Dr Plus - Diatrofi

Lifestyle Άσκηση

Τελικά ποιά είναι η καλύτερη γυμναστική;

gimnastiki

Σημαντική αλλά ξεχασμένη, κάπου εκεί ανάμεσα στο τρέξιμο της καθημερινότητας στα βιντεοπαιχνίδια, στα κινητά τηλέφωνα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ο λόγος για τη γυμναστική – άσκηση – κίνηση, της οποίας η ανάγκη είναι επιτακτική, αλλά η έλλειψη χρόνου και διάθεσης σε συνδυασμό με τον σύγχρονο τρόπο ζωής δεν την αφήνει να γίνει μέρος της καθημερινότητας τόσο των ενηλίκων όσο και των παιδιών.

Τα οφέλη της άσκησης

 Με τον όρο άσκηση νοείται η φυσική δραστηριότητα πέραν των συνηθισμένων καθημερινών δραστηριοτήτων.

Φυσικά και έχει μόνο πλεονεκτήματα και κανένα μειονέκτημα. Τα οφέλη της, σωματικά και ψυχολογικά, φαίνονται παρακάτω :

  • Αύξηση ενεργειακής δαπάνης του οργανισμού
  • Μείωση άγχους, μελαγχολίας και κατάθλιψης
  • Διατήρηση του βάρους σε φυσιολογικά επίπεδα και πρόληψη μελλοντικής αύξησής του
  • Ανάπτυξη και συντήρηση υγιών οστών, μυών και αρθρώσεων
  • Καλύτερη απόδοση των παιδιών στο σχολείο
  • Βελτίωση φυσικής κατάστασης, αύξηση αντοχής και δύναμης
  • Ανάπτυξη υγιούς καρδιαγγειακού συστήματος
  • Καλύτερη στάση σώματος, προαγωγή ελαστικότητας, συντονισμού και ελέγχου των κινήσεων
  • Κοινωνικοποίηση
  • Μείωση της εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων όπως η παχυσαρκία, ο σακχαρώδης διαβήτη, η υπέρταση
  • Υιοθέτηση υγιεινότερων διατροφικών συνηθειών
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων, βελτίωση αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης
  • Βελτίωση του μεταβολισμού και της φυσικής κατάστασης

Συνέπειες από την διακοπή της άσκησης

 Στην πλειονότητα των περιπτώσεων η άσκηση αντιμετωπίζεται σαν καταναγκαστικό έργο. Δεν αποτελεί μέρος του τρόπου ζωής γι’ αυτό και εύκολα διακόπτεται.

Οι συνέπειες της διακοπής της φαίνονται παρακάτω:

  1. Αύξηση σωματικού βάρους κατά 1.7%
  2. Αύξηση ολικής χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων κατά 3.7% και 18% αντίστοιχα
  3. Μείωση HDL χοληστερόλης κατά 3.6%
  4. Ελάττωση αντοχής κατά 6.7%
  5. Απώλεια μυϊκής δύναμης κατά 10% – 16%

Τα τελευταία χρόνια το κοινό έχει κάνει μια μεγάλη στροφή. Αυτό φάνηκε από το ολοένα και μεγαλύτερο πλήθος ατόμων, που αποφασίζει να πάρει μέρος στους μαραθώνιους δρόμους που οργανώνονται κατά καιρούς.

Γυμνάζεται περισσότερο σχεδόν ανέξοδα. Περπατάει, κάνει ποδήλατο, γιατί αντιλαμβάνεται τα οφέλη που προσφέρει η άσκηση στον οργανισμό.

Οφέλη της άσκησης στο καρδιαγγειακό σύστημα

 Ο μεγαλύτερος μυς του σώματος είναι η καρδιά.

Λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής με ότι αυτό συνεπάγεται, η καρδιά είναι πολύ εύκολο να ασθενήσει μιας και δε «γυμνάζεται» επαρκώς.

Εκτός από το μυϊκό σύστημα η άσκηση βοηθάει και στην ενδυνάμωση της καρδιάς. Έχει στόχο τη μείωση των παραγόντων κινδύνου που συνδέονται με τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Πιο συγκεκριμένα :

  • Ελαττώνει τα λιπίδια που προκαλούν τη δημιουργία αθηρωματικών πλακών
  • Μειώνει την αρτηριακή πίεση, τη χοληστερόλη και το σάκχαρο του αίματος
  • Αυξάνει την παράπλευρη κυκλοφορία. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η άσκηση κάνει «φυσικό bypass», μιας και αναπτύσσονται νέες, υγιής αρτηρίες όταν υπάρχουν αυξημένες απαιτήσεις σε οξυγόνου από τον οργανισμό
  • Εμποδίζει τη δημιουργία θρόμβων στα αγγεία, προστατεύοντας τον οργανισμό από καρδιακά και εγκεφαλικά επεισόδια
  • Αυξάνει το προσδόκιμο επιβίωσης

Μπορούν οι γονείς να κινητοποιήσουν τα παιδιά τους για να γυμναστούν;

 Η μειωμένη φυσική δραστηριότητα συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση της παιδικής παχυσαρκίας. Σχεδόν το 80% των παιδιών, δεν ασκείται σε καθημερινή βάση.

Δεν θα μπορούσε όμως, να γίνει και διαφορετικά όταν οι γονείς δεν φροντίζουν να δίνουν τέτοια ερεθίσματα. Μελέτη έδειξε ότι, όταν οι γονείς συμμετέχουν σε δραστηριότητες μαζί με τα παιδιά τους, τα βοηθάνε σημαντικά να αποκτήσουν ένα πιο δραστήριο τρόπο ζωής.

Περιορισμός των κακών συνηθειών

Αρχικά, θα ήταν χρήσιμο να περιορίσετε συνήθειες όπως η παρακολούθηση τηλεόρασης και η ενασχόληση με τον υπολογιστή.

Μελέτη υποστηρίζει ότι τα παιδιά που βλέπουν τηλεόραση πάνω από δύο ώρες καθημερινά έχουν 30% μεγαλύτερη πιθανότητα να γίνουν παχύσαρκα, ενώ για κάθε μία, επιπλέον ώρα παρακολούθησης η πιθανότητα αυτή αυξάνεται κατά 12%.

Αφήστε την καθιστική ζωή στην άκρη και ωθήστε το παιδί σας σε εξωσχολικές δραστηριότητες που το ίδιο προτιμά π.χ. βόλεϊ, μπάσκετ, χορός.

Το ποδήλατο, οι βόλτες, τα παιδικά παιχνίδια (κρυφτό, κυνηγητό) αποτελούν εξαιρετικές ευκαιρίες για δράση. Θυμηθείτε ότι τα παιδιά είναι πολύ εύκολο να σας μιμηθούν, επομένως βοηθήστε τα να σας αντιγράψουν.

Τα ομαδικά αθλήματα και οι αερόβιες ασκήσεις όπως το ποδόσφαιρο και το ποδήλατο μπορούν να γίνονται τρεις έως πέντε φορές την εβδομάδα. Δύο έως τρεις φορές την εβδομάδα καλό θα ήταν να πραγματοποιούνται δραστηριότητες ευλυγισίας και δύναμης όπως το μπαλέτο και το καράτε. Η καθιστική ζωή πρέπει να αποφεύγεται!

Η καλύτερη δραστηριότητα είναι αυτή που αρέσει περισσότερο στο παιδί. Αυτή που το διασκεδάζει, το κάνει να γελάει και να περνάει όμορφα.

Επιλέξτε τον τύπο της άσκησης σύμφωνα με το φύλο, την ηλικία, τη φυσική κατάσταση και τη συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού σας. Μεγαλώστε υγιή παιδιά στηριζόμενοι στην σωστή και ισορροπημένη διατροφή και στη συστηματική δραστηριότητα.

Συχνότητα και είδος άσκησης – γυμναστικής

 Θα ήταν χρήσιμο μικροί και μεγάλοι να ασκούνται καθημερινά. Η γενική σύσταση αναφέρεται σε 30 λεπτά καθημερινής, ελαφριάς έντασης άσκηση.

Απλές δραστηριότητες όπως το περπάτημα μέχρι το σχολείο ή τη δουλειά, το τρέξιμο, η ποδηλασία είναι εύκολο να πάρουν θέση μέσα στη μέρα σας.

Τελικά ποιά είναι η καλύτερη γυμναστική;

Είναι γεγονός πως η χώρα μας  βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης σε σωματική άσκηση και σωματική δραστηριότητα στην Ε.Ε. Μια χώρα μεσογειακή. Με ηλιοφάνεια το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου και με την μεσογειακή διατροφή να εξυμνείται από όλους τους διεθνείς οργανισμού υγείας. Μα, πώς είναι δυνατόν;

Είναι δυνατόν γιατί έχει χαθεί η ουσία της έννοιας καλύτερη γυμναστική.

Μια έννοια η οποία είναι συνυφασμένη μόνο με την καλύτερη υγεία και την καλύτερη φυσική κατάσταση. Η καλύτερη γυμναστική είναι αυτή που μειώνει την νοσηρότητα και την θνητότητα. Οποιοδήποτε άλλο σενάριο σύντομα κουράζει και εγκαταλείπεται.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε πως είμαστε φτιαγμένοι για να ασκούμαστε και να βρισκόμαστε σε κίνηση. Η αδράνεια δεν ταιριάζει στα γονίδια μας.

Βρείτε αφορμές για κίνηση στην καθημερινότητά σας. Χτίστε κάθε μέρα ένα σκαλοπάτι, το οποίο θα σας φέρει πιο κοντά στην ευεξία, στην καλύτερη διάθεση, στα καλύτερα επίπεδα ενέργειας. Δυναμώστε ώστε να φτάσετε στον τελικό σας στόχο.

Σχετικά με τον δημιουργό

Μαρία Παναγιωτοπούλου / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος