Dr Plus - Diatrofi

Για την υγεία Διαβήτης

Καλοκαίρι…Ο διαβήτης δεν είναι εμπόδιο

Diabetes Summer

Εάν κουραστήκατε με την καθημερινότητα και θέλετε στα πλαίσια του καλοκαιριού να κάνετε μικρές ή μεγάλες αποδράσεις μη διστάσετε! Δεν υπάρχει λόγος να μην ταξιδεύετε.

Η σωστή ενημέρωση είναι το εισιτήριο για ακόμη καλύτερες διακοπές

Να θυμάστε πως το μυστικό είναι η σωστή προετοιμασία. Φροντίστε λοιπόν, να παίρνετε πάντα μαζί σας την ταυτότητα που δείχνει την πάθησή σας.

Να έχετε μαζί σας επίσης όσα φάρμακα χρειάζονται για όλη τη διάρκεια του ταξιδιού και ίσως λίγα παραπάνω για ασφάλεια. Μη βάζετε τα φάρμακα στις αποσκευές που δίνετε, αλλά να τα έχετε μαζί σας στην τσάντα.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε πως ο κάθε διαβητικός πρέπει να ακολουθεί ένα πρόγραμμα διατροφής ανάλογα με τις δικές του ανάγκες. Τις δικές του διατροφικές προτιμήσεις σε συνδυασμό με το δικό του πρόγραμμα άσκησης.

Για το λόγο αυτό, θα μιλήσουμε πρώτα -είτε είστε διακοπές είτε όχι- για τους 5 βασικούς κανόνες Διατροφικής Συμπεριφοράς:

Ελέγξετε το ρολόι σας

Για να είναι το σάκχαρο σωστά ρυθμισμένο, πρέπει να έχετε σταθερές ώρες γευμάτων και ενδιάμεσων, καθώς και σταθερές ώρες λήψης των φαρμάκων σας. Μην μεταπηδάτε γεύματα, ούτε να αλλάζετε δραστικά τις ώρες γεύματος καθημερινώς.

Ελέγξετε το βάρος σας

Ένας παράγοντας για τη σταθεροποίηση της γλυκόζης, μπορεί να είναι και το βάρος, εφόσον διατηρείται στα κανονικά επίπεδα.

Ρυθμίστε πως τρώτε

Να θυμάστε πως δεν υπάρχει ένας συγκεκριμένος τρόπος διατροφής. Το τι μπορεί να καταναλώσει κάποιος με διαβήτη εξαρτάται από τις δικές του διατροφικές προτιμήσεις και συνήθειες. Αρκεί λοιπόν ο διαιτολόγος σε συνεργασία με τον γιατρό να ορίσουν τις ποσότητες, το είδος του φαγητού και τις ώρες γεύματος.

Αλκοόλ

Παρακολουθείστε εάν το αλκοόλ επηρεάζει τις πιθανές επιπλοκές που παρουσιάζονται λόγω διαβήτη (π.χ. καρδιοπάθειες) ή τα φάρμακα που παίρνετε. Εάν λοιπόν επιτρέπεται να πίνετε περιοδικά, συμβουλευτείτε το διαιτολόγο σας για τις «διαβητικές ανταλλαγές» που μπορείτε να κάνετε.

Άσκηση

Η άσκηση (που έχει παρόμοια δράση με την ινσουλίνη) βοηθά τη μεταφορά της γλυκόζης στα κύτταρα και τους μυς έτσι ώστε να χρησιμοποιείται για ενέργεια.

Πάμε τώρα διακοπές;;;;;!!!!!

Ήλιος, πέτρες και θάλασσα………

Ήλιος

Η υψηλή θερμοκρασία επηρεάζει την ινσουλίνη αυξάνοντας την απορρόφησή της. Επομένως, τα άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη, θα πρέπει να παρακολουθούν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα τους τακτικότερα, όσο είναι στον ήλιο.

Σημαντικό είναι επίσης να φροντίζουν να πίνουν αρκετό νερό. Ο κίνδυνος αφυδάτωσης είναι αυξημένος  αφού η έκθεση στον ήλιο, ο αέρας, η ζέστη και το υψηλό σάκχαρο προκαλούν αφυδάτωση. Αποφύγετε αλκοολούχα ποτά, ιδίως αν πρόκειται να μείνετε στον ήλιο για αρκετή ώρα.

Πέρα από την αφυδάτωση, η παρατεταμένη έκθεση στον ήλιο μπορεί να προκαλέσει και σοβαρά εγκαύματα. Χρειάζεται να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο ντύσιμο, ιδιαίτερα εάν το δέρμα είναι λευκό και στο αντηλιακό υψηλής προστασίας.

Πέτρες

Το περπάτημα στην παραλία κάνει καλό αρκεί κι αυτό να γίνεται με κάποιες προφυλάξεις, διαφορετικά τα πόδια δεν κινδυνεύουν μόνο να τραυματισθούν, αλλά και να μολυνθούν!

Λόγω μείωσης του αισθήματος του πόνου, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, καθώς η άμμος μπορεί να κρύβει αιχμηρά αντικείμενα (σπασμένα γυαλιά, κοχύλια, αχινούς, κ.ά.), μικρόβια και μύκητες και να μη γίνουν άμεσα αντιληπτά. Το περπάτημα λοιπόν, μπορεί να γίνει μια απολαυστική βόλτα, εάν δεν είστε ξυπόλητοι.

Θάλασσα

Το κρύο νερό της θάλασσας μειώνει την απορρόφηση της ινσουλίνης με κίνδυνο την υπεργλυκαιμία, ενώ η κολύμβηση ή οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα (π.χ. ρακέτες), κυρίως όταν είναι έντονη αυξάνει τον κίνδυνο υπογλυκαιμίας. Καλό είναι λοιπόν πριν (αλλά και μετά) από κάποια δραστηριότητα, είτε είναι έντονη είτε διήρκησε ώρα, τα άτομα με διαβήτη να μετρούν το σάκχαρο.

Τα άτομα που κάνουν ινσουλίνη, εάν δεν δουν βελτίωση και η πορεία του σακχάρου είναι πτωτική, μπορούν να προσθέσουν ένα επιπλέον κολατσιό στη διατροφή τους (μπορούν να πιούν ένα χυμό πριν μπουν στο νερό). Τα άτομα που λαμβάνουν αντιδιαβητικά δισκία δεν χρειάζεται να κάνουν κάποια αλλαγή σχετικά με την αγωγή τους, χρειάζεται όμως να γνωρίζουν πως και γι’ αυτούς ο κίνδυνος υπογλυκαιμίας είναι μεγάλος.

Μήπως βουνό;

Εάν η επιλογή σας οδηγεί σε βουνό ή γενικότερα σε μέρη με χαμηλές θερμοκρασίες, να ξέρετε πως το κρύο αυξάνει τον κίνδυνο υπεργλυκαιμίας (μειωμένη απορρόφηση της ινσουλίνης). Φροντίστε να πάρετε μαζί σας χοντρά ρούχα και να κάνετε συχνότερες μετρήσεις του σακχάρου.

Η αυξημένη θερμοκρασία αλλά και το κρύο, επηρεάζει την ινσουλίνη, τους μετρητές και τις ταινίες μέτρησης. Για το λόγο αυτό πρέπει να φυλάσσονται σε μέρη δροσερά με θερμοκρασίες όσο το δυνατόν φυσιολογικές (δωματίου).

Τα άτομα όμως που χρησιμοποιούν σύριγγα, πρέπει να γνωρίζουν πως το φιαλίδιο ινσουλίνης καλό είναι να φυλάσσεται σε δροσερό μέρος. Όχι όμως σε παγωμένο. Εάν λοιπόν χρησιμοποιούν μονωμένες θήκες, δεν θα πρέπει να έρθουν σε απευθείας επαφή με τον πάγο. Συνεπώς, αποφύγετε την έκθεσή τους σε ακραίες θερμοκρασίες είτε είναι πολύ υψηλές, είτε πολύ χαμηλές (η κατάψυξη βλάπτει εξίσου την ινσουλίνη). Μην τα ξεχνάτε πάνω στην άμμο ή μέσα στο αυτοκίνητο.

Προσοχή!

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, φροντίστε να πάρετε τα κατάλληλα εφόδια, προκειμένου να αποφύγετε καταστάσεις όπως ναυτία, έμετος ή διάρροια με κίνδυνο την υπογλυκαιμία και την αφυδάτωση:

  • Πάρτε κάποια προληπτική αγωγή για ναυτία (αφού συμβουλευτείτε τον γιατρό σας)
  • Πίνετε νερό τακτικά αλλά μικρές ποσότητες κάθε φορά
  • Αποφύγετε το νερό βρύσης
  • Αποφύγετε το αλκοόλ
  • Πίνετε μικρές ποσότητες αφεψημάτων ή αναψυκτικών τύπου «light»
  • Εάν κάνετε εμετό πάρτε κάποιο αντιεμετικό (αφού συμβουλευτείτε τον γιατρό σας)
  • Μετρήστε πιο τακτικά το σάκχαρο σας

Τέλος, είναι σημαντικό πριν αποφασίσετε να πάτε οπουδήποτε, να είστε ενήμεροι για τις κλιματικές συνθήκες του μέρους που πρόκειται να πάτε (π.χ., πολύ ζέστη ή κρύο). Να γνωρίζετε εκ των προτέρων πού βρίσκεται το κοντινότερο μέρος όπου μπορείτε να απευθυνθείτε για ιατρική βοήθεια και κατά συνέπεια να έχετε προετοιμασθεί κατάλληλα.

Σχετικά με τον δημιουργό

Σοφία Ζιώβα Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Η Σοφία Ζιώβα είναι Πτυχιούχος Διαιτολόγος-Διατροφολόγος του Τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών (2008) με Εξειδίκευση στην Αντιμετώπιση Διατροφικών Διαταραχών και Παχυσαρκίας ( Master Practitioner Programme in Eating Disorders and Obesity) στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ). Το Πρόγραμμα τελεί υπό την εποπτεία του National Centre for Eating Disorders της Μεγάλης Βρετανίας και είναι πιστοποιημένο από το British Psychological Society.

Την περίοδο 2007-2008 διετέλεσε την πρακτική της άσκηση στο πλαίσιο του γνωστικού αντικειμένου της Κλινικής Διαιτολογίας σε Νοσοκομεία της Αττικής: Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής ¨Δαφνί ¨ (Διαμόρφωση ειδικών Διατροφικών Σχημάτων για την κάλυψη των αναγκών σίτισης των νοσηλευομένων ασθενών), Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά ¨Τζάνειο¨ (Περιστατικά Σακχαρώδη διαβήτη, Νεφρολογικά Περιστατικά και Παχυσαρκία), Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών ¨Γ. Γεννηματάς¨ (Γαστρεντερολογικά Περιστατικά, Εγκαύματα, Εντερική και Παρεντερική Διατροφή), Γενικό Νοσοκομείο Αττικής ¨ΚΑΤ¨( Νευρολογικά Περιστατικά και Καρδιολογικά Περιστατικά), Γενικό Νοσοκομείο Αττικής ¨Σισμανόγλειο¨ (Κυστική Ίνωση, Πνευμονολογικά Περιστατικά και ΜΕΘ).

Το 2008 ασχολήθηκε εκτενέστερα και με τον κλάδο της βιομηχανίας τροφίμων (έρευνα η οποία διεξήχθη σε συγκεκριμένα ελαιοτριβεία της Ελλάδας), στα πλαίσια της πτυχιακής εργασίας που εκπόνησε με τίτλο «Δημιουργία και Διαχείριση συστήματος HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) Ελαιολάδου».

Το 2010 εργάστηκε και ως επιμορφώτρια στο πρόγραμμα «Διαιτολογία – Διατροφή» από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Άρτας.
Το 2014 σε συνεργασία με τον Σύλλογο Σκελετικής Υγείας «Πεταλούδα» πραγματοποίησε ομιλία με θέμα «Διατροφή και Οστεοπόρωση», υπό την αιγίδα του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών.

Το 2016 πραγματοποίησε ομιλία με θέμα “Η διατροφή σε περίοδο κρίσης” στα πλαίσια του Προγράμματος ΤΕΒΑ (ευρωπαϊκό πρόγραμμα που αφορά στη βοήθεια και ενίσχυση των άπορων οικογενειών).

Από το 2009 έως και σήμερα έχει πραγματοποιήσει επίσης ομιλίες εκπαιδευτικού χαρακτήρα σε σχολές χορού, σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και στο τοπικό κανάλι της περιοχής της Άρτας, όπου και βρίσκεται το γραφείο της.
Έχει αρθρογραφήσει και εξακολουθεί να αρθρογραφεί σε περιοδικά, εφημερίδες και επιστημονικά site υγείας.
Παράλληλα παρακολούθησε και εξακολουθεί να παρακολουθεί πλήθος σεμιναρίων που αφορούν στην Επιστήμη της Διατροφής καθώς και Ψυχολογίας.

Από το 2019 είναι συνεργάτης του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ).

Σήμερα εργάζεται και ως Εκπαιδεύτρια ενηλίκων σε Δημόσιο ΙΕΚ.
Από το 2009 έως σήμερα ως ελεύθερη επαγγελματίας, διατηρεί το προσωπικό της γραφείο στην Άρτα.

Στοιχεία Επικοινωνίας:
Διεύθυνση: Φιλελλήνων 24-26
Περιοχή: Άρτα
ΤΚ: Τ.Κ. 47100
Τηλέφωνο: 2681079820
Κινητό: 6946736029
Email: sofiaziova@gmail.com