Dr Plus - Diatrofi

Γενικά Διατροφή και Υγεία

Αντιοξειδωτικές τροφές

antioxeidotikes-trofes

Ο Ιπποκράτης από το 400 π.Χ διατύπωσε την άποψη  ότι ‘’η τροφή είναι το φάρμακο σου’’ επιβεβαιώνοντας τη σημασία της διατροφής στη διαμόρφωση της υγείας.

Η Ελληνική παραδοσιακή διατροφή χαρακτηρίζεται από ποικιλία τροφίμων, όπως ελαιόλαδο, φρούτα, λαχανικά, άγρια χόρτα, βότανα, ξηρούς καρπούς και κόκκινο κρασί τα οποία διαθέτουν μεγάλες ποσότητες αντιοξειδωτικών ουσιών.

Αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά είναι η φυσική άμυνα του οργανισμού κατά της οξείδωσης.

Έχουν συνδεθεί άμεσα με την πρόληψη της κυτταρικής καταστροφής η οποία αποτελεί βασικό παράγοντα προώθησης του γήρατος και εκφυλιστικών νόσων. 

Οι ελεύθερες ρίζες παράγονται συνεχώς στον οργανισμό μας, ως αποτέλεσμα του μεταβολισμού, αλλά και από την έκθεσή μας  στην περιβαλλοντική μόλυνση. Προκαλούν βλάβη στα κύτταρά μας, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται σημάδια πρόωρης γήρανσης, αλλά και πολύ πιο σοβαρά προβλήματα.

Ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπίσουμε τις ελεύθερες ρίζες είναι να καταναλώνουμε φρέσκες τροφές που είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικά.

Τροφές με αντιοξειδωτική δράση

Goji Berry (γκότζι μπέρι)

Το γκότζι μπέρι έχει ευεργετικές ιδιότητες, αναζωογονεί και δίνει ενέργεια στον οργανισμό, γι’ αυτό και θεωρείται υπερτροφή (superfood).

Πρόκειται για ένα κόκκινο άγριο αντιοξειδωτικό φρούτο το οποίο περιέχει 25.100 αντιοξειδωτικές μονάδες.

Βατόμουρα

Τα βατόμουρα έχουν πολύ υψηλά επίπεδα βιταμίνης C. Τα φρούτα αυτά είναι πλούσια σε φολλικό οξύ, όπως επίσης και σε φυτοχημικά (ανθοκυάνες και φλαβονοειδή), αυξάνοντας την αντιοξειδωτική τους δράση.

Σύμφωνα με διάφορες δημοσιεύσεις, τα βατόμουρα βρίσκονται στη 2η θέση της λίστας των πιο αντιοξειδωτικών τροφών.

Κόκκινα φασόλια

Είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά. Απομακρύνουν γρήγορα τις τοξίνες από τον οργανισμό και αποτελούν μια από τις πιο σημαντικές πηγές φλαβονοειδών, κατέχοντας την τρίτη θέση μετά τα βατόμουρα.

Αγκινάρα

Πλούσια σε ανθοκυανίνη, ρουτίνη, λουτεολίνη και άλλα αντιοξειδωτικά. Πιό συγκεκριμένα, έχει τα περισσότερα αντιοξειδωτικά από όλα τα λαχανικά.

Προσθέστε την αγκινάρα στη σαλάτα ή την πίτσα σας, έτσι ώστε να την καταναλώνετε πιο εύκολα και πιο συχνά.

Ντομάτα

Κυρίως υπό μορφή σάλτσας –λόγω της θερμικής επεξεργασίας της και της προσθήκης του λαδιού- περιέχει τεράστια ποσά του αντιοξειδωτικού λυκοπενίου και μάλιστα σε περισσότερο αφομοιώσιμη από τον οργανισμό μορφή.

Σπανάκι

Σε μια από τις πρώτες θέσεις αντιοξειδωτικών λαχανικών βρίσκεται και το σπανάκι, στο οποίο έχουν διαπιστωθεί περισσότερα από 10 είδη φλαβονοειδών, ενώ είναι πλούσιο και σε πολυφαινόλες.

Κεράσια

Κατάλληλα για σνακ με ελάχιστες θερμίδες ανά πάσα στιγμή της ημέρας, τα κεράσια είναι πλούσια σε ανθοκυανίνες στις οποίες οφείλουν το χρώμα τους.

Προστατεύουν τα κύτταρα και έχουν υψηλή περιεκτικότητα και σε βιταμίνη C. Είναι πλούσια σε βήτα-καροτένιο, το οποίο μετατρέπεται σε βιταμίνη Α.

Ρίγανη

Πολλές πηγές αναφέρουν ότι η ρίγανη αποτελεί μια από τις πιο πλούσιες αντιοξειδωτικές τροφές, με μέχρι και 20 φορές πιο υψηλή δράση από άλλα βότανα.

Συνεπώς, σίγουρα κάνουμε καλά που την πασπαλίζουμε στη χωριάτικη σαλάτα μας.

Καρύδια

Περιέχουν τα πιο πολλά και ισχυρά αντιοξειδωτικά σε σχέση με τους υπόλοιπους ξηρούς καρπούς.

Το γεγονός ότι καταναλώνονται άψητα τους δίνει μεγάλη αξία, αφού με το ψήσιμο τα αντιοξειδωτικά μιας τροφής μειώνονται ως προς την ποιότητά τους.

Ακόμα, σύμφωνα με αμερικάνικες έρευνες, τα αντιοξειδωτικά που συναντάμε στο καρύδι, είναι πιο ισχυρά από τη βιταμίνη Ε. Πλούσια σε αντιοξειδωτικά είναι και τα φουντούκια και τα αμύγδαλα.

Μαύρη σοκολάτα

Η μαύρη σοκολάτα είναι πλούσια σε πληθώρα αντιοξειδωτικών, μεταξύ των οποίων και σε πολυφαινόλες, σε τέτοιο βαθμό που κάποιοι τη χαρακτηρίζουν ως υπερτροφή.

Τα πειράματα των ερευνητών, μεταξύ άλλων, έδειξαν ότι η μαύρη σοκολάτα έχει αντιοξειδωτική δράση που ξεπερνάει ακόμα και κάποια φρούτα.

Σμέουρα

Τα σμέουρα δεν είναι μόνο μια καλή πηγή αντιοξειδωτικών, αλλά επίσης έχουν και υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C.

Μπορείτε να τα βρείτε και κατεψυγμένα και να τα προσθέσετε σε σαλάτες ή να τα φάτε τα με γιαούρτι για πρωινό.

Μύρτιλλα

Τα μύρτιλλα είναι ένα ακόμη «θαυματουργό» είδος μούρων, που αποτελούν πραγματικά σούπερ τροφή.

Εκτός από την υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικές ουσίες, υπάρχουν επίσης ενδείξεις ότι τα μύρτιλλα μπορεί να καταπολεμούν τη χοληστερόλη και να βοηθούν στην πρόληψη του καρκίνου του ήπατος.

Καλύτερα να τα καταναλώνετε ωμά, καθώς διατηρούν της περιεκτικότητά τους σε βιταμίνη C.

Ρόδι

Είναι από τα λίγα που καταναλώνονται μαζί με το κουκούτσι δίνοντάς μας την ευκαιρία να επωφεληθούμε πλήρως από τη θρεπτική τους αξία.

Είναι επίσης πλούσια σε:

  • βιταμίνες C & Κ
  • φυλλικό οξύ
  • σίδηρο
  • φώσφορο
  • μαγνήσιο
  • κάλιο
  • αντιοξειδωτικές ουσίες

Η συγκέντρωση του σε αντιοξειδωτικά και συγκεκριμένα σε πολυφαινόλες βρέθηκε ότι είναι πολύ υψηλότερη από αυτή του σταφυλιού, του πράσινου τσαγιού και του κόκκινου κρασιού.

Τα ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι αυτή η υψηλή περιεκτικότητα των ροδιών σε αντιοξειδωτικές ουσίες μας προστατεύει από καρδιαγγειακά νοσήματα, φλεγμονώδεις παθήσεις και διάφορες μορφές καρκίνου.

Πράσινο τσάι

Το πράσινο τσάι, λόγω των πολυφαινολών που περιέχει, είναι μια καλή επιλογή για ρόφημα. Επιπλέον, η θερμιδική του αξία είναι μηδαμινή.

Κακάο

Ένα ισχυρότατο αντιοξειδωτικό. Οι πολυφαινόλες του ανήκουν στη ίδια ομάδα αντιοξειδωτικών του πράσινου τσαγιού και του κόκκινου κρασιού.

Οι ανθοκυανίνες του προστατεύουν τα κύτταρα του οργανισμού από την πρόωρη οξείδωση και καταστροφή τους. Μας κάνουν συνεπώς να φαινόμαστε και να αισθανόμαστε νεότεροι. 

Συμπερασματικά, μια διατροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά όπως είναι η μεσογειακή, αποτελεί την καλύτερη ασπίδα προστασίας του οργανισμού από πολλές ασθένειες.

Σχετικά με τον δημιουργό

Μαρία Μήκα Διαιτολόγος / Διατροφολόγος