Dr Plus - Diatrofi

Διατροφή και Υγεία Καθημερινή Διατροφή Συμβουλή της ημέρας

Γιατί δεν πρέπει να φάω πριν κολυμπήσω

fagito-prin-to-kolympi

«Πρέπει να περάσει τουλάχιστον 1 ώρα μετά το φαγητό για να βουτήξεις και πάλι στη θάλασσα» είναι μια φράση που σίγουρα όλοι την έχουμε ακούσει από τους γονείς μας τους καλοκαιρινούς μήνες στην παραλία.

Κατά πόσo όμως αυτή η πεποίθηση είναι αληθής; Τι θα συμβεί αν φάμε και κατευθείαν πέσουμε στο νερό για κολύμπι;

Παλιότερα πίστευαν ότι αν κάποιος καταναλώσει το γεύμα του και κολυμπήσει αυξάνεται και η πιθανότητα πνιγμού. Η αλήθεια είναι όμως πως ελάχιστα περιστατικά πνιγμού λόγω φαγητού έχουν καταγραφεί.

Ας πάρουμε τα πράγματα όμως από την αρχή

Κάθε μορφής άσκηση μαζί και το κολύμπι απαιτούν μυϊκή προσπάθεια και κάποια ένταση.

Κατά συνέπεια, η άσκηση με γεμάτο στομάχι δεν ενδείκνυται επειδή αυξάνεται η αιματική ροή στο γαστρεντερικό σύστημα. Αυτό έχει ως συνέπεια να μειώνεται η ροή του αίματος από περιοχές όπως τα άκρα και γενικότερα στους μύες.

Για αυτό το λόγο ενέχει κινδύνους και προβλήματα όπως:

  • κράμπες
  • αίσθημα καούρας
  • δυσφορία
  • αίσθημα για αναγωγές ταχυκαρδία κτλ, έχοντας ως συνέπεια τη μείωση της απόδοσής μας ή ακόμα και κάποια σωματική βλάβη

Αυτό βέβαια ισχύει σε περιπτώσεις κανονικής έντονης άσκησης όπως για παράδειγμα το κολύμπι μεγάλων αποστάσεων.

Το κολύμπι μετά το φαγητό θα πρέπει να θεωρηθεί όπως οποιοδήποτε άλλο είδος σωματικής δραστηριότητας, χαμηλής έως μέτριας έντασης.

Η ποσότητα μετράει

Όπως δεν θα τρώγαμε υπερβολική ποσότητα φαγητού πριν πάμε να τρέξουμε ή πριν το γυμναστήριο, με τον ίδιο τρόπο θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε και την κολύμβηση.

Σε περιπτώσεις που έχουμε φάει ένα κανονικό γεύμα και κολυμπήσουμε στην ακροθαλασσιά ή απλά μπούμε στο νερό έχοντας μια ελαφριάς έντασης δραστηριότητα, οι παραπάνω παρενέργειες όπως και η περίπτωση πνιγμού είναι μικρές.

Αν όμως καταναλώσουμε μεγάλη ποσότητα φαγητού θα έχουμε τα ίδια συμπτώματα με το αν κάναμε οποιαδήποτε άλλη σωματική δραστηριότητα. Μπορεί να αισθανθούμε δυσφορία ή καούρα καθώς η διαδικασία της πέψης δεν θα έχει γίνει με φυσιολογικό ρυθμό. Ενδέχεται επίσης να πάθουμε ελαφριά κράμπα.

Τα παραπάνω είναι καταστάσεις που μπορούμε να τις διαχειριστούμε αν είμαστε κοντά στη στεριά και όχι μόνοι μας στο ανοιχτό πέλαγος.

Επομένως, η κατανάλωση ενός κανονικού φυσιολογικής ποσότητας γεύματος που δεν συνοδεύεται με αλκοόλ δεν είναι ικανά να μας οδηγήσουν στον πνιγμό. Ενδέχεται όμως να έχουν κάποιες παρενέργειες χωρίς βέβαια αυτο να είναι απαραίτητο.

Εν κατακλείδι συστήνεται η κατανάλωση φυσιολογικής ποσότητας φαγητού. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωση μεγάλων γευμάτων ή τροφών που γνωρίζουμε ότι θα μας προκαλέσουν γαστρεντερικά προβλήματα.

Επίσης, πάντα το κολύμπι στη θάλασσα θα πρέπει να γίνεται με προσοχή. Δεν υπερτιμάμε ποτέ τις δυνάμεις μας κολυμπώντας σε σημεία δύσκολα προσβάσιμα. Παράλληλα θα πρέπει να είμαστε σίγουροι πως από το σημείο που κολυμπήσαμε έχουμε την αντοχή να γυρίσουμε πάλι πίσω στη στεριά.

Τέλος, το κολύμπι δεν πρέπει ποτέ να συνδυάζεται με αλκοόλ (όπως και οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα). Η κατανάλωση αλκοόλ μειώνει τα αντανακλαστικά και την κρίση μας ενώ ταυτόχρονα μας κάνει πιο επιρρεπείς σε ριψοκίνδυνες πράξεις.

Σχετικά με τον δημιουργό

Σπυριδούλα Γεωργαλή Διατροφολόγος-Διαιτολόγος

Γεννήθηκα το 1990 στην Αθήνα και μεγάλωσα στη περιοχή του Πειραιά. Το 2009 ξεκίνησα τις σπουδές στο Α.ΤΕΙ Κρήτης στο τμήμα Διατροφής-Διαιτολογίας οπου τις ολοκλήρωσα το 2014.

Έκανα την πρακτική μου άσκηση στο Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά Τζάνειο κατά τη διάρκεια της οποίας εκπτώνησα και την πτυχιακή μου εργασία με θέμα «Συμμόρφωση εγκύων με τη Μεσογειακή διατροφή.

Έρευνα σε πληθυσμό της Αθήνας και σύγκριση με πληθυσμό Ηρακλείου Κρήτης». Το 2014 με την απόκτιση του πτυχίου μου ξεκίνησα να εργάζομαι σε φαρμακευτικό χώρο στο τμήμα των συμπληρωμάτων διατροφής.

Το 2017 ξεκίνησα να εργάζομαι ως διαιτολόγος σε γυμναστήριο στη περιοχή του Πειραιά και σε πολυχώρο διατροφής στη Καισαριάνη οπου συνεχίζω να εργάζομαι μέχρι και σήμερα και στους 2 τομείς.

Το έτος 2016-2017 παρaκολούθησα την εκπαίδευση του ΚΕΑΔΔ και απέκτησα εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία ως Master Practitioner in eating disorders and obesity.

Σε όλη τη διάρκεια της πορείας μου ως διαιτολόγος ενημερώνομαι για τις τελευταιές οδηγείες σχετικά με τη διατροφή, παρακολουθώ συνέδρια, ημερίδες και εκπαιδευτικά σεμινάρια μεταξύ των οποίων ήταν και σεμινάριο πρώτων βοηθειών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.

Τέλος είμαι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος (ΕΔΔΕ).