Dr Plus - Diatrofi

Τρόφιμα

Θρεπτική αξία κάστανου

threptiki-axia-kastanou

Το κάστανο είναι ο καρπός  της καστανίας και έχει επιστημονική ονομασία castanea sativa. Είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά και έχει πολλά οφέλη για τον οργανισμό.

Στην Ευρώπη το συναντάμε σε πάνω από 25 χώρες, μέσα σε αυτές είναι η Ισπανία, Πορτογαλία, Γάλλια, η Ιταλία και η Ελλάδα.

Εκτός από την Ευρώπη, υπάρχουν καστανιές και σε άλλες ηπείρους όπως η Ασία και η Αμερική οι οποίες βέβαια έχουν διαφορετικές ποικιλίες με άλλη σύσταση από την Ευρωπαϊκή καστανιά που θα εξετάσουμε σήμερα.

Θρεπτικά συστατικά κάστανου

Υδατάνθρακες

Τα κάστανα έχουν υψηλό ποσοστό σε υδατάνθρακες συγκριτικά με τους υπόλοιπους καρπούς.

Περιέχουν περίπου 40 γραμμάρια υδατανθράκων ανά 100 γραμμάρια βρώσιμου καρπού. Το μεγαλύτερο μέρος βέβαια είναι φυτικές ίνες (περίπου 28γρ).

Η υψηλή αυτή περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες συμβάλει στην:

  • καλύτερη λειτουργία του νευρικού συστήματος
  • καλύτερη λειτουργία του εντέρου
  • πρόληψη της δυσκοιλιότητας

Ακόμη, τα κάστανα έχουν μεγάλο ποσοστό διαλυτών φυτικών ινών οι οποίες συμβάλουν στη ρύθμιση της γλυκόζης του αίματος αλλά και στη μείωση της χοληστερόλης.

Πρωτεΐνες

Τα κάστανα έχουν σχετικά χαμηλό ποσοστό σε πρωτεΐνες, παρόλα αυτά περιέχουν όλα τα απαραίτητα αμινοξέα.

Οι πρωτεΐνες είναι απαραίτητες για τον ανθρώπινο οργανισμό, αποτελούν δομικό συστατικό πολλών ιστών, στην ανάπτυξη αλλά και στην επιδιόρθωση των φθορών του σώματος. Ακόμη, έχουν πολύ σημαντικό ρόλο στις μεταβολικές αντιδράσεις του οργανισμού.

Λιπαρά

Ο συγκεκριμένος καρπός έχει μέτρια περιεκτικότητα σε λιπαρά με βασικότερα το ολεϊκό και λινολεϊκό οξύ. Ακόμη, είναι πλούσια σε β-σιτοστερόλη, μια φυτοστερόλη η οποία φαίνεται να έχει υποχοληστερολαιμική δράση.

Βιταμίνες

Τα κάστανα είναι πλούσια σε βιταμίνη C σε ποσοστό ίδιο με τα εσπεριδοειδή φρούτα. Η βιταμίνη C είναι πολύ σημαντική για τον οργανισμό καθώς:

  • συμβάλλει στην απορρόφηση του σιδήρου
  • έχει αντιοξειδωτική δράση
  • συμβάλει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος

Ακόμη, τα κάστανα περιέχουν βιταμίνη Β3 (νιασίνη) η οποία έχει πολύ σημαντικό ρόλο σε διάφορες λειτουργίες του μεταβολισμού και στη σύνθεση του DNA.

Μεταλλικά στοιχεία

Το ασβέστιο είναι ένα ακόμη συστατικό που περιέχουν τα κάστανα και συμβάλλει στον σχηματισμό και στη διατήρηση των οστών και των δοντιών. Επίσης είναι πολύ σημαντικό στη διατήρηση της μυϊκής μάζας και στην εύρυθμη λειτουργία του νευρικού συστήματος.

Ακόμη, τα κάστανα αποτελούν καλή πηγή καλίου. Το κάλιο που περιέχουν συμβάλει στην καλύτερη ροή του αίματος, στην καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου και του νευρομυικού συστήματος.

Επίσης, είναι πλούσια σε φώσφορο, ο οποίος μαζί με το ασβέστιο συμβάλλουν στην υγεία των οστών.  Τα κάστανα είναι επίσης καλή πηγή μαγνησίου, το οποίο συμβάλλει στην:

  • καλύτερη λειτουργία του νευρομυικού συστήματος
  • σύνθεση DNA και RNA
  • σύνθεση πρωτεϊνών

Τέλος, το μαγγάνιο που περιέχουν συμβάλει στη ρύθμιση της γλυκόζης του αίματος, στο μεταβολισμό και στον θυρεοειδή αδένα.  Σε μικρότερη μικρότερη περιεκτικότητα έχουν σίδηρο και ψευδάργυρο.

Αναλυτική σύσταση του κάστανου

Θρεπτικό συστατικόΑνα 100γρ.  ωμό κάστανοΑνα 100γρ. ψητό κάστανοΑνα 100γρ. βρασμένο κάστανο
Νερό52γρ40,48γρ68,15γρ
Θερμίδες196 kcal245kcal131kcal
Πρωτεϊνες1,63γρ3,17γρ2γρ
Λιπαρά1,25γρ2,2γρ1,38γρ
Υδατάνθρακες44,17γρ52,96γρ27,76γρ
Ασβέστιο19mg29mg46mg
Σίδηρος0,94mg0,91mg1,73mg
Μαγνήσιο30mg33mg54mg
Φώσφορος38mg107mg99mg
Μαγγάνιο0,336mg1,18mg0,854mg
Κάλιο484mg592mg715mg
Ψευδάργυρος0,49mg0,57mg0,25mg
Βιταμίνη C40,2mg26mg26,7mg
Νιασίνη (Β3)1102mg1342mg0,731mg
Πηγή: Usda food database

Όπως βλέπουμε, είναι ένας καρπός πλούσιος σε θρεπτικά συστατικά τα οποία προσδίδουν πολλά οφέλη στην υγεία. Προσοχή χρειάζεται μόνο στην ποσότητα που καταναλώνουμε καθώς μπορεί να μας δώσει πολλές επιπλέον θερμίδες.

Στην μαγειρική μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πάρα πολλούς τρόπους, όπως γλυκά, αλμυρές παρασκευές μέσα σε σαλάτες, συνοδευτικό μαζί με κρέας, σε σούπες ή ακόμα και μαζί με γάλα ή γιαούρτι.

Τέλος, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και αλεύρι από κάστανο για την παρασκευή ζυμαρικών ή δημητριακών.

Σχετικά με τον δημιουργό

Σπυριδούλα Γεωργαλή Διατροφολόγος-Διαιτολόγος

Γεννήθηκα το 1990 στην Αθήνα και μεγάλωσα στη περιοχή του Πειραιά. Το 2009 ξεκίνησα τις σπουδές στο Α.ΤΕΙ Κρήτης στο τμήμα Διατροφής-Διαιτολογίας οπου τις ολοκλήρωσα το 2014.

Έκανα την πρακτική μου άσκηση στο Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά Τζάνειο κατά τη διάρκεια της οποίας εκπτώνησα και την πτυχιακή μου εργασία με θέμα «Συμμόρφωση εγκύων με τη Μεσογειακή διατροφή.

Έρευνα σε πληθυσμό της Αθήνας και σύγκριση με πληθυσμό Ηρακλείου Κρήτης». Το 2014 με την απόκτιση του πτυχίου μου ξεκίνησα να εργάζομαι σε φαρμακευτικό χώρο στο τμήμα των συμπληρωμάτων διατροφής.

Το 2017 ξεκίνησα να εργάζομαι ως διαιτολόγος σε γυμναστήριο στη περιοχή του Πειραιά και σε πολυχώρο διατροφής στη Καισαριάνη οπου συνεχίζω να εργάζομαι μέχρι και σήμερα και στους 2 τομείς.

Το έτος 2016-2017 παρaκολούθησα την εκπαίδευση του ΚΕΑΔΔ και απέκτησα εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία ως Master Practitioner in eating disorders and obesity.

Σε όλη τη διάρκεια της πορείας μου ως διαιτολόγος ενημερώνομαι για τις τελευταιές οδηγείες σχετικά με τη διατροφή, παρακολουθώ συνέδρια, ημερίδες και εκπαιδευτικά σεμινάρια μεταξύ των οποίων ήταν και σεμινάριο πρώτων βοηθειών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.

Τέλος είμαι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος (ΕΔΔΕ).