Συστατικά

Τα παρεξηγημένα λιπαρά

Τι είναι τα λίπη

Μαζί με τις πρωτεϊνες και τους υδατάνθρακες, τα λιπαρά είναι τα μακροθρεπτικά συστατικά της τροφής μας. Ναι καλά το έγραψα: θρεπτικά συστατικά!  Απορροφώνται και χρησιμοποιούνται από το σώμα για παραγωγή ενέργειας και άλλες λειτουργίες παρέχοντας πολλά οφέλη για την υγεία.

Συγκεκριμένα λειτουργίες και οφέλη του διατροφικού λίπους:

  • Ενέργεια: Το λίπος είναι μια εξαιρετική πηγή ενέργειας. Παρέχει 9 kcal/gr, ενώ οι πρωτεΐνες και οι υδατάνθρακες παρέχουν 4 kcal/gr
  • Ορμόνες και γονιδιακή ρύθμιση: Τα λίπη ρυθμίζουν την παραγωγή αναπαραγωγικών και στεροειδών ορμονών, καθώς και γονίδια που εμπλέκονται στην ανάπτυξη και τον μεταβολισμό
  • Λειτουργία του εγκεφάλου: Η επαρκής πρόσληψη λίπους είναι σημαντική για την υγεία του εγκεφάλου, συμπεριλαμβανομένης της διάθεσης
  • Απορρόφηση λιποδιαλυτών βιταμινών: Οι βιταμίνες A, D, E και K πρέπει να καταναλώνονται με λίπος για σωστή απορρόφηση.
  • Γεύση και πληρότητα: Η προσθήκη λιπαρών στα τρόφιμα τα κάνει πιο γευστικά και μας χορταίνουν για περισσότερη ώρα.

Ναι, αλλά τα λιπαρά, παχαίνουν! Αλήθεια; Αν πιστεύεται ότι τα λιπαρά που τρώτε γίνονται αυτομάτως λίπος στο σώμα σας είναι σαν να πιστεύετε  ότι τρώγοντας  ντομάτα  θα γίνετε κόκκινοι, τρώγοντας μαρούλι, θα πρασινίσετε κτλ

Η διαχείριση της ενέργειας από το σώμα είναι περισσότερο πολύπλοκη. Και δεν θα μπω σε επιστημονικές λεπτομέρειες αλλά ας παραθέσω τα γεγονότα, που μπορεί ο καθένας να σκεφτεί και να κρίνει : Τη δεκαετία του ’70 μας είπαν ότι η κατανάλωση λίπους προκαλεί καρδιακή νόσο και ότι η κατανάλωση λίπους ευθύνεται για τη παχυσαρκία. Έτσι εμείς οι Δυτικοί θεωρήσαμε τα λιπαρά ως μεγάλη απειλή για την υγεία μας. Το λίπος «δαιμονοποιήθηκε» στα διατροφικά πρότυπα.  Μειώσαμε τα λιπαρά στη διατροφή μας (η βιομηχανία τροφίμων έσπευσε να εισάγει στα ράφια των σούπερ μάρκετ τρόφιμα χαμηλά σε λιπαρά κτλ), περιορίσαμε το ελαιόλαδο, οι ξηροί καρποί παχαίνουν κοκ. Και τι μας συνέβη; Απλά κοιτάξτε τους ανθρώπους γύρω σας. Τα ποσοστά της παχυσαρκίας έχουν εκτοξευτεί παγκοσμίως και τα ποσοστά διαβήτη αυξάνονται καθώς επίσης και η επίπτωση των καρδιαγγειακών παθήσεων . Τι τρέχει;

Ίσως είναι καιρός απλά να αναθεωρήσουμε…

Ίσως οφείλουμε μια συγγνώμη στο… λίπος.  Σύγχρονες έρευνες αποδεικνύουν  ότι μπορεί να καταπολεμήσει τη λαχτάρα μας για φαγητό, ακόμη και να μας βοηθήσει να αποκτήσουμε μια πιο λεπτή σιλουέτα. Φυσικά υπό προϋποθέσεις και με τις κατάλληλες επιλογές.

Συμβουλή: εντάξτε υγιεινά λιπαρά στη διατροφή σας. Σταματήστε να επιλέγεται “light” προϊοντα. Εντάξτε στη διατροφή σας αυγά, ξηρούς καρπούς, ωμό ελαιόλαδο, παραδοσιακά τυριά, αβοκάντο και ελιές.

 

Υπογράφει

Μυλωνά Μυρτώ – Μαρία

Πτυχιούχος Διατροφολόγος – Διαιτολόγος

Nutrition & Lifestyle coach

Lifestyle  Medicine by Harvard

Nutritional Medicine by European Institute

info@myrtomylona.gr

 

Βιβλιογραφία

Annu Rev Nutr. 1999;19:63-90.Q Regulation of gene expression by dietary fat., Jump DB1Clarke SD.

J Clin Endocrinol Metab. 1987 May;64(5):1083-5.Q Dietary lipids: an additional regulator of plasma levels of sex hormone binding globulin., Reed MJCheng RWSimmonds MRichmond WJames VH.

Biol Res Nurs. 2016 Oct;18(5):573-81. doi: 10.1177/1099800416657638. Epub 2016 Jul 13.

Neurobehavioral Effects of Consuming Dietary Fatty Acids., Lindseth G1Petros T2.

Evolutionary Perspectives on Fat Ingestion and Metabolism in Humans., Leonard WRSnodgrass JJRobertson ML.

 

Σχετικά με τον δημιουργό

Μυρτώ-Μαρία Μυλωνά/ Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Η Μυλωνά Μυρτώ –Μαρία γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981 και αποφοίτησε από το τμήμα Διατροφής της Θεσσαλονίκης το 2003.
Από το 2005 διατηρεί ιδιωτικό γραφείο στο Χαϊδάρι και εργάζεται ως διατροφολόγος και σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης (Wellness Coach) βοηθώντας άτομα και ομάδες να πετύχουν αλλαγές στον τρόπο ζωής τους (Lifestyle Medicine), ώστε να γίνουν πιο υγιείς και πιο ευτυχισμένοι. Η προσέγγιση της είναι ολιστική και εστιάζει στους 7 τομής ευεξίας: Διατροφή, Άσκηση, Ενέργεια και Στρες, Βάρος, Πνευματική και Συναισθηματική Ευεξία, Υγεία, Ικανοποίηση Ζωής. Εργάζεται κάνοντας ατομικές και ομαδικές συνεδρίες. Θεωρεί το επάγγελμά της συναρπαστικό, γιατί έχει την ευλογία να παρακολουθεί την πρόοδο, την αλλαγή και το ταξίδι μεταμόρφωσης των ανθρώπων και μέσα από αυτό και την ευγνωμοσύνη που δέχεται, την ωθεί να εξελίσσεται και η ίδια.
Πάθος της η συνεχής προσωπική εξέλιξη και για αυτό η εκπαίδευση είναι μια διαδικασία που μέσα στα χρόνια δεν έχει σταματήσει. Το 2007 παρακολούθησε τέσσερις κύκλους σεμιναρίων ψυχολογίας για την παχυσαρκία και για τις διατροφικές διαταραχές στο Λονδίνο (National Center for Eating Disorders). Επίσης υπήρξε για ενάμισι χρόνο ενεργά διαιτολόγος στην Μονάδα Εφηβικής Υγείας του νοσοκομείου Παίδων Αγλαΐα Κυριακού και έκτοτε παραμένει επιστημονικός συνεργάτης.
Έχει συμμετάσχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα “COSI”, το οποίο είναι ένα ερευνητικό πρόγραμμα σχετικά με τη συχνότητα της παιδικής παχυσαρκίας και διεξήχθη από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO)
Έχει ολοκληρώσει την εκπαίδευση European Institute of Nutritional Medicine (EINuM) και μπορεί να διαχειριστεί χρόνια προβλήματα υγείας, χρησιμοποιώντας την προσέγγιση των μεταβολομικών εξετάσεων και της διατροφικής ιατρικής. Έχει πιστοποιηθεί να αξιολογεί μεταβολομικές εξετάσεις και να χορηγεί κατάλληλη αγωγή συμπληρωμάτων διατροφής καθώς και εξειδικευμένη διατροφή.
Έχει ολοκληρώσει σπουδές στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα της προσωπικής συμβουλευτικής , Life Coaching, και αυτό μόνο σαν εισαγωγή γιατί το βασικό πτυχίο στο χώρο του Coaching, το οποίο είναι και μια από τις πιο απαιτητικές εκπαιδεύσεις Coaching στο κόσμο, είναι από τον ACSM (American College of Sports Medicine). Οι Wellcoaches της απένειμαν τον τίτλο του Certified Health and Wellness Coach και πιστοποιούν την καταλληλότητα της για την διαχείριση ατόμων που θέλουν να κάνουν αλλαγές στα 7 πεδία ευεξίας.
Επειδή όλα είναι θέμα επικοινωνίας για να διευρύνει και να κατανοήσει καλύτερα τα περιστατικά που αναλαμβάνει, έχει εκπαιδευτεί σε τεχνικές του NLP (νευρογλωσσικό προγραμματισμό). Τέλος, είναι πιστοποιημένη μέντορας του ινστιτούτου HeartMath, εκπαιδεύει και κάνει πρακτική τεχνικές, που είναι ίσως οι πλέον αποδεδειγμένα αποτελεσματικές στη διαχείριση του άγχους – στρες.
Είναι περήφανο μέλος του πανελλήνιου συλλόγου Διαιτολόγων - Διατροφολόγων Ελλάδος, μέλος του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Διατροφικής Ιατρικής (EINuM), μέλος του επιστημονικού κέντρου μελισσοθεραπείας Ελλάδος, του Ινστιτούτου Διατροφικών Μελετών Ελλάδος (ΙΔΜΕ) και του HeartMath institute.
Επίσης είναι επίσημη εκπαιδεύτρια του ΚΕΑΔΔ (Κέντρο Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών)
Είναι παντρεμένη και ζει με τον άντρα της, δυο παιδιά, τον σκύλο και τη γάτα της προσπαθώντας να ζει με πάθος & έμπνευση την κάθε ημέρα, κάνοντας καθημερινή πράξη αυτά που διδάσκει.
Additional Info
Διεύθυνση: Αγωνιστών Στρατοπέδου 39
Περιοχή: Χαϊδάρι
ΤΚ:
Τηλέφωνο: 2105322383
Κινητό: 6974735376
Email: mylona.myrto@gmail.com
Ιστοσελίδα: