Γενικά

Επέλεξε το λίπος που σου κάνει καλό

Νεώτερα επιστημονικά δεδομένα

15 Ιουνίου 2017: Με μια νέα ανακοίνωση ο Αμερικανικός Καρδιολογικός Σύλλογος (ΑΗΑ) συμπέρανε πως η αντικατάσταση των κορεσμένων λιπών με ακόρεστα θα μειώσει την εμφάνιση των καρδιαγγειακών νοσημάτων (CVD). O Frank Sachs από τη T.H. Chan Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ των ΗΠΑ, συγγραφέας της ανακοίνωσης αυτής εξηγεί γιατί ο Αμερικανικός Καρδιολογικός Σύλλογος θεώρησε πως είναι σωστό να κάνει την ανακοίνωση αυτή;

Το διαιτητικό λίπος αποτελεί ένα δημοφιλές θέμα μεταξύ των επιστημόνων και των δημοσιογράφων που γράφουν για επιστημονικά θέματα ενώ όταν οι έρευνες παρέχουν αντίθετα πορίσματα κινούν το ενδιαφέρον των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Οι δημοσιογράφοι, ενίοτε και οι συγγραφείς δεν προσπαθούν να μάθουν το γενικό πλαίσιο της παρούσας έρευνας από τις προηγούμενες. Οι δημοσιογράφοι βασίζονται πολύ στις πληροφορίες των συγγραφέων – και φυσικά οι συγγραφείς θέλουν να προωθήσουν τη δουλειά τους.

Για παράδειγμα πριν από δυο χρόνια, μια ανακοίνωση της Annals of Internal Medicine, δημοσίευσε μια ανάλυση αμφισβητώντας το σύνδεσμο μεταξύ των κορεσμένων λιπών και των καρδιοπαθειών. Την έρευνα την πρόσεξαν πολλοί λόγω των αντίθετων πορισμάτων της. Στάλθηκαν επίσης επιστολές σχετικά με τα λάθη της έρευνας αλλά αυτά έγιναν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Το ευρύ κοινό είδε την επικεφαλίδα: «Τα κεκορεσμένα λίπη δεν σχετίζονται με τις καρδιοπάθειες».

Η ιδέα για την ανακοίνωση του Αμερικανικού Καρδιολογικού Συλλόγου (ΑΗΑ) έγκειται στο να ξεκαθαριστεί το θέμα γιατί η σωστή επιστημονική έρευνα είναι θερμός υποστηρικτής της μείωσης των κορεσμένων λιπών στη δίαιτα για την πρόληψη των καρδιαγγειακών νόσων.

Εάν η πλειοψηφία των επιστημονικών τεκμηριώσεων φανερώνει τις επικίνδυνες συνέπειες των κορεσμένων λιπών γιατί κάποιες έρευνες δεν βρίσκουν σύνδεσμο μεταξύ των λιπών αυτών και της υγείας;

Ένα πρόβλημα είναι πως κάποιοι ερευνητές ίσως χρησιμοποιούν μεθοδολογία που δεν είναι και η καλύτερα ενήμερη για τις συνέπειες των διαιτητικών λιπών. Εάν συζητάμε για τη μείωση της κατανάλωσης των κορεσμένων λιπών θα πρέπει να ρωτήσουμε το εξής: Με τι θα τα αντικαταστήσετε; Εάν για παράδειγμα κόψετε 250 θερμίδες κορεσμένα λίπη ημερησίως για λόγους υγείας είναι πιθανόν να πεινάτε. Έτσι συμβουλεύουμε να αντικαταστήσετε τις θερμίδες των κορεσμένων λιπών με κάτι άλλο.

Η επιλογή αυτού του άλλου κάνει τη διαφορά όσον αφορά τη σχέση με τις καρδιοπάθειες ή το διαβήτη. Εάν η αντικατάσταση γίνει με ακόρεστα λίπη, το αποτέλεσμα θα ευνοήσει την υγεία. Εάν όμως η αντικατάσταση γίνει με επεξεργασμένους υδατάνθρακες και ζάχαρη, το αποτέλεσμα δεν θα είναι καλό. Δυστυχώς κάποιες αναλύσεις οι οποίες συνδυάζουν πολλές έρευνες κοιτούν τα ποσοστά των καρδιοπαθειών σε άτομα που καταναλώνουν λίγα ή πολλά κορεσμένα λίπη χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τα είδη των τροφών που καταναλώνουν περισσότερο ή πότε μειώνουν την κατανάλωση των κορεσμένων λιπών.

Γεγονός είναι πως πολλές ανεξάρτητες ερευνητικές ομάδες συμπεριλαμβανομένου του ιατρού Walter Willett και άλλων στο Χάρβαρντ, ανακάλυψαν πως η αντικατάσταση των κορεσμένων λιπών με ακόρεστα μειώνει τα ποσοστά των καρδιοπαθειών και του διαβήτη. Αν όμως αντικαταστήσετε τα κορεσμένα λίπη με υδατάνθρακες – ιδίως υδατάνθρακες από ταχυφαγεία  ή επιπρόσθετη ζάχαρη – τα ποσοστά των καρδιοπαθειών δεν αλλάζουν επειδή ανταλλάσσετε κάτι άσχημο με κάτι εξίσου άσχημο. Ο Δρ. Willett και οι συνάδελφοί του ερεύνησαν διάφορα είδη τροφών πλούσιων σε υδατάνθρακες όπως ψωμί ολικής, ίνες σίτου ή ολόκληρα φρούτα, και ανακάλυψαν πως αν αντικαταστήσετε τις τροφές από κακούς υδατάνθρακες με αυτές θα κάνετε καλό στην υγεία σας.

Πώς μπορεί ένας απλός άνθρωπος να κρίνει την αξιοπιστία των ειδήσεων για θέματα υγείας ιδίως όταν ακούει αντικρουόμενες έρευνες;

Είναι κατανοητό ότι πολλοί άνθρωποι μπερδεύονται ή γίνονται κυνικοί όταν ακούνε για μια νέα έρευνα που αντικρούει αυτό που θεωρούσαν ως αποδεκτή επιστήμη. Προτείνουμε να κοιτάζετε τις διατροφικές οδηγίες στις ιστοσελίδες οργανισμών όπως ο Αμερικανικός Καρδιολογικός Σύλλογος ή ο Αμερικανικός Διαβητολογικός Σύλλογος. Οι οδηγίες αυτές έχουν ερευνηθεί πολύ, οι έρευνες έχουν αξιολογηθεί προσεκτικά και οι οδηγίες είναι συντηρητικές πράγμα που νομίζω είναι λογικό. Ένα παράδειγμα αποτελεί η συμβουλή του AHA σχετικά με τα διαιτητικά λίπη που ανακοινώθηκε εσχάτως βασιζόμενη στις αξιολογήσεις περισσότερων από 100 ερευνητικών άρθρων και σε λεπτομερείς ανασκοπήσεις της λογοτεχνίας από διάφορες επιστημονικές ομάδες. Η συνέπεια των πορισμάτων μας κάνει να πιστεύουμε πως είμαστε σωστοί στις συστάσεις μας.

Επιμέλεια Κειμένου: Ευάγγελος Ζουμπανέας

Ο Ευάγγελος Ζουμπανέας είναι  διαιτολόγος – διατροφολόγος, Master Practitioner on Eating Disorders

Διευθυντής του Κέντρου Εκπαίδευσης & Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών www.keadd.gr

Περισσότερα για τον αρθρογράφο δείτε ΕΔΩ 

Σχετικά με τον δημιουργό

Ευάγγελος Ζουμπανέας / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Ο Ευάγγελος Ζουμπανέας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968. Είναι Πτυχιούχος Διαιτολόγος Διατροφολόγος από το 1993 με Μεταπτυχιακές Σπουδές και Εξειδίκευση στην Διατροφική και Ψυχολογική αντιμετώπιση διαταραχών (Master Practitioner inEatingDisorders & Obesity) όπως η Νευρική Ανορεξία, η Νευρική Βουλιμία και η Ψυχογενής Παχυσαρκία από τον Εθνικό Οργανισμό για τις Διατροφικές Διαταραχές της Μεγάλης Βρετανίας - NCFED.

Την περίοδο 2006-2007 διετέλεσε υπεύθυνος του Διαιτολογικού Τμήματος της Μονάδας Εφηβικής Υγείας του νοσοκομείου Παίδων Αγλαΐα Κυριακού και από το 2007 παραμένει τακτικός εξωτερικός συνεργάτης και σύμβουλος της μονάδος.

Είναι πρόεδρος στο Ινστιτούτο Διατροφικών Μελετών & Ερευνών www.insr.gr, Αντιπρόεδρος του Επιστημονικού Κέντρου Μελισσοθεραπείας. και μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Παχυσαρκίας.

Είναι τακτικός συνεργάτης ενημερωτικών εκπομπών τόσο της κρατικής αλλά και ιδιωτικής τηλεόρασης. Μέχρι και τον Οκτώβριο του 2002 ήταν πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων - Τεχνολόγων Διατροφής και από τον Ιανουάριο του 2010 είναι πρόεδρος στο Ελληνικό Ινστιτούτο Διατροφικών Μελετών και Ερευνών.

Από το Δεκέμβριο του 2010 είναι διευθύνων σύμβουλος του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών - ΚΕΑΔΔ www.keadd.gr το οποίο είναι ο αποκλειστικός συνεργάτης με τον Εθνικό Οργανισμό για τις Διατροφικές Διαταραχές της Μεγάλης Βρετανίας NCFED www.eating-disorders.org.uk για τις πιστοποιημένες εκπαιδεύσεις MasterPractitionerστην αντιμετώπιση των διατροφικών διαταραχών.

Πέρα από τις ακαδημαϊκές του γνώσεις στην επιστήμη της Διατροφής, έκανε σπουδές και σε άλλους τομείς όπως Επιχειρησιακό Management, Δημόσιες σχέσεις, Διαφήμιση και Ψυχολογία.

Έρευνες και μελέτες του με θέμα τη Παχυσαρκία και τη Διατροφή, έχουν παρουσιασθεί σε Ελληνικά και Παγκόσμια συνέδρια Διατροφής.

Άρθρα του έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά «Διατροφή και Υγεία», «Vita», «Δίαιτα και Διατροφή» «Αρμονία» «FAQ», «AthensVoice» καθώς και σε άλλα περιοδικά και εφημερίδες πανελλήνιας κυκλοφορίας.

Με το συνάδελφό του Μανώλη Μανωλαράκη ιδρύσαν το 1997 την επιστημονική ομάδα Διατροφή - Εφαρμοσμένα Προγράμματα Διατροφικής Αγωγής και Υποστήριξης με αξιόλογους συνεργάτες σε όλη την Ελλάδα. Από τον Οκτώβριο του 1999 είναι εκδότες του επιστημονικού περιοδικού Διατροφή Health & Welnessκαι υπεύθυνοι ύλης του επιστημονικού site www.diatrofi.gr και του ηλεκτρονικού περιοδικού e-foodforthought.

Με το συνάδελφό του Μανώλη Μανωλαράκη είναι συγγραφείς του Οδηγού Καθημερινής Διατροφής υπό τον γενικό τίτλο «Τι καλό θα μαγειρέψεις …σήμερα μαμά;» από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα με θέμα την οργάνωση της διατροφής της Ελληνικής οικογένειας συνοδευόμενο με όλες τις παραδοσιακές συνταγές μαγειρεμένες με ελαφρύ τρόπο που έγινε το απαραίτητο βιβλίο για κάθε οικογένεια ξεπερνώντας τα 20.000 αντίτυπα μέχρι σήμερα..

Τον Απρίλιο του 2009 εκδόθηκε το 2ο προσωπικό του βιβλίο «Διατροφική Νοημοσύνη – η απάντηση στη βουλιμία, την πολυφαγία και την παχυσαρκία» που πολύ γρήγορα αγαπήθηκε από χιλιάδες αναγνώστες που βρήκαν μια ανακουφιστική μέθοδο για να καταπολεμήσουν τη διαταραγμένη σχέση με το φαγητό. Το βιβλίο εκδόθηκε αρχικά από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα και μετέπειτα σε 3η έκδοση από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Τον Μάιο του 2010 εκδόθηκε το 3ο προσωπικό του βιβλίο «Σεφ… στο παρά πέντε- διατροφή, ιδέες & συνταγές για πολυάσχολους» αρχικά από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα και μετέπειτα η 2η έκδοση από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Από νεαρή ηλικία έχει διατελέσει αθλητής της ομάδας μπάσκετ εφήβων του Sporting και έχει επίσης ενασχοληθεί με τις πολεμικές τέχνες και την κολύμβηση Από τον Μάιο του 2004 είναι μέλος του κολυμβητικού αθλητικού συλλόγου Μεταμορφώσεως όπου τον Ιούνιο του 2005 κατέκτησε αργυρό μετάλλιο στα 400mελεύθερο σε αγώνες παλαιμάχων του κολυμβητικού Ομίλου Παλαιού Φαλήρου.

Από το 1995 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας στο προσωπικό του γραφείο στην Νέα Ιωνία.

Μπορείτε να κλείσετε ραντεβού με τον κύριο Ζουμπανέα είτε τηλεφωνικά στο 2102718360 είτε μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας κράτησης ραντεβού από την ιστοσελίδα: NowDoctor στο link http://www.nowdoctor.gr/ezoumpaneas