Γενικά

Φυσικά προϊόντα για την αντιμετώπιση της γρίπης και του κρυολογήματος. Τι λέει η επιστήμη;

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο CNN Greece ο καθηγητής μικροβιολογίας του  Πανεπιστημίων Αθηνών κ. Αθανάσιος Τσακρής επισημαίνει ότι η επιδείνωση των καιρικών συνθηκών που περιμένουμε τις επόμενες μέρες θα αυξήσει ακόμη περισσότερο την επιδείνωση της γρίπης στη χώρα μας. Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και οι δηλώσεις του προέδρου του ιατρικού συλλόγου Αθηνών κ. Γιώργου Πατούλη ο οποίος δήλωσε ότι το πρόβλημα πρόκειται να οξυνθεί το επόμενο χρονικό διάστημα.

Με αφορμή λοιπόν τις παραπάνω δηλώσεις και με προφανή λόγο να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης από τον ιό της γρίπης αξίζει να εξετάσουμε εκείνα τα θρεπτικά στοιχεία που μπορούν να προασπίσουν την υγεία μας.

Πολλοί άνθρωποι επιλέγουν να χρησιμοποιούν φυσικά προϊόντα όπως βότανα, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία για τη πρόληψη ή και την αντιμετώπιση της γρίπης και των λοιμώξεων του αναπνευστικού. Ας δούμε όμως τί πραγματικά ισχύει για μερικά από αυτά.

Ψευδάργυρος. Το 2013, σε μια μετά ανάλυση συγκεντρώθηκαν 16 μελέτες με συνολικό πλήθος 1400 ατόμων όπου φάνηκε ότι η χρήση συμπληρώματος ψευδαργύρου από το στόμα (ταμπλέτα ή σιρόπι) μπορεί να μειώσει τη διάρκεια του κρυολογήματος όταν ο ασθενής το πάρει μέσα σε 24 ώρες από την έναρξη των συμπτωμάτων. Όμως δεν παρατηρήθηκε να μειώνεται η ένταση των συμπτωμάτων. Χρειάζεται προσοχή στη χρήση του διότι ενδέχεται να προκαλέσει ανεπιθύμητες παρενέργειες όπως ναυτία και γαστρεντερικά προβλήματα. Επιπλέον,  η μακροχρόνια χρήση του μπορεί να εξαντλήσει τα αποθέματα χαλκού στον οργανισμό.

Βιταμίνη C. Μια μετά ανάλυση 29 μελετών και με πάνω από 11,000 συμμετέχοντες έδειξε ότι η βιταμίνη C δεν προλαμβάνει το κρυολόγημα παρά μόνο μειώνει ελαφρώς τον χρόνο ίασης και την ένταση των συμπτωμάτων με την προϋπόθεση ότι η πρόσληψη της γίνεται πριν τη νόσο.  Επιπλέον, από αυτούς που έχουν ήδη νοσήσει (και δεν είχαν πάρει προηγουμένως τη βιταμίνη) η χρήση συμπληρώματος βιταμίνης C δεν είχε καμία επίδραση. Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει η επίδραση της βιταμίνης C στα άτομα που υποβάλλονται σε εξαντλητική σωματική άσκηση ή ασκούνται στο κρύο όπως οι μαραθωνοδρόμοι και οι σκιέρ. Οι μελέτες αυτές έδειξαν ότι όσοι ανήκουν σ’ αυτή τη κατηγορία και λαμβάνουν τη βιταμίνη η πιθανότητα να νοσήσουν από λοιμώξεις του αναπνευστικού μειώνεται στο μισό.

Εχινάκεια. Πρόκειται για ένα βότανο που χρησιμοποιείται από αρκετούς ανθρώπους για τη πρόληψη και την αντιμετώπιση των κρυολογημάτων και της γρίπης. Μια μετά ανάλυση 24 μελετών που έγινε το 2014 κατέδειξε ότι το συγκεκριμένο βότανο δεν έχει επίδραση στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση της γρίπης. Τα προϊόντα του βοτάνου διαφέρουν ως προς το είδος τους. Κάποια είδη ίσως να έχουν μια μικρή επίδραση όμως ακόμα και στο ίδιο φυτό η επίδραση των φύλλων, του κορμού ή της ρίζας  μπορεί να είναι διαφορετική στο σώμα. Επιπλέον ο τρόπος τυποποίησης του προϊόντος επηρεάζει την αποτελεσματικότητα του. Είναι δύσκολο να πει κανείς αν αυτό το βότανο (ποια είδη και ποια μέρη του) βοηθούν ή όχι έστω και ελάχιστα στην αντιμετώπιση της γρίπης.

Προβιοτικά. Πρόκειται για μικροοργανισμούς φιλικούς προς εμάς οι οποίοι ενισχύουν τη χλωρίδα του εντέρου. Μια μετά ανάλυση 13 μελετών το 2015 κατέδειξε ότι τα προβιοτικά  μπορούν να μειώσουν τη συχνότητα εμφάνισης παθήσεων που σχετίζονται με το αναπνευστικό όμως η συσχέτιση ήταν μικρή έως πολύ μικρή.

Μέλι. Το μέλι μπορεί να μειώσει την ένταση του βήχα κατά τη διάρκεια της νύκτας στα παιδιά.

Βιταμίνη D. Ίσως να πρόκειται για το πιο ουσιαστικό διατροφικό στοιχείο για τη πρόληψη και την αντιμετώπιση της γρίπης και του κρυολογήματος. Είκοσι πέντε μελέτες από 14 χώρες  σε συνολικά 11,321 συμμετέχοντες ηλικίας από 0 έως 95 χρονών κατέδειξαν ότι η χρήση συμπληρώματος βιταμίνης D μειώνει τον κίνδυνο λοιμώξεων του αναπνευστικού (κρυολόγημα, γρίπη, βρογχίτιδα και πνευμονία) κατά 12%. Παρόλο που ακόμα και σ’ αυτήν την περίπτωση υπάρχουν φωνές που αμφισβητούν τα συμπεράσματα της παραπάνω έρευνας, θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν τις καινούργιες κατευθυντήριες γραμμές για τη βιταμίνη D που είναι ότι όλοι θα πρέπει να παίρνουν συμπληρωματική χορήγηση τουλάχιστον κατά τους χειμερινούς μήνες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η χρηματοδότηση της έρευνας έγινε από το National Institute for Health Research. Το γεγονός ότι η έρευνα δεν χρηματοδοτήθηκε από καμία κατασκευαστική εταιρεία συμπληρωμάτων προσδίδει έναν ακόμα βαθμό αξιοπιστίας στα αποτελέσματα της.

Η πρόληψη και η αντιμετώπιση της γρίπης και του κρυολογήματος επιτυγχάνονται πρωτίστως με τον εμβολιασμό και την τήρηση προσωπικών κανόνων υγιεινής. Το να εστιάζει κανείς σε συγκεκριμένα θρεπτικά στοιχεία ή τρόφιμα για να το πετύχει απομακρύνεται από την ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος.

Αυτό όμως δε μειώνει τον σημαντικό ρόλο της διατροφής. Υπάρχει μία ελάχιστη πρόσληψη θρεπτικών συστατικών που το σώμα έχει την ανάγκη να πάρει για να διατηρεί την ακεραιότητα του. Όταν η διατροφή μας είναι ελλιπής από θρεπτικά στοιχεία τότε τα κύτταρα μας εξαναγκάζονται να ζουν σε συνθήκες έλλειψης με αποτέλεσμα να δημιουργούνται  τοπικές φλεγμονές. Η μακροχρόνια αυτή κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε ακόμα σοβαρότερες ασθένειες όπως είναι τα αυτοάνοσα και ο καρκίνος. Γι’ αυτόν τον λόγο, η διατροφή θα πρέπει να καλύπτει μια ποικιλία θρεπτικών συστατικών από εποχιακά τρόφιμα όπως είναι το μπρόκολο, το κουνουπίδι, το λάχανο, το μαρούλι, το σπανάκι, το παντζάρι, το kale, το καρότο, το μήλο, το πορτοκάλι, το μανταρίνι κ.α. Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δίνεται και στις γενικές συστάσεις σωστής διατροφής  καλύπτοντας ομάδες τροφίμων όπως είναι τα όσπρια, τα γαλακτοκομικά, τα δημητριακά ολικής άλεσης, τα άπαχα κρέατα και ψάρια και το ελαιόλαδο. Επιπλέον τα στοιχεία που αποδυναμώνουν τον οργανισμό όπως είναι η κατάχρηση αλκοόλ, το κάπνισμα και το στρες  τον αφήνουν εκτεθειμένο και επιρρεπή σε κάθε είδους πάθηση και ασθένεια μεταξύ των οποίων η γρίπη και το κοινό κρυολόγημα.

Συνοπτικά, προκειμένου να προφυλαχτούμε από τις ιώσεις χρειαζόμαστε τα εξής: Εμβολιασμός (κατόπιν συνεννόησης με γιατρό), τήρηση κανόνων προσωπικής υγιεινής, ισορροπημένη διατροφή προτιμώντας εποχιακά τρόφιμα, αποχή από κάπνισμα και αλκοόλ, συμπλήρωμα βιταμίνης D ή και άλλων συμπληρωμάτων όπως περιγράφονται πιο πάνω με παρακολούθηση από ειδικό και τέλος, διαλογισμός και άσκηση για την αντιμετώπιση του στρες.

Πηγές

https://nccih.nih.gov/health/tips/flucold.htm

https://www.nhs.uk/news/food-and-diet/add-vitamin-d-to-food-to-prevent-colds-and-flu-say-researchers/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23440782

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23775705

https://nccih.nih.gov/sites/nccam.nih.gov/files/Flu_and_Colds_01-27-2016.pdf

 

Σχετικά με τον δημιουργό

Αντρέας Κωνσταντίνου / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Δαιτολόγος Διατροφολόγος