Dr Plus - Diatrofi

Τρόφιμα

Μανιτάρια και ο σπουδαίος ρόλος τους στην ζωή μας

ta_manitaria


Μανιτάρια…μια μοναδική τροφή που διατίθεται σε διάφορα χρώματα, σχήματα και μεγέθη.

Μια τροφή που είναι πρώτη στις συστάσεις των Διαιτολόγων και όχι άδικα, καθώς αποτελούν άριστη πηγή φυτικών ινών, πρωτεϊνών και αντιοξειδωτικών. Τα μανιτάρια και η συχνή κατανάλωσή τους συνδέονται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών οπως ο καρκίνος, οι καρδιακές παθήσεις και ο διαβήτης.

Είναι ένα εξαιρετικό υποκατάστατο του κρέατος ειδικά σε περιόδους νηστείας και στην χορτοφαγία. Επίσης, βοηθούν στη μείωση της χοληστερόλης και είναι πλούσια σε πολύτιμα θρεπτικά συστατικά.

Κάθε είδος μανιταριού είναι μοναδικό ως προς τον αριθμό των θρεπτικών συστατικών που περιέχει. Ναι μεν είναι όλα θρεπτικά, αλλά σε διαφορετικό βαθμό το καθένα.

Τα μανιτάρια έχουν υπέροχη γεύση και ελάχιστες θερμίδες οπότε μπορούμε να τα απολαμβάνουμε χωρίς ενοχές ειδικά όταν κάνουμε δίαιτα.

Η πόλη των μανιταριών


Στη χώρα μας και ειδικά στα Γρεβενά, την πόλη των μανιταριών, έχουν καταγραφεί περισσότερα από 2.500 είδη μανιταριών. Από αυτά ταυτοποιήθηκαν περίπου τα 1.200.

Πολλά από αυτά τα μανιτάρια αποτελούν πρώτες πανελλήνιες καταγραφές, ενώ περισσότερα από 100 είδη δεν έχουν βρεθεί πουθενά αλλού στα Βαλκάνια!

Θρεπτικά συστατικά που περιέχουν τα μανιτάρια

ΘειαμίνηΒοηθά το σώμα να μετατρέψει τους υδατάνθρακες σε ενέργεια. Είναι επίσης απαραίτητη για τη λειτουργία της καρδιάς και τα υγιή νευρικά κύτταρα.
ΡιβοφλαβίνηΒοηθά στην παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων και στην υποστήριξη της κυτταρικής λειτουργίας. Είναι επίσης σημαντική για τη διάσπαση των λιπών, των πρωτεϊνών και των υδατανθράκων.
ΝιασίνηΒοηθά στη μετατροπή της τροφής σε ενέργεια, στη διατήρηση υγιούς δέρματος και νεύρων. Βοηθά στη μείωση της χοληστερίνης
ΠυριδοξίνηΒοηθά στο μεταβολισμό, το ανοσοποιητικό σύστημα και τη διατήρηση της λειτουργίας του εγκεφάλου.
Φολικό οξύΕνισχύει την ανάπτυξη των κυττάρων και το νευρικό σύστημα
Βιταμίνη Β12Τα μανιτάρια είναι απο τις λίγες φυτικές τροφές που περιέχουν βιταμίνη Β12 η οποία βοηθά στη δημιουργία ερυθρών αιμοσφαιρίων.
Βιταμίνη DΤα μανιτάρια  συνθέτουν βιταμίνη D όταν εκτίθενται στο φως του ήλιου. Η βιταμίνη D βοηθά το σώμα να απορροφήσει το ασβέστιο που είναι απαραίτητο για τη φυσιολογική ανάπτυξη και διατήρηση υγιών δοντιών και οστών.
ΕργοθειονίνηΜια φυτοχημική ουσία που προστατεύει τα κύτταρα
ΧαλκόςΒοηθά στο σχηματισμό ερυθρών αιμοσφαιρίων και είναι απαραίτητος για την υγεία των οστών και των νεύρων.
ΣελήνιοΥποστηρίζει το ανοσοποιητικό σύστημα, το καρδιαγγειακό σύστημα, αποτρέπει την καταστροφή των κυττάρων και των ιστών και βοηθά την κινητικότητα της πρωτεΐνης του σπέρματος.
Φυτικές ίνεςΒοηθούν στη διατήρηση ενός υγιούς πεπτικού συστήματος, στη ρύθμιση του σακχάρου και στη μείωση της LDL χοληστερόλης.
ΚάλιοΤο κάλιο βοηθά στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης και στη διατήρηση της ισορροπίας υγρών και ηλεκτρολυτών.
ΧρώμιοΥπάρχουν μελέτες που δείχνουν ότι το χρώμιο μπορεί να βοηθήσει στον έλεγχο της γλυκόζης στο αίμα σε διαβητικούς.
ΦωσφόροςΣε συνδυασμό με το ασβέστιο, βοηθά στη διαμόρφωση της δομής των δοντιών και των οστών. Βοηθά επίσης στη λειτουργία των νεφρών, στη σύσπαση των μυών, στον φυσιολογικό καρδιακό παλμό και στη σηματοδότηση των νεύρων.
ΧολίνηΒοηθά στον ύπνο, την κίνηση των μυών, τη μάθηση, τη μνήμη και στην μείωση των φλεγμονών

Είδη μανιταριών

7 είδη μανιταριών με εξαιρετικά οφέλη για την υγεία που αξίζει να τα έχουμε στη διατροφή μας:

Αγαρικά μανιτάρια

Είναι ίσως το πιο συνηθισμένο είδος μανιταριών που θα δείτε σε μανάβικα και και σούπερ μάρκετ.

Αυτό το είδος περιέχει σελήνιο, ένα ιχνοστοιχείο που είναι σημαντικό για τη γνωστική λειτουργία, για ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα και την υγεία του προστάτη.

Πορτομπέλο

Τα μανιτάρια Πορτομπέλο είναι μια εξαιρετική πηγή ριβοφλαβίνης που είναι σημαντική για την παραγωγή ενέργειας και βοηθά το σώμα να διασπάσει τους υδατάνθρακες.

Τα πορτομπέλο είναι επίσης καλή πηγή σεληνίου.

Πορτσίνι

Τα μανιτάρια πορτσίνι είναι πλούσια σε κάλιο το οποίο βοηθά τον εγκέφαλο, την καρδιά και τους μύες σας να λειτουργούν σωστά. 

Περιέχουν επίσης εργοστερόλη, μια ένωση που απαιτείται για την παραγωγή της βιταμίνης D3.

Μανιτάρια Πλευρώτους

Το είδος αυτό  έχει βρεθεί ότι περιέχει  β-καροτένια, τοκοφερόλες, πολυσακχαρίτες και φαινόλες γι αυτό και έχει ισχυρή αντιοξειδωτική και αντικαρκινική δράση στον οργανισμό. Ακόμη, χάρη στη λοβαστατίνη που περιέχει, βοηθά στη μείωση της χοληστερόλης

Τρούφα

Η τρούφα είναι ένα σχετικά σπάνιο είδος υπόγειου μανιταριού, που συμβιώνει και αναπτύσσεται στις ρίζες ορισμένων ειδών δένδρων.

Εκτός από την ξεχωριστή γεύση και το άρωμά τους, τα μανιτάρια τρούφες είναι εξαιρετικά θρεπτικές και πλούσιες σε αντιοξειδωτικά. Ακόμη φαίνεται να έχουν αντιβακτηριακές, αντικαρκινικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Γανόδερμα

Αυτά τα μανιτάρια περιέχουν βήτα-γλυκάνες. Πρόκειται για φυτικές ίνες  που βοηθούν στην ενεργοποίηση και υποστήριξη της λειτουργίας των κυττάρων του ανοσοποιητικού.

Τα μανιτάρια αυτού του τύπου περιέχουν επίσης γανοδερικό οξύ, μια ουσία που λέγεται ότι προάγει τα υγιή επίπεδα χοληστερόλης.

Μανιτάρια Shiitake

Τα Shiitakes είναι μια καλή πηγή διαλυτών φυτικών ινών, που υποστηρίζουν υγιή επίπεδα χοληστερόλης. Περιέχουν επίσης τις β-γλυκάνες και μια ουσία που ονομάζεται λεντινάνη που βοηθά στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Σχετικά με τον δημιουργό

Σοφία Μπάμπου / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Διαιτολόγος Διατροφολόγος