Dr Plus - Diatrofi

Ψυχολογία

Πως το στρες μπορεί να μας παχύνει;

Στις μέρες μας όλο και περισσότεροι άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με το στρες. Ο έντονος και γρήγορος τρόπος ζωής σε συνδυασμό με το άγχος να τα προλάβουμε όλα σε περιορισμένο χρονικό διάστημα δημιουργούν συνθήκες στρεσογόνες οι οποίες επηρεάζουν αρνητικά την υγεία μας.

Τι είναι όμως το στρες;

Το στρες είναι μια αντίδραση σε διάφορες καταστάσεις και γεγονότα. Για τους περισσότερους από εμάς είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, ενώ ο κάθε άνθρωπος αντιλαμβάνεται και αντιμετωπίζει διαφορετικά μια στρεσογόνο κατάσταση.

Όλοι μας είμαστε φτιαγμένοι ώστε να μπορούμε να διαχειριστούμε το στρες, ωστόσο τα γονίδια παίζουν σημαντικό ρόλο και έτσι η ικανότητα αντιμετώπισης του επιπλέον στρες διαφέρει από άτομο σε άτομο.

Τι γίνεται λοιπόν στο σώμα μας όταν αγχωνόμαστε;

Όποτε το σώμα μας βιώνει διάφορες καταστάσεις άγχους συμπεριλαμβανομένης και μιας ποιοτικά κακής διατροφής απελευθερώνει ορμόνες.Κατά τη διάρκεια έντονου στρες το σώμα μας απελευθερώνει αδρεναλίνη και αμέσως μετά κορτιζόλη και DHEA προκειμένου να μειωθούν τα επίπεδα αδρεναλίνης και να διατηρηθεί η δύναμη και η αντοχή. Το γεγονός αυτό μας ωθεί στο να βιώσουμε έντονα το αίσθημα της πείνας και της κόπωσης.

Εφ’ όσον το στρες και η πίεση συνεχίζεται και τα υψηλά επίπεδα κορτιζόλης στο αίμα παλεύουν ν’ αυξήσουν τα επίπεδα της γλυκόζης στο φυσιολογικό, η κούραση και η χαμηλή ενέργεια σε συνδυασμό με το έντονο αίσθημα της πείνας συνεχίζονται. Δυστυχώς λίγοι από εμάς επιλέγουμε ένα υγιεινό σνακ για να κατευνάσουμε την πείνα αυτή. Οι περισσότεροι καταφεύγουμε σε επεξεργασμένα, λιπαρά σνακ χωρίς θρεπτικά συστατικά προκαλώντας στην ουσία μια σχέση εξάρτησης από τα τρόφιμα αυτά. Αυτή η κατάσταση λοιπόν μας ωθεί στο να τσιμπολογάμε όλη τη μέρα σνακ και γλυκίσματα γεμίζοντας πρόσκαιρα το αίσθημα που νιώθουμε και φορτώνοντας με περιττές θερμίδες τον οργανισμό μας.

Το στρες επίσης σχετίζεται και με τον εγκέφαλο. Όταν αγχωνόμαστε τρώμε περισσότερο και αυτό έχει άμεση σχέση με τον εγκέφαλο. Η τροφή διεγείρει τα κέντρα αμοιβής στον εγκέφαλο. Τα κέντρα αυτά είναι ίδια για κάθε είδους ευχαρίστηση συμπεριλαμβανομένου του τσιγάρου, του αλκοόλ κλπ. Έτσι όταν είμαστε πιεσμένοι και στρεσαρισμένοι παρηγορούμε τον εαυτό μας με την τροφή φορτώνοντας με περιττές θερμίδες το σώμα μας.

Ο σημερινός τρόπος ζωής και το έντονο lifestyle σχετίζεται με περισσότερο τυποποιημένα και ποιοτικά υποβαθμισμένα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες , ζάχαρη και λιπαρά τα οποία δρουν στιγμιαία σαν αγχολυτικά αλλά στην ουσία είναι βόμβες θερμίδων και τα οποία μας οδηγούν με μαθηματικά ακρίβεια σε μεταβολικό σύνδρομο το οποίο είναι ο κύριος υπαίτιος της παχυσαρκίας.

Η διατροφική παρέμβαση μπορεί να βοηθήσει τα άτομα να διαχειριστούν περισσότερο αποτελεσματικά την καταπόνηση του σώματος από το στρες. Εκτός όμως από τη διατροφική παρέμβαση και τα τυχόν συμπληρώματα διατροφής, είναι σημαντικό να αντιμετωπιστούν και οι παράγοντες του τρόπου ζωής που μας οδηγούν σε στρεσογόνες καταστάσεις. Γι’ αυτό λοιπόν αλλάζουμε διατροφικές συνήθειες και τρόπο σκέψης προκειμένου να έχουμε καλύτερη υγεία και ζωή.

Πηγή: National Centre For Eating Disorders – Κέντρο Εκπαίδευσης & Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ

‘Nutritional Interventions for Eating Disorders’

Delivered by Jane Nodder, Nutriworks

In association with the

National Centre for Eating Disorders (NCFED)

Nutriworks 2007

Σχετικά με τον δημιουργό

Νάντια Δεληγιάννη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Η Νάντια Δεληγιάννη γεννήθηκε και ζει στον Βόλο. Είναι πτυχιούχος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος του Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης (ΑΤΕΙΘ), με μεταπτυχιακές σπουδές και εξειδίκευση στη Διατροφική και Ψυχολογική Αντιμετώπιση Διαταραχών (Master Practitioner in Eating Disorders & Obesity - Εθνικός Οργανισμός για τις Διατροφικές Διαταραχές της Μεγάλης Βρετανίας – NCFED ). Αυτό της έχει δώσει την δυνατότητα να μπορεί να αντιμετωπίσει διατροφικά και Ψυχολογικά Διαταραχές όπως η νευρική ανορεξία, η νευρική βουλιμία και η ψυχογενής παχυσαρκία . Επιπλέον έχει παρακολουθήσει πλήθος συνεδρίων που αφορούν στην παιδική παχυσαρκία και την αθλητική διατροφή ενώ η ίδια έχει μιλήσει για την παιδική αθλητική διατροφή .Έχει αρθρογραφήσει σε τοπικά περιοδικά και εφημερίδες (Thessaliki press, Εφημερίδα Ταχυδρόμος). Παράλληλα είναι επιστημονική συνεργάτης στον τοπικό αθλητικό σύλλογο ενόργανης γυμναστικής ‘’Ιάσων’’ καθώς και στο γυμναστήριο Gym way. Έχει συμμετάσχει σε ομιλίες σε σχολεία καθώς και στην ημερίδα της Κοιν.Σ.Επ. με θέμα: «Ένταξη, Προσβασιμότητα, Παραγωγικότητα ΑμεΑ» όπου μίλησε για τη συμαντικότητα της διατροφής σε Άτομα με Αναπηρία. Είναι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος και διατηρεί γραφείο στο Βόλο από το 2014 όπου παρέχει ανάλυση σύστασης σώματος και εξατομικευμένα προγράμματα για αύξηση και απώλεια βάρους σε φυσιολογικές και παθολογικές καταστάσεις, διατροφικές διαταραχές, διατροφή αθλητών, διατροφή παιδιών και εφήβων, εγκυμοσύνη και θηλασμό.