Διαβήτης

Ο ξακουστός Σακχαρώδης Διαβήτης

Σίγουρα όλοι έχουμε ακούσει κάποια στιγμή για την ασθένεια αυτή , ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια που σύμφωνα άλλωστε με την μελέτη ΑΤΤΙΚΗ  που έγινε ο επιπολασμός του σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 έχει αυξηθεί κατά 6% στην διάρκεια 5 ετών(2001-2006).Για τον διαβήτη τύπου 1,απο την άλλη επειδή ακριβώς πλήτει μόλις το 5-10% των ασθενών ,δεν υπάρχουν πολλά επιδημιολογικά δεδομένα.

Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι ένα χρόνιο νόσημα , που χαρακτηρίζεται είτε από ανεπαρκή παραγωγή ινσουλίνης(αύξηση των τιμών γλυκόζης) είτε η ινσουλίνη που παράγεται δεν είναι αποτελεσματική.

Αρχικά θα πρέπει να γίνει διαχωρισμός ανάμεσα στους τύπους διαβήτη. Υπάρχει ο διαβήτης τύπου 1 ή ινσουλινοεξαρτώμενος διαβήτης και ο διαβήτης τύπου 2 ή μη ινσουλινοεξαρτώμενος διαβήτης. Στο διαβήτη τύπου 1 ο οργανισμός δεν μπορεί να παράγει καθόλου ινσουλίνη, ενώ στο διαβήτη τύπου 2 παράγεται μικρή ποσότητα ινσουλίνης, η οποία δεν επαρκεί για τις ανάγκες του οργανισμού.

 

Τα καλά νέα είναι πως ο διαβήτης μπορεί να διαχειριστεί από μας και να περιοριστεί σε κάποιο βαθμό με κάποιες αλλαγές στην καθημερινή μας ζωή.

Βρίσκομαι σε κίνδυνο;

Συγκεκριμένοι παράγοντες σε βάζουν σε υψηλό κίνδυνο όπως:

  • Ηλικία >45 ετών
  • Οικογενειακό ιστορικό
  • Διαβήτης κύησης
  • Παχυσαρκία
  • Διαταραχή ανόχής γλυκόζης
  • Έλλειψη σωματικής άσκησης
  • Αύξηση των επιπέδων χοληστερόλης
  • Καρδιοπάθεια

Αλλαγές στην καθημερινή μας ζωή

Δεν υπάρχει μια δίαιτα που να ανταποκρίνεται σε όλους τους ασθενείς με σακχαρώδη διαβήτη. Παρόλα αυτά υπάρχει μια ‘’συνταγή’’ για να τρώμε καλύτερα.

Για να καταφέρουμε να διαχειριστούμε τον σακχαρώδη διαβήτη, πρέπει να καταλάβουμε πως η διατροφή και το φαγητό επηρεάζει το σώμα μας.Οι υδατάνθρακες , οι πρωτεΐνες και τα λιπαρά πρέπει να βρίσκονται σε ισορροπία ώστε να είναι σταθερά όσο γίνεται τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

Το κλειδί για ένα υγειινό πλάνο

  • Ίδια ποσότητα φαγητού σε κάθε γεύμα ή σνακ
  • Σωστές επιλογές φαγητού για μια καλή καρδιά και υγεία
  • Μικρά ,συχνά γεύματα (3 κυρίως και 2 ενδιάμεσα σνακ)

Διατροφικό πλάνο

Η καλή υγεία εξαρτάται από την κατανάλωση ποικιλίας φαγητού που περιέχει τα σωστά ποσά υδατανθρακών (σύμφωνα με τις μονάδες ινσουλίνης) , πρωτεϊνών , λιπαρών καθώς και βιταμινών , μετάλλων , σιδήρου και νερό.

Αν έχεις σακχαρώδη διαβήτη ένα καλό διατροφικό πλάνο είναι :

  • Αμυλώδης τροφές, συμπεριλαμβανομένων δημητριακών, ψωμιού, ολόκληρους καρπούς,ρύζι , ζυμαρικά καθώς και αμυλώδη λαχανικά όπως τα φασόλια, αρακάς, καλαμπόκι
  • Μη αμυλώδη λαχανικά ,καρότο, μπρόκολο, πράσινα φυλλώδη λαχανικά
  • Φρούτα
  • Άπαχο κρέας, ψάρι, τυρί με χαμηλά λιπαρά
  • Άπαχο γάλα ή ημιάπαχο και γιαούρτι
  • Υγειινά λιπαρά , όπως το ελαιόλαδο

Οι ακριβής ποσότητες κατανάλωσης από κάθε κατηγορία εξαρτάται από την ηλικία , βάρος, φύλο , βασικό μεταβολισμό και φυσική δραστηριότητα.

Μπορεί να χρειαστεί να παρακολουθήσεις την ποσότητα των υδατανθράκων που τρώς και πίνεις . Ο προσωπικός διατροφολόγος σου θα καθορίσει ένα συγκεκριμένο ποσό των υδατανθράκων για κάθε γεύμα ή σνακ για να διατηρήσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας σε καλό έλεγχο. Δουλειά σου είναι να μάθεις ότι το ποσό των υδατανθρακών του φαγητού ή του ποτού που πρέπει να καταναλώσεις μετριέται σε γραμμάρια ή επιλογές υδατανθράκων από την ομάδα, στη συνέχεια να κρατήσεις τον προγραμματισμένο αριθμό υδατανθρακών σε κάθε γεύμα και σνακ.

Υπογλυκαιμικό επεισόδιο

Είναι μια κοινή ‘’επιπλοκή’’ του σακχαρώδη διαβήτη και συμβαίνει όταν οι τιμές σακχάρου στο αίμα είναι <70mg/dL. Τα συχνότερα συμπτώματα της υπογλυκαιμίας είναι αίσθημα κούρασης, δυσκολία ομιλίας, πονοκέφαλος, τάση λιποθυμίας, πείνα, εφίδρωση, σπασμοί κλπ. Η αντιμετώπισή της μπορεί να γίνει άμεσα με τη χορήγηση 15 γρ. υδατάνθρακα δηλαδή:

  • ζαχαρόνερου(1/2 ποτήρι νερό+1 κουταλία ζάχαρη),
  • ½ πορήρι χυμό φρούτων χωρίας ζάχαρη
  • 1κουταλία της σούπας μέλι ή μαρμελάδα
  • 3 δισκία γλυκόζης

Σε περίπτωση που δεν διορθωθεί η υπογλυκαιμία σε 15 λεπτά πρέπει να χορηγηθούν άλλα 15 γρ. υδατάνθρακα της ίδιας μορφής. Τέλος σε περίπτωση κάποιας λιποθυμίας λόγω υπογλυκαιμίας ή αδυναμίας κατάπωσης χορηγείται στον ασθενή ένεση γλυκαγόνης ενδομϋικά.

Σχετικά με τον δημιουργό

Πηνελόπη Λαγούρου Διαιτολογος-Διατροφολογος

Η Πηνελόπη Λαγουρού γεννήθηκε στην Αθήνα το 1993 και μεγάλωσε στην Τήνο .
Είναι διαιτολόγος –διατροφολόγος απόφοιτη του ανώτατου τεχνολογικού ιδρύματος Θεσσαλίας , παράρτημα Καρδίτσας από το 2016.
Στην διάρκεια των σπουδών της αλλά μέχρι και σήμερα παρακολουθεί σεμινάρια και ενημερώνεται για να νέα θέματα διατροφής και για τον σύγχρονο τρόπο ζωής.
Η πρακτική άσκηση πραγματοποιήθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά Τζάνειο και στο Γενικό Κρατικό Νίκαιας σε διάρκεια 8 μηνών .
Εκτέλεση ερευνητική μελέτη για το άγχος και την επίδραση στη διατροφή σε ενήλικο πληθυσμό της Τήνου ,κατά την διάρκεια της πτυχιακής της εργασίας.
Το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 παρακολούθησε επιτυχώς το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο :
του κέντρου συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και δια βίου μάθησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Είναι μέλος της ESPEN( THE EUROPEAN SOCIETY FOR CLINICAL NUTRITION AND METABOLISM) από το 2017 και παρακολουθεί τα LLL courses certificate .
Ενώ κατά τους μήνες Οκτώμβριο του 2017 έως Ιανουάριο του 2018 , στα πλαίσια του εθελοντισμού παρακολούθησε τις εργασίες του Διαιτολογικού τμήματος του Γενικού Νοσοκομείου Αθηνών ‘’ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ’’.
Από το Μάρτιο του 2018 διατηρεί ιδιωτικό γραφείο στην Τήνο.