Πεπτικό

Γαστρεντερίτιδα. Κάνε αμέσως τα πρώτα σωστά βήματα

Η γαστρεντερίτιδα αποτελεί μια νόσο του γαστρεντερικού συστήματος, ενώ το 95% των περιπτώσεων αυτής προκαλείται από ιούς. Μεταδίδεται πολύ εύκολα και ίσως αυτός να είναι ο λόγος, που τα τελευταία χρόνια, η εμφάνιση της έχει λάβει διαστάσεις επιδημίας, ιδιαίτερα κατά του μήνες Οκτώβριο έως και Απρίλιο. Γαστρεντερίτιδα μπορεί να προκληθεί και μετά από την κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν τοξίνες (τροφική δηλητηρίαση), ενώ σπανιότερα η αιτιολογία είναι κάποια σοβαρή μολυσματική ασθένεια ή κάποιο χρόνιο νόσημα του πεπτικού συστήματος, όπως για παράδειγμα η κοιλιοκάκη.

Τα συμπτώματα της νόσου περιλαμβάνουν επαναλαμβανόμενους εμετούς (συνήθως εμφανίζονται τις πρώτες 6-10 ώρες και μετά υποχωρούν σταδιακά), υδαρείς κενώσεις (διάρροια), κοιλιακό πόνο, πυρετό (υψηλό ή δέκατα), αδυναμία και ανορεξία.
Στη διάρκεια των διακοπών μας ο κίνδυνος γαστρεντερίτιδας ελλοχεύει, καθώς  κάποιοι από τους κανόνες υγιεινής να μη τηρούνται εν αγνοία μας.

Για το λόγο αυτό μη ξεχνάτε:

  • να πλένετε τα χέρια σας, όσο πιο συχνά γίνεται.
  • προτιμήστε εμφιαλωμένο νερό
  • επιλέξτε το εστιατόριο που θα γευματίσετε, σιγουρευτείτε ότι ακολουθούντα οι βασικοί κανόνες υγιεινής
  • αποφύγετε την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών με τη φλούδα.

Διατροφικές οδηγίες

  • Πρωταρχικό μέλημα στην αντιμετώπιση της γαστρεντερίτιδας είναι η πρόληψη της αφυδάτωσης που ενδέχεται να προκληθεί από τους επαναλαμβανομένους εμετούς και τη διάρροια. Έτσι συστήνεται ή λήψη μικρών ποσοτήτων νερού σε τακτά χρονικά διαστήματα (περίπου ανά 15-20 λεπτά). Μπορείτε να προμηθευτείτε από το φαρμακείο κάποιο ηλεκτρολυτικό διάλυμα που να περιέχει κάλιο, νάτριο, ασβέστιο, τα οποία αποτελούν βασικούς ηλεκτρολύτες για την λειτουργία- ενυδάτωση του οργανισμού.  Στην περίπτωση που η προσέλευση σε κάποιο φαρμακείο κρίνεται αδύνατη σε ένα ποτήρι νερό βάλτε μια πρέζα αλάτι και σόδα και μισό κουτάλι του γλυκού ζάχαρη. Η σόδα περιέχει διτανθρακικό οξύ, το αλάτι χλώριο και νάτριο και η ζάχαρη γλυκόζη, που τονώνει τον οργανισμό. Να θυμάστε ότι, αν προκύψει εμετός θα πρέπει να παρέλθει τουλάχιστον μια ώρα για να καταναλώσετε τροφή (σε μικρές ποσότητες)  και νερό (2-3 κουταλιές).
  • Πίνετε σε μικρές ποσότητες τσάι με λεμόνι. Το τσάι χαρακτηρίζεται και για αντιδιαρροϊκές δράσεις.
  • Τα αναψυκτικά τύπου cola επειδή  περιέχουν τανίνες περιορίζουν την κινητικότητα του εντέρου και κατά συνέπεια τον αριθμό των κενώσεων. Συνιστάται όμως η κατανάλωση ενός ποτηριού ημερησίως, καθώς τα προϊόντα  αυτά περιέχουν και καφεΐνη, ουσία που προκαλεί αυξημένη διούρηση με άμεσο επακόλουθο την επιπλέον απώλεια υγρών, κάτι που σαφώς δεν είναι επιθυμητό. Επίσης, αποφεύγετε τα αναψυκτικά τύπου cola που είναι light ή δεν έχουν ζάχαρη, γιατί περιέχουν ασπαρτάμη, ουσία που μπορεί να επιδεινώσει το πρόβλημά σας.
  • Η διατροφή σας πρέπει να χαμηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αποφύγετε την κατανάλωση φρέσκων φρούτων και λαχανικών. Μπορείτε να καταναλώσετε καλά βρασμένα κολοκυθάκια και καρότα καθώς και κομπόστες φρούτων ή μήλο με τη φλούδα και μπανάνα.
  • Χρησιμοποιήστε απλούς υδατάνθρακες στο μενού σας, δηλαδή, άσπρο ψωμί, μακαρόνια, ρύζι, πατάτες, φρυγανιές.
  • Αποφύγετε την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων.
  • Προτιμήστε κοτόπουλο, ψάρι, μοσχάρι άπαχο ψητά ή βραστά. Αποφύγετε τηγανητά και σάλτσες.
  • Μη χρησιμοποιείτε μπαχαρικά, κρεμμύδι και σκόρδο κατά την παρασκευή των γευμάτων.

Εφαρμόζοντας τις παραπάνω συμβουλές σε 2-3 ημέρες τα συμπτώματα θα υποχωρήσουν. Διαφορετικά θα πρέπει να πραγματοποιήσετε ιατρικές εξετάσεις και ίσως κριθεί απαραίτητη η λήψη φαρμακευτικής αγωγής. Όταν  τα συμπτώματα υποχωρήσουν η διατροφή σας μπορεί  να επανέλθει σταδιακά στους προηγουμένους ρυθμούς της.

Υπόδειγμα μιας μέρας με γαστρεντερίτιδα (εφόσον έχουν διακοπεί οι συνεχείς εμετοί και το άτομο βρίσκεται σε θέση να φάει).

Πρωινό: 1 φλιτζάνι τσάι με λεμόνι, 2 σταρένιες φρυγανιές

Δεκατιανό: 1 μικτή μπανάνα.

Μεσημεριανό:  κοτόπουλο βραστό χωρίς πέτσα με  λίγο ρύζι νερόβραστο ή βραστή πατάτα ή μακαρόνια λευκά νερόβραστα ή λίγο φιδέ.

Απογευματινό: Λίγη κομπόστα μήλο.

Βραδινό: Ψάρι βραστό, βραστά κολοκυθάκια και καρότα με λίγο λεμόνι.

Διαβάστε το Άρθρο Πρώτες βοήθειες σε περιπτώσεις διάρροιας – γαστρεντερίτιδας – κρυολόγημα στα παιδιά

 

Σπούδασε στο Τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας του Ανώτερου Τεχνολογικού Ιδρύματος Κρήτης, στη Σητεία και αποφοίτησε με γενικό βαθμό Άριστα (9 και 2/10).
Εξειδικεύτηκε στις Διατροφικές Διαταραχές και στην Παχυσαρκία [Master Practitioner – Ελληνικό Κέντρο Εκπαίδευσης & Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών που λειτουργεί υπό την πλήρη εποπτεία και συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Διατροφικών Διαταραχών της Μεγάλης Βρετανίας (NCFED) και τελεί υπό την αιγίδα του Βρετανικού Συλλόγου Ψυχολόγων (British Psychological Society – BPS).

Περισσότερα για τον αρθρογράφο δείτε ΕΔΩ 

Σχετικά με τον δημιουργό

Αργυρώ Γκιουμέ/ Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Σπούδασε στο Τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας του Ανώτερου Τεχνολογικού Ιδρύματος Κρήτης, στη Σητεία και αποφοίτησε με γενικό βαθμό Άριστα (9 και 2/10).
Εξειδικεύτηκε στις Διατροφικές Διαταραχές και στην Παχυσαρκία [Master Practitioner – Ελληνικό Κέντρο Διατροφικών Διαταραχών (www.hcfed.gr) που λειτουργούσε υπό την πλήρη εποπτεία και συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Διατροφικών Διαταραχών της Μεγάλης Βρετανίας (NCFED, www.eating-disorders.org.uk) και τελεί υπό την αιγίδα του Βρετανικού Συλλόγου Ψυχολόγων (British Psychological Society – BPS).

Έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων που αφορούν την διατροφική εκπαίδευση του κοινού, τη μεσογειακή – Κρητική διατροφή, την πρόληψη και αντιμετώπιση της παχυσαρκίας παιδιών και ενηλίκων καθώς και τη συμβολή της διατροφής στην αντιμετώπιση διαφόρων νοσημάτων.
Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στο Θεραπευτήριο «Υγεία» στο Διαιτολογικό Τμήμα.
Από το 2005 μέχρι και σήμερα διατηρεί Διαιτολογικό Γραφείο στον Άγιο Νικόλαο, στην Κρήτη (Λατούς 17, τηλ. 28410 26104).
Από το 2006 μέχρι σήμερα απασχολείται ως εργαστηριακός συνεργάτης στο ΑΤΕΙ Κρήτης, Παράρτημα Σητείας, στο Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας.
Το 2007 σύγγραψε τη μονογραφία για το επάγγελμα του Διαιτολόγου για λογαριασμό του ΑΤΕΙ Κρήτης, Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας.
Αρθρογραφεί συστηματικά για το περιοδικό VITA.
Είναι Μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδος,