Dr Plus - Diatrofi

Διατροφή και Υγεία

Υπερουριχαιμία – Διατροφική Διαχείρηση

* Υπερουριχαιμία = Αυξημένο Ουρικό Οξύ

Οι Πουρίνες είναι ενώσεις που υπάρχουν σε διάφορες πρωτεΐνες των τροφών και οι οποίες μετατρέπονται σε Ουρικό Οξύ.

Στην περίπτωση Υπερουριχαιμίας, μας ενδιαφέρει να μειώσουμε την πρόσληψη Πουρινών από τη διατροφή, χωρίς ωστόσο να χρειάζεται να μειώσουμε γενικά την πρόσληψη πρωτεϊνών.

Με άλλα λόγια, χρειάζεται να κατανοήσουμε και να μειώσουμε τις τροφές που περιέχουν πρωτεΐνες με πουρίνες, χωρίς όμως να μειώσουμε την πρωτεϊνική μας πρόσληψη γενικότερα. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι η Πρωτείνες είναι από τα βασικότερα στοιχεία της καθημερινής μας διατροφής.

Τα τρόφιμα που περιέχουν Πουρίνες διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:

Α) Τρόφιμα με Υψηλή Περιεκτικότητα Πουρινών

Β) Τρόφιμα με Μέτρια Περιεκτικότητα Πουρινών

Τα τρόφιμα με Υψηλή Περιεκτικότητα θα πρέπει να αποφεύγονται (ελάχιστη έως καθόλου κατανάλωση), ενώ τα τρόφιμα με Μέτρια Περιεκτικότητα θα πρέπει να περιορίζονται (μείωση της ποσότητας, αλλά όχι πλήρης αποχή).

  • Πίνακας 1: Διάκριση τροφών σε Υψηλής και Μέτριας Περιεκτικότητας
Υψηλή Περιεκτικότητα Πουρινών Μέτρια Περιεκτικότητα Πουρινών
Σαρδέλες Κρέας
Ρέγγα Πουλερικά
Σκουμπρί Ψάρια
Μύδια Θαλασσινά
Χτένια Λαχανικά
Ζωμός Κρέατος Φακή
Έτοιμες Σάλτσες Φαγητού Αρακάς
Εντόσθια Σπανάκι
Μπύρα Σπαράγγια
Λικέρ Αλκοολούχα ποτά

Εδώ, χρειάζεται να τονιστεί ότι οι Πουρίνες που υπάρχουν στα τρόφιμα Φυτικής προέλευσης (βλ. Λαχανικά, Όσπρια κτλ.) είναι λιγότερο επιβαρυντικές από τις Πουρίνες που υπάρχουν στα τρόφιμα Ζωικής προέλευσης (βλ. Κρέας, Κοτόπουλο, Ψάρια, Θαλασσινά κ.ο.κ.), διότι οι πρωτεΐνες ζωικής προέλευσης αυξάνουν αρκετά το Ουρικό οξύ.

Συνεπώς, είναι πολύ σημαντικό να περιορίσουμε την κατανάλωση Κρέατος, Πουλερικών, Ψαριών και Θαλασσινών…

Ποιες τροφές χρειάζεται να αυξήσουμε στη διατροφή μας, ώστε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα στη μείωση του Ουρικού οξέος;

Υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα συστατικά των τροφίμων, καθώς και κάποια τρόφιμα, τα οποία δρουν προστατευτικά στην Υπερουριχαιμία. Αυτά είναι:

  • Γαλακτοκομικά Χαμηλών Λιπαρών
  • Νερό
  • Καφές
  • Βιταμίνη C
  • Μείωση Σωματικού Βάρους (σε περίπτωση Υπέρβαρου)
  • Tips για τη Μείωση του Ουρικού Οξέως:
  1. Δεν τρώμε καθόλου: Σαρδέλες, Ρέγγες, Σκουμπρί, Μύδια, Χτένια, Εντόσθια, Ζωμούς Κρέατος, Έτοιμες Σάλτσες Φαγητού, Μπύρα και Λικέρ.
  2. Περιορίζουμε σημαντικά την κατανάλωση: Κρέατος, Πουλερικών, Ψαριών, Θαλασσινών. Συγκεκριμένα, καταναλώνουμε αυτά τα τρόφιμα σε ποσότητες ΟΧΙ μεγαλύτερες από 180 g/ημέρα!!!
  3. Περιορίζουμε σημαντικά την κατανάλωση: Φακής, Αρακά, Σπανακιού, Σπαραγγιών και Αλκοολούχων ποτών.
  4. Περιορίζουμε μέτρια την κατανάλωση Λαχανικών γενικότερα.
  5. Αυξάνουμε την κατανάλωση Γαλακτοκομικών με χαμηλά λιπαρά (γάλα/γιαούρτι 2%). Συγκεκριμένα, καταναλώνουμε τουλάχιστον 2 ποτήρια/κεσεδάκια από γάλα/γιαούρτι 2% την ημέρα.
  6. Πίνουμε πολύ ΝΕΡΟ (περίπου 8 – 10 ποτήρια την ημέρα).
  7. Καλό θα ήταν να αυξήσουμε την κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν Βιταμίνη C, πορτοκάλι, ακτινίδιο κτλ.
  8. Σε περίπτωση που το βάρος είναι αυξημένο, ευνοϊκή είναι η προσπάθεια απώλειας βάρους.
  • Πίνακας 2: Τι τρώω, τι μειώνω, τι αποφεύγω
Αποφεύγω Μειώνω Αυξάνω
Σαρδέλες Κρέας Νερό
Ρέγγα Πουλερικά Γάλα 2%
Σκουμπρί Ψάρια Γιαούρτι 2%
Μύδια Θαλασσινά Φρούτα
Χτένια Λαχανικά
Ζωμός Κρέατος Φακή
Έτοιμες Σάλτσες Φαγητού Αρακάς
Εντόσθια Σπανάκι
Μπύρα Σπαράγγια
Λικέρ Αλκοολούχα ποτά

ςςςς

 

 

Σχετικά με τον δημιουργό

Γεωργία Χατωνίδη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Η Γεωργία Χατωνίδη γεννήθηκε στην Αθήνα, στις 2 Οκτωβρίου του 1994.
Αποφοίτησε από το 1ο ΓΕ. Λ. Χαλανδρίου, με Άριστα Δεκαεννέα (19) και εισήχθη, το 2013, 2η (σειρά κατάταξης) στο τμήμα Επιστήμης Διατροφής - Διαιτολογίας του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών, με βαθμό 18.400 μόρια.
Ασχολείται με την προσωπική συμβουλευτική στον τομέα της διατροφής, καθώς και σε θέματα ασφάλειας τρόφιμων.
Παράλληλα συμμετέχει εθελοντικά στο πρόγραμμα "ΔΙΑΤΡΟΦΗ" του Ινστιτούτου Prolepsis, με στόχο την καταπολέμηση του παιδικού υποσιτισμού και την εκμάθηση της σωστής διατροφής.
Έχει παρακολουθήσει πολυάριθμα επιστημονικά συνέδρια και σεμινάρια στον τομέα της κλινικής διατροφής, της διαιτολογίας, της διαχείρισης σωματικού βάρους, των καρδιαγγειακών, της επιστήμης τροφίμων και της μικροβιολογίας.
Όραμά της είναι η ανάπτυξη ασφαλών, υγιεινών και καινοτόμων τροφίμων από τις βιομηχανίες, καθώς και η προαγωγή της δημόσιας υγείας, μέσω της ισορροπημένης διατροφής και άσκησης.
Έχει ασχοληθεί για αρκετά χρόνια με το τένις, τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς και το θεατρικό παιχνίδι.
Επίσης, έχει συμμετάσχει ως εθελόντρια σε διάφορες δράσεις, όπως ο Αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας.