Παχυσαρκία

Κοιλιακό λίπος και κίνδυνοι για την υγεία

Ξέρετε τι λένε, ότι οι τρύπες στη ζώνη σου θα σου πουν την αλήθεια: Εάν η μέση σας έχει κερδίσει μπόνους στην περίμετρο τότε πρόκειται για κάτι περισσότερο από ένα απλό φουσκωματάκι… Οι διαιτολόγοι χρησιμοποιούμε έναν πολύ πιασάρικο όρο γι’ αυτή την “κοιλίτσα” γνωστό ως σχήμα “μήλο”. Το κοιλιακό λίπος σε φυσιολογικές καταστάσεις δεν αποτελεί κίνδυνο, ωστόσο η υπερβολική εναπόθεση λίπους στην περιοχή της κοιλιάς μπορεί να δημιουργήσει πολλά και σοβαρά προβλήματα. Το ενδοκοιλιακό λίπος παρατηρείται και σε άτομα με φυσιολογικό βάρος αλλά με έλλειψη φυσικής δραστηριότητας.

Τα τελευταία χρόνια οι έρευνες έχουν δείξει ότι το ενδοκοιλιακό λίπος συνδέεται με παθήσεις όπως καρδιαγγειακά επεισόδια, αυξημένη αρτηριακή πίεση, διαβήτη τύπου 2 και κάποια είδη καρκίνων. Το λίπος το οποίο αυξάνεται ενδοκοιλιακά και δεν γίνεται εύκολα αντιληπτό όπως το υποδόριο, περιβάλλει σε μεγάλο βαθμό τα όργανα ενώ δυσχεραίνεται και η λειτουργία της καρδιάς.

Τι εννοούμε αυξημένο κοιλιακό λίπος και ποια τα πιθανά προβλήματα;

Η περιφέρεια της μέσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μέτρηση του κοιλιακού λίπους. Όσο αυξάνεται η περιφέρεια μέσης αυξάνεται και το κοιλιακό λίπος και συνεπώς οι κίνδυνοι για την υγεία. Πιο συγκεκριμένα όταν η περιφέρεια μέσης ξεπεράσει τα 80cm για τις γυναίκες και τα 94cm για τους άνδρες, τότε υπάρχει αυτό που λέμε high risk, αυξημένος κίνδυνος δηλαδή για καρδιαγγειακά νοσήματα.

Μελέτες έχουν δείξει ότι το λίπος στην κοιλιά έχει πολλά περισσότερα βλαβερά λιπαρά και κορεσμένα λίπη καθώς και μειωμένο ποσοστό πολυακόρεστων και μονοακόρεστων λιπαρών οξέων. Αυτά τα λιπαρά οξέα ρέουν απευθείας στο ήπαρ και προκαλούν αλυσιδωτή αντίδραση αυξάνοντας την παραγωγή της «κακής» χοληστερόλης LDL και των τριγλυκεριδίων. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου η ινσουλίνη μπορεί να γίνει λιγότερο αποτελεσματική στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα (αντίσταση στην ινσουλίνη). Πράγματι το λίπος στην κοιλιά αποτελεί βασικό δείκτη «μεταβολικού συνδρόμου», μια σειρά ανωμαλιών που περιλαμβάνουν υψηλά επίπεδα σακχάρου του αίματος , της αρτηριακής πίεσης και των τριγλυκεριδίων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα αύξηση της θνησιμότητας.

Κοιλιακό λίπος : Είναι υπόθεση αντρών ή γυναικών ;

Οι άντρες τείνουν να συλλέγουν περισσότερο λίπος στην κοιλιά απ’ ότι οι γυναίκες και αυτό αρχίζει στα πρώτα στάδια της ζωής. Κατά την περίοδο της εφηβείας καθώς και μετά από αυτή οι άνδρες αρχίζουν να αποθηκεύουν λίπος στην

κοιλιά. Αυτός είναι και ένας λόγος που οι άνδρες εμφανίζουν μεγαλύτερο ποσοστό στεφανιαίας νόσου. Σε μελέτη που έγινε βρέθηκε ότι οι άντρες με περίσσεια λίπους στην κοιλιά καθώς και με μεγάλη περίμετρο μέσης διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για πρόωρο θάνατο. Εκτός από τα καρδιαγγειακά προβλήματα , το κοιλιακό λίπος σχετίζεται και με στυτική δυσλειτουργία σε άνδρες άνω των 60 ετών.

Η παρακολούθηση της περιμέτρου μέσης, είναι μια καλή μέθοδος που βοηθά στην πρόβλεψη προσβολής από ψηλή πίεση, διαβήτη τύπου 2 και καρδιακών παθήσεων. Η αυξημένη περίμετρος της μέσης πέραν των κανονικών ορίων, είναι δείκτης κοιλιακής παχυσαρκίας που εκθέτει σε σοβαρούς κινδύνους. Για αυτό πρέπει να λαμβάνονται μέτρα μείωσης της.

Πρόληψη και θεραπεία

Η καλύτερη θεραπεία λένε είναι η πρόληψη. Και έχουν δίκιο. Αλλάζοντας τρόπο ζωής και διατροφικές συνήθειες βοηθάμε και το ίδιο μας το σώμα. Η σωστή διατροφή και άσκηση μπορεί να μειώσει το κοιλιακό λίπος και να να μειώσει σε μεγάλο βαθμό τους παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα. Όλα τα επιστημονικά δεδομένα αποδεικνύουν πως μια αλλαγή στη διατροφική συμπεριφορά σε συνδυασμό με μια ήπιας μορφής άσκηση, βοηθάνε να χαθεί πιο εύκολα λίπος και να φτάσει κανείς πιο γρήγορα στο ιδανικό του βάρος συγκριτικά με το αν ακολουθεί μόνο μια σωστή διατροφή. Μικρές αλλαγές στην καθημερινή διατροφή λοιπόν και κυρίως μικρή αύξηση της φυσικής δραστηριότητας είναι το μυστικό για μείωση του κοιλιακού λιπους αλλά και πρόληψη και προστασία από ανάπτυξη μεταβολικού συνδρόμου.

Σχετικά με τον δημιουργό

Νάντια Δεληγιάννη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Η Νάντια Δεληγιάννη γεννήθηκε και ζει στον Βόλο. Είναι πτυχιούχος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος του Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης (ΑΤΕΙΘ), με μεταπτυχιακές σπουδές και εξειδίκευση στη Διατροφική και Ψυχολογική Αντιμετώπιση Διαταραχών (Master Practitioner in Eating Disorders & Obesity - Εθνικός Οργανισμός για τις Διατροφικές Διαταραχές της Μεγάλης Βρετανίας – NCFED ). Αυτό της έχει δώσει την δυνατότητα να μπορεί να αντιμετωπίσει διατροφικά και Ψυχολογικά Διαταραχές όπως η νευρική ανορεξία, η νευρική βουλιμία και η ψυχογενής παχυσαρκία . Επιπλέον έχει παρακολουθήσει πλήθος συνεδρίων που αφορούν στην παιδική παχυσαρκία και την αθλητική διατροφή ενώ η ίδια έχει μιλήσει για την παιδική αθλητική διατροφή .Έχει αρθρογραφήσει σε τοπικά περιοδικά και εφημερίδες (Thessaliki press, Εφημερίδα Ταχυδρόμος). Παράλληλα είναι επιστημονική συνεργάτης στον τοπικό αθλητικό σύλλογο ενόργανης γυμναστικής ‘’Ιάσων’’ καθώς και στο γυμναστήριο Gym way. Έχει συμμετάσχει σε ομιλίες σε σχολεία καθώς και στην ημερίδα της Κοιν.Σ.Επ. με θέμα: «Ένταξη, Προσβασιμότητα, Παραγωγικότητα ΑμεΑ» όπου μίλησε για τη συμαντικότητα της διατροφής σε Άτομα με Αναπηρία. Είναι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος και διατηρεί γραφείο στο Βόλο από το 2014 όπου παρέχει ανάλυση σύστασης σώματος και εξατομικευμένα προγράμματα για αύξηση και απώλεια βάρους σε φυσιολογικές και παθολογικές καταστάσεις, διατροφικές διαταραχές, διατροφή αθλητών, διατροφή παιδιών και εφήβων, εγκυμοσύνη και θηλασμό.