Dr Plus - Diatrofi

Γενικά

«Έχω χαμηλό ανοσοποιητικό, τι να κάνω?»

Το ανοσοποιητικό μας σύστημα είναι αυτό που μας προστατεύει από διάφορες ασθένειες. Η έκθεση σε ιούς και παθογόνα βακτήρια, το στρες, η κακή διατροφή,η παχυσαρκία και ο υποσιτισμός, η ύπαρξη κάποιας χρόνιας ασθένειας σε συνδυασμό με τον σύγχρονο τρόπο ζωής έχουν άμεση σχέση με την κατάσταση υγείας μας και το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Οι παράγοντες που μπορεί να οφείλονται για το χαμηλό μας ανοσοποιητικό είναι αρκετοί και μπορεί να ποικίλουν από άνθρωπο σε άνθρωπο. Μερικοί από αυτούς είναι πρωτεϊνο-ενεργειακός υποσιτισμός, διατροφικές διαταραχές, παχυσαρκία, κακή διατροφή η ηλικία, η υπερκόπωση η οποία μπορεί να σχετίζεται και με υπερβολική άσκηση, νοσήματα του γαστρεντερικού συστήματος και το εντέρου. Όλοι οι παραπάνω παράγοντες που αναφέραμε σχετίζονται είτε περισσότερο είτε λιγότερο με τη διατροφή, καταλαβαίνουμε λοιπόν πως η διατροφή μας έχει πολύ σημαντικό ρόλο στην εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού και στη διατήρηση ενός υγιειούς ανοσοποιητικού μας συστήματος.

Ελλείψεις σε μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά συστατικά προκαλούν την αποδυνάμωση του ανοσοποιητικού μας συστήματος, όταν λοιπόν αυτή είναι χρόνια είμαστε πιο ευάλωτοι σε ασθένειες, επίσης το ίδιο συμβαίνει όταν καταναλώνουμε μεγάλη ποσότητα από κάποια συγκεκριμένα τρόφιμα. Τα θρεπτικά συστατικά που έχουν καθοριστικό ρόλο σε αυτό είναι τα εξής:

Πρόσληψη ενέργειας και πρωτεϊνών: η κατανάλωση επαρκούς ενέργειας και πρωτεϊνών είναι απαραίτητη για τον οργανισμό μας, όμως χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή καθώς η χαμηλή πρόσληψη ενέργειας (χαμηλό ενεργειακό ισοζύγιο) και πρωτεΐνης μπορεί να οδηγήσει σε υποσιτισμό ειδικά σε βάθος χρόνου ενώ το αντίθετο δηλαδή η αυξημένη κατανάλωση ενέργειας (θετικό ενεργειακό ισοζύγιο) μπορεί να οδηγήσει σε παχυσαρκία. Και στις δύο περιπτώσεις είτε στον υποσιτισμό, είτε στην παχυσαρκία φαίνεται ότι το ανοσοποιητικό μας σύστημα επηρεάζεται αρνητικά.

Σάκχαρα: Η αυξημένη κατανάλωση απλών σακχάρων φαίνεται ότι αυξάνει τους δείκτες φλεγμονής και επηρεάζει αρνητικά το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Επομένως καλό θα ήταν να αποφεύγουμε τα τρόφιμα που ειναι πλούσια σε ζάχαρη και λευκό αλεύρι. Αντίθετα η κατανάλωση φυτικών ινών έχει ευεργετικά αποτελέσματα για την υγεία. Επομένως προτιμάμε ολικής άλεσης και ανεπεξέργαστα προϊόντα  και ταυτόχρονα αυξάνουμε την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών τα οποία είναι πλούσια σε φυτικές ίνες.

Αλάτι: Η αυξημένη κατανάλωση αλατιού αυξάνει τους δείκτες φλεγμονής επομένως επηρεάζει αρνητικά το ανοσοποιητικό μας σύστημα και την υγεία γενικότερα,  συστήνεται λοιπόν η μέτρια προς χαμηλή κατανάλωσή του.

Κορεσμένα λιπαρά: Η αυξημένη κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών οξέων επηρεάζει αρνητικά το ανοσοποιητικό μας σύστημα καθώς δρουν αρνητικά στη λειτουργία των μακροφάγων κυττάρων αλλά και επηρεάζουν τις μεμβράνες των ανοσοκυττάρων, διαταράσσοντας έτσι τις ανοσολογικές λειτουργίες. Επομένως συστήνεται ο περιορισμός των κορεσμένων λιπαρών οξέων απο τη διατροφή μας αντικαθιστώντας τα με μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λίπη.

Ω3 Λιπαρά οξέα: Τα Ω3 λιπαρά οξέα έχουν ευεργετική δράση στον οργανισμό μας και συμβάλλουν στη καλύτερη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος καθώς έχουν αντιφλεγμονόδης δράση. Επομένως μια διατροφή η οποία περιέχει τρόφιμα πλούσια σε Ω3 λιπαρά οξέα (όπως τα ψάρια, ξηροί καρποί κτλ) έχει ευεργετική δράση στον οργανισμό.

Βιταμίνες A, C, Ε: Οι βιταμίνες στον οργανισμό έχουν πολλαπλή δράση, είναι απαραίτητες σε διάφορες λειτουργίες του οργανισμού και ασκούν προστατευτική δράση. Όσο αφορά το ανοσοποιητικό μας σύστημα φαίνεται ότι ενισχύουν την δράση των μακροφάγων κυττάρων ενώ ταυτόχρονα λόγω τις αντιοξειδωτικής τους δράσης συμβάλλουν στην εξουδετέρωση των ελευθέρων ριζών οι οποίες είναι βλαβερές για την υγεία. Πιο συγκεκριμένα συστήνεται η κατανάλωση τροφίμων πλούσια σε βιταμίνη Α και ιδιαίτερα β-καροτένια (όπως πράσινα φυλλώδη λαχανικά, κίτρινα και πορτοκαλί φρούτα και λαχανικά), βιταμίνη C (όπως εσπεριδοειδή, φράουλες, μπρόκολο, κουνουπίδι, πιπεριές, ακτινίδια κτλ κτλ) και βιταμίνη Ε (όπως ελαιόλαδο, σπόροι, ξηροί καρποί κτλ)

Μέταλα όπως, ψευδάργυρος, σελήνιο, χαλκός και σίδηρος: Τα μέταλλα ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα προστατεύοντάς το από παθογόνα βακτήρια, ενισχύουν τη δράση των μακροφάγων κυττάρων μέσω της φαγοκυτάρρωσης και συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία διαφόρων συστημάτων του οργανισμού. Η έλλειψη σε κάποια μέταλλα μπορεί να οδηγήσει σε αδυναμία του ανοσοποιητικού μας συστήματος.  Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι θαλασσινά, ψάρια, κόκκινο κρέας, δημητριακά ολικής άλεσης, όσπρια, αυγά. Τρόφιμα πλούσια σε σελήνιο είναι Κρέας, ψάρια, θαλασσινά, καρύδια, δημητριακά ολικής άλεσης. Σε χαλκό είναι πλούσια τα παρακάτω τρόφιμα θαλασσινά , ξηροί καρποί και σπόροι και η μαύρη σοκολάτα. Τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο είναι κρέας, ψάρια και θαλασσινά, όσπρια, ξηροί καρποί, πράσινα φυλλώδη λαχανικά.

Βιβλιογραφία

  1. «Changes in the immune system are conditioned by nutrition», A Marcos , E Nova, A Montero, European Journal of Clinical Nutrition (2003) 57, Suppl 1, S66–S69 & 2003
  1. « Diet and immune system» Marzieh Kafeshani, Immunopathologia Persa Volume 1, Issue 1 (2015)
  2. «Human nutrition, the gut microbiome, and immune system: envisioning the future», Kau, Ahern, Griffin,. Goodman, Gordon, ; 474(7351): 327–336.doi:10.1038/nature10213.
  3. 4) «Nutrition and the immune system from birth to old age», RK Chandra, European Journal of Clinical Nutrition (2002) 56, Suppl 3, S73–S76_ 2002 Nature

 

Σχετικά με τον δημιουργό

Σπυριδούλα Γεωργαλή Διατροφολόγος-Διαιτολόγος

Γεννήθηκα το 1990 στην Αθήνα και μεγάλωσα στη περιοχή του Πειραιά. Το 2009 ξεκίνησα τις σπουδές στο Α.ΤΕΙ Κρήτης στο τμήμα Διατροφής-Διαιτολογίας οπου τις ολοκλήρωσα το 2014.

Έκανα την πρακτική μου άσκηση στο Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά Τζάνειο κατά τη διάρκεια της οποίας εκπτώνησα και την πτυχιακή μου εργασία με θέμα «Συμμόρφωση εγκύων με τη Μεσογειακή διατροφή.

Έρευνα σε πληθυσμό της Αθήνας και σύγκριση με πληθυσμό Ηρακλείου Κρήτης». Το 2014 με την απόκτιση του πτυχίου μου ξεκίνησα να εργάζομαι σε φαρμακευτικό χώρο στο τμήμα των συμπληρωμάτων διατροφής.

Το 2017 ξεκίνησα να εργάζομαι ως διαιτολόγος σε γυμναστήριο στη περιοχή του Πειραιά και σε πολυχώρο διατροφής στη Καισαριάνη οπου συνεχίζω να εργάζομαι μέχρι και σήμερα και στους 2 τομείς.

Το έτος 2016-2017 παρaκολούθησα την εκπαίδευση του ΚΕΑΔΔ και απέκτησα εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία ως Master Practitioner in eating disorders and obesity.

Σε όλη τη διάρκεια της πορείας μου ως διαιτολόγος ενημερώνομαι για τις τελευταιές οδηγείες σχετικά με τη διατροφή, παρακολουθώ συνέδρια, ημερίδες και εκπαιδευτικά σεμινάρια μεταξύ των οποίων ήταν και σεμινάριο πρώτων βοηθειών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.

Τέλος είμαι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος (ΕΔΔΕ).