Dr Plus - Diatrofi

Άσκηση

Μια διαφορετική Χριστουγεννιάτικη ευχή…

Χριστούγεννα!

Η εποχή που το διαδίκτυο γεμίζει με άρθρα όπως «10 συμβουλές για fit Χριστούγεννα», ή «7 ασκήσεις για να μην πάρεις κιλά στις γιορτές» κλπ. Άραγε πόσες φορές ακόμα θα θελήσεις να διαβάσεις ένα άρθρο που σου θυμίζει να κάνεις καλό ζέσταμα, να προσέξεις την τεχνική των ασκήσεών σου, να μην αφήσεις την προπόνησή σου στη διάρκεια των εορτών και πόσες ακόμα αυτονόητες συμβουλές…αν ήδη γυμνάζεσαι συστηματικά! Αν όμως δεν γυμνάζεσαι συστηματικά τι είναι αυτό που θα σε κάνει να ξεκινήσεις; Να ξεκινήσεις ακόμα και μέσα σ’αυτή την δύσκολη περίοδο των εορτών.

Η αλήθεια είναι ότι και εγώ δυσκολεύτηκα αρκετά μέχρι να βρώ τι θα ήθελα να διαβάσεις από μένα. Λοιπόν η δική μου χριστουγεννιάτικη ευχή-συμβουλή είναι:

«Να μάθεις να διαχειρίζεσαι την ενέργειά σου…όχι τον χρόνο σου».

Στο τέλος της μέρας δεν σου έχει τελειώσει ο χρόνος αλλά η ενέργεια να ασχοληθείς με οτιδήποτε άλλο. Ξόδεψες όμως σοφά την ενέγειά σου; Και αν ναι τι έκανες για να την αναπληρώσεις;

Η διαθέσιμη ενέργειά σου έρχεται από τέσσερις βασικές πηγές.

Το σώμα, το συναίσθημα, τη σκέψη και το πνεύμα.

Η ανανέωσή τους γίνεται με διάφορες καθιερωμένες συμπεριφορές αλλά και με καθημερινά απλά τελετουργικά. Η δύναμη των τελετουργικών βρίσκεται στην αυτοματοποίηση θετικών συναισθημάτων. Η περίοδος των Χριστουγέννων είναι επίσης ένα τελετουργικό. Γίνεται κάθε χρόνο, την ίδια περίοδο και με τον ίδιο τρόπο. Αυτός είναι και ο λόγος που κανένας δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστος από το πνεύμα των Χριστουγέννων, ασχέτως με την πίστη του. Η κάθε μία από τις παραπάνω πηγές έχει διαφορετική επαναφόρτωση. Έχουν όμως και ένα κοινό τελετουργικό, αποδεδειγμένο και κοινώς αποδεκτό.

Το τελετουργικό αυτό είναι η κίνηση. Δοκίμασε να καθιερώσεις μια μικρή βόλτα πριν το πρωινό σου γεύμα, ή πριν τον βραδινό σου ύπνο ή κάποια συγκεκριμένη ώρα της μέρας σου. Τις πρώτες φορές θα αισθανθείς ότι μόλις φόρτωσες τον εαυτό σου με μια ακόμα ευθύνη. Στην συνέχεια όμως σου υπόσχομαι ότι θα γεμίσεις με τόση χαρά και διάθεση για αυτό που κάνεις που θα επισκιάσει οποιαδήποτε αρνητική εμπειρία έχεις.

Αν προσπαθήσεις να καθορίσεις την ποσότητα της κίνησης που πρέπει να κάνεις θα βρεθείς σε έναν κυκεώνα απόψεων που μπορεί και να σε αποτρέψουν να ξεκινήσεις.

Τα πράγματα είναι πιο απλά όμως. Οι άνθρωποι γυμνάζονται για πέντε λόγους:

  1. Λόγω δουλειάς
  2. Για λόγους υγείας
  3. Για αναψυχή
  4. Για διαγωνισμό
  5. Για την εξωτερική τους εμφάνιση

Οι άνθρωποι παλιότερα γυμνάζονταν λόγω δουλειάς, μιας οι χειρονακτικές εργασίες ήταν οι κυριότερες απασχολήσεις. Άλλωστε, όπως πολύ σωστά τονίζει ο φίλος και συνεργάτης Ευάγγελος Ζουμπανέας, πριν από 25-30 χρόνια δυσκολευόσουν να βρείς υπέρβαρο άνθρωπο μιας και ο πιο τεμπέλης έπρεπε να περπατήσει έναν μαραθώνιο (42 χλμ) την εβδομάδα για να ανταπεξέλθει απλά στην καθημερινότητά του. Στις μέρες μας είναι πιο δύσκολο κάποιος να καλύψει τις ανάγκες κίνησής του μόνο από τη δουλειά του.

Αντιθέτως αρκετοί εξαναγκάστηκαν για λόγους υγείας να κινούνται. Άλλοι για να μην χρειαστεί να τους το επιβάλλουν. Και οι μεν και οι δε πάντως με την συστηματική κίνηση αποφεύγουν πλείστα δεινά από μυοσκελετικά και καρδιαγγειακά προβλήματα.

Όσοι κινούνται για λόγους αναψυχής λογικά έχουν βρει τη χρυσή τομή των λόγων τους και έχουν καθιερώσει αυτό το τελετουργικό στην καθημερινότητά τους. Τέτοιοι άνθρωποι συνήθως ακόμα και όταν το πρόγραμμά τους υπερφορτώνεται προσπαθούν πάντα να ξεκλέψουν λίγο χρόνο για τον εαυτό τους.

Για διαγωνισμό ασκούνται συνήθως οι αθλητές. Αυτοί είναι μια πολύ συγκεκριμένη κατηγορία με πολλές απαιτήσεις. Οι απαιτήσεις αυτές βέβαια μπορεί να οδηγήσουν ακόμα και σε τραυματισμούς. Αυτή η κατηγορία κίνησης λοιπόν δεν είναι για όλους.

Τέλος ένα μεγάλο κομμάτι γυμνάζεται για λόγους εμφάνισης. Εδώ καλό θα ήταν να υπάρχουν ρεαλιστικοί στόχοι. Επίσης η ταυτόχρονη διατροφική παρακολούθηση είναι απαραίτητη σε αυτή την κατηγορία, για να υπάρχουν αξιόλογα αποτελέσματα.

Όπως καταλαβαίνεις η ποσότητα της κίνησης σου έχει να κάνει με σένα! Θα πρέπει να είναι τόση ώστε να καλύπτει τις απαιτήσεις σου. Βάλε την υγεία και την ασφάλειά σου σαν προτεραιότητα ότι κι αν αποφασίσεις να κάνεις. Έπειτα αποφάσισε ποιά μορφή άσκησης σου ταιριάζει ώστε να δημιουργήσεις ένα ισορροπημένο πρόγραμμα-τελετουργικό. Η διάρκεια και η επιμονή θα σου φέρουν όποιο αποτέλεσμα βάλεις για στόχο. Η ενέργειά σου θα γεμίζει και θα παραμένει σε καλά επίπεδα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Όπως πολύ σωστά είπε ο “Yogi” Berra, ένας παίκτης του μπέηζμπολ:

«Τα αποτελέσματα από την άσκηση έρχονται κατά 50% από τη φυσική κατάσταση και κατά 90% από την πνευματική προσήλωση στο στόχο σου».

Καλές γιορτές!

Σχετικά με τον δημιουργό

Θεόδωρος Σημάδης/ Καθηγητής Φυσικής Αγωγής

Καθηγητής Φυσικής Αγωγής, Personal Trainer, Group Exercise Trainer