disorders and Obesity στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ) υπό την εποπτεία του NCFED της Μεγάλης Βρετανίας το οποίο είναι αναγνωρισμένο από το Βρετανικό Σύλλογο Ψυχολόγων – British Psychological Society – BPS, το οποίο και ολοκλήρωσα με επιτυχία.

Πραγματοποίησα την πρακτική μου άσκηση επί 8 μήνες στα εξωτερικά ιατρεία του Διαιτολογικού τμήματος, στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Λαϊκό» και στο «Ιατρείο Παχυσαρκίας», το οποίο λειτουργούσε σε συνεργασία με το Διαβητολογικό τμήμα.

Επιπρόσθετα, στα πλαίσια της πρακτικής μου άσκησης βοήθησα στη συγγραφή του Οδηγού για τη Ρύθμιση του Διαβήτη της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας (ΕΔΕ).

Παρουσίασα την Πτυχιακή μου έρευνα στο 10ο Μακεδονικό Συνέδριο το 2012 με θέμα: «Λειτουργικά Τρόφιμα»: Λόγοι που σχετίζονται με την επιλογή τους για κατανάλωση.

Έχω παρακολουθήσει πληθώρα εκπαιδευτικών σεμιναρίων και συνεδρίων, που αφορούν τον τομέα της Κλινικής Διαιτολογίας και έχω συμμετάσχει σε διάφορες ημερίδες σχολείων και συνέδρια σαν ομιλήτρια.

Είμαι εθελόντρια στο Σύλλογο Σκελετικής Υγείας : «Πεταλούδα» και στο 11ο ετήσιο Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2017, η ομιλία μου ήταν το εξής Θέμα: « Πώς να μην παχύνουμε μετά τα 50…»

Άρθρα μου δημοσιεύονται σε Περιοδικά, Εφημερίδες και σε Ιστοσελίδες ειδήσεων. Συγκεκριμένα στα εξής:
 THEBODY magazine (αληθινές ιστορίες ατόμων καθώς και άρθρα μου στη στήλη: ρώτα τους ειδικούς,
 στην Εφημερίδα των Συνακτών,
 στην Huffingtonpost Greece όπου έχω και το δικό μου blog.

Είμαι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδος (ΕΔΔΕ) και του συλλόγου Κλινικών Διαιτολόγων ESPEN και GrESPEN.
Παρακολουθώ όλες τις τρέχουσες εξελίξεις με τη συμμετοχή μου σε εκπαιδευτικά σεμινάρια και σε συνέδρια πάνω σε θέματα διατροφής, αθλητικής διατροφής, κλινικής διατροφής, παχυσαρκίας και διατροφικών διαταραχών.
Γνωρίζω σε βασικό επίπεδο την αγγλική, γερμανική και ρωσική γλώσσα.

Στον ελεύθερο μου χρόνο ασχολούμαι με διάφορες αθλητικές δραστηριότητες & το θέατρο. Ενώ στο παρελθόν υπήρξα και η ίδια αθλήτρια.