Συστατικά

Στιγμιαίος καφές για καλύτερες αθλητικές αποδόσεις

Η καφεΐνη είναι μια φυσική ουσία, που παίρνει το όνομά της από τον «καφέ» στον οποίο περιέχεται σε μεγάλη ποσότητα. Ωστόσο, σημαντικές ποσότητές της υπάρχουν και σε άλλα τρόφιμα και ροφήματα, όπως στο τσάι, στο κακάο και στην σοκολάτα, σε πολλά αναψυκτικά ή μη αλκοολούχα ποτά και σε ενεργειακά ροφήματα.

Η επίδραση της καφεΐνης στην αθλητική απόδοση έχει μελετηθεί εκτενώς. Η καφεΐνη δρα σαν διεγερτικό του κεντρικού νευρικού συστήματος, αυξάνοντας την εγρήγορση, βελτιώνοντας τη συγκέντρωση και τη διάθεση και επιταχύνοντας τον χρόνο αντίδρασης. Η λήψη καφεΐνης λίγο πριν από την άσκηση ή κατά την διάρκειά της, βοηθά τον οργανισμό να «εξοικονομήσει το «γλυκογόνο» των μυών (την αποθήκη του βασικού καυσίμου- της γλυκόζης) καίγοντας περισσότερο λίπος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται ο χρόνος μέχρι την έλευση του αισθήματος της κόπωσης και να βελτιώνεται η απόδοση σε αθλήματα αντοχής, αλλά και σε δραστηριότητες ταχύτητας και δύναμης που διαρκούν πάνω από 5 λεπτά και μέχρι 45 λεπτά.

Η κατανάλωση 80-120 mgκαφεΐνης 45-60 λεπτά πριν από την έναρξη της άσκησης ή κατά τη διάρκεια της μπορεί να βοηθήσει, όχι μόνο για όσους ασχολούνται με τον πρωταθλητισμό, αλλά και με τους «ερασιτέχνες» αθλητές και όλους όσους θέλουν να ασκηθούν πιο έντονα για να πετύχουν μεγαλύτερη απόδοση, υψηλότερη ενεργειακή δαπάνη και επομένως γρηγορότερα αποτελέσματα στο σώμα τους και την φυσική κατάσταση τους, εφόσον η άσκηση αυτή συνδυάζεται με την κατάλληλη διατροφή. Αυτή η ποσότητα καφεΐνης περιέχεται σε ένα φλιτζάνι ζεστού νες (με 1 κουταλάκι ή 2γρ στιγμιαίου καφέ) ή σε ένα ποτήρι κρύου φραπέ (με 1,5 κουταλάκι ή 3γρ στιγμιαίου καφέ).

Ο στιγμιαίος καφές, σε αντίθεση με άλλα ενεργειακά ποτά, δεν περιέχει πρόσθετα σάκχαρα ή τεχνητά γλυκαντικά, συντηρητικά και χρωστικές ουσίες, που μπορεί να έχουν αρνητικές επιδράσεις στην υγεία. Επίσης δεν περιέχει καθόλου θερμίδες, εκτός και προσθέσουμε εμείς κάποιο θερμιδογόνο υλικό, όπως ζάχαρη ή γάλα.

Επομένως, με βάση τις προσωπικές ανάγκες του κάθε ατόμου η καφεΐνη μπορεί να αποτελέσει «σύμμαχο» στην άσκηση με τον στιγμιαίος καφέ να αποτελεί έναν καλό σύντροφο, πριν ή κατά την διάρκειά της,

Βιβλιογραφία:

Anselme, F., Collomp, K., Mercier, B., Ahma didi, S., & Prefaut, C. (1992). Caffeine increases maximal anaerobic power and blood lactate concentration. European Journal of Applied Physiology, 65, 188-191.

Costill, D.L., Dalsky, G.P., & Fink, W.J. (1978). Effects of caffeine ingestion on metabolism and exercise performance. Medicine and Science in Sports, 10, 155-158

Collomp, K., Ahma didi, S., Chatard, J.C., Au-dran, M., & Prefaut, C. (1992). Benefits of caffeine ingestion on sprint performance in trained and untrained swimmers. European Journal of Applied Physiology, 64, 377-380.

Ivy, J.L., Costill, D.L., Fink, W.J., & Lower, R.W. (1979). Influence of caffeine and carbohydrate feedings on endurance performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 11, G-11.

Ronald J. Maughan, Louise M. Burke 2006, Αθλητική Διατροφή. Αθήνα: Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης

Wilmore J.- Costill D. 2006, Φυσιολογία της Άσκησης και του Αθλητισμού.3th ed Αθήνα: Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης.

Σχετικά με τον δημιουργό

Κυριακή Απέργη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Ονομάζομαι Απέργη Κυριακή. Γεννήθηκα στην Αθήνα τον Μάρτιο του 1988. Σπούδασα στην πρώτη μου επιλογή στο Χαροκόπειο Πανεπιστημίο Αθηνών στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής από όπου και αποφοίτησα το 2010. Ο τομέας της διατροφής και της υγείας ήταν και είναι σκοπός της ζωής μου και εξακολουθεί να με απασχολεί θερμά.
Πραγματοποίησα την πτυχιακή μου εργασία στην κοιλιοκάκη και ολοκλήρωσε την κλινική πρακτική άσκηση στα Πανεπιστημιακά νοσοκομεία "Αττικό" και "Αλεξάνδρα".
Το 2013 εξειδικεύτηκα στο κομμάτι των διατροφικών διαταραχών και ολοκλήρωσα με επιτυχία την μεταπτυχιακή εκπαίδευση του Master Practitioner Programme in Eating Disorders and Obesity στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ) υπό την εποπτεία του NCFED της Μεγάλης Βρετανίας και αναγνωρισμένο από το Βρετανικό Σύλλογο Ψυχολόγων – British Psychological Society - BPS .
Παρακολούθησα σαν πρακτική περιστατικά διατροφικών διαταραχών στην Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού»).
Συνεχίζω και ενημερώνομαι συνεχώς για θέματα διατροφής και ψυχολογίας ακολουθώντας συνεχείς εκπαιδεύσεις και προγράμματα κατάρτισης.
Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης παρακολουθώ σεμινάρια της ESPEN (LLL) για την κλινική διατροφή και σεμινάρια συνεχιζόμενης εκπαίδευσης από αναγνωρισμένους φορείς.
Έχω παρακολουθήσει σεμινάρια life- coaching και Focus in Solution Therapy.
Παρακολουθώ και ενημερώνομαι για τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής.
Το 2015 ολοκλήρωσα τα κλινικά σεμινάρια του ΚΕΑΔΔ.
Συμμετέχω σαν ομιλήτρια σε ποικίλες δράσεις διατροφικής εκπαίδευσης.
Αποτελώ εκπαιδεύτρια του ΚΕΑΔΔ στο κομμάτι της νευρικής ανορεξίας.
Αρθρογραφώ σε ηλεκτρονικά site (www.diatrofi.gr) και περιοδικά, στο δικό μου kiriakiapergi@blogspot.gr και πραγματοποιώ ομιλίες σε ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Έχω συμμετάσχει σε βιβλία διατροφής και ψυχολογίας.
Είναι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδος, του συλλόγου Κλινικών Διαιτολόγων ESPEN και GrESPEN και της ΕΔΔΕ και επιστημονικός συνεργάτης της ομάδας diatrofi και keadd.