Dr Plus - Diatrofi

Διατροφή και Υγεία

Φάρμακα που μπορεί να προκαλέσουν αύξηση του σωματικού βάρους

farmaka-pou-auxanoun-to-varos

H απώλεια ή η διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους, μπορεί να είναι μάχη για πολλούς ασθενείς. Η γήρανση, η έλλειψη άσκησης και οι επιλογές τροφίμων είναι όλοι παράγοντες που παίζουν ρόλο στην μείωση του.

Ωστόσο, ορισμένα πολύ κοινά φάρμακα μπορούν επίσης να οδηγήσουν σε αύξηση του σωματικού βάρους. Τα φάρμακα για τον διαβήτη, τα αντικαταθλιπτικά, τα αντιισταμινικά, ακόμη και ορισμένα φάρμακα για τον πόνο, μπορούν να αυξήσουν το βάρος ενός ατόμου.

Ορισμένα συνταγογραφούμενα φάρμακα για την θεραπεία της σχιζοφρένειας, της ιδεοληπτικής ψυχαναγκαστικής διαταραχής (OCD), της διπολικής διαταραχής, της κατάθλιψης, του διαβήτη τύπου 1 και 2, της αρτηριακής πίεσης, της επιληψίας και των επιληπτικών κρίσεων, των αλλεργιών, του πόνου και της φλεγμονής οδηγούν σε αύξηση του σωματικού βάρους.

Η αύξηση αυτή είναι μια παρενέργεια της λήψης των συγκεκριμένων φαρμάκων. Δεν έχουν όμως όλοι οι ασθενείς αυτή την παρενέργεια. Ωστόσο, είναι σημαντικό να κατανοηθεί ο κίνδυνος και τι μπορεί να γίνει για να αποφευχθεί.

Γιατί τα φάρμακα προκαλούν αύξηση του σωματικού βάρους;

Οι συνήθεις λόγοι για τους οποίους ένα φάρμακο μπορεί να προκαλέσει αύξηση του σωματικού βάρους περιλαμβάνουν:

  • Αυξημένη όρεξη: φάρμακα που προκαλούν αύξηση της όρεξης μπορεί να έχουν επίδραση στον εγκέφαλο και το κέντρο πείνας και κορεσμού που δημιουργεί το αίσθημα πληρότητας
  • Κατακράτηση υγρών
  • Αυξημένη αποθήκευση λίπους – για παράδειγμα, η ινσουλίνη μπορεί να αυξήσει την αποθήκευση λίπους
  • Μείωση ενεργειακού μεταβολισμού
  • Κόπωση ή αδυναμία, που μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερη δραστηριότητα, άσκηση και καύση θερμίδων

Για πολλά φάρμακα, δεν είναι γνωστό ακριβώς τι προκαλεί αύξηση βάρους.

Συχνά είναι δύσκολο να γίνει διάκριση ανάμεσα στην αύξηση βάρους από ένα φάρμακο ή άλλους λόγους. Ορισμένες καταστάσεις, όπως η κατάθλιψη, μπορεί να οδηγήσουν σε απώλεια ή αύξηση. Αυτό φυσικά εξαρτάται από το άτομο και την σοβαρότητα της νόσου.

Τα φάρμακά μου με κάνουν να παίρνω βάρος;

Αν έχετε ξεκινήσει ένα νέο φάρμακο τους τελευταίους 6 μήνες με ένα χρόνο, και έχετε βάλει πάνω από λίγα κιλά, σκεφτείτε πώς μπορεί να συνέβη αυτό:

  • Καταναλώνετε περισσότερες θερμίδες από αυτές που πραγματικά χρειάζεστε
  • ‘Εχετε μειώσει την φυσική σας δραστηριότητα
  • Είχατε κάποια σημαντική αλλαγή ή άγχος στη ζωή σας που μπορεί να οδήγησε στην αύξηση του βάρους

Οι ασθενείς θα πρέπει επίσης να ρωτήσουν τον γιατρό τους για την πιθανότητα αύξησης του βάρους πριν συνταγογραφηθεί ένα νέο φάρμακο. Θυμηθείτε, τα φάρμακα μπορεί να επηρεάσουν τους ασθενείς διαφορετικά. Δεν θα πάρουν βάρος όλοι οι ασθενείς.

Οι ανησυχίες σχετικά µε την αύξηση ή απώλεια βάρους δεν πρέπει συνήθως να αποτελούν τον κύριο παράγοντα για την απαραίτητη ιατρική θεραπεία.

Πώς αντιμετωπίζεται η αύξηση βάρους που σχετίζεται με τα φάρμακα;

Μη σταματήσετε να παίρνετε οποιοδήποτε φάρμακο χωρίς να μιλήσετε πρώτα με το γιατρό σας. Εάν ανησυχείτε για την αύξηση του σωματικού βάρους µε κάποιο φάρμακο, κανονίστε ραντεβού. Συζητήστε τις ανησυχίες σας με τον γιατρό σας και τον Διαιτολόγο σας.

Σε πολλές περιπτώσεις, μπορεί να μπορείτε να αλλάξετε αγωγή ή να χρησιμοποιήσετε μικρότερη δόση του φαρμάκου. Εσείς και ο γιατρός σας μπορείτε να διασφαλίσετε ότι τα οφέλη του φαρμάκου υπερτερούν των κινδύνων από οποιαδήποτε αύξηση βάρους.

Ίσως χρειαστεί να έχετε μια πολύπλευρη προσέγγιση. Μπορεί να συνιστάται αύξηση της ημερήσιας άσκησης, προσοχή στη δίαιτα και περιορισμένη πρόσληψη άλατος. Ο περιορισμός του μεγέθους των μερίδων, η κατανάλωση άφθονου νερού καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, είναι ενέργειες που μπορείτε να ακολουθήσετε.

Αν κερδίσετε μερικά κιλά, μην το αφήσετε να επηρεάσει την αυτοεκτίμησή σας

Το βάρος μπορεί να αποδράμει εάν μπορείτε να διακόψετε ή να αλλάξετε τη θεραπεία σας σε ένα φάρμακο που δεν ενισχύει το βάρος σας. Προσθέστε άσκηση ή αλλάξτε τις διατροφικές σας συνήθειες, αλλά κάντε το μόνο σύμφωνα με τη συμβουλή του γιατρού σας και του διαιτολόγου σας.

Σχετικά με τον δημιουργό

Κατερίνα Καρακικέ / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Διαιτολόγος Διατροφόλογος MSc