Dr Plus - Diatrofi

Διατροφή και Υγεία Καρδιά

Αθηρωματικός δείκτης

athiromatikos-deiktis

Ο αθηρωματικός δείκτης προκύπτει από τη διαίρεση της Ολικής Χοληστερόλης (TC) και της HDL (καλής χοληστερόλης) του αίματος.

Όσο πιο χαμηλή είναι η τιμή του, τόσο πιο θετικά είναι τα μηνύματα για τη καλή λειτουργία της καρδιάς. Αντίθετα, όσο η τιμή του αθηρωματικού δείκτη ανεβαίνει τόσο πιο μεγάλος είναι ο κίνδυνος εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Τιμές του αθηρωματικού δείκτη

  • Επιθυμητό όριο: <3.3
  • Χαμηλός Κίνδυνος: 3.3-4.4
  • Αυξημένος Κίνδυνος: >4.4

Σε γενικές γραμμές, μέσω του αθηρωματικού δείκτη μπορούμε εύκολα και γρήγορα, να συσχετίσουμε δυο πολύ σημαντικούς παράγοντες που έχουν να κάνουν με την υγεία του καρδιαγγειακού μας συστήματος:

  1. την Ολική Χοληστερόλη, η οποία εκφράζει τη ποιότητα διατροφής του ατόμου
  2. την HDL, η οποία υποδηλώνει τον τρόπο ζωής- φυσικής δραστηριότητας του ατόμου

Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τον αθηρωματικό μας δείκτη

Η τροποποίηση του τρόπου ζωής συστήνεται ως πρώτος στόχος για όσους έχουν υψηλά επίπεδα Χοληστερόλης και χαμηλά επίπεδα HDL.

Η παχυσαρκία, το κάπνισμα, το αλκοόλ και ο στατικός τρόπος ζωής συμβάλλουν στη διαταραχή των παραπάνω τιμών. Αντίθετα, η απώλεια βάρους και ειδικά στη περιφέρειας της μέσης,  η διακοπή του καπνίσματος και η συχνή χαμηλής έντασης φυσική άσκηση, προωθούν την αύξηση της HDL και τη μείωση της ολικής Χοληστερόλης.

Γενικά, θα πρέπει οι ασθενείς να ενθαρρύνονται ώστε να ακολουθούν ένα διαιτολόγιο:

  1. χαμηλό σε λίπος, τριγλυκερίδια, κορεσμένα λιπαρά οξέα, χοληστερόλη
  2. υψηλό σε φρούτα, λαχανικά, πολυακόρεστα και μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, ψάρια, φυτικές ίνες, ξηρούς καρπούς (κυρίως καρύδια), ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα (ιδιαίτερα λινολαΐκό).

Δίαιτα DASH

Επίσης, βοηθούν στη βελτίωση του αθηρωματικού δείκτη συγκεκριμένα μοντέλα διατροφής, όπως για παράδειγμα η δίαιτα DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), η οποία έχει προταθεί από το Εθνικό Ινστιτούτο Καρδιολογίας της Αµερικής( AHA), καθώς και από το National Heart, Lung and Blood Institute (NHLBI), για τον έλεγχο της υπέρτασης, και φαίνεται να βοηθά στη μείωση της χοληστερόλης.

Το διατροφικό αυτό µοντέλο, είναι πλούσιο σε φρούτα, λαχανικά και γαλακτοκοµικά χαµηλών λιπαρών, τα οποία παρέχουν υψηλή πρόσληψη καλίου, µαγνησίου και ασβεστίου, εστιάζοντας στη µειωµένη πρόσληψη ολικού και κορεσµένου λίπους και χοληστερόλης.

Δίαιτα χαµηλού Γλυκαιμικού ∆είκτη

Επίσης, η δίαιτα χαµηλού Γλυκαιμικού ∆είκτη φαίνεται μέσα από ερευνητικά δεδομένα πως βελτιώνει τον µεταβολισµό των λιπιδίων, βοηθά στην µείωση της υπερλιπιδαιµίας, της υπερτριγλυκεριδαιµίας, της ολικής χοληστερόλης, της LDL χοληστερόλης, των τριγλυκεριδίων, αυξάνοντας παράλληλα τη HDL χοληστερόλη.

Επιπλέον, τροφές πλούσιες σε βιταµίνη Ε (φυτικά έλαια, σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά,  ξηροί καρποί, αβοκάντο, δηµητριακά ολικής αλέσεως) εμφανίζουν ισχυρότατη αντιοξειδωτική δράση, προστατεύοντας τις κυτταρικές μεμβράνες και τις υπόλοιπες κυτταρικές δοµές από την καταστροφική δράση των ελευθέρων ριζών, περιορίζοντας έτσι τον κίνδυνο από καρδιαγγειακά νοσήματα και κατά συνέπεια βελτιώνουν τον αθηρωματικό δείκτη.

Τσάι

Το τσάι, το οποίο περιέχει πολυφαινολικές ενώσεις και φλαβονοειδή, αναγνωρίζεται για την αντιοξειδωτική του δραστηριότητα,  µειώνοντας τη συγκέντρωση της ολικής χοληστερόλης, ενώ αυξάνει τη συγκέντρωση του ορού σε HDL.

Για τον λόγο αυτό, θεωρείται ευεργετική για τη θεραπεία της στεφανιαίας νόσου, της υπέρτασης και του διαβήτη τύπου ΙΙ και τη μείωση του αθηρωματικού δείκτη.

Η αντικατάσταση της ζωικής πρωτεΐνης από πρωτεΐνη σόγιας (γάλα, γιαούρτι και τυρί σόγιας, φασόλια σόγιας, τόφου, σάλτσα σόγιας, αλεύρι σόγιας, σογιέλαιο), φαίνεται να ελαττώνει επίσης τα επίπεδα της ολικής χοληστερόλης περίπου κατά 12,5%, καθώς επίσης και η αυξημένη πρόσληψη σκόρδου.

Λιναρόσπορος

Τέλος, ο λιναρόσπορος αποτελεί ένα µοναδικό τρόφιµο µε πιθανές ευεργετικές επιδράσεις στο καρδιαγγειακό σύστηµα.

Λόγω των δύο βασικών συστατικών του, του α-λινολενικού οξέος µπορεί να µειώσει σηµαντικά την ολική χοληστερόλη αυξάνοντας παράλληλα τη HDL χοληστερόλη, βελτιώνοντας τις τιμές του αθηρωματικού δείκτη.

διαιτολογος_κως_ποπη_μαλαχια
Επικοινωνήστε με την Πόπη Μαλαχία
Βιβλιογραφία
  • Ζαµπέλας Α(2007). Κλινική ∆ιαιτολογία & ∆ιατροφή µε Στοιχεία Παθολογίας. Tόµος I. Αθήνα: Ιατρικές Εκδόσεις Πασχαλίδης
  • Κουρλαµπά Γ(2005). Επιδηµιολογία των καρδιαγγειακών νοσηµάτων στην Ελλάδα. Καρδιολογική Επιδηµιολογία, 2: 1-3
  • Τριχόπουλος ∆, Λάγιου Π(2002). Γενική και Κλινική Επιδηµιολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Παρισιάνου
  • Ashton E, Ball M(2000). Effects of soy as tofu vs meat on lipoprotein concentrations. Eur J Clin Nutr, 54(1) : 14-9
  • Blomhoff R(2005). Dietary Antioxidants and Cardiovascular Disease. Curr Opin Lipidol, 14: 47-54
  • Covas MI et al.(2006). The Effect of Polyphenols in Olive Oil on Heart Disease Risk Factors: A Randomised Trial. Annals of Internal Medicine, 145(5): 333-41. Covington MB(2004). Omega-3 fatty acids. American Family Physician, 70(1): 133-140

Σχετικά με τον δημιουργό

Πόπη Μαλαχία / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος