Dr Plus - Diatrofi

Γενικά

ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΟΥΡΙΚΟ ΟΞΥ

Το ουρικό οξύ παράγεται όταν το σώμα διαλύει μια χημική ουσία που ονομάζεται πουρίνη. H πουρίνη εμφανίζεται φυσικά στο σώμα, αλλά βρίσκεται επίσης σε ορισμένα τρόφιμα. Το ουρικό οξύ αποβάλλεται από το σώμα με τα ούρα.
Οι φυσιολογικές τιμές του ουρικού οξέος στο αίμα κυμαίνονται μεταξύ 3,5-7,2 mg/dl για τους άνδρες, 2,6-6,0 mg/dl για τις γυναίκες και 2,0-5,5 mg/dl για τα παιδιά.
Η ουρική αρθρίτιδα είναι μια οδυνηρή μορφή αρθρίτιδας που εμφανίζεται όταν υψηλά επίπεδα ουρικού οξέος στο αίμα προκαλούν σχηματισμό και συσσώρευση κρυστάλλων μέσα και γύρω από μια άρθρωση.

Μια δίαιτα φτωχή σε πουρίνες μπορεί να βοηθήσει να μειωθούν τα επίπεδα ουρικού οξέος στο αίμα, χωρίς όμως να αποτελεί την θεραπεία. Μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο επαναλαμβανόμενων οξέων επεισοδίων ουρικής αρθρίτιδας και να επιβραδύνει την επιβάρυνση των αρθρώσεων.
Πέρα από την χαμηλή σε πουρίνες δίαιτα και οι αλκαλικές τροφές φαίνεται να επηρεάζουν σημαντικά την ποσότητα ουρικού οξέος στο αίμα.

Τα άτομα με ουρική αρθρίτιδα που ακολουθούν δίαιτα χαμηλή σε πουρίνες γενικά εξακολουθούν να χρειάζονται φάρμακα για να διαχειριστούν τον πόνο και να μειώσουν τα επίπεδα ουρικού οξέος.

Ο στόχος της διατροφής:

Μια δίαιτα χαμηλή σε πουρίνες έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει:

– Να επιτύχετε ένα υγιές σωματικό βάρος και καλές διατροφικές συνήθειες με κάλυψη των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών.
– Να αποφύγετε τα τρόφιμα υψηλά σε πουρίνες.
– Να συμπεριλάβετε ορισμένα τρόφιμα που μπορούν να ελέγξουν τα επίπεδα ουρικού οξέος.

Οι γενικές αρχές μιας δίαιτας για την ουρική αρθρίτιδα ακολουθούν τις τυπικές συστάσεις για υγιεινή διατροφή:

Απώλεια βάρους. Το υπερβολικό βάρος αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας. Έρευνες δείχνουν ότι η μείωση του αριθμού των θερμίδων και η απώλεια βάρους – ακόμα και χωρίς περιορισμό στις πουρίνες- μειώνουν τα επίπεδα ουρικού οξέος και μειώνουν τον αριθμό των οξέων επεισοδίων ουρικής αρθρίτιδας. Η απώλεια βάρους μειώνει επίσης τη συνολική πίεση στις αρθρώσεις. Οι παχύσαρκοι, οι ασθενείς με υπερσουλιναιμία και οι μεγαλύτερης ηλικίας επηρεάζονται περισσότερο από μια πλούσια σε πουρίνες διατροφή σε σχέση με τα άτομα κανονικού βάρους και μικρότερης ηλικίας. Ωστόσο, στην περίπτωση της παχυσαρκίας ή του μεταβολικού συνδρόμου, πρέπει να ληφθεί υπόψη η ανάγκη ταυτόχρονης πρόληψης της δυσλιπιδαιμίας και της υπεργλυκαιμίας, καθώς και η παρακολούθηση της ποσότητας τροφίμων χωρίς ή με χαμηλή περιεκτικότητα σε πουρίνη που μπορεί να επηρεάσουν τη θεραπεία της παχυσαρκίας λόγω του προ-αθηρογόνου και προ-διαβητικού δυναμικού τους.

Νερό. Μείνετε καλά ενυδατωμένοι με πόσιμο νερό. Μία σημαντική, δυστυχώς συχνά αγνοημένη, σύσταση είναι η επαρκής πρόσληψη υγρών προκειμένου να διευκολυνθεί η εξάλειψη του ουρικού οξέος. Τα υγρά βοηθάνε στην απομάκρυνση του ουρικού οξέος από το σώμα σας και θα πρέπει να πίνετε ανάλογα με το σωματικό σας βάρος από 8 έως 16 ποτήρια την ημέρα.

Λίπη. Περιορίστε τα κορεσμένα λίπη από το κόκκινο κρέας, τα λιπαρά πουλερικά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά (πλήρη). Τα κορεσμένα λιπαρά μειώνουν την ικανότητα του οργανισμού να καταπολεμήσει το ουρικό οξύ.

Πρωτεΐνες. Επικεντρωθείτε στο άπαχο κρέας και τα πουλερικά, τα χαμηλής λιποπεριεκτικότητας γαλακτοκομικά προϊόντα. Αποφύγετε οστά και ζωμούς κρεάτων, τα εντόσθια, το ήπαρ, τα μυαλά, τα νεφρά και τα γλυκάδια, τα οποία έχουν υψηλά επίπεδα πουρίνης και συμβάλλουν σε υψηλά επίπεδα ουρικού οξέος στο αίμα. Περιορίστε την μερίδα βοδινού, αρνιού και χοιρινού κρέατος. Ορισμένα είδη θαλασσινών – όπως οι αντσούγιες, τα οστρακοειδή, οι σαρδέλες και ο τόνος – είναι υψηλότερα σε πουρίνες από ό, τι άλλοι τύποι.

Αλκοόλ. Η μπύρα και τα αποσταγμένα ποτά σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας. Η μέτρια κατανάλωση κρασιού δεν φαίνεται να αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας. Αποφύγετε εντελώς το αλκοόλ κατά τη διάρκεια οξέων επεισοδίων ουρικής αρθρίτιδας.

Ζάχαρη σε τρόφιμα και ποτά. Αποφύγετε τα τρόφιμα και τα ποτά με σιρόπι καλαμποκιού, υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη και τους χυμούς φρούτων. Περιορίστε την κατανάλωση γλυκών, τροφίμων που περιέχουν ζάχαρη, τα γλυκά, τα δημητριακά εμπορίου, τα αρτοσκευάσματα και τις καραμέλες.

Βιταμίνη C. Η βιταμίνη C μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων ουρικού οξέος. Συζητήστε με το γιατρό σας εάν ένα συμπλήρωμα βιταμίνης C των 500 χιλιοστογράμμων εντάσσεται στο σχέδιο διατροφής και φαρμάκων.

Καφές. Ορισμένες έρευνες υποδεικνύουν ότι η κατανάλωση καφέ με μέτρο, μπορεί να σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο ουρικής αρθρίτιδας. Ο καφές μπορεί να μην είναι κατάλληλος εάν έχετε άλλες ιατρικές καταστάσεις. Συζητήστε με το γιατρό σας για το πόσο ο καφές ενδείκνυται για εσάς.

Άσκηση. Τα επίπεδα ουρικού οξέος αυξάνονται μετά από έντονη άσκηση, πιθανώς λόγω μεγαλύτερης αποικοδόμησης των πουρινών σε συνθήκες υψηλής κατανάλωσης ενέργειας αλλά η συστηματική άσκηση συνδέεται με χαμηλότερα επίπεδα ουρικού οξέος. Προσπαθήστε να ασκηθείτε για τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα. Μια μελέτη έδειξε ότι η άσκηση 150 λεπτών την εβδομάδα μειώνει τα επίπεδα ουρικού οξέος.

Μαγείρεμα. Η βέλτιστη μέθοδος μαγειρικής είναι ο βρασμός σε μεγάλη ποσότητα νερού (ειδικά σε σχέση με το κρέας). Πρέπει να αποφεύγετε το τηγάνισμα και το ψήσιμο σε υψηλές θερμοκρασίες.

ΤΡΟΦΙΜΑ ΠΛΟΥΣΙΑ ΣΕ ΠΟΥΡΙΝΕΣ (ΑΠΟΦΥΓΗ) ΤΡΟΦΙΜΑ ΜΕΤΡΙΑ ΣΕ ΠΟΥΡΙΝΕΣ (ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΜΕ ΜΕΤΡΟ) ΤΡΟΦΙΜΑ ΦΤΩΧΑ ΣΕ ΠΟΥΡΙΝΕΣ
Εντόσθια, συκώτι, καρδιά, νεφρά βόειο κρέας, κοτόπουλο, αρνί, χοιρινό κρέας  Ημίπαχα και άπαχα Γαλακτοκομικά, τυρί και γιαούρτι
Κυνήγι, κουνέλι Κοτόπουλο και πάπια Αβγά
Λιπαρά ψάρια, αντσούγιες, ρέγγα, σκουμπρί, σαρδέλες, πέστροφα Φασόλια και μπιζέλια  Ψωμί και Δημητριακά (κυρίως λευκά)
μύδια, καβούρια, γαρίδες και άλλα οστρακοειδή, χαβιάρι Σπαράγγια, κουνουπίδι, σπανάκι Μακαρόνια και noodles
Μπύρα Μανιτάρια Φρούτα και λαχανικά (εκτός ορισμένων)

http://www.ukgoutsociety.org/docs/goutsociety-allaboutgoutanddiet-0113.pdf

Μια διατροφή φτωχή σε πουρίνες, μαζί με τον περιορισμό των θερμίδων και την τακτική άσκηση, μπορεί να βελτιώσει τη συνολική υγεία σας, βοηθώντας σας να επιτύχετε και να διατηρήσετε ένα υγιές βάρος. Εν ολίγοις, η δίαιτα για την αντιμετώπιση της ουρικής αρθρίτιδας πρέπει να είναι επαρκώς ισορροπημένη ως προς τα μεμονωμένα θρεπτικά συστατικά, να περιλαμβάνει τρόφιμα αλκαλικά και χαμηλής περιεκτικότητας σε πουρίνη και να παρέχει επαρκή ποσότητα υγρών.

 

 Βιβλιογραφία :

Bogna G.,  Mariusz J., Diet in hyperuricemia and gout- myths and facts. Review paper. J. Reumatologia  2014.

Mayo Clinic Staff, Gout diet: What’s allowed, what’s not, Mayo Clinic, 2018

 

Σχετικά με τον δημιουργό

ΕΥΡΙΔΙΚΗ ΤΖΙΟΒΑΡΑ Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Η Τζιοβάρα Ευριδίκη γεννήθηκε στα Τρίκαλα και μετακόμισε στην Θεσ/νίκη για την ολοκλήρωση των σπουδών της. Αποφοίτησε από το τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας του ΑΤΕΙΘεσ/νίκης και έκτοτε είναι μέλος του Συλλόγου Διατροφολόγων – Διαιτολόγων Ελλάδος.

Το 2016 ολοκλήρωσε τις Μεταπτυχιακές της σπουδές στο Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας του ΑΤΕΙΘ, με κατεύθυνση την Κλινική Διατροφή, ενώ είναι ειδικευμένη στην αντιμετώπιση των ΔΔ σε ενήλικους και παιδιά, κατέχοντας τον τίτλο του Master Practitioner Of Eating Disorders and Obesity.

Κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών της σπουδών ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο ΓΝΘεσ/νίκης « Άγιος Παύλος» και το Πανεπιστημιακό ΓΝοσοκομείο ΑΧΕΠΑ όπου συνεχίζει την συνεργασία της ως επιστημονικός συνεργάτης στο Ιατρείο Παχυσαρκίας και Μεταβολισμού.

Σήμερα, συνεργάζεται ως διατροφολόγος με αρκετά γυμναστήρια της Ανατολικής Θεσ/νίκης ενώ αποτελεί εισηγήτρια του μαθήματος «Διατροφή και Άσκηση» σε γνωστή σχολή Personal Training της Θεσ/νίκης. Έχει ασχοληθεί εκτεταμένα με το κομμάτι της αθλητικής διατροφής εκπονώντας την πτυχιακή της εργασία στο κομμάτι των συμπληρωμάτων διατροφής, ενώ αποτέλεσε διαιτολόγος ομάδων καλαθοσφαίρισης κατά την περίοδο προετοιμασίας τους.

Στόχος της είναι η εμπεριστατωμένη ενημέρωση και εκπαίδευση των περιστατικών της για την υιοθέτηση μιας ισορροπημένης διατροφής. Για την ίδια η διατροφή και η άσκηση αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας της, αγαπά την δουλειά της, ενώ ενημερώνεται συνεχώς παρακολουθώντας επιμορφωτικά σεμινάρια, συνέδρια και συμμετέχοντας σε ερευνητικά προγράμματα.
More Info
Παυσανία 8, Άνω Τούμπα ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
E-MAIL
evridiki1004@windowslive.com