Dr Plus - Diatrofi

Άσκηση

613-βάρη-και-διάδρομος-o-πόλεμος-των-κόσμων

Στο άκουσμα της λέξης “άσκηση” πολλοί από εμάς σκεφτόμαστε αυτόματα το γυμναστήριο. Μας διαφεύγει όμως πως με ένα απλό περπάτημα τα οφέλη για την υγεία μας θα είναι πολλαπλά! Οι πεζόδρομοι κα τα πάρκα ολοένα και πληθαίνουν σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας. Ευκαιρία λοιπόν να βάλουμε τα αθλητικά μας και να περπατήσουμε απολαμβάνοντας την φύση και τις ομορφιές των πόλεών μας αφού ζούμε και σε μια χώρα που οι καιρικές συνθήκες μας το επιτρέπουν για το μεγαλύτερο κομμάτι του χρόνου!

 

Λέγοντας περπάτημα δεν εννοούμε βέβαια το χάζεμα στις βιτρίνες ή το περπάτημα για να πάμε μέχρι την απέναντι καφετέρια! Μπορούμε να σχεδιάσουμε από το περασμένο βράδυ ή την προηγούμενη εβδομάδα σε ποιο κομμάτι της μέρας μας θα μπορούσαμε να εντάξουμε το περπάτημά μας. Ο προγραμματισμός είναι απαραίτητος γιατί με αυτόν τον τρόπο συνηθίζουμε τον εαυτό μας και τους γύρω μας ότι αυτή η ώρα είναι αφιερωμένη σε αυτό τον σκοπό.

Το περπάτημα όπως και κάθε είδους αερόβια άσκηση βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος, αφού διευκολύνει την μεταφορά οξυγόνου στους μύες και απομακρύνει ουσίες που ο οργανισμός μας δεν χρειάζεται όπως το γαλακτικό οξύ από τους μύες. Με αυτό τον τρόπο ενεργοποιείται η καύση υποδόριου λίπους. Επίσης ευνοεί και την αύξηση της μυϊκής μάζας. Όσο περισσότερη μυϊκή μάζα έχουμε, τόσο μεγαλύτερος θα είναι και ο βασικός μεταβολισμός μας σε κατάσταση  ηρεμίας. Με απλά λόγια δηλαδή θα καίμε περισσότερες θερμίδες ακόμα και όταν δεν κάνουμε άσκηση. Αυτό μπορεί να μας βοηθήσει και να επισπεύσει την απώλεια βάρους. Επίσης, μπορεί να μας βοηθήσει να καταφέρουμε  καλύτερο έλεγχο του βάρους μας εάν βρισκόμαστε σε φάση συντήρησης. Με την ενίσχυση των μυών του σώματος προστατεύονται οι σύνδεσμοί τους και γίνονται πιο εύκαμπτοι αποτρέποντας μικροτραυματισμούς, ραγίσματα ή σπασίματα. Παράλληλα η πρόσληψη οξυγόνου και η αυξημένη ένταση βοηθάει τους πνεύμονές μας να λειτουργούν καλύτερα.

Είναι πλέον ευρέως γνωστό πως η συσσώρευση λίπους γύρω από την κοιλιά είναι επικίνδυνη καθώς μας δείχνει προδιάθεση για διαβήτη τύπου 2 και καρδιαγγειακές παθήσεις. Με το περπάτημα πετυχαίνεται απώλεια πόντων από όλο μας το σώμα (και από την περιοχή της μέσης και της κοιλιάς) και πετυχαίνουμε την βελτίωση και ενίσχυση του καρδιακού τόνου. Επίσης, αυξάνουμε την ‘καλή’ μας χοληστερίνη (HDL) και μειώνουμε την ολική τιμή της χοληστερίνης.

Παράλληλα ενισχύουμε τα κόκαλα μας αποφεύγοντας ή βοηθώντας την καθυστέρηση παρουσίας της οστεοπόρωσης και των οστεοαρθρίτιδων που ταλαιπωρούν μεγάλο κομμάτι γυναικών αλλά και αντρών.

Ένα άλλο σημαντικό όφελος ιδιαίτερα για την εποχή που διανύουμε είναι η διαχείριση άγχους. Παράλληλα με την σωστή διατροφή είναι απαραίτητη μια μορφή άσκησης που θα μας βοηθήσει να χαλαρώνουμε και να καταπολεμάμε το καθημερινό άγχος και στρες που όλοι αντιμετωπίζουμε στις εργασίες μας. Το περπάτημα μειώνει την ένταση και την πίεση και με αυτό τον τρόπο είναι αποδεδειγμένο από πολλές έρευνες ότι μειώνεται η κατάθλιψη και βελτιώνεται ο ύπνος μας. Οι ορμόνες που εκκρίνονται με την άσκηση ονομάζονται ενδορφίνες και είναι γνωστές για την ιδιότητα που έχουν να βελτιώνουν την διάθεσή μας καθώς και την αναλγητική τους δράση. Μπορούμε να διαλέγουμε περιπάτους με εναλλαγή τοπίων και να επιλέγουμε ξεχωριστή διαδρομή για τον γυρισμό μας.

Ένα άλλο κομμάτι το οποίο ενδεχομένως να μην είναι ευρέως γνωστό είναι ότι το περπάτημα καθώς και όποια μορφή άσκησης βοηθάει στην ομαλότερη λειτουργία του εντέρου και με αυτό τον τρόπο αποφεύγεται και αντιμετωπίζεται η δυσκοιλιότητα.

Ας μην ξεχνάμε ότι η συγκεκριμένη μορφή άσκησης είναι ανέξοδη και μπορεί να βελτιώσει και τις κοινωνικές μας σχέσεις και επαφές. Την επόμενη φορά μπορούμε αντί να βρεθούμε για το καθιερωμένο καφεδάκι σε κάποια καφετέρια, να πάρουμε  τον χυμό μας και να πούμε τα νέα μας κάνοντας ένα περίπατο! Μπορούμε επίσης να αφήσουμε το αυτοκίνητο σπίτι για τις κοντινές διαδρομές ή εάν η εργασία μας είναι πολύ μακριά μπορούμε να κατέβουμε από το λεωφορείο 1-2 στάσεις νωρίτερα ή να παρκάρουμε το αυτοκίνητό μας λίγο πιο μακριά. Με αυτό τον τρόπο κάνουμε καλό στην υγεία μας, προστατεύουμε το περιβάλλον αλλά και γλιτώνουμε χρήματα από την βενζίνη που θα καταναλώναμε.

Σύμφωνα με τις περισσότερες μελέτες καλό είναι να αυξήσουμε σταδιακά το περπάτημα σε 3-5 φορές την εβδομάδα από 30 λεπτά την φορά για να έχουμε καλή υγεία. Ενώ στην αρχή μπορεί να δυσκολευτούμε λίγο ή να αισθανθούμε πως δεν αντέχουμε πολύ ώρα (ιδιαίτερα εάν έχουμε κάποια περιττά κιλά), θα δούμε πως μέρα με την μέρα το σώμα μας θα προσαρμόζεται  όλο και περισσότερο. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως για να δούμε ουσιαστικό αποτέλεσμα από το περπάτημα πρέπει να είμαστε πιστοί σε αυτό σε μακροχρόνια βάση. Εντάσσοντάς το στην καθημερινότητά μας, θα έρθει η στιγμή που θα το περιμένουμε με ανυπομονησία και βέβαια βλέποντας τα αποτελέσματα στο σώμα μας και στην γενικότερη υγεία μας θα έχουμε κίνητρο να μην το σταματήσουμε.  Απαραίτητη είναι η επαρκής ενυδάτωση πριν, κατά την διάρκεια, καθώς και μετά τον περίπατό μας, οπότε φροντίζουμε να έχουμε πάντα νερό μαζί μας!

Καλές βόλτες λοιπόν!

Σχετικά με τον δημιουργό

Diatrofi.gr | Διαχειριστής

Από τη συντακτική ομάδα της επιστημονικής ομάδας Διατροφή. Σύντομα θα συμπληρωθούν τα συνολικά στοιχεία του δημιουργού.