Dr Plus - Diatrofi

Γενικά Διατροφή και Υγεία

Αλλεργικό άσθμα : Συμπτώματα & αντιμετώπιση

αλλεργικό_άσθμα

Το αλλεργικό άσθμα θεωρείται το πιο συχνό χρόνιο νόσημα που επηρεάζει τόσο την επιβίωση όσο και τη ποιότητα ζωής.

Τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες μάλιστα παρουσιάζει μια ραγδαία αύξηση στις αναπτυγμένες χώρες του Δυτικού κόσμου.

Αλλεργικό άσθμα & συμπτώματα

Το αλλεργικό άσθμα χαρακτηρίζεται από συμπτώματα όπως συριγμός, δυσκολία στην αναπνοή, σφίξιμο στο στήθος και βήχα που μεταβάλλονται στο χρόνο σε σχέση με την ένταση.

Τα συμπτώματα αυτά χαρακτηρίζονται κατά καιρούς από υφέσεις και εξάρσεις. Μάλιστα, είναι εξαιρετικά διαφορετικές από ασθενή σε ασθενή και μεταβλητές ακόμα και για τον ίδιο τον ασθενή.

Τα συμπτώματα αυτά προκαλούνται συχνά από παράγοντες όπως:

  • άσκηση
  • έκθεση σε αλλεργιογόνο ή ερεθιστικό παράγοντα π.χ έντονες μυρωδιές
  • αλλαγή του καιρού
  • ιογενείς λοιμώξεις του αναπνευστικού συστήματος

Το αλλεργικό άσθμα συναντάται πιο συχνά στη παιδική ηλικία. Σχετίζεται με το οικογενειακό ιστορικό στις αλλεργίες όπως η αλλεργική ρινίτιδα, έκζεμα ή οι αλλεργίες στα τρόφιμα ή στα φάρμακα.

Όσον αφορά τους παράγοντες που σχετίζονται με το αλλεργικά άσθμα, αυτοί έχουν να κάνουν με την στροφή των ανθρώπων στην πιο δυτικού τύπου-τρόπου ζωής όπου μεταξύ των άλλων εμπεριέχονται και αλλαγές στη διατροφή, όπως για παράδειγμα την πρόσληψη αντιοξειδωτικών διατροφικών παραγόντων από φρούτα, λαχανικά και  λιπαρά οξέα.

Πώς αντιμετωπίζεται το αλλεργικό άσθμα

Η μεσογειακή διατροφή, που είναι αναγνωρισμένη διεθνώς ως ένα μοντέλο υγιεινού τρόπου διατροφής, σχετίζεται με μειωμένη εμφάνιση του άσθματος στους μεσογειακούς λαούς σε σχέση με τους Αμερικανούς και τους λαούς της βόρειας Ευρώπης.

Υπάρχουν επιδημιολογικές μελέτες που καταδεικνύουν την ευεργετική επίδραση της. Η Μεσογειακή διατροφή έχει ως αποτέλεσμα την αυξημένη πρόσληψη θρεπτικών συστατικών που σχετίζονται άμεσα με την ανοσορρύθμιση, όπως οι βιταμίνες D, C, Ε, Α, το μαγνήσιο (Mg), το σελήνιο (Se),o ψευδάργυρος (Zn) και τα Ω3 λιπαρά οξέα (PUFA).

Αντίθετα, η χαμηλή πρόσληψη αντιοξειδωτικών βιταμινών κυρίως C, E, A καθώς και άλλων αντιοξειδωτικών παραγόντων (φλαβονοειδή, σελήνιο) μπορεί να συνεπικουρεί στην οξειδωτική βλάβη των πνευμόνων.

Η ικανοποιητική πρόσληψη τους που επιτυγχάνεται μέσω της μεσογειακής διατροφής μπορεί να ασκήσει ευεργετική επίδραση στο αλλεργικό άσθμα και να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργικότητα των πνευμόνων.

Βιταμίνη D

Πιο συγκεκριμένα, τα επίπεδα της βιταμίνης D σχετίζονται θετικά με τη λειτουργία των πνευμόνων και αρνητικά με το αλλεργικό άσθμα όπως φαίνεται από το ρυθμό παροξύνσεων και τις νοσηλείες άσθματος.

Βιταμίνη C

Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C (πιπεριές, μπρόκολο, λεμόνια, πορτοκάλια, φράουλες, ντομάτες) είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την υγεία των πνευμόνων

Είναι το πιο σημαντικό αντιοξειδωτικό που είναι παρών στην επιφάνεια των αεραγωγών, βοηθώντας ιδιαίτερα στη μείωση των συμπτωμάτων συριγμού στη παιδική ηλικία.

Βιταμίνη Ε

Έρευνες συνδέουν τα αυξημένα επίπεδα της βιταμίνης E στο πλάσμα με μειωμένη συχνότητα εμφάνισης του άσθματος και μειωμένα επίπεδα αντισωμάτων ανοσοσφαιρίνης Ε (IgE).

Έχει βρεθεί πως υπάρχει προστατευτική δράση στην εμφάνιση του άσθματος όταν αυτή χορηγείται παράλληλα με άλλα αντιοξειδωτικά.

Βιταμίνη Α και β-καροτένιο

Επιπλέον έχει υποστηριχθεί από έρευνες η ευεργετική δράση της βιταμίνης A και του β-καροτένιου ενάντια στο αίσθημα δυσφορίας που προκαλείται από άσκηση στους ασθενείς με αλλεργικό άσθμα, μετά από χορήγηση για μια εβδομάδα των βιταμινών αυτών είτε στη φυσική τους μορφή είτε ως συμπλήρωμα διατροφής.

Σελήνιο

Το σελήνιο, μέταλλο με αντιοξειδωτικές ιδιότητες που συναντάται σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης (κρέας, γάλα, θαλασσινά) φαίνεται να έχει ισχυρή συσχέτιση με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης άσθματος.

Αρκετοί ερευνητές έχουν διαπιστώσει χαμηλά επίπεδα σεληνίου σε ασθενείς με αλλεργικόάσθμα.

Φλαβόνες και φλαβονοειδή

Πολλές μελέτες υποστηρίζουν πως οι Φλαβόνες και τα φλαβονοειδή, οι οποίες περιέχονται σε μια διατροφή που  περιλαμβάνει αυξημένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, ενισχύουν τον μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης άσθματος.

Οι φλαβόνες και τα φλαβονοειδή είναι φυσικά αντιοξειδωτικά τα οποία συναντούμε στο κόκκινο κρασί και στα φρούτα, και στα οποία πιθανόν να οφείλεται η προστατευτική δράση των παραπάνω τροφίμων.

Ω3 λιπαρά

Τέλος, τα Ω3 (PUFA) που βρίσκονται κυρίως σε φρέσκα λιπαρά ψάρια (π.χ τόνο, σολομό) και μουρουνέλαιο, φαίνεται να έχουν ευεργετική δράση για το αλλεργικό άσθμα και την έκβαση του.

Βιβλιογραφία

  • Fogarty A, Britton J. the role of diet in the aetiology of asthma. Clin Exp Allergy. 2000;30(5):615- 27
  • Global initiative for Asthma. Global Strategy for Asthma Management and Prevention, 2018. Available from: http://www.ginasthma.org/
  • McKeever TM et al. Diet and asthma. Am J Respir Crit Care Med. 2004;170:725-9
  • Nadeem A et al. Oxidant-antioxidant imbalance in asthma: scientific enidence, epidemiological data and possible therapeutic options. Ther Adv Respir Dis. 2008;2(4):215-35
  • Sears MR. Epidemiology of childhood asthma. Lancet 1997;350:1015-1020
  • Smit HA, Grievink L, Tabak C. Dietary influences on chronic obstructive lung disease and asthma: a review of the epidemiological evidence. Proc Nutr Soc 1999;58:309-319

Σχετικά με τον δημιουργό

Πόπη Μαλαχία / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος