Dr Plus - Diatrofi

Γενικά Διατροφή και Υγεία

Κορωνοϊός και διατροφή

koronoios-kai-diatrofi

Οι κορωνοϊοί είναι μεγάλη οικογένεια ιών, οι οποίοι μπορούν να προσβάλουν τόσο τα ζώα όσο και τον άνθρωπο.

Ο κορωνοϊός όπως κάθε ιός προσβάλει με διαφορετικό τρόπο τον κάθε άνθρωπο. Αν ένα άτομο μολυνθεί, μπορεί να εμφανίσει ήπια συμπτώματα όπως αυτά του απλού κρυολογήματος χωρίς να χρειαστεί να νοσηλευτεί στο νοσοκομείο αλλά μέχρι και πιο σοβαρά. 

Ποιά είναι τα συμπτώματα του κορωνοϊού;

Με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα ο ιός μπορεί να εκδηλωθεί με την εξής συμπτωματολογία:

  1. Πυρετό
  2. Βήχα που κυρίως χαρακτηρίζεται από ξηρότητα
  3. Έντονη κούραση και κόπωση

Ενίσχυση ανοσοποιητικού

Με απλά λόγια το ανοσοποιητικό σύστημα είναι η άμυνα του οργανισμού. Ο ρόλος του είναι να προστατεύει τον ανθρώπινο οργανισμό από ανεπιθύμητες ιώσεις, και παθογόνους μικρό οργανισμούς.

Για να επιτευχθεί αυτό, τα λευκά αιμοσφαίρια λειτουργούν ως ανοσοπροστατευτικά. Δηλαδή, αν κάποιος  προσληφθεί από έναν ιό, τα λευκά αιμοσφαίρια βρίσκονται στην ‘’πρώτη γραμμή’’ της άμυνας. Δημιουργούν αντισώματα, ώστε να γίνει πιο γρήγορα η αντίδραση.

Σε αυτό το σημείο αξίζει να τονισθεί πως δεν υπάρχει κανένα θρεπτικό συστατικό τρόφιμο, ή συμπλήρωμα που ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα για να μην νοσήσει κάποιος τόσο από τον κορωνοϊό  όσο και από οποιοδήποτε ιό με βάση τους επιστήμονες.

Το μοντέλο της μεσογειακής διατροφής φαίνεται να εμφανίζει ευεργετική δράση στην πρόληψη και μείωση των συμπτωμάτων του covid-19. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετά θρεπτικά συστατικά με εμφανή και τεκμηριωμένο ρόλο στην σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού αλλά κανένα δεν ενισχύει την λειτουργία του.

Η λειτουργία του καθορίζεται από:

  • Κληρονομικότητα
  • Φύλο
  • Τρόπος ζωής
  • Περιβάλλον

Διατροφή και κορωνοϊός

Μια πλήρη και ισορροπημένη διατροφή εξασφαλίζει ότι χρειάζεται το ανοσοποιητικό σύστημα.

Βιταμίνη C

Προσφέρει αντιοξειδωτική δράση, γεγονός που την καθιστά απαραίτητη σε καθημερινή βάση.

Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι η κύρια πηγή βιταμίνης C συνεπώς η συμπληρωματική της λήψη είναι απαραίτητη μόνο με την καθοδήγηση του θεράποντα ιατρού και διαιτολόγου.

Η κατανάλωση 5-6 μερίδων φρούτων και λαχανικών καλύπτει την επαρκή πρόσληψης βιταμίνης C. Η σύσταση σε υγιή πληθυσμό ανέρχεται τα 1000 mg.

Τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη C είναι:

  • πιπεριά
  • ακτινίδιο
  • πορτοκάλι
  • μαϊντανός
  • μπρόκολο
  • κεράσια
  • κουνουπίδι
  • ντομάτα
Βιταμίνη D

Το 90% προέρχεται από τον ήλιο και το 10% μέσω των τροφών.

Η έλλειψη της έχει συσχετισθεί με την εμφάνιση ιώσεων, ορισμένες όμως μελέτες έχουν συσχετίσει την ευεργετική δράση της σε καταστάσεις λοίμωξης του αναπνευστικού.

Κατά τους χειμερινούς μήνες λόγω μειωμένης ηλιοφάνειας παρατηρείται μείωση των επιπέδων της βιταμίνης D και αύξηση του ποσοστού γρίπης και κρυολογήματος.

Λόγω μειωμένων επιπέδων είναι το μόνο μικροθρεπτικό συστατικό που χρειάζεται η συμπληρωματική του χορήγηση και λήψη.

Οι συστάσεις για την βιταμίνη D ανέρχονται στα 400-800 IU ή 10-20 mg. Τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη D:

  • λιπαρά ψάρια
  • κρόκος αυγού
  • μανιτάρια
Βιταμίνη Α

Ενίσχυση της διατροφής μεσώ τροφών πλούσιων σε βιταμίνη Α όπως:

  • γάλα και γαλακτοκομικά
  • ένα ποτήρι αποβουτυρωμένο γάλα ενισχυμένο
  • 1 αυγό

Η έλλειψη της επηρεάζει τον αριθμό των ‘’μαχητών’’ του ανοσοποιητικού, τα Τ και Β- λεμφοκύτταρα ενώ μειώνει την δράση άλλων κυττάρων.

Βιταμίνες του συμπλέγματος Β

Σχετίζονται με το ανοσοποιητικό και την φλεγμονή, είναι απαραίτητες και χρήσιμες στον μεταβολισμό και στην λειτουργία του νευρικού συστήματος.

Τροφές πλούσιες σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β:

  • μοσχάρι
  • πέστροφα
  • μύδια
  • γάλα
  • γιαούρτι
  • σολομός
  • δημητριακά
Συνένζυμο Q10

Γνωστό ως ουμπικινόλη είναι αντιοξειδωτικό που καταστρέφει και εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες, ενισχύοντας την δράση του ανοσοποιητικού.

Οι ιστοί και τα κύτταρα του συμμετέχουν στην άμυνα του οργανισμού, και χρειάζονται την επάρκεια του για να λειτουργήσουν σωστά.  Βρίσκεται στα μιτοχόνδρια του ανθρώπινου οργανισμού.

Ψευδάργυρος

Είναι απαραίτητο μέταλλο για την σωστή λειτουργεία του ανοσοποιητικού και δρα προστατευτικά ενάντια στις λοιμώξεις.

Συμβάλει στην παραγωγή λευκών αιμοσφαιρίων. Τροφές που περιέχουν ψευδάργυρο είναι:

  • κόκκινο κρέας
  • οστρακοειδή
  • κοτόπουλο
  • τυρί
  • καρποί
  • αυγά
  • δημητριακά
Προβιοτικά

Προασπίζουν και θωρακίζουν τον οργανισμό παρεμποδίζοντας την ανάπτυξη παθογόνων βακτηρίων γιατί ενισχύουν την ανάπτυξη καλών βακτηρίων στο έντερο.

Επίσης, παράγουν ουσίες όπως το γαλακτικό οξύ και βακτηριοκίνες (αντιβακτηριακές ουσίες) οι οποίες διατηρούν ελεγχόμενα τα επίπεδα του πληθυσμού των κακών βακτηρίων προστατεύοντας τον οργανισμό από νόσους.

Τρόφιμα που περιέχουν προβιοτικά είναι: τουρσί, κεφίρ, σάλτσα σόγιας, πάστα φασολιών από ζύμωση.

Χαλκός

Ο χαλκός συμβάλει στην λειτουργία του οργανισμού όπως η απορρόφησή σιδήρου, μεταφορά οξυγόνου, σχηματισμός αιμοσφαιρίνης καθώς και στο κεντρικό νευρικό σύστημα.

Τροφές που περιέχουν χαλκό είναι: αμύγδαλα, φακές, κακάο, ηλιόσποροι κ.λπ.

Ω-3 λιπαρά οξέα

Τα ω-3 λιπαρά οξέα έχουν αντιφλεγμονώδη δράση, προστατεύοντας το αναπνευστικό σύστημα από ιούς.

Τροφές που περιέχουν Ω3 λιπαρά: ψάρια, ελαιόλαδο, σπόροι, κ.λπ.

Επαρκής ενυδάτωση

Ο παγκόσμιος οργανισμός υγείας προτείνει την κατανάλωση 8-10 ποτηριών ημερησίως για έναν υγιή ενήλικα.

Στα υγρά εκτός από το νερό συγκαταλέγονται και διάφορά αφεψήματα όπως το τσάι το οποίο έχει εξίσου ευεργετικές ιδιότητες λόγω των πολυφαινόλων που διαθέτει  επιβραδύνοντας την οξείδωση των ελεύθερων ριζών.

Βότανα

Υπάρχουν ορισμένα βότανα τα οποία φαίνεται να μειώνουν και να ανακουφίζουν τα συμπτώματα του κορωνοϊού, όπως:

  • αφέψημα μέντας
  • ευκάλυπτος
  • τζίντζερ
  • το σκόρδο, χωρίς ωστόσο να υπάρχει επιστημονική τεκμηρίωση παρά μόνο μαρτυρίες ασθενών

Υπάρχουν κάποιες συνήθειες που επηρεάζουν αρνητικά το ανοσοποιητικό σύστημα και την λειτουργεία του:

  1. Κακή ποιότητα διατροφής
  2. Παχυσαρκία
  3. Αυστηρές δίαιτες με αποκλεισμό κάποιων ομάδων τροφίμων
  4. Αλκοόλ: αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ σχετίζεται με ανοσολογική απόκριση
  5. Μειωμένος ύπνος
  6. Άγχος
  7. Κάπνισμα
  8. Καθιστική ζωή
  9. Διαταραγμένη εντερική χλωρίδα

Τέλος είναι πολύ σημαντικό να ακολουθούμε τις οδηγίες για την μείωση της διασποράς του ιού.

Η πανδημία έχει φέρει αρκετές αλλαγές στην ζωή μας, ωστόσο σύντομα όλα θα γίνουν όπως πριν και αυτός είναι ένας λόγος που πρέπει και οφείλουμε να προστατεύσουμε τον εαυτό μας τόσο διατροφικά, όσο ψυχικά, σωματικά και πνευματικά.

Βιβλιογραφία

Σχετικά με τον δημιουργό

Βασιλεία Φουντουλάκη / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος