Dr Plus - Diatrofi

Διατροφή και Υγεία Οστά

Πώς μπορεί να προληφθεί η οστεοπόρωση μέσω της διατροφής;

prolipsi-osteoporosis

Η οστεοπόρωση είναι μια πάθηση που έχει ως κύριο χαρακτηριστικό την απώλεια οστικής μάζας.

Αυτό επηρεάζει την φυσιολογική διαδικασία της φθοράς και ανάπλασης των οστών. Το αποτέλεσμα είναι να γίνονται τα οστά πιο εύθρυπτα και να είναι επιρρεπή σε ραγίσματα και κατάγματα.

Η οστεοπόρωση αποτελεί σημαντική απειλή για την υγεία των ηλικιωμένων ατόμων και κυρίως των γυναικών.

Πρόληψη οστεοπόρωσης

Μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε ασβέστιο και βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την πρόληψη της οστεοπόρωσης.

Το ασβέστιο είναι ζωτικής σημασίας για την ενδυνάμωση των οστών και η βιταμίνη D είναι βασικός παράγοντας για την απορρόφηση του ασβεστίου.

Ένας σημαντικός αριθμός ερευνών δείχνει ότι η υψηλή πρόσληψη ασβεστίου από μικρή ηλικία έχει ως αποτέλεσμα την καλύτερη πυκνότητα των οστών σε μέταλλα. Αντίθετα, άτομα με χαμηλή πρόσληψη ασβεστίου παρουσιάζουν χαμηλότερη πυκνότητα των οστών σε μέταλλα.

Επίσης, έρευνες δείχνουν ότι η συμπληρωματική χορήγηση ασβεστίου και βιταμίνης D σε γυναίκες που έχουν περάσει το στάδιο της εμμηνόπαυσης μπορεί να αποτρέπει την απώλεια οστικής μάζας και μειώνει τον κίνδυνο φθορών στα οστά.

Συνέπειες έλλειψης ασβεστίου

Η χαμηλή πρόσληψη ασβεστίου και βιταμίνης D επηρεάζει αρνητικά την έκκριση ορμονών που ρυθμίζουν την ομοιόσταση του στον οργανισμό.

Όταν δεν απορροφάται αρκετό ασβέστιο από τον οργανισμό μειώνεται η συγκέντρωση ιόντων ασβεστίου. Κατά συνέπεια, διεγείρεται η έκκριση της παραθυρεοειδούς ορμόνης (ΡΤΗ) που είναι ο κύριος ρυθμιστής των τιμών ασβεστίου.

Η υπερέκκριση ΡΤΗ προκαλεί την απώλεια ασβεστίου από τα οστά και αυξάνει τον κίνδυνο για φθορά και κατάγματα. Η συμπληρωματική χορήγηση ασβεστίου και βιταμίνης D φαίνεται να μειώνει την ανάπτυξη δευτερογενούς υπερπαραραθυρεοειδισμού που σχετίζεται με την φτωχή διατροφή.

Οι μεγαλύτερες ανάγκες σε ασβέστιο παρουσιάζονται μετά την ηλικία των 50 ετών. Εκτός από τα γαλακτοκομικά, άλλες πλούσιες τροφές σε ασβέστιο είναι τα:

  • πράσινα λαχανικά
  • ψάρια που τρώγονται με το κόκαλο
  • αμύγδαλα

Η μέση ημερήσια πρόσληψη ασβεστίου στις περισσότερες χώρες υπολογίζεται στα 600 mgr. Είναι χαμηλότερη από τις προτεινόμενες τιμές πρόσληψης ασβεστίου (800-1200 mgr).

Όταν η διαιτητική πρόσληψη ασβεστίου είναι ανεπαρκής, θα πρέπει να χορηγείται συμπλήρωμα ασβεστίου.

Σημασία της βιταμίνης D

H βιταμίνη D παίζει σημαντικό ρόλο στην οστεοπόρωση.

Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη βιταμίνης D για άτομα ηλικίας από 51 μέχρι 70 ετών είναι 400 ΙU ενώ σε άτομα άνω των 70 ανέρχεται σε 600 ΙU.

Ωστόσο, υπάρχουν έρευνες που δείχνουν ότι υψηλότερες δόσεις βιταμίνης D σε άτομα άνω των 65 ετών αποδεικνύονται ιδιαίτερα ωφέλιμες για την μείωση του κίνδυνου για κατάγματα.

Ιδιαίτερα πλούσιες σε βιταμίνη D τροφές είναι τα:

  • λιπαρά ψάρια
  • ιχθυέλαια
  • συκώτι

Το γάλα, κάποιες μαργαρίνες τα δημητριακά και διάφοροι χυμοί εμπλουτίζονται σε βιταμίνη D.

Ομάδες υψηλού κινδύνου για ανεπάρκεια σε βιταμίνη D είναι ασθενείς με προβλήματα δυσαπορρόφησης, άτομα με πρόβλημα σε νεφρά και συκώτι και άτομα που παίρνουν φάρμακα που αλληλεπιδρούν στην απορρόφηση της βιταμίνης D, ιδιαίτερα τα στεροειδή και τα φαινολοβαρβιτουρικά.

Σχετικά με τον δημιουργό

Διατροφή | Υγεία & Ευεξία