Dr Plus - Diatrofi

Γενικά

Στοματική υγεία και διατροφή

stomatiki-ygeia-kai-diatrofi

Η υγεία του στόματος και των δοντιών μας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις διατροφικές μας συνήθειες.

Η σωστή διατροφή μπορεί να μας διαφυλάξει από πολλά οδοντικά προβλήματα και είναι σημαντικό να υιοθετούμε ένα υγιεινό διαιτολόγιο από την παιδική ηλικία, ώστε να έχουμε γερά δόντια σε όλη μας τη ζωή.

Με την 1η μπουκιά

Από τη στιγμή που θα καταναλώσουμε κάποιο τρόφιμο, ξεκινούν οι αλλαγές στη στοματική μας κοιλότητα.

Τα βακτήρια του στόματος μετατρέπουν τα σάκχαρα που καταναλώνουμε σε οξέα. Αυτά με την σειρά τους ξεκινούν να επιτίθενται στο σμάλτο των δοντιών, προκαλώντας φθορές.

Όσο συχνότερα καταναλώνουμε κάποιο σνακ, τόσο περισσότερο εκθέτουμε τα δόντια μας σε κίνδυνο.

Τρώγοντας μικρές ποσότητες ζάχαρης πολλές φορές μέσα στην ημέρα προκαλούμε μεγαλύτερες βλάβες στα δόντια από το να καταναλώναμε την ίδια ποσότητα ζάχαρης μία φορά

Υπάρχουν ορισμένα τρόφιμα που μας βοηθούν στη διατήρηση της στοματικής μας υγείας. Μεταξύ αυτών είναι:

  • τυρί
  • κοτόπουλο
  • κόκκινο κρέας
  • ξηροί καρποί
  • γάλα

Οι τροφές αυτές θεωρείται ότι προστατεύουν το σμάλτο των δοντιών λόγω του φωσφόρου και του ασβεστίου που περιέχουν. Οι ουσίες αυτές βοηθούν στην προστασία του σμάλτου από τα οξέα.

Το τυρί μπορεί να μας προστατέψει από την τερηδόνα, καθώς η κατανάλωσή του αυξάνει την παραγωγή σάλιου και τα οξέα εξουδετερώνονται. Παράλληλα, αυξάνεται η συγκέντρωση ασβεστίου στην πλάκα.

Επιπλέον, τα λιπαρά που περιέχονται στο τυρί μειώνουν την ποσότητα των βακτηρίων στην επιφάνεια των δοντιών. Η κατανάλωση μικρής ποσότητας τυριού μετά από ένα όξινο ή πλούσιο σε ζάχαρη ποτό, βοηθά στην προστασία του σμάλτου των δοντιών μας.

Τι ισχύει με την χορτοφαγία

Η χορτοφαγία μπορεί να κάνει καλό στην καρδιά μας. Είναι όμως εξίσου καλή για το χαμόγελο μας;

Με την χορτοφαγία μπορούμε να μειώσουμε τα επίπεδα λίπους και χοληστερίνης. Παράλληλα, αυξάνουμε την πρόσληψη λίπους φρούτων και λαχανικών τα οποία βοηθούν στην οδοντιατρική φροντίδα. Αρκεί όμως να λαμβάνουμε μέσω της χορτοφαγίας ασβέστιο, ριβοφλαβίνη, βιταμίνη D και B12 και πρωτεϊνες.

Αντίθετα διατροφή χαμηλή σε βιταμίνη D και ασβέστιο μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο περιοδοντικής νόσου.

Όταν λοιπόν ακολουθούμε χορτοφαγική διατροφή, θα πρέπει να λαμβάνουμε τα απαραίτητα στοιχεία για την καλή υγεία του στόματος. Αν δεν είμαστε σίγουροι γι’ αυτό καλό είναι να λαμβάνουμε ανάλογα συμπληρώματα.

Είμαστε ό, τι τρώμε και το τι τρώμε έχει αντίκτυπο στα δόντια μας;

Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι επίσης μεταξύ των τροφών που προστατεύουν την υγεία των δοντιών.

Πρόκειται για τρόφιμα πλούσια σε νερό, το οποίο εξουδετερώνει τα σάκχαρα που περιέχουν και ενισχύει τη παραγωγή σάλιου. Τα όξινα φρούτα και λαχανικά, όπως τα λεμόνια και οι ντομάτες, θα πρέπει να καταναλώνονται στο πλαίσιο ενός πλήρους γεύματος, ώστε να ελαχιστοποιείται η επίδραση των οξέων.

Τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε ζάχαρη, όπως οι καραμέλες, τα μπισκότα, τα κέικ, τα πατατάκια, τα ξερά φρούτα και οι σοκολάτες θα πρέπει να αποφεύγονται.

Η ζάχαρη που περιέχουν μπορεί να προσκολληθεί στα δόντια, τρέφοντας τα βακτήρια του στόματος. Επίσης, η υγεία των δοντιών απειλείται από την κατανάλωση αναψυκτικών καθώς και του καφέ με την προσθήκη ζάχαρης.

Οι πιο υγιεινές επιλογές είναι το νερό, το γάλα και το τσάϊ χωρίς ζάχαρη. Παράλληλα οι πολύ όξινες τροφές, όπως χυµοί φρούτων, ανθρακούχα αναψυκτικά κ.λπ., όταν καταναλώνονται συχνά µέσα στη µέρα, προκαλούν διαβρώσεις στις οδοντικές επιφάνειες.

Η κατανάλωση των τροφών αυτών φυσικά δεν πρέπει να αποκλείεται από τη διατροφή µας, αλλά να γίνεται µε φειδώ και «τεχνική» (π.χ. να πίνουµε τους χυµούς µε καλαµάκι).

Τι ισχύει με τις γλυκαντικές ουσίες

Τέλος, πολύς λόγος γίνεται τελευταία για τους διάφορους τύπους ζάχαρης και γλυκαντικών που κυκλοφορούν στην αγορά.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι όπως συμβαίνει με τα περισσότερα προιόντα, όσο λιγότερη επεξεργασία έχουν υποστεί, τόσο πιο φιλικά είναι για τους οδοντικούς ιστούς.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, έχει αποδειχθεί πως η ακατέργαστη ζάχαρη (καστανή) είναι σε σημαντικό βαθμό λιγότερο επικίνδυνη για τα δόντια. Αυτό δεν την απενοχοποιεί φυσικά πλήρως και μπορεί όταν καταναλώνεται συχνά να προκαλέσει τερηδόνα.

Περίπου τα ίδια ισχύουν και για το μέλι, το οποίο επίσης προτιμάται σε σχέση με τη λευκή ζάχαρη στα ροφήματά μας. Επιπρόσθετα, το μέλι περιέχει και ιχνοστοιχεία τα οποία είναι ευεργετικά για ολόκληρο τον οργανισμό.

Εάν κανείς θέλει να αποφύγει εντελώς τον τερηδονικό κίνδυνο, πλέον στην αγορά κυκλοφορούν διάφορα τεχνικά γλυκαντικά τα οποία δεν επηρεάζουν καθόλου τα δόντια.

Όπως απέδειξε η Δρ. Σκούρα στην έρευνά της σε συνεργασία με τον καθηγητή του ερευνητικού ινστιτούτου της ιατρικής της Ν.Αφρικής professor Cleaton Jones, τα έγχρωμα παιδιά που τρώγανε ζαχαρότευτλα παρουσίασαν μικρότερο δείκτη τερηδονισμού σε σύγκριση με τα συνομήλικα τους λευκά παιδιά που κατανάλωναν λευκή επεξεργασμένη ζάχαρη.

Σχετικά με τον δημιουργό

Θεοδώρα Σκούρα / Χειρούργος-Οδοντίατρος