Καρδιά

Μήπως οι γιορτές σας «Ανέβασαν την Πίεση»;

Σε αρκετό κόσμο κατά την διάρκεια των γιορτών παρατηρείται το εξής φαινόμενο, ενώ ετοιμάζονται να «τσιμπήσουν» τις γιορτινές λιχουδιές, έρχεται και τους «τσιμπάει» η πίεση! Και ενώ οι περισσότεροι περιμένουν τις γιορτές σαν μια περίοδο χαράς και ξεκούρασης η έρευνα διαψεύδει και σοκάρει. Οι στατιστικές δείχνουν ότι τα καρδιαγγειακά επεισόδια έχουν την τιμητική τους τρεις μέρες το χρόνο.

 

Την πρωτιά έχουν τα Χριστούγεννα και ακολουθούν η δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων και η Πρωτοχρονιά! Δυστυχώς δεν υπάρχουν αρκετές έρευνες σχετικά με τις τιμές της αρτηριακής πίεσης τις μέρες εκείνες. Λέω δυστυχώς γιατί αν υπήρχαν τότε πολλά καρδιαγγειακά να είχαν αποφευχθεί εφόσον αντιμετωπίζονταν σωστά και εγκαίρως. Για όσους από εσάς έχει τύχει να μετρήσετε την πίεση σας αυτές τις μέρες και είδατε ότι ήταν ανεβασμένη, τα παρακάτω θα αποδειχθούν πολύ χρήσιμα.

Αρχικά, γιατί συμβαίνει αυτό;

Σίγουρα στις γιορτές τρώμε περισσότερο απ’ ότι συνήθως. Πέρα από την ποσότητα τα γιορτινά φαγητά είναι πιο πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά και αλάτι. Όταν μάλιστα το αλκοόλ ρέει άφθονο παρέα με αυτά, δημιουργούνται οι κατάλληλες συνθήκες για να ανεβεί η αρτηριακή πίεση στα ύψη!

Και να ‘ταν μόνο αυτό…η έρευνα δείχνει ότι οι γιορτές των Χριστουγέννων μπορεί να φορτίσουν συναισθηματικά αρκετά άτομα. Οι ετοιμασίες, τα ψώνια (ειδικά όταν είναι χαμηλό το budget), ο απολογισμός της χρονιάς, οι συγκρούσεις (ειδικά την ώρα του φαγητού) είναι καταστάσεις που μπορεί να στρεσάρουν σημαντικά πολλούς ανθρώπους. Οι ορμόνες που παράγονται κατά τη διάρκεια της συναισθηματικής φόρτισης προκαλούν συστολή των αιμοφόρων αγγείων και αυξάνουν την πίεση αλλά και τις πιθανότητες για εκδήλωση καρδιαγγειακών επεισοδίων.

Τα πιο πολλά από αυτά που ανέφερα είναι γνωστά, υπάρχουν όμως και δύο ακόμα θέματα που δεν είναι ευρέως γνωστά. Το πρώτο είναι ότι τα σωματίδια της φωτιάς από το τζάκι ή τα κάρβουνα ψησίματος, τα οποία εισπνέονται κατά τη διάρκεια των εορτών προκαλούν αύξηση στην αρτηριακή πίεση, ειδικά αν συνδυαστούν και με τον καπνό από τα τσιγάρα ή τα πούρα που καπνίζουν οι γύρω! Το δεύτερο είναι ότι το κρύο δηλαδή οι χαμηλές θερμοκρασίες το χειμώνα ενδέχεται να αυξάνουν τη συστολική (μικρή) πίεση!

Εφόσον οι γιορτές πέρασαν, τι μπορούμε να κάνουμε στο εξής για να επανέλθει η Πίεση μας σε φυσιολογικά επίπεδα;

Καταρχήν χαλαρώστε. Οι γιορτές πέρασαν, οι πειρασμοί έφυγαν, το άγχος έφυγε και αυτό και σιγά-σιγά βρίσκετε τους ρυθμούς σας. Το ότι ανεβάσατε πίεση στις γιορτές δε σημαίνει ότι αυτό θα κρατήσει για πάντα. Είναι στο χέρι σας να το ρυθμίσετε. Και πριν καταφύγετε στη φαρμακευτική οδό, οφείλετε να προσπαθήσετε κάτι διαφορετικό. Δώστε στο σώμα σας την ευκαιρία να βρει τις ισορροπίες του με την κατάλληλη διατροφή και τη φυσική δραστηριότητα. Φυσικά το γνωρίζετε αυτό, ε λοιπόν ήρθε η ώρα και να το πράξετε. Γιατί να παίρνετε φάρμακα που με τα χρόνια πρόκειται να επιβαρύνουν τον οργανισμό σας και ουσιαστικά δε σας λύνουν το πρόβλημα;

Δε θέλω να το παίξω γιατρός γιατί δεν είμαι, όμως πρόκειται για απλή λογική και όχι για ιατρική. Άλλωστε και οι περισσότεροι γιατροί δίνουν συστάσεις για διατροφή και άσκηση πριν συνταγογραφήσουν κάποιο φάρμακο για την υπέρταση. Το κλασσικό κόβετε κάπνισμα, λιπαρά, αλάτι και κάνετε 1 ώρα περπάτημα την ημέρα. Πειστήκατε; Μα καλά που είναι το κίνητρο σε όλο αυτό!!! Γι αυτό και η περισσότεροι θα το κάνουν μια-δυο εβδομάδες, ένα μήνα το πολύ και μετά θα επιστρέψουν στις παλιές τους συνήθειες, θα ανέβει και πάλι η πίεση, θα απογοητευτούν και θα καταφύγουν στη φαρμακευτική αγωγή (για να μη τύχει και παρεξηγηθούν ορισμένοι κάνω άσκηση απλής λογικής και όχι ιατρικής).

Πως θα βρούμε τα κίνητρα για σωστή διατροφή και άσκηση;

Αυτό είναι ολόκληρη επιστήμη από μόνο του! Δε χρειάζεται να κουραστείτε και πολύ όμως για να γίνει όλο αυτό. Μπορείτε να βρείτε πολλά κίνητρα συμπληρώνοντας τις απαντήσεις σας στις στήλες του παρακάτω πίνακα.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΚΑΘΙΣΤΙΚΗ ΖΩΗ
Πώς με ωφελεί;
Πως με βλάπτει;
Ποιο θα είναι το κόστος βραχυπρόθεσμα;
Ποιο θα είναι το κόστος μακροπρόθεσμα;
Πως θα είμαι σε 10 χρόνια από τώρα με αυτή την επιλογή;

Μόλις συμπληρώσετε αυτό τον πίνακα αναρτήστε τον σε ένα σημείο του σπιτιού ή στη δουλειά όπου θα μπορείτε να τον βλέπετε καθημερινά.

Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσετε ότι οι μεγάλες αλλαγές, και μια από αυτές είναι να ρυθμίσετε και την πίεση σας, είναι το άθροισμα πολλών, επαναλαμβανόμενων, μικρών αλλαγών και δε γίνονται σε μια μέρα. Μην περιμένετε αμέσως θαύματα, αυτό είναι επιπολαιότητα. Το πιο ωραίο και χρήσιμο ερώτημα που μπορείτε να κάνετε στον εαυτό σας κάθε πρωί που ξυπνάτε είναι:

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΦΙΚΤΟ ΝΑ ΚΑΝΩ ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΡΙΞΩ ΤΗΝ ΠΙΕΣΗ ΜΟΥ;

Και να το κάνετε.
Να θυμάστε οι σωστές απαντήσεις έρχονται όταν θέτουμε τα σωστά ερωτήματα. Τα σωστά ερωτήματα πάντα οδηγούν σε υγιή προβληματισμό και εύρεση λύσεων για το καθετί.

Προτάσεις για επιτυχία.

Από τη στιγμή που δουλεύετε με τα κίνητρά σας να ξέρετε ότι βρίσκεστε σε καλό δρόμο, ανεξαρτήτως αποτελέσματος. Οι τιμές της πίεσης θα πέσουν όχι όταν το θέλετε εσείς αλλά με τη συστηματική προσπάθεια. Επομένως αν μια μέτρηση δε σας ευχαριστεί αυτό δεν αποτελεί λόγο ανησυχίας. Μετά από καιρό προσπάθειας το σύνολο των μετρήσεων είναι αυτό που θα δείξει τη γενικότερη κατάστασή σας. Οι παρακάτω προτάσεις από τη MAYO CLINIC θα σας βοηθήσουν να βρείτε το δρόμο προς την επιτυχία:

1. Συμβουλευτείτε ειδικό για να χάσετε το βάρος γύρω από την κοιλιά και μέση. Όταν πέφτουν τα κιλά πέφτει και η πίεση.
2. Κάνετε άσκηση. 30- 60 λεπτά άσκησης την ημέρα ρίχνουν την πίεση κατά 4-9 μονάδες. Με την άσκηση θα δείτε αλλαγές σε λίγες μόνο εβδομάδες.
3. Τηρείτε ημερολόγιο διατροφής και άσκησης για 6 μήνες, τότε αρχίζουν οι σημαντικές αλλαγές.
4. Μετριάστε την κατανάλωση αλκοόλ. Ενώ το ένα ποτηράκι αλκοόλ και ειδικά κόκκινο κρασί θεωρείται ευεργετικό για την πίεση, τα τρία και παραπάνω μπορεί να σας βλάψουν.
5. Μειώστε το Νάτριο (αλάτι) και αυξήστε το Κάλιο (νερό, φρούτα, λαχανικά).
6. Αποφύγετε ενεργητικό και παθητικό κάπνισμα!( Ένα υπέροχο βοηθητικό site από το οποίο έχω προσωπική εμπειρία (ναι έτσι το έκοψα!) είναι τοhttp://www.exsmokers.eu/el-el  και είναι δωρεάν.)
7. Ελέγξτε την ευαισθησία σας στην καφεΐνη. Για να δείτε αν η καφεΐνη αυξάνει την αρτηριακή σας πίεση, ελέγξτε την πίεση σας μέσα σε 30 λεπτά αφού πιείτε ένα φλιτζάνι καφέ ή άλλο ρόφημα με καφεΐνη. Αν η αρτηριακή σας πίεση αυξάνεται κατά 5 έως 10 μονάδες , μπορεί είστε ευαίσθητοι στην αύξηση της πίεσης του αίματος από την επίδραση της καφεΐνης
8. Μετριάστε το άγχος. Ζούμε στο 2014 η επιστήμη σε αυτό το κομμάτι έχει δώσει τις λύσεις. Μη διστάσετε να ζητήσετε θεραπεία αν δε μπορείτε από μόνοι σας.
9. Πάρτε πιεσόμετρο για να παρακολουθήσετε την πίεση στο σπίτι και κάνετε συχνά check up στο γιατρό.
10. Λάβετε υποστήριξη από την οικογένεια και τους φίλους

Η οικογένεια και οι φίλοι μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της υγείας σας. Μπορούν να σας ενθαρρύνουν να φροντίσετε τον εαυτό σας, να σας συνοδεύσουν στο γραφείο του γιατρού ή να ξεκινήσουν ένα πρόγραμμα άσκησης μαζί σας. Αν διαπιστώσετε ότι χρειάζεστε υποστήριξη πέρα από την οικογένεια και τους φίλους σας, μπορείτε να ενταχθείτε σε μια ομάδα υποστήριξης. Αυτό μπορεί να σας φέρει σε επαφή με ανθρώπους που θα ενισχύσουν το ηθικό και οι οποίοι μπορούν να προσφέρουν πρακτικές συμβουλές σχετικά με την αντιμετώπιση της κατάστασή σας.

Σχετικά με τον δημιουργό

Diatrofi.gr | Διαχειριστής

Από τη συντακτική ομάδα της επιστημονικής ομάδας Διατροφή. Σύντομα θα συμπληρωθούν τα συνολικά στοιχεία του δημιουργού.