Γενικά

Διατροφή μετά την αφαίρεση χολής

Η χολή είναι ένα υγρό, το οποίο παράγεται από το ήπαρ (συκώτι) και αποθηκεύεται στη χοληδόχο κύστη, προκειμένου να απελευθερωθεί στο δωδεκαδάκτυλο, καθώς χωνεύουμε και να βοηθήσει στη διάσπαση των λιπαρών τροφών.

Όταν μιλάμε για αφαίρεση χολής, λοιπόν εννοούμε αφαίρεση της χοληδόχου κύστης. Μετά την αφαίρεση της χοληδόχου κύστης, όταν ξεκινάμε να γευματίζουμε, η χολή παράγεται από το ήπαρ και καταλήγει απευθείας στο δωδεκαδάκτυλο. Προκειμένου ο οργανισμός να «συνηθίσει» στη νέα κατάσταση, και να αποφευχθούν συμπτώματα όπως πόνος, φούσκωμα και διάρροια, απαιτείται ειδική διατροφή χαμηλή σε λιπαρά και τρόφιμα που προκαλούν φούσκωμα, για 20-30 ημέρες.

Ας δούμε πιο αναλυτικά μερικές διατροφικές οδηγίες, για τη μετεγχειρητική περίοδο:

Καταναλώστε μικρά και συχνά γεύματα. Το στομάχι δεν πρέπει να μένει άδειο για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επίσης, δεν πρέπει να φορτώνεται με μεγάλο όγκο τροφής.

Μαγειρέψτε ελαφρά. Προτιμήστε βραστά ή ψητά τρόφιμα, χωρίς πολλά λιπαρά, όπως είναι τα τηγανητά, το αυγό, τα λιπαρά ψάρια, η πέτσα από κοτόπουλο, το λίπος από κρέας, τα αλλαντικά και λουκάνικα, η κρέμα γάλακτος, τα πλήρη γαλακτοκομικά, τα γλυκά, τα τυποποιημένα τρόφιμα. Επίσης αποφύγετε την προσθήκη καρυκευμάτων στα φαγητά.

Μασήστε καλά την τροφή. Όσο πιο καλά μασάτε την τροφή, τόσο πιο καλά ανεκτή γίνεται.

Μειώστε την κατανάλωση τροφίμων που προκαλούν φούσκωμα. Αποφύγετε τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες (ωμό ή βρασμένο λάχανο, κουνουπίδι, μπρόκολο, χόρτα, αγκινάρες, καλαμπόκι, όσπρια, δημητριακά, πλιγούρι, καστανό/αναποφλοίωτο ρύζι κ.λπ.), καθώς και τους ξηρούς καρπούς.

Αποφύγετε τα όξινα τρόφιμα. Αποφύγετε την κατανάλωση σάλτσας ντομάτας, κακάο, καφέ, αναψυκτικών, ξυδιού, οινοπνευματωδών ποτών, κ.λπ., καθώς υπάρχει πιθανότητα να σας ερεθίσουν.

Προτιμήστε να καταναλώνετε τρόφιμα που για τους περισσότερους ασθενείς είναι καλά ανεκτά: γάλα άπαχο και όλα τα προϊόντα του π.χ. ανθότυρο ή μυζήθρα, ζυμαρικά, ρύζι, ψωμί, φρυγανιές, λαχανικά φρούτα και σούπες λαχανικών (βρασμένα ή καθαρισμένα, χωρίς σπόρους), κρέας χωρίς πολύ λίπος, κοτόπουλο χωρίς την πέτσα, άπαχα ψάρια π.χ. γλώσσα, μπακαλιάρος, ελαιόλαδο.

Δεν είναι απαραίτητο ότι οι παραπάνω συμβουλές θα σας ταιριάζουν απόλυτα. Υπάρχει πάντα πιθανότητα, κάποιο τρόφιμο που θεωρείται καλά ανεκτό, να σας ενοχλεί ή και το αντίθετο! Έτσι, τις πρώτες ημέρες μια καλή πρακτική είναι η τήρηση ημερολογίου γευμάτων και συμπτωμάτων. Εάν δείτε ότι κάποιο τρόφιμο είναι ερεθιστικό, το αφαιρείτε από τη διατροφή σας και το επανεισάγετε σε επόμενη φάση.

Καθώς ο χρόνος περνά, η ανοχή σε τροφές θα αυξάνεται, οπότε θα μπορείτε να εισάγετε σιγά σιγά όλα τα τρόφιμα που σας ενοχλούν. Σε 1 μήνα περίπου, η διατροφή σας θα είναι όμοια με αυτή των φυσιολογικών ατόμων.

Σχετικά με τον δημιουργό

Ολυμπία Βλασερού Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Ονομάζομαι Ολυμπία Βλασερού και είμαι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος.
Αποφοίτησα από το τμήμα «Επιστήμης της Διαιτολογίας & Διατροφής» του Χαροκοπείου Πανεπιστήμιου το 2011 και από τότε εργάζομαι ως διαιτολόγος- διατροφολόγος.
Για την πτυχιακή μου εργασία, συμμετείχα στην επιδημιολογική μελέτη MEDIS (Mediterranean Islands Study), με ερευνητικό αντικείμενο «Κατανάλωση αφεψημάτων και ΔΜΣ, στην τρίτη ηλικία». Στα πλαίσια της πρακτικής άσκησης συνεργάστηκα με τα Νοσοκομειακά Ιδρύματα «Γ.Ν.Α Γ.Γεννηματάς» και «Γ.Ν.Α. Αλεξάνδρα».
Έχω εργαστεί σαν ανεξάρτητος συνεργάτης σε γυμναστήρια της Αθήνας όπως το ‘Holmes Place’.
Διατηρώ το γραφείο μου στο κέντρο αισθητικής – αδυνατίσματος Figura Helena, στην Ηλιούπολη, ενώ συνεργάζομαι και με άλλα κέντρα αισθητικής.
Πραγματοποιώ συχνά ομιλίες εθελοντικά σε νηπιαγωγεία και σχολεία, ενώ υπήρξα και μέλος της τοπικής ομάδας του δήμου Αργυρούπολης- Αττικής, για το διεθνές πρόγραμμα «ΠΑΙΔΕΙΑΤΡΟΦΗ by EPODE».
Είμαι μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων – Διατροφολόγων (ΠΣΔΔ) και της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος (ΕΔΔΕ).
Αυτή την εποχή, παρακολουθώ σεμινάρια, προκειμένου να αποκτήσω τον τίτλο Master Pratitioner στις Διατροφικές Διαταραχές.