Dr Plus - Diatrofi

Γενικά

Διατροφή και Πρόληψη καρκίνου

Ο καρκίνος είναι μια πολυπαραγοντική νόσος, στην οποία εμπλέκονται γονίδια, περιβάλλον, επιγενετική, τρόπος ζωής, διατροφή…

Οι παράγοντες κινδύνου είναι ποικίλοι, με το κάπνισμα να αποτελεί τον βασικότερο. Μετά το κάπνισμα ωστόσο, έρχεται ένας παράγοντας ο οποίος ίσως σας ξαφνιάσει :  η παχυσαρκία. Κι όμως! Η παχυσαρκία και το υπερβάλλον σωματικό λίπος έχουν συσχετιστεί θετικά με τουλάχιστον 12 είδη καρκίνου, συμπεριλαμβανομένων του καρκίνου του παγκρέατος, του ήπατος, του παχέος εντέρου, του οισοφάγου και του μαστού (σε μετεμμηνοπαυσικακές γυναίκες). Οι μηχανισμοί με τους οποίους το αυξημένο σωματικό λίπος αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου, δεν είναι ακόμη πλήρως ξεκάθαροι, πάντως αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι το αυξημένο σωματικό λίπος αυξάνει τον κίνδυνο για εμφάνιση καρκίνου μέσω των ορμονών του φύλου (κυρίως των οιστρογόνων), της αντίστασης στην ινσουλίνη (υπερινσουλιναιμία) και των ανεβασμένων επιπέδων άλλων αυξητικών ορμονών όπως πχ της GLP-1 και τέλος της χρόνιας φλεγμονής.

Κάτι ακόμα που θα σας ξαφνιάσει είναι τα νούμερα: 
Το 5-10% των καρκίνων οφείλεται σε γονίδια που κληρονομούνται από τους γονείς, όπως τα πολύ γνωστά BRCA1 και BRCA2 τα οποία είναι υπεύθυνα για τον κληρονομούμενο καρκίνο του μαστού. Ωστόσο, αυτό που οφείλουμε όλοι να γνωρίζουμε είναι ότι το 30-40% των πιο διαδεδομένων τύπων καρκίνου μπορεί να προληφθεί με έναν υγειινό τρόπο ζωής.

Οι συστάσεις του World Cancer Research Fund για την πρόληψη του καρκίνου είναι οι εξής:

  1. Διατήρησε ένα υγιές σωματικό βάρος.
  2. Να είσαι σωματικά δραστήριος. Απόφυγε την καθιστική και αδρανή ζωή.
  3. Ενσωμάτωσε τα ολικής άλεσης προϊόντα, τα φρούτα, τα λαχανικά και τα όσπρια στην καθημερινή σου διατροφή.
  4. Περιόρισε την κατανάλωση των fast foods και των επεξεργασμένων προϊόντων τα οποία είναι πλούσια σε λίπος, άμυλο και σάκχαρα.
  5. Περιόρισε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος σε ΕΩΣ 350-500γρ./εβδομάδα και του επεξεργασμένου σε ελάχιστη ή και μηδαμινή κατανάλωση.
  6. Περιόρισε τα αναψυκτικά και τα ροφήματα με προστιθέμενη ζάχαρη. Κατανάλωσε κυρίως νερό και ροφήματα χωρίς ζάχαρη.
  7. Περιόρισε την κατανάλωση αλκοόλ. Για την πρόληψη του καρκίνου, καλό είναι να μην καταναλώνεις καθόλου αλκοόλ. Εάν καταναλώνεις ωστόσο, μην ξεπερνάς τις συστάσεις: 1 μερίδα αλκοόλ /ημέρα για τις γυναίκες και 2 μερίδες αλκοόλ/ημέρα για τους άνδρες.
  8. Μην καταναλώνεις συμπληρώματα διατροφής. Δεν έχει φανεί κανένα σημαντικό όφελος στην πρόληψη του καρκίνου με την χρήση συμπληρωμάτων διατροφής. Οι ημερήσιες ανάγκες του οργανισμού σε μακρο- και μικροσυστατικά μπορούν εύκολα να καλυφθούν μέσω μιας ισορροπημένης διατροφής με ποικιλία τροφίμων.
  9. Θήλασε το μωρό σου εάν μπορείς. Ο μητρικός θηλασμός, πέρα από τα πολλαπλά οφέλη του, τόσο για τη μητέρα, όσο και για το βρέφος, συμβάλει και στην πρόληψη του καρκίνου του μαστού για τη μητέρα.
  10. Όσο για δευτερογενή πρόληψη, μετά τη διάγνωση του καρκίνου, οι ασθενείς θα πρέπει να ακολουθούν τις παραπάνω συστάσεις όσο περισσότερο μπορούν.

Πηγή: https://www.nutrisecrets.org/

Σχετικά με τον δημιουργό

Βιργινία Κεφαλά Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Η Βιργινία Κεφαλά γεννήθηκε στις 29 Ιανουαρίου 1995 στην Κοζάνη. Είναι πτυχιούχος Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, απόφοιτη από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο της Αθήνας (έτος αποφοίτησης: 2017).

Κατά το τρίτο έτος των σπουδών της παρακολούθησε επιτυχώς ένα εξάμηνο στην Ολλανδία και πιο συγκεκριμένα στο διεθνούς φήμης Wageningen University. Στο τέταρτο έτος των σπουδών της εκπόνησε την πτυχιακή της εργασία με τίτλο «Μελέτη επίδρασης του κορεσμού στον ουδό αντίληψης του γλυκού σε ομάδα εθελοντριών ελληνικής καταγωγής» με βαθμό Άριστα 10. Επίσης ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση, μέσω της οποίας είχε την ευκαιρία να εργαστεί σε βιομηχανία τροφίμων, σε διαιτολογικό γραφείο, καθώς και στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Κοργιαλένειο-Μπενάκειο Ερυθρός Σταυρός» .

Aπό τον Δεκέμβρη του 2017 είναι μέλος του European Network of Dietetic Students (ENDietS) και από τον Οκτώβρη του 2018 ανέλαβε τη θέση διοργάνωσης της φοιτητικής ημέρας του ευρωπαϊκού ετήσιου συνεδρίου EFAD (ENDietS conference anchor).

Από τον Ιανουάριο του 2018 είναι εγγεγραμμένη Διαιτολόγος-Διατροφολόγος και είναι κάτοχος της νόμιμης Άδειας Ασκήσεως Επαγγέλματος για όλη την επικράτεια.

Μετά την αποφοίτησή της, το Φεβρουάριο του 2018 ,έκανε μία μετεκπαίδευση στο Universita degli studi di Padova, στην Ιταλία, παρακολουθώντας το «Food and Health Winter School» το οποίο αποτέλεσε συνδιοργάνωση των πανεπιστημίων της Padova και του Sydney. Ο βαθμός που έλαβε για την επίδοσή της ήταν Άριστα 98/100.

Στη συνέχεια, τον Μάρτιο του 2018 ασχολήθηκε με τη δημιουργία του προσωπικού της ιστότοπου ( https://www.nutrisecrets.org) και των αντίστοιχων σελίδων της στο facebook (NutriSecrets) και στο Instagram (@nutri__secrets).

Μιλά Αγγλικά (επίπεδο C2), Γαλλικά (επίπεδο C1) και Ισπανικά (επίπεδο Β2).
Τον Σεπτέμβριο του 2018 ξεκίνησε να φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής Αθηνών με τίτλο "Σακχαρώδης Διαβήτης και Παχυσαρκία".

Έχει παρακολουθήσει πλήθος συνεδρίων και online σεμιναρίων (webinars) και της αρέσει να ενημερώνεται συνεχώς για οποιαδήποτε νέα εξέλιξη προκύπτει στην επιστήμη.