Dr Plus - Diatrofi

Άσκηση

Παιδική Διατροφή & Άσκηση

Τώρα που πέρασε το Καλοκαίρι, θα αρχίσουμε σιγά-σιγά όλοι μας να ξαναμπαίνουμε σε πιο χειμωνιάτικους ρυθμούς, με λιγότερες βόλτες, εξόδους και διακοπές. Μαζί μας, θα μπουν σε ένα παρόμοιο ρυθμό και τα παιδιά μας, που εκτός από τη “ρουτίνα” των μαθημάτων, σχολείων, διαβασμάτων και φροντιστηρίων, τώρα είναι η καταλληλότερη στιγμή να μπουν και σε μια ανάλογη ρουτίνα όσον αφορά τη διατροφή τους και τη φυσική τους δραστηριότητα!

Βοηθήστε λοιπόν με τον τρόπο σας, να έχει το παιδί σας ένα όσο πιο σωστό καθημερινό διαιτολόγιο γίνεται, με μια τακτικότητα σε αριθμό και ώρες γευμάτων, πχ με την κλασσική πεντάδα γευμάτων ανά 3-4 ώρες, που αποτελείται από πρωινό – δεκατιανό – μεσημεριανό – απογευματινό – βραδινό. Αν θέλαμε να προσθέσουμε και χαρακτηρισμούς στην παραπάνω πεντάδα, θα μπορούσαμε να την αναφέρουμε ως αποτελούμενη από ένα καλό πρωινό, ένα σπιτικό δεκατιανό, ένα μαγειρευτό μεσημεριανό, ένα υγιεινό απογευματινό και ένα ελαφρύ βραδινό.

  • Η μεγάλη και πλούσια ποικιλία στη διατροφή του παιδιού σας είναι σημείο κλειδί, οπότε φροντίστε να εναλλάσσετε τα τρόφιμα που μπαίνουν στα ντουλάπια και στο ψυγείο σας. Επιλέγετε διαφορετικά ψάρια κάθε φορά, διαφορετικά φρούτα και λαχανικά (προτιμάτε τα εποχής), διαφορετικά όσπρια και δημητριακά, και γενικώς αποφύγετε το να ψωνίζετε πάνω-κάτω τα ίδια τρόφιμα κάθε φορά, ή το να μαγειρεύετε πάνω-κάτω τα ίδια φαγητά κάθε βδομάδα.
  • Για παιδιά που έχουν θέμα βάρους και επιδιώκουν την απώλεια του περιττού λίπους, προτιμήστε ημι-άπαχα γαλακτοκομικά (ή και άπαχα αναλόγως την ηλικία).
  • Επίσης αναλόγως τον στόχο που έχει το κάθε παιδί για το βάρος του (απώλεια, διατήρηση, αύξηση), θα πρέπει να ρυθμιστεί και η ποσότητα του φαγητού που καταναλώνει (πχ για απώλεια βάρους, θα πρέπει να μειωθεί η ποσότητα του φαγητού).
  • Μην ξεχνάτε το νερό και την επαρκή ενυδάτωση. Ειδικά σε παιδιά που αθλούνται (είτε συστηματικά είτε περιστασιακά), το νερό είναι βασικό συστατικό για μια υγιεινή διατροφή, και για την σωστή λειτουργία του σώματος και του οργανισμού ενός παιδιού.
  • Ο τρόπος μαγειρέματος που θα εφαρμόζετε θα πρέπει να ακολουθεί κάποιες βασικές αρχές, οι οποίες είναι: το να προσθέτετε πάντα κάποιου είδους λαχανικό κατά τη μαγειρική σας μέσα στο κάθε φαγητό, το να μειώσετε τα λιπαρά που χρησιμοποιείτε στην κάθε συνταγή (βούτυρο, ζωμό κρέατος, κύβους, κρέμα γάλακτος, κλπ), και τέλος το να αποφεύγετε τα πολλά τηγανιτά, τα έτοιμα ή προπαρασκευασμένα, και τα “απ’ έξω”.
  • Μην αφήνετε τα παιδιά να συνηθίζουν στα πολλά τρόφιμα και σνακ “απ’ έξω”, όπως είδη περιπτέρου, γλυκά, σοκολατοειδή, μπισκότα, σφολιατοειδή, είδη φούρνου, αλλαντικά, γαριδάκια, αναψυκτικά, κλπ. Προτιμήστε και προσπαθήστε να βρείτε χρόνο και διάθεση για να παρασκευάσετε τα δικά σας υγιεινά σπιτικά σνακ και γλυκά, που στην παρασκευή τους μπορούν να συμμετέχουν και τα ίδια τα παιδιά.

Πάνω απ’ όλα όμως, και αυτό θα το φωνάζουμε συνέχεια και μέχρι να το συνειδητοποιήσει ο κάθε γονέας, θα πρέπει να αποτελούμε εμείς οι ίδιοι ένα σωστό διατροφικό πρότυπο για το παιδί μας. Αν το παιδί δεν παραδειγματιστεί από τους ίδιους του τους γονείς, και αν δεν υιοθετήσει σωστές διατροφικές συνήθειες και πρακτικές μέσα στο ίδιο του το σπίτι, τότε αυξάνονται κατά πολύ οι πιθανότητες να παρασυρθεί από έναν μεγάλο αριθμό κακών επιρροών όπως φίλοι, τηλεόραση, διαφημίσεις, κλπ.

Η υιοθέτηση βέβαια σωστής διατροφικής συμπεριφοράς είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη όψη είναι η επαρκής (σε συχνότητα και διάρκεια) φυσική δραστηριότητα. Για ένα παιδί είναι εξίσου σημαντικά και τα δύο, και κανένας γονιός δεν θα πρέπει να αμελεί να παρέχει κάτι από αυτά τα δύο στα παιδί του.

Μιλώντας όμως για φυσική δραστηριότητα, δεν είναι ανάγκη να πηγαίνει το μυαλό μας μόνο στην πρώτη σκέψη, αυτή του γυμναστηρίου, αλλά στον τεράστιο αριθμό διαφορετικών αθλημάτων που μπορεί να συμμετέχει συστηματικά ένα παιδί, όπως κολύμβηση, ποδόσφαιρο, μπάσκετ, ποδηλασία, τένις, βόλεϊ, πολεμικές τέχνες, χορός, ή οποιαδήποτε άλλη μορφή άσκησης αρέσει και στο ίδιο το παιδί (ρωτήστε το, συζητήστε μαζί του).

Και φυσικά ο στόχος δεν είναι ο πρωταθλητισμός, αλλά η άσκηση και η αποφυγή ενός καθιστικού τρόπου ζωής που δυστυχώς για πολλά παιδιά στις μέρες μας περιλαμβάνει μόνο ένα γραφείο για διάβασμα, έναν καναπέ για τηλεόραση, μια καρέκλα για βιντεοπαιχνίδια, και ένα κρεβάτι για ύπνο.

Για ένα ακόμα πιο ολοκληρωμένο αποτέλεσμα, διαλέξτε ένα άθλημα/χόμπι που θα το εξασκείτε και εσείς οι ίδιοι μαζί με το παιδί σας, και που θα αποτελεί μια οικογενειακή δραστηριότητα, με κοινά οφέλη για όλους.

Καλή όρεξη στα τραπέζια σας και καλές επιτυχίες στο άθλημά σας!!

Μάνος Γιακουμάκης, Διαιτολόγος – Αθλητικός διατροφολόγος MSc. Διατροφική Αγωγή

2810 528595

Σχετικά με τον δημιουργό

Diatrofi.gr | Διαχειριστής

Από τη συντακτική ομάδα της επιστημονικής ομάδας Διατροφή. Σύντομα θα συμπληρωθούν τα συνολικά στοιχεία του δημιουργού.