Dr Plus - Diatrofi

Πεπτικό

Διακοπές και γαστρεντερίτιδα


Για πραγματικά ξέγνοιαστες διακοπές

Όλοι μας μικροί μεγάλοι όλο τον χρόνο περιμένουμε πως και πως τις λίγες μέρες των διακοπών μας και τίποτα δεν θέλουμε να μας τις χαλάσει!

Ωστόσο, το καλοκαίρι ο «αστάθμιστος παράγοντας» – οι γαστρεντερίτιδες είναι πολύ πιο συχνές, αναστατώνοντας το γαστρεντερικό μας και χαλώντας την διάθεσή μας.

Η αλλαγή περιβάλλοντος από μόνη της, ακόμα κι αν εξακολουθήσουμε να τρώμε ακριβώς τα ίδια τρόφιμα, μπορεί να είναι αρκετή ώστε να προκαλέσει ένα γαστρεντερικό επεισόδιο. Ειδικά τα τρόφιμα, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά που καταναλώνονται σε φυσική μορφή, χωρίς θερμική επεξεργασία, ανάλογα  με τον τόπο καλλιέργειάς τους, περιέχουν  διαφορετικά ένζυμα και φιλικά βακτήρια από αυτά που καταναλώνουμε στον μόνιμο τόπο διαμονής μας.

Μία ορθή πρακτική, ιδιαίτερα για ταξιδιώτες που θα περάσουν σε διαφορετική ήπειρο από το βασικό τόπο διαμονής τους επιβάλλεται η συμπληρωματική χορήγηση προβιοτικών, για την ενίσχυση της εντερικής χλωρίδας, σε καθημερινή βάση τουλάχιστον ένα μήνα πριν το επικείμενο ταξίδι. Μια καλή δοσολογία για την εκ των προτέρων ενίσχυση του εντέρου είναι μια ταμπλέτα προβιοτικών περίπου 15-20 λεπτά πριν το πρωινό γεύμα

Για να μην περάσουμε λοιπόν ούτε μια μέρα των φετινών δίκοπων κλεισμένοι στο δωμάτιό μας αγκαλιά με την «κοιλίτσα» μας ας προσέξουμε τα εξής:

  1. Δεν αμελούμε τους κανόνες υγιεινής. Πλένουμε τα χέρια μας πριν το φαγητό, είτε πρόκειται για γεύμα, για σνακ ή κέρασμα και αποφεύγουμε να αγγίζουμε το στόμα και τα μάτια μας με βρώμικα χεριά.
  2. Κολυμπάμε σε καθαρά νερά και αποφεύγουμε τις πολυσύχναστες παραλίες και κυρίως την κατάποση νερού από την θάλασσά, την πισίνα ή τις ντουζιέρες. Δεν ξεχνάμε να μην καταπίνουμε το νερό όταν πλένουμε τα δόντια μας.
  3. Προτιμάμε να καταναλώνουμε εμφιαλωμένο νερό το οποίο ελέγχουμε για την ημερομηνία λήξης και τις συνθήκες αποθήκευσης
  4. Προσπαθούμε να μην καταναλώσουμε νερό και παρασκευές που περιέχουν νερό που δεν έχει βράσει πχ φραπέ, παγάκια, smoothie, γρανίτες, ζελέ, κοκτέιλ κτλ.
  5. Επιλέγουμε βραστές ή ψητές σαλάτες και είμαστε επιφυλακτικοί με τα ωμά λαχανικά και φρούτα με την φλούδα. Από τα ωμά προτιμάμε κυρίως ντομάτα και αγγούρι χωρίς την φλούδα.
  6. Είμαστε προσεχτικοί με τα σνακ «της παραλίας» και όχι μόνο. Ακόμα και στο φορητό ψυγειάκι ορισμένα ευπαθή τρόφιμα πχ γάλα, τυρί, μαγιονέζα, αυγό μπορεί να χαλάσουν και να μας χαλάσουν το στομάχι.
  7. Αποφεύγουμε την κατανάλωση ωμών θαλασσινών ή μισοψημένων κρεατικών.
  8. Για φαγητό επιλέγουμε της ώρας. Αν παραγγείλουμε κάτι μαγειρευτό ή για το συνοδευτικό (ρύζι, πατάτα) ζητάμε να είναι πολύ καλά ζεσταμένο.
  9. Αφήνουμε στην άκρη δοκιμές περίεργων συνδυασμών πχ ψάρι με τυρί ή υλικών.
  10. Παίρνουμε προληπτικά 1 κάψουλα προβιοτικών (επιλέγουμε κάποιο που να μην χρειάζεται ψυγείο) καθημερινά, ειδικά ένα έχουμε πρόβλημα στο γαστρεντερικό μας όπως ευερέθιστο έντερο.
  11. Δεν αμελούμε τη επίσκεψη μας στην τουαλέτα, αλλά είμαστε πολύ προσεκτικοί με τις κοινόχρηστες.

Αν τελικά μας πιάσει το «κακό»

  • Φροντίζουμε να προμηθευτούμε άμεσα ή ακόμα καλύτερα να έχουμε μαζί στις αποσκευές ένα καλό προβιοτικό σκεύασμα. Θα το μεταφέρουμε κλειστό δίχως να ανοίξουμε τη συσκευασία, θα το φυλάξουμε στο ψυγείο  κλειστό και αν χρειαστεί να το χρησιμοποιήσουμε, θα το επιστρέψουμε πίσω τυλιγμένο σε νάιλον σακούλα και μέσα σε άλλη σακούλα μαζί με μια παγοκύστη ώστε να εξακολουθήσουν να παραμένουν ενεργά τα φιλικά βακτήρια που περιέχει.  Σε περίπτωση γαστρεντερίντιδας λαμβάνουμε μια ταμπλέτα με προβιοτικά κάθε 1 ώρα τις πρώτες 4 ώρες, 1 ταμπλέτα κάθε 2 ώρες  για τις επόμενες  4 ώρες και 1 ταμπλέτα κάθε 4 ώρες μέχρι να περάσουν εντελώς τα συμπτώματα.
  • Αν έχω και φυσική γλουταμίνη, ένα αμινοξύ καθοριστικής σημασίας για την άριστη λειτουργία του εντέρου, με κάθε ταμπλέτα προσβιοτικών, λαμβάνουμε και ένα κουταλάκι του γλυκού κοφτό έτσι ώστε να αρθούν ακόμα πιο σύντομα τα συμπτώματα.
  • Αποφεύγουμε την χρήση αντιδιαρροιακων φαρμάκων (μόνο αν τα συμπτώματα είναι οξεία και επιμένουν ή έχουμε χρόνιο πρόβλημα στο γαστρεντερικό μας)
  • Ξεκουραζόμαστε επαρκώς
  • Φροντίζουμε για την ενυδάτωση μας είτε με διάλυμα ηλεκτρολυτών από το φαρμακείο, είτε με αραιωμένο χυμό μήλου ή φτιάχνουμε μόνο μας διάλυμα προσθέτοντας σε 1 μπουκαλάκι 500ml εμφιαλωμένο νερό, 1 κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη και ½ κουταλάκι του γλυκού σόδα ή αλάτι. Μπορούμε επίσης να πίνουμε μικρές ποσότητές από μαύρο τσάι ή τσάι του βουνού
  • Αποφεύγουμε τα πράσινα λαχανικά, τις πολλές φυτικές ίνες, τα αναψυκτικά, τον καφέ, το αλκοόλ και τα γαλακτοκομικά.
  • Καλό θα ήταν να «ξεκουράσουμε» από την τροφή το γαστρεντερικό μας όσο τα συμπτώματα επιμένουν.
  • Σιγά σιγά μπορούμε να καταναλώσουμε: απλά λευκά κράκερ και φρυγανιές, λευκό ρύζι και ζυμαρικά, πατάτα βραστή, βραστό άπαχο κρέας ή κοτόπουλο, βραστό καρότο, κολοκυθάκι, ζελέ, μπανάνες και ψάχνουμε να βρούμε παραδοσιακό γιαούρτι ή κεφίρ.

Σχετικά με τον δημιουργό

Ευάγγελος Ζουμπανέας / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Ο Ευάγγελος Ζουμπανέας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968. Είναι Πτυχιούχος Διαιτολόγος Διατροφολόγος από το 1993 με Μεταπτυχιακές Σπουδές και Εξειδίκευση στην Διατροφική και Ψυχολογική αντιμετώπιση διαταραχών (Master Practitioner inEatingDisorders & Obesity) όπως η Νευρική Ανορεξία, η Νευρική Βουλιμία και η Ψυχογενής Παχυσαρκία από τον Εθνικό Οργανισμό για τις Διατροφικές Διαταραχές της Μεγάλης Βρετανίας - NCFED.

Την περίοδο 2006-2007 διετέλεσε υπεύθυνος του Διαιτολογικού Τμήματος της Μονάδας Εφηβικής Υγείας του νοσοκομείου Παίδων Αγλαΐα Κυριακού και από το 2007 παραμένει τακτικός εξωτερικός συνεργάτης και σύμβουλος της μονάδος.

Είναι πρόεδρος στο Ινστιτούτο Διατροφικών Μελετών & Ερευνών www.insr.gr, Αντιπρόεδρος του Επιστημονικού Κέντρου Μελισσοθεραπείας. και μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Παχυσαρκίας.

Είναι τακτικός συνεργάτης ενημερωτικών εκπομπών τόσο της κρατικής αλλά και ιδιωτικής τηλεόρασης. Μέχρι και τον Οκτώβριο του 2002 ήταν πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων - Τεχνολόγων Διατροφής και από τον Ιανουάριο του 2010 είναι πρόεδρος στο Ελληνικό Ινστιτούτο Διατροφικών Μελετών και Ερευνών.

Από το Δεκέμβριο του 2010 είναι διευθύνων σύμβουλος του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών - ΚΕΑΔΔ www.keadd.gr το οποίο είναι ο αποκλειστικός συνεργάτης με τον Εθνικό Οργανισμό για τις Διατροφικές Διαταραχές της Μεγάλης Βρετανίας NCFED www.eating-disorders.org.uk για τις πιστοποιημένες εκπαιδεύσεις MasterPractitionerστην αντιμετώπιση των διατροφικών διαταραχών.

Πέρα από τις ακαδημαϊκές του γνώσεις στην επιστήμη της Διατροφής, έκανε σπουδές και σε άλλους τομείς όπως Επιχειρησιακό Management, Δημόσιες σχέσεις, Διαφήμιση και Ψυχολογία.

Έρευνες και μελέτες του με θέμα τη Παχυσαρκία και τη Διατροφή, έχουν παρουσιασθεί σε Ελληνικά και Παγκόσμια συνέδρια Διατροφής.

Άρθρα του έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά «Διατροφή και Υγεία», «Vita», «Δίαιτα και Διατροφή» «Αρμονία» «FAQ», «AthensVoice» καθώς και σε άλλα περιοδικά και εφημερίδες πανελλήνιας κυκλοφορίας.

Με το συνάδελφό του Μανώλη Μανωλαράκη ιδρύσαν το 1997 την επιστημονική ομάδα Διατροφή - Εφαρμοσμένα Προγράμματα Διατροφικής Αγωγής και Υποστήριξης με αξιόλογους συνεργάτες σε όλη την Ελλάδα. Από τον Οκτώβριο του 1999 είναι εκδότες του επιστημονικού περιοδικού Διατροφή Health & Welnessκαι υπεύθυνοι ύλης του επιστημονικού site www.diatrofi.gr και του ηλεκτρονικού περιοδικού e-foodforthought.

Με το συνάδελφό του Μανώλη Μανωλαράκη είναι συγγραφείς του Οδηγού Καθημερινής Διατροφής υπό τον γενικό τίτλο «Τι καλό θα μαγειρέψεις …σήμερα μαμά;» από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα με θέμα την οργάνωση της διατροφής της Ελληνικής οικογένειας συνοδευόμενο με όλες τις παραδοσιακές συνταγές μαγειρεμένες με ελαφρύ τρόπο που έγινε το απαραίτητο βιβλίο για κάθε οικογένεια ξεπερνώντας τα 20.000 αντίτυπα μέχρι σήμερα..

Τον Απρίλιο του 2009 εκδόθηκε το 2ο προσωπικό του βιβλίο «Διατροφική Νοημοσύνη – η απάντηση στη βουλιμία, την πολυφαγία και την παχυσαρκία» που πολύ γρήγορα αγαπήθηκε από χιλιάδες αναγνώστες που βρήκαν μια ανακουφιστική μέθοδο για να καταπολεμήσουν τη διαταραγμένη σχέση με το φαγητό. Το βιβλίο εκδόθηκε αρχικά από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα και μετέπειτα σε 3η έκδοση από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Τον Μάιο του 2010 εκδόθηκε το 3ο προσωπικό του βιβλίο «Σεφ… στο παρά πέντε- διατροφή, ιδέες & συνταγές για πολυάσχολους» αρχικά από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα και μετέπειτα η 2η έκδοση από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Από νεαρή ηλικία έχει διατελέσει αθλητής της ομάδας μπάσκετ εφήβων του Sporting και έχει επίσης ενασχοληθεί με τις πολεμικές τέχνες και την κολύμβηση Από τον Μάιο του 2004 είναι μέλος του κολυμβητικού αθλητικού συλλόγου Μεταμορφώσεως όπου τον Ιούνιο του 2005 κατέκτησε αργυρό μετάλλιο στα 400mελεύθερο σε αγώνες παλαιμάχων του κολυμβητικού Ομίλου Παλαιού Φαλήρου.

Από το 1995 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας στο προσωπικό του γραφείο στην Νέα Ιωνία.

Μπορείτε να κλείσετε ραντεβού με τον κύριο Ζουμπανέα είτε τηλεφωνικά στο 2102718360 είτε μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας κράτησης ραντεβού από την ιστοσελίδα: NowDoctor στο link http://www.nowdoctor.gr/ezoumpaneas