Dr Plus - Diatrofi

Γενικά Διατροφή και Υγεία

Πώς θα νικήσω την κόπωση

koposi

Κουράστηκα, δεν έχω δυνάμεις, είμαι πτώμα, δεν αντέχω άλλο. Εκφράσεις που καθημερινά ακούμε γύρω μας από ανθρώπους ανεξαρτήτου ηλικίας.

Κόπωση. Σύμπτωμα ή πάθηση;

Είναι φυσιολογικό να νιώσεις κόπωση λόγω πολλών υποχρεώσεων που θα υποχωρήσει μετά από ξεκούραση και παραπάνω ώρες ύπνου.

Αν παραμένει για μεγάλο χρονικό διάστημα και επιδεινώνεται, είναι καλό να το ψάξεις σε βάθος. Πολλές ασθένειες έχουν κοινό σύμπτωμα την κόπωση όπως:

  • Υποθυρεοειδισμός
  • Αναιμία
  • Σύνδρομο χρόνιας κόπωσης
  • Επινεφριδική ανεπάρκεια
  • Υπνική άπνοια
  • Κλινική κατάθλιψη
  • Διαβήτης
  • Ενδοκαρδίτιδα
  • Μυασθένεια
  • Αυτοάνοσα νοσήματα

Επίσης κόπωση συναντάμε σε :

  • Έλλειψη βιταμινών όπως Β12, D
  • Άγχος
  • Διαταραχές ηλεκτρολυτών
  • Καθημερινότητα με πολύ χαμηλή φυσική δραστηριότητα
  • Διατροφή υψηλή με επεξεργασμένες τροφές πλούσιες σε ζάχαρη και κορεσμένο λίπος

Ποιες είναι οι αιτίες που οδηγούν σε κόπωση και πώς αντιμετωπίζεται ;

Η αντιμετώπιση της κόπωσης εξαρτάται από την αιτία που την προκάλεσε και είναι ξεχωριστή για κάθε άτομο.

Όπως είδαμε παραπάνω, η κόπωση είναι σύμπτωμα σε πολλές παθήσεις. Άραγε γιατί αρρωσταίνουμε; Τι χρειάζεται ένας οργανισμός για να λειτουργεί ομαλά;

1.Μεταβολισμός – Διατροφή – Παθήσεις 

Μεταβολισμός  είναι το σύνολο των χημικών αντιδράσεων που χρειάζονται για να διατηρήσουν τον ανθρώπινο οργανισμό στη ζωή.

Αφορούν την παραγωγή ενέργειας σε επίπεδο κυττάρων, στην παραγωγή ορμονών, την επιδιόρθωση των ιστών και υποστήριξη όλων των φυσικών διαδικασιών και λειτουργιών του οργανισμού.

Ένας βασικός παράγοντας που οδηγεί σε χρόνιες παθήσεις όπως και σε αυτοάνοσα είναι οι χρόνιες  οριακές  ελλείψεις του οργανισμού σε θρεπτικά συστατικά. Αυτά είναι οι βιταμίνες, τα μεταλλικά στοιχεία, αμινοξέα, λιπαρά οξέα, προβιοτικά, αντιοξειδωτικά και ένζυμα.

Για να λάβει ο οργανισμός τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά όλα χρειάζεται διατροφή σε:

  • πλούσια σε θρεπτικά συστατικά αλλά και σε επαρκή ποσότητα σε καθημερινή βάση
  • φτωχή σε επεξεργασμένες τροφές οι οποίες επιβαρύνουν πολύ τον οργανισμό με τις διάφορες αυξητικές ορμόνες, χημικά και την ζάχαρη που περιέχουν. Εδώ είναι σημαντικό να τονίσουμε πως η ζάχαρη προκαλεί φλεγμονές στον οργανισμό
  • φτωχή σε κορεσμένο λίπος
  • πλούσια σε λαχανικά και φρούτα εποχής και καλά πλυμένα
  • πλούσια σε ωμές τροφές (φρέσκια φρούτα και λαχανικά, ωμοί ξηροί καρποί, ωμό ελαιόλαδο κ.α) που βοηθούν στην διατήρηση υγιούς μικροβιώματος εντέρου
  • επαρκή ενυδάτωση του οργανισμού
  • συμπληρώματα διατροφής όπως σιδήρου, βιταμίνης D, B12, μαγνησίου, C και όποιο συστατολ’π χρειαστεί και είναι σε έλλειψη
  • προβιοτικά για καλή λειτουργία του εντέρου 

2. Άγχος – Stress- Ύπνος

Το Ψυχογενές στρες προκαλεί μεταβολικές και ορμονικές διαταραχές, που αυξάνουν την πιθανότητα ανάπτυξης αυτοάνοσων νοσημάτων.

Επίσης, το άγχος οδηγεί στην διαταραχή του ύπνου. Ό ύπνος είναι εξίσου σημαντικός όπως η σωστή διατροφή και η άσκηση.  Ο μη επαρκής ύπνος ή ο μη ποιοτικός ύπνος οδηγεί σε διαταραχές ορμονών που έχουν σχέση με την όρεξη και έτσι οδηγεί σε ορμονική υπερφαγία.

Η αυξητική ορμόνη επίσης επηρεάζεται από την διαταραχή ύπνου. Η έκκριση της  μειώνεται όταν κάποιος δεν κοιμάται αρκετά και τα χαμηλά επίπεδα της έχουν σχετισθεί με πρόσληψη υπερβολικού βάρους και παχυσαρκία.

Προσπάθησε λοιπόν  πριν τον ύπνο:

  • να ετοιμάσεις τον εαυτό σου σωματικά και ψυχολογικά
  • απέφυγε την ένταση, την δουλειά και την άσκηση
  • να κάνεις ένα χαλαρωτικό μπάνιο ρίχνοντας νερό στο πρόσωπο και κάνοντας απαλό μασάζ
  • διάβασε ένα αγαπημένο βιβλίο
  • να σκεφτείς πως είναι βράδυ, είναι η ώρα του ύπνου και τίποτα δεν θα αλλάξει εάν δεν κοιμηθείς. Ισα ίσα που θα κουραστείς, θα αρρωστήσεις και τότε εκτός από το θέμα που σε ταλαιπωρεί θα αποκτήσεις και πρόβλημα στην υγεία σου

3.Αφυδάτωση

Ακόμα πιο έντονα και πιο γρήγορα εκδηλώνεται η κόπωση λόγω αφυδάτωσης από εκείνη λόγω ασιτίας. Πρόκειται για τον πιο σημαντικό λόγο πτώσης του μεταβολισμού αφού όλες οι χημικές αντιδράσεις που μας κρατάνε στη ζωή μέσα στο σώμα μας, γίνονται με την παρουσία νερού. 

Η κατανάλωση άφθονου και καλής ποιότητας νερού μαζί με την κάλυψη των αναγκών του οργανισμού σε μικροθρεπτικά συστατικά είναι το μυστικό για να πετύχουμε  καλή ενυδάτωση και αναζωογόνηση.

Έτσι φροντίζουμε καθημερινά να:

  • πίνουμε 2 με 3 λίτρα νερό
  • τρώμε σαλάτες με λαχανικά εποχής
  • μειώνουμε την κατανάλωση αναψυκτικών και αλκοολούχων ποτών διότι  αυξάνουν τις απώλειες υγρών αφού ενισχύουν την διούρηση

4.Σωματική άσκηση 

Τα επίπεδα αντοχής του οργανισμού μειώνονται με την έλλειψη άσκησηςς.

Επίσης  μειώνονται τα επίπεδα των ορμονών του στρες (αδρεναλίνη, κορτιζόλη) τις οποίες στα δύσκολα χρόνια μας με το χρόνιο άγχος ο οργανισμός μας παράγει σε μεγάλες ποσότητες.

Με την άσκηση “ξεσπάμε” και εκτονώνουμε την ένταση και την εσωτερική μας πίεση. Ο οργανισμός μας τονώνεται, εκφράζεται παράγοντας τις ενδορφίνες, που είναι τα φυσικά παυσίπονα του σώματος.

Επίσης παράγει και την ντοπαμίνη που ανεβάζει τη διάθεση, την αισιοδοξία και την ψυχική αντοχή. Η ντοπαμίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής του εγκεφάλου που βοηθά στην λήψη αποφάσεων και στην θετική σκέψη.

Επιπρόσθετα, η φυσική άσκηση έχει μεγάλη επίδραση στην μείωση της αντίστασης στην ινσουλίνη, βασικό για όσους πάσχουν από μεταβολικό σύνδρομο , διαβήτη ή προ διαβήτη.

Είναι πολύ σημαντικό να μας αρέσει η άσκηση που κάνουμε, για αυτό διαλέγουμε αυτην που μας ταιριάζει

Αγαπητοί μου , έχουμε φτιαχτεί να κινούμαστε περισσότερο, να τρεφόμαστε κυρίως με ωμές τροφές και να είμαστε αισιόδοξο!

Ας μην ξεχνάμε ότι Άνθρωπος σημαίνει αυτός που κοιτάει προς τα πάνω ,αναζητεί αέρα, ουρανό και φως. Αυτός που αγαπά τη ζωή, την δικιά του ζωή και φροντίζει για αυτήν.

Αν νιώσεις πως το φως μέσα σου τελειώνει, μην ξεχνάς να κοιτάς προς τα πάνω. Άνθρωπος σημαίνει κοιτάω προς τα πάνω και δεν παγιδεύεται σε πηγάδια.

Σχετικά με τον δημιουργό

Σουζάνα Ριζγκάλα Διαιτολόγος / Διατροφολόγος