Dr Plus - Diatrofi

Βιταμίνες Συστατικά

Βιταμίνη C

βιταμίνη_C

Η βιταμίνη C γνωστή και ως ασκορβικό οξύ ανήκει στις υδατοδιαλυτές βιταμίνες.

Ο ανθρώπινος οργανισμός δεν μπορεί να την συνθέσει από μόνος του γι’αυτό και πρέπει να προσλαμβάνεται μέσω της διατροφής. Σποτελεί πιθανότατα το πιο γνωστό και ευρύτερα χρησιμοποιούμενο διατροφικό συμπλήρωμα.

 Δράση

Η Βιταμίνη C βοηθάει στην καταπολέμηση των ελευθέρων ριζών, ειδικά σε εκείνες τις περιοχές που το μεγαλύτερο μέρος τους περιέχει νερό, όπως το εσωτερικό μέρος των κυττάρων.

Τι κάνει η Βιταμίνη C
  • Ενισχύει τα τριχοειδή αγγεία και τα τοιχώματα των κυττάρων
  • Συμμετέχει στον σχηματισμό κολλαγόνου, διατηρεί υγιείς τους συνδέσμους που συνδέουν τους μύες με τα οστά, τους τένοντες και τα ούλα
  • Βοηθάει στην πρόληψη και βελτίωση των ασθματικών κρίσεων
  • Αποτρέπει τον σχηματισμό καταρράκτη
  • Σαν αντιοξειδωτικό προστατεύει από τον καρκίνο και τις καρδιαγγειακές παθήσεις
  • Μειώνει τα συμπτώματα γρίπης, συντομεύει τη διάρκεια μιας ασθένειας
  • Συμμετέχει στην παραγωγή αιμοσφαιρίνης. Ο κυριότερος ρόλος της βιταμίνης C είναι ότι ρυθμίζει τις οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις. Υπεισέρχεται στον μεταβολισμό των πρωτεϊνών, λιπών και υδατανθράκων και μετέχει στη διάπλαση του συνδετικού ιστού. Επηρεάζει τη λειτουργία των ενδοκρινών αδένων, επιδρά ευνοϊκά σε περιπτώσεις προσβολής από λοιμογόνα αίτια και προστατεύει από οξείδωση τις λιποδιαλυτές βιταμίνες
Επίσης, η βιταμίνη C:
  • μετέχει στην παραγωγή της θυροξίνης, επινεφρίνης, νορεπινεφρίνης, στεροειδών ορμονών και των αιμοσφαιρίων
  • συντελεί στη διατήρηση της καλής κατάστασης των αιμοφόρων αγγείων, των οστών και των δοντιών
  • διευκολύνει την απορρόφηση του σιδήρου και φυλλικού οξέος από τον οργανισμό και συντελεί στην αποκατάσταση της υγείας
  • συντελεί στην αυξημένη παραγωγή λευκοκυττάρων, αντισωμάτων και επαρκών επίπεδων ιντερφερόνων (πρωτεΐνες που έχουν ως βασικό ρόλο την παρεμπόδιση των πολλαπλασιασμών των ιών)
  • έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση
  • μπορεί να αυξήσει την δράση αντιθρομβωτικών σκευασμάτων
  • αλληλεπιδρά με τη δράση της βιταμίνης Β12 και δόση πάνω από 4gr την ημέρα προφυλάσσει από ανεπάρκεια σε Β12.
Χρήση

Ως αντιοξειδωτικό, η Βιταμίνη C παρέχει προστασία ενάντια στον καρκίνο και τα προβλήματα καρδιάς.

Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι τα χαμηλά επίπεδα αυτής της βιταμίνης σχετίζονται με καρδιακές κρίσεις. Επιπλέον, μπορεί πραγματικά να συμβάλει στην επιμήκυνση της ανθρώπινης ζωής.

Σε μελέτη αποδείχτηκε ότι οι άνθρωποι που κατανάλωναν καθημερινά περισσότερα από 300mg Βιταμίνης C (από τροφές και συμπληρώματα) έζησαν περισσότερο από εκείνους που κατανάλωναν λιγότερα από 50mg ημερησίως.

Μία ακόμα μελέτη έδειξε ότι, σε μακροχρόνια βάση, τα συμπληρώματα Βιταμίνης C προστατεύουν σε περίπτωση καταρράκτη. Γυναίκες που λάμβαναν Βιταμίνη C για περισσότερο από 10 χρόνια είχαν κατά 77% χαμηλότερη πιθανότητα να εμφανίσουν πρόωρη θαμπάδα στον κρυσταλλοειδή χιτώνα των ματιών τους (αποτελεί την πρώτη φάση εκδήλωσης καταρράκτη) σε σχέση με τις γυναίκες που δεν κατανάλωναν συμπληρώματα.

Μέχρι τώρα επικρατούσε η άποψη ότι η βιταμίνη C προστατεύει από τα κρυολογήματα λόγω του ότι χρησιμοποιείται από τα λευκά αιμοσφαίρια του ανοσοποιητικού συστήματος.

Οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα πως η προφυλακτική χορήγηση της βιταμίνης C με στόχο τη μείωση της συχνότητας της νόσου στον κανονικό πληθυσμό δε φαίνεται να είναι αποτελεσματική.

Εξαίρεση αποτελούν οι άνθρωποι που εκτίθενται στο κρύο ή υποβάλλονται σε έντονη σωματική άσκηση, όπως οι αθλητές Μαραθωνίου, οι οποίοι θα μπορούσαν να μειώσουν κατά το ήμισυ, τις πιθανότητές τους να προσβληθούν από κρυολόγημα, λαμβάνοντας βιταμίνη C σε καθημερινή βάση. 

Σε ειδικές συνθήκες λοιπόν κατά τις οποίες οι άνθρωποι χρησιμοποιούν προφύλαξη με βιταμίνη C πριν από ακραίες καταστάσεις σωματικής άσκησης ή έκθεσης σε υπερβολικό κρύο, τα ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι τα συμπληρώματα μπορούν να έχουν ευεργετικές δράσεις.

Τι γίνεται όταν έχουμε ανεπάρκεια σε βιταμίνη C

Η ανεπάρκεια σε βιταμίνης C στον άνθρωπο, οδηγεί σε σκορβούτο.

Τα πρώιμα συμπτώματα σε ενήλικες περιλαμβάνουν κόπωση, αδυναμία, πόνους αρθρώσεων και των μυών. Σε μεταγενέστερα στάδια, το σκορβούτο χαρακτηρίζεται από αναιμία, αιμορραγία από τα ούλα και καθυστερημένη επούλωση τραυμάτων.

Συμπτώματα
Οι άνθρωποι που έχουν ανεπάρκεια σε βιταμίνη C υποφέρουν από χαλαρά δόντια, εμφανίζουν εύκολα μώλωπες, απώλεια μαλλιών, αναιμία, ξηρό δέρμα και καθυστερημένη επούλωση τραυμάτων.

Υπερδοσολογία

Η υπερδοσολογία μπορεί πράγματι να είναι επιβλαβής για τον οργανισμό. Μερικά από τα συμπτώματα υπερβολικής δόσης σε βιταμίνη C (πάνω  από 6000 mg την ημέρα) είναι:

  • πέτρες στα νεφρά
  • έλλειψη της βιταμίνης Β12
  • ανεπάρκεια χαλκού
  • ίκτερο
  • δηλητηρίαση σιδήρου
  • πόνοι στην πλάτη
  • αϋπνία

Ο πίνακας που ακολουθεί, παραθέτει τα επίπεδα ανεκτικότητας πρόσληψης σε βιταμίνη C, στις διάφορες ηλικίες.

Επίπεδο ανεκτικότητας πρόσληψης | Βιταμίνη C
Επίπεδο ΗλικίαςUL (mg/day)
Βρέφη 0-12 μηνώνΔεν είναι γνωστή η ποσότητα
Παιδιά 1-3 χρόνων400
Παιδιά 4-8 χρόνων650
Παιδιά 9-13 χρόνων1,200
Έφηβοι 14-18 χρόνων1,800
Ενήλικες 19 χρόνων +2,000
Ελάχστη συνιστώμενη πρόσληψη

Ο πίνακας που ακολουθεί περιλαμβάνει την ελάχιστη συνιστώμενη πρόσληψη σε βιταμίνη C στα διάφορα επίπεδα ηλικίας.

Συνιστώμενη πρόσληψη για Βιταμίνη C
Επίπεδο ΗλικίαςΗλικίαΆρρεν   (mg/day)Θήλυ (mg/day)
Βρέφη0-6 μηνών40 (AI)40 (AI)
Βρέφη7-12 μηνών50 (AI)50 (AI)
Παιδιά1-3 χρόνων1515
Παιδιά4-8 χρόνων2525
Παιδιά9-13 χρόνων4545
Έφηβοι14-18 χρόνων7565
Ενήλικες19 χρόνων +9075
Καπνιστές19 χρόνων+125110
Εγκυμοσύνη18 χρόνων –80
Εγκυμοσύνη19 χρόνων +85
Θηλασμός18 χρόνων –115
Θηλασμός19 χρόνων +120

Ηλικιωμένοι (65 χρόνων +): Έρευνες δείχνουν ότι τα άτομα αυτά έχουν μειωμένη πρόσληψη μέσω της διατροφής τους.

Ένα διατροφικό συμπλήρωμα θα είχε ωφέλιμη δράση στην πρόληψη εμφάνισης χρόνιων ασθενειών.

Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C

Η κατανάλωση 5 μερίδων (2 ½ φλιτζάνια) φρούτων και λαχανικών, παρέχει περίπου 500mg βιταμίνη C.

Ο ακόλουθος πίνακας περιλαμβάνει μερικά τρόφιμα και την ποσότητα της περιεχόμενης βιταμίνης C σε mg.

ΤρόφιμοΠοσότηταΒιταμίνη C (mg)
Χυμός πορτοκάλι¾ φλιτζανιού62-93
Χυμός γρέιπφρουτ¾ φλιτζανιού62-70
Πορτοκάλι1 μέτριο70
Γρέιπφρουτ½ μέτριο38
Φράουλες1 φλιτζάνι85
Τομάτα1 μέτρια16
Κόκκινη πιπεριά ωμή½ φλιτζάνι95
Μπρόκολο βραστό½ φλιτζάνι51
Πατάτα1 μέτρια ψητή17

Σχετικά με τον δημιουργό

Διατροφή | Υγεία & Ευεξία