Dr Plus - Diatrofi

Βιταμίνες Συστατικά

Ποια είναι τα συμπτώματα έλλειψης της βιταμίνης B12;

vitamini-b12

Η βιταμίνη Β12 ανήκει στις υδατοδιαλυτές βιταμίνες και ο ρόλος της είναι πολύ σημαντικός για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Είναι απαραίτητη για την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων, για την σύνθεση του DNA και για την σωστή λειτουργία του νευρικού συστήματος.

Συνεργάζεται με το φυλλικο οξύ (Β9) για το σχηματισμό αιμογλοβίνης στα ερυθρά κύτταρα αποτρέποντας την αναιμία. Και αν διαγνωσθεί κάποιος με αναιμία, εξετάζονται ταυτόχρονα τα επίπεδα της B12 και  B9 για να βρεθεί το αίτιο της μακροκυτταρικής αναιμίας.

Επειδή ο οργανισμός δεν μπορεί να την συνθέσει από μόνος του, τη λαμβάνει μέσα από την διατροφή του ή από διατροφικά συμπληρώματα όταν κρίνεται απαραίτητο.

Τι νιώθουμε όταν υπάρχει έλλειψη βιταμίνης B12;

  • μούδιασμα των άκρων και φαγούρα
  • αστάθεια κατά το περπάτημα
  • διανοητική σύγχυση και διαταραχές μνήμης
  • αναιμία
  • κόκκινη, πρησμένη γλώσσα και μια αίσθηση καψίματος στο στόμα
  • αδυναμία και κόπωση
  • πόνο στο στήθος
  • ζάλη
  • αίσθηση παλμών της καρδιάς
  • εμβοές
  • συμπτώματα κατάθλιψης

Είναι από τις βιταμίνες που για να φανούν τα συμπτώματά της μπορεί να περάσουν χρόνια. Tα αποθέματα της στον οργανισμό διαρκούν από 2-4 χρόνια χωρίς να αναπληρωθούν.

Γι΄αυτό δεν είναι εμφανή άμεσα τα προβλήματα μετά από διατροφικές αλλαγές που θα κάνει κάποιος όπως να αφαιρέσει τελείως από την διατροφή του το κρέας, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα παράγωγά τους.

Ο αιματολογικός έλεγχος θα βοηθήσει την διάγνωση ώστε να αποτραπούν πιο γρήγορα οι συνέπειες που θα νιώσει το σώμα μας.

Τι φταίει για την έλλειψή της;

  • Η αύξηση της ηλικίας συνοδεύεται με δυσκολία απορρόφησης θρεπτικών ουσιών όπως είναι η βιταμίνη B12
  • Η Β12 απελευθερώνεται από την τροφή στο στομάχι και με τη βοήθεια του ενδογενούς παράγοντα απορροφάται από το λεπτό έντερο. Απουσία αυτού του παράγοντα συνεπάγεται με την έλλειψη της
  •  Όταν υποφέρει κάποιος από ατροφική γαστρίτιδα
  • Η λήψη κάποιων φαρμάκων εμποδίζει την απορρόφησή της : φάρμακα για το πεπτικό σύστημα, όπως αναστολείς της αντλίας ιόντων πρωτονίων για περισσότερο από ένα χρόνο (π.χ. Nexium), φάρμακα που λαμβάνουν ασθενείς με σαχκαρώδη διαβήτη (μετφορμίνη) για περισσότερο  από τέσσερις μήνες
  • Οι άνθρωποι που ακολουθούν vegan διατροφή
  • Έλλειψη παρουσιάζεται σε ανθρώπους που έχουν υποβληθεί σε επέμβαση στο στομάχι
  • Όσοι υποφέρουν από την νόσο του Crohn, κοιλιοκάκη, εντερίτιδες, ή έχουν υποβληθεί σε εκτομή του ειλεού μπορεί να εμφανίσουν έλλειψη της B12 γιατί βλάπτονται τα κύτταρα που είναι υπεύθυνα για την απορρόφησή της

Τι τρώω για να έχω αποθέματα της B12;

Η B12  συντίθεται από ορισμένα βακτήρια στο έντερο φυτοφάγων ζώων, έτσι βρίσκεται κυρίως σε ζωικά προϊόντα :

  • Ψάρια, κρέας, πουλερικά, αυγά, γαλακτοκομικά και τα παράγωγά τους περιέχουν B12
  • Βοδινό συκώτι και όστρακα (π.χ. μύδια)
  • Εμπλουτισμένα τρόφιμα με την βιταμίνη αυτή όπως  δημητριακά πρωινού  και διατροφική μαγιά
  • Η B12 υπάρχει σε πολύ λίγα φυτικά προϊόντα. Το nori το οποίο είναι ένα είδος φυκιού που χρησιμοποιείται για το sushi στην ιαπωνική κουζίνα περιέχει B12 αλλά σε μικρή περιεκτικότητα

Συνιστώμενες ΄δόσεις και περιεκτικότητες σε τρόφιμα

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για άτομα από 14 ετών και πάνω (άντρες-γυναίκες) είναι περίπου 2,4 mcg βιταμίνης Β12 την ημέρα. Για τις γυναίκες που κυοφορούν είναι 2,6 mcg και για όσες θηλάζουν 2,8 mcg.

ΤρόφιμοΠεριεκτιτότητα
Συκώτι100 γραμμάρια : 26-58 mcg B12
Μοσχάρι, αρνί100 γραμμάρια : 1-3 mcg B12
1 αυγό0,5 mcg
Κοτόπουλο100 γραμμάρια : 1 mcg B12
Ψάρι100 γραμμάρια : 3.1 mcg B12
Γαλακτοκομικά προϊόντα100 γραμμάρια : 0,3-2,4 mcg B12
Βιβλιογραφία
  1. Αντώνιος Ζαμπέλας Κλινική διαιτολογία και διατροφή με στοιχεία παθολογίας
  2. https://ods.od.nih.gov/factsheets/vitamin%20B12-HealthProfessional/
  3. https://ods.od.nih.gov/ Vitamin B12 – Consumer
  4. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-b12/
  5. O’Leary F, Samman S. Vitamin B12 in Health and Disease. Nutrients. 2010; 2(3):299-316. https://doi.org/10.3390/nu2030299
  6. Rizzo G, Laganà AS, Rapisarda AMC, La Ferrera GMG, Buscema M, Rossetti P, Nigro A, Muscia V, Valenti G, Sapia F, Sarpietro G, Zigarelli M, Vitale SG. Vitamin B12 among Vegetarians: Status, Assessment and Supplementation. Nutrients. 2016; 8(12):767. https://doi.org/10.3390/nu8120767

Σχετικά με τον δημιουργό

Ελένη Ζεμπερλίγκου / Στέλεχος Διατροφής & Διαιτολογίας