Dr Plus - Diatrofi

Τρόφιμα

Σπαράγγι…Το απόλυτο θαύμα!

sparaggi-to-apolyto-thauma

Ένα τρόφιμο με χαμηλό ενεργειακό περιεχόμενο, εξαιρετικές ιδιότητες και κατάλληλο για δίαιτα.

Κάνει καλό στην υγεία μας, βοηθά τα μαλλιά μας, τα νύχια μας και το δέρμα μας. Κάνει καλό στα καρδιαγγειακά, ενώ συγκαταλέγεται στα τρόφιμα που βοηθούν τη γονιμότητα.

Το Asparagus officinalis (σπαρράγγι) της οικογένειας των Λιλιιδών, είναι τρόφιμο που στην οικογένειά του ανήκουν και τα πράσα, τα σκόρδα και τα κρεμμύδια. Το φυτό σπαράγγι, δεν έχει φύλλα, αλλά βράκτια που μοιάζουν με λέπια. Καλλιεργείται και ως διακοσμητικό φυτό, αφού έχει εξαιρετική ομορφιά.

Τα τελευταία χρόνια τείνει να μπει στο διαιτολόγιο μας, ενώ στο εξωτερικό καταναλώνεται και λατρεύεται. Πολλοί δεν γνωρίζουν καν την ύπαρξή του. Άλλοι δεν ξέρουν πώς να του συμπεριφερθούν, να το μαγειρέψουν ή να το φάνε.

Θρεπτικά συστατικά και είδη σπαραγγιού

Το σπαράγγι υπάρχει σε τέσσερις κατηγορίες: 

  1. Τα λευκά σπαράγγια, όπου σε όλο τους το σώμα είναι λευκά. Δεν έρχονται σε επαφή με το ηλιακό φως, οπότε και δεν αναπτύσσεται η χλωροφύλλη και γι’ αυτό έχουν το χρώμα αυτό. Τα σπαράγγια αυτά καλύπτονται με νέο στρώμα από χώμα καθημερινά. Είναι σαρκώδη και έχουν πολύ απαλή – τρυφερή γεύση
  2. Τα ιώδη σπαράγγια: Ο οφθαλμός παρουσιάζει χρωματισμό μεταξύ ροζ και ιώδους
  3. Τα ιώδη/πράσινα σπαράγγια: Μέρος των σπαραγγιών αυτών παρουσιάζει ιώδη και πράσινο χρωματισμό
  4.  Τα πράσινα σπαράγγια: Στο μεγαλύτερο-εάν όχι σε όλο τους το σώμα, είναι πράσινα. Αναπτύσσονται στην ύπαιθρο και οφείλουν το χρώμα τους στην επίδραση του ήλιου και στην χλωροφύλλη

Πολλά είναι τα θρεπτικά συστατικά του, ενώ πολύ λίγη είναι η ενέργεια που αποδίδει…Αποδίδει 20-30 Kcal στα 100 γραμμάρια βραστού προϊόντος.

Έντονα διουρητικό τρόφιμο, λόγω της  ασπαραγίνης, ενώ παράλληλα δίνει και ένα μεγάλο ποσοστό νερού, περίπου 90-95% στο σύνολό του.

Εκτός των άλλων, περιέχει και την γλουταθιόνη, μια ουσία η οποία συγκαταλέγεται στις ουσίες που βοηθούν στην πρόληψη του καρκίνου. Περιέχει ερυθρίνη, που είναι πολύ καλή για την ενδυνάμωση των αιμοφόρων αγγείων.

Αναλυτικότερα

Θρεπτικά συστατικά100 γραμμάρια βραστού σπαραγγιού
Kcal (ενέργεια-χιλιοθερμίδες)20
Πρωτεΐνες2,2
Υδατάνθρακες3,6
Λίπη0,2
Κάλιο mg183
Νάτριο mg1
Φώφορος mg50
Σίδηρος mg0,6
Ρετινόλη μg90
Βιταμίνη Α μg45
Βιταμίνη C mg26
Θειαμίνη (βιταμίνη Β1) mg0,8
Ριβοφλαβίνη (βιταμίνη Β2) mg0,4
Νιασίνη (βιταμίνη Β3) mg1,4
Φυλλικό οξύ (Βιταμίνη B9) μg3,9
Βιταμίνη Ε mg1

*Οι περιπτώσεις που δεν συνίσταται η κατανάλωση του είναι: οι ρευματισμοί, οι κυστίτιδες, τα αρθριτικά και η ποδάγρα.

Νόστιμες συνταγές με σπαράγγια

Σαλάτα με σπαράγγια

Πολλοί δεν γνωρίζουν ότι το σπαράγγι συνοδεύει ευχάριστα το κοτόπουλο, το ψάρι ή το κρέας. Θαυμάσιο σαν σαλάτα και η ουδέτερή του γεύση, το κάνει να ταιριάζει με όλα!

Υλικά
  • 150-200 γραμμάρια σπαράγγια (για 1 μερίδα σαλάτα)
  • ξύδι λευκό ή λεμόνι
  • κρεμμύδι (για όσους το αγαπούν)
  • άνιθος (ή Πιπέρι)
  • 1-2 κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο
  • λίγο αλάτι
Εκτέλεση

Πλένουμε τα σπαράγγια και καθαρίζουμε τη φλούδα τους με το εργαλείο που καθαρίζουμε τις πατάτες, ή με ένα μαχαίρι. Είναι καλό να αφαιρεθούν τα δύο τρίτα του βλαστού, προς τη βάση του σπαραγγιού.

Μπορούμε να τα μαγειρέψουμε ολόκληρα, ενώ μια συμβουλή για να μη σπάσουν, είναι πριν τα βράσουμε να τα δένουμε με κλωστή σε ματσάκι. Εάν τα θέλουμε σε κύβους, μπορούμε να τα κόψουμε.

Τα σπαράγγια πρέπει να είναι καλοβρασμένα, γιατί διαφορετικά οι ίνες που έχουν, αλλοιώνουν τη γεύση τους.

Τα βάζουμε να βράσουν σε κατσαρόλα με νερό που βράζει για 15-20 λεπτά. Τα σουρώνουμε και τα τοποθετούμε σε ένα πιάτο.

Σε ένα μπόλ, βάζουμε όλα τα υπόλοιπα υλικά, τα κάνουμε σώς και περιχύνουμε τα σπαράγγια. Απολαύστε την όπως την αγαπάτε, κρύα ή ζεστή.

Ομελέτα σε σπαράγγια
Υλικά
  • 2 αυγά – 1 φέτα ψωμί
  • 100-150 γραμμάρια σπαράγγια βρασμένα και στραγγισμένα
  • Αλάτι, πιπέρι
  • 2 κουταλιές ελαιόλαδο
Εκτέλεση

Σε αντι-κολλητικό τηγάνι, τοποθετούμε το ελαιόλαδο, τη φέτα ψωμί και τα σπαράγγια σε κυβάκια.

Παράλληλα, σε ένα μπώλ χτυπάμε τα αυγά με το αλάτι και το πιπέρι. Περιχύνουμε το μείγμα αυγού πάνω στο ψωμί-σπαράγγια και αν μπορούμε, μόλις ψηθεί από τη μία πλευρά, γυρίζουμε την ομελέτα. Διαφορετικά την ανακατεύουμε.

Το αποτέλεσμα θα σας ξετρελάνει!!!…

Μην ψωνίζετε σπαράγγια με ανομοιόμορφο-χλωμό χρώμα, ή μαλακά σπαράγγια και κιτρινισμένα

Σχετικά με τον δημιουργό

Βασιλική Παπαδοπούλου / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος