Τρόφιμα

Σύκα το δώρο του Φθινοπώρου στον άνθρωπο…

Μια μεγάλη πηγή φυτικών ινών, γεμάτη βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία, φρέσκα ή αποξηραμένα τα σύκα έχουν μια μακρά και λαμπρή ιστορία…

Γνωστά  για την θρέψη  και την υγεία  που προσφέρουν,  μπορούν να προσθέσουν και  μια έκρηξη γλυκύτητας σε όλα τα είδη πιάτων ..

Μια εισαγωγή…

Η συκιά  είναι μέρος της οικογένειας  μουριάς (Moraceae). Τα σύκα έχουν μια μοναδική, γλυκιά γεύση, μαλακή υφή και είναι γεμάτα με ελαφρώς τραγανά, βρώσιμα σπέρματα.

Τα φρέσκα σύκα επειδή είναι ευαίσθητα, συχνά αποξηραίνονται για να διατηρηθούν. Έτσι έχουμε ένα γλυκό και θρεπτικό αποξηραμένο φρούτο που μπορούμε να απολαύσουμε όλο τον  χρόνο. Υπάρχουν πολλές διαφορετικές ποικιλίες σύκων, οι οποίες ποικίλλουν ευρέως σε χρώμα και υφή. Το μοναδικό τους χαρακτηριστικό είναι ένα μικρό άνοιγμα που μοιάζει με’ μπουμπούκι’ στην κορυφή που βοηθά τα φρούτα να αναπτυχθούν.

Χρησιμοποιούνται συχνά ως γλυκαντικά.

Ένα από τα παλαιότερα δέντρα του κόσμου, η συκιά μπορεί να ανιχνευθεί από την αρχαιότητα,  πίσω στα παλαιότερα ιστορικά έγγραφα και εμφανίζεται με σαφήνεια στη Βίβλο. Οι εικονογραφήσεις προέρχονται από τη Μέση Ανατολή και τη Μεσόγειο και διατηρήθηκαν τόσο έντονα από τους Έλληνες, γεγονός που αποδεικνύει ότι κάποτε δημιουργήθηκαν νόμοι για την αποτροπή της εξαγωγής τους (π.χ σε περιόδους λοιμού)  Οι λεγόμενοι…συκοφάντες (αυτοί δηλαδή που παρακολουθούσαν τυχόν και κάποιος κοβει ή κλέβει σύκα και τον κατήγγειλαν στις αρχές)

Θεωρείται φρούτο της γονιμότητας , του αθλητισμού και της ευημερίας.

…διαθρεπτικά highlights

Τα σύκα συχνά τονώνουν τα έντερα και δρουν ως φυσικό καθαρτικό κατά της δυσκοιλιότητας, λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε φυτικές ίνες.

Πολλοί από εμάς καταναλώνουν πολύ νάτριο (αλάτι), που βρίσκεται στα επεξεργασμένα τρόφιμα. Η υψηλή πρόσληψη νατρίου μπορεί να οδηγήσει σε ανεπάρκειες του καλίου και αυτή η ανισορροπία μεταξύ των δύο μπορεί να οδηγήσει σε υπέρταση (υψηλή αρτηριακή πίεση). Μια δίαιτα πλούσια σε φρούτα και λαχανικά – συμπεριλαμβανομένων των φρέσκων σύκων, αυξάνει φυσικά το κάλιο και συνεπώς ενθαρρύνεται να βοηθήσει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Φυσικά πλούσια σε διαιτητικές ίνες, τα σύκα μπορεί να είναι ένα χρήσιμο τρόφιμο για να συμπεριλάβουμε στη διατροφή τους  όσοι  παρακολουθούν και ελέγχουν  το βάρος τους. Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ίνες παρέχουν συναισθήματα πληρότητας και μπορούν να μειώσουν την πείνα.

Τα σύκα περιέχουν επίσης πρεβιοτικά, τα οποία βοηθούν στην υποστήριξη των προϋπαρχόντων καλών βακτηρίων στο έντερο, βελτιώνοντας την πεπτική ευεξία.

Τα σύκα είναι μια καλή φρούτα πηγή ασβεστίου, το οποίο  εμπλέκεται στην πυκνότητα των οστών. Η υψηλή τους περιεκτικότητα σε κάλιο μπορεί να εξουδετερώνει την έκκριση ασβεστίου που προκαλείται από τις υψηλές ποσότητες αλατιού. Αυτό με τη σειρά του βοηθά στη διατήρηση του ασβεστίου στα οστά και μειώνει τον κίνδυνο οστεοπόρωσης. (αποτρέπει την αποβολή ασβεστίου μέσω της διούρησης)

Τα σύκα είναι καλή πηγή σιδήρου και φυλλικού οξέος. Συστατικά απαραίτητα στα άτομα με αναιμία αλλά και σε γυναίκες κατά την διάρκεια της περιόδου ή της εγκυμοσύνης.

Συλλογή και αποθήκευση

Η εποχή για τα φρέσκα σύκα είναι μεταξύ του καλοκαιριού και του φθινοπώρου, με το χρονοδιάγραμμα να εξαρτάται από την ποικιλία. Τα σύκα είναι πολύ ευαίσθητα στην αποθήκευση  και συνήθως τρώγονται καλύτερα μέσα σε μία έως δύο μέρες μετά την αγορά. Όταν επιλέγετε σύκα, επιλέξτε αυτά που είναι παχουλά και τρυφερά, έχουν πλούσιο, βαθύ χρώμα και είναι απαλλαγμένα από μώλωπες. Τα ώριμα σύκα έχουν ένα γλυκό άρωμα. Όταν φέρονται στο σπίτι, τα ώριμα σύκα δεν πλένονται μέχρι να είναι έτοιμα για κατανάλωση. Θα πρέπει να φυλάσσονται στο ψυγείο για περίπου δύο ημέρες. Εάν τα σύκα δεν είναι ακόμη ώριμα, κρατήστε τα σε θερμοκρασία δωματίου για να ωριμάσουν.

Τα αποξηραμένα σύκα θα παραμείνουν για πολύ περισσότερο. Κατά την αγορά τους, πρέπει να βεβαιωθούμε ότι είναι απαλλαγμένα από μούχλα και είναι μαλακά. Τα αποξηραμένα σύκα μπορούν να διατηρηθούν σε δροσερό, σκοτεινό μέρος ή ακόμη καλύτερα στο ψυγείο.

Τα σύκα μπορούν να καταναλωθούν είτε ξεφλουδισμένα είτε όχι, ανάλογα με το πάχος του δέρματος καθώς και τις προσωπικές προτιμήσεις. Δεδομένου ότι τα εσωτερικά των ώριμων σύκων είναι μάλλον μαλακά και κολλώδη, μπορεί να είναι δύσκολο να κοπούν.

Τι λέει η έρευνα

‘Ερευνα η οποία διεξήχθη στην Σουδία σε πάνω από 50,000 μετα-εμμηνοπαυσιακές γυναίκες, έδειξε ότι όσες κατανάλωναν φυτικές ίνες οι οποίες προέρχονταν από τα σύκα, είχαν 34% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν καρκίνο του μαστου.

Ασφάλεια

Η κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας  σύκων είναι πιθανό να έχει καθαρτικό αποτέλεσμα και επομένως θα πρέπει να τα απολαμβάνετε με μέτρο.

Προσοχή επίσης θα πρέπει να δίνεται και από τα άτομα με διαβήτη, λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε φυσικά μεν, σάκχαρα δε..

Ωστόσο τα φύλλα της συκιάς (σαν τσάι βρασμένα), παρουσιάζουν αντιδιαβητική δράση, μέσω της καλύτερης διαχείρισης της ινσουλίνης.

Ιδέες να τα εντάξετε στην διατροφή σας ευχάριστα

  • Σε κέικ
  • Σε πράσινες σαλάτες με κατσικίσιο τυρί ή μοτσαρέλλα
  • Με ξηρούς καρπούς
  • Στο χοιρινό..
  • Φτιάξτε μαρμελάδα σύκου ή κομπόστα

…απλώς με τυρι , ξηρούς καρπούς και κρίθινο παξιμαδάκι και έχετε  μια υπέροχη τριάδα ως ελαφρύ γεύμα.

 

Σχετικά με τον δημιουργό

Μαργαρίτα Βούλτεψη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Διαιτολόγος Διατροφολόγος