Πεπτικό Ψυχολογία

Ψυχοβιοτικά: ο νέος όρος, λύση κατά του άγχους και του στρες.

Είναι δύσκολο να πιστέψουμε το πως η ζύμωση των βακτηρίων στην εντερική χλωρίδα μπορεί να μειώσει τα επίπεδα του στρες , να βελτιώσει την διάθεση μας, ακόμα και να καταπολεμήσει το άγχος και τα πρώτα στάδια της κατάθλιψης. Πληθώρα ερευνών όμως έρχονται να αποδείξουν ακριβώς αυτό, δηλαδή πως με την κατανάλωση συγκεκριμένων ψυχοβιοτικών μπορούμε να συμμετέχουμε ενεργά και σκόπιμα στις γενικότερες εγκεφαλικές λειτουργίες που επηρεάζουν την καθημερινότητά μας.

  • Τι είναι τα προβιοτικά.

 Τα προβιοτικά είναι μη παθογόνοι ζωντανοί μικροοργανισμοί συνήθως βακτήρια που ζουν στην εντερική χλωρίδα. Δεν επηρεάζονται από το όξινο περιβάλλον του στομάχου καταπολεμώντας τα παθογόνα βακτήρια που βρίσκονται σε αυτό βοηθώντας έτσι την ομαλή και σωστή λειτουργία της πέψης. Γενικότερα έχουν ευεργετική λειτουργία για τον οργανισμό καταπολεμώντας τις φλεγμονές του εντέρου.

 

  • Ψυχοβιοτικά.

Το 2013, ο όρος ψυχοβιοτικά έκανε την εμφάνιση του καθώς έπειτα από πολύχρονες μελέτες φάνηκε ότι συγκεκριμένες ομάδες προβιοτικών μπορούν να επηρεάσουν την ψυχολογική διάθεση του ανθρώπου, να ρυθμίσουν τα επίπεδα του στρες και του άγχους και να συμβάλλουν στην καταπολέμηση της κατάθλιψης και άλλων ψυχιατρικών καταστάσεων.

 

  • Τρόποι δράσης ψυχοβιοτικών.

Με την ζύμωση της συγκεκριμένης ομάδας προβιοτικών στην εντερική χλωρίδα, εκκρίνονται μόρια με νευροενεργές ικανότητες όπως το γ-αμινοβουτυρικό οξύ, η σεροτονίνη και οι κατεχολαμίνες τα οποία μέσω των νευροδιαβιβαστών εκπέμπουν σήματα στον εγκέφαλο και επηρεάζουν την λειτουργία του και κατά συνέπεια την διάθεση μας.

Επίσης δρουν στο νευρικό σύστημα που περιλαμβάνει τις κύριες εγκεφαλικές λειτουργίες αλλά και τα επίπεδα αδρεναλίνης του οργανισμού, ένα σύστημα που είναι γνωστό ως άξονας υποθαλάμου υπόφυσης επινεφριδίων . Το συγκεκριμένο νευροενδοκρινικό σύστημα σε περιόδους που ο οργανισμός βιώνει καταστάσεις υψηλού στρες και άγχους γίνεται δυσλειτουργικό με αποτέλεσμα ορμόνες που έχουν να κάνουν με την διάθεση όπως η κορτιζόλη και πληθώρα άλλων να παρεμποδίζονται.

Τέλος ένας ακόμη τρόπος που λειτουργούν τα ψυχοβιοτικά είναι μέσω της αντιφλεγμονώδης δράσης. Χρόνιες φλεγμονές στο σώμα αλλά και στον εγκέφαλο είναι υπεύθυνες για ψυχικές διαταραχές και ασθένειες οι οποίες μπορούν εν μέρει να καταπολεμηθούν με την κατανάλωση συγκεκριμένων ψυχοβιοτικών.

 

  • Ποια προβιοτικά ορίζονται και ως ψυχοβιοτικά(έρευνα).

Τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα μετά από το 2012, όλο και περισσότερες έρευνες διεξάγονται με στόχο να ορίσουν εκείνες τις ομάδες προβιοτικών που μπορούν να συμβάλουν στην ψυχολογία και στην καταπολέμηση ψυχικών διαταραχών του ανθρώπινου οργανισμού.

Το 2014 πραγματοποιήθηκε κλινική μελέτη σε ανθρώπους που αντιμετώπιζαν υψηλό στρες και άγχος. Στην ομάδα Α χορηγήθηκαν προβιοτικά που περιείχαν : οξεόφιλο γαλακτοβάκιλο και μπιφιδοβακτήριο, ενώ στην ομάδα Β χορηγήθηκαν κοινώς χρησιμοποιούμενα χάπια για τέτοιες περιπτώσεις. Έπειτα από οχτώ εβδομάδες η Α ομάδα των προβιοτικών σημείωσε σαφή βελτίωση σε ειδικά τεστ που τους παρείχαν τα οποία μετρούσαν την ψυχολογική και ψυχική κατάσταση . Επίσης οι φλεγμονές του σώματος είχαν καταπολεμηθεί αισθητά ενώ υπήρχε και σημαντική αύξηση της γλουταθειόνης, οργανικής χημικής ένωσης  με σημαντική αντιοξειδωτική δράση.

Επιπρόσθετα σε κλινικές μελέτες διαπιστώθηκε ότι η χορήγηση προβιοτικών, σε υγιείς ανθρώπους, που περιέχουν Lactobacillus helveticus R0052 και Bifidobacterium longum R0175 μπορούν με την συστηματική χορήγηση και κατανάλωση σε διάστημα 30 ημερών συν τοις άλλοις να έχουν θετικά αποτελέσματα στην διαχείριση του άγχους , του στρες και γενικότερα στην ψυχολογία και διάθεση του οργανισμού.

Ο φυτογαλακτοβάκιλος (Lactobacillus plantarum) , φαίνεται ότι αυξάνει σε ικανοποιητικό βαθμό τα επίπεδα ντοπαμίνης , μίας απλής οργανικής ουσίας που δρα ως νευροδιαβιβαστής στον εγκέφαλο, αλλά και  τα επίπεδα σεροτονίνης πού επίσης σχετίζεται με τον παράγοντα της ψυχολογικής διάθεσης του ανθρώπου .

Τέλος οργανισμοί που πάσχουν από σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ( irritable bowel syndrome) , είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν αυξημένο άγχος και στρες . Έρευνες υποδεικνύουν τους γαλακτο-ολισακχαρίτες ως μέρος της λύσης, καθώς έπειτα από μελέτη η συστηματική κατανάλωση για 4 εβδομάδες μπορεί να επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.

 

  • Προμήθεια

Κύρια πηγή κατανάλωσης ορίζονται τα γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το γιαούρτι και το κεφίρ, αλλά και η μαύρη σοκολάτα, το ξινολάχανο, το τουρσί και το ψωμί. Επίσης πιο εξειδικευμένα μπορούμε να τα βρούμε σε φυσικά συμπληρώματα , η δοσολογία ωστόσο και το διάστημα κατανάλωσης συμπληρωμάτων θα πρέπει πάντα να ορίζεται από ειδικό υγείας.

 

  • Σύνοψη

Γενικότερα οι μελέτες αυτές δείχνουν ότι συγκεκριμένα τα προβιοτικά πέρα από τις γνωστές λειτουργίες που επιτελούν στον οργανισμό μπορούν να μας προσδώσουν και άλλα οφέλη εξίσου σημαντικά. Ο σχετικά νέος όρος των ψυχοβιοτικών που έχει τελευταία μπει στον κλάδο της υγείας αν και βρίσκεται σε σχετικά πρώιμο στάδιο δείχνει με την πάροδο του χρόνου και με τις συνεχείς έρευνες ότι θα  απασχολήσει όλο και περισσότερο τόσο τον κλάδο της διατροφής όσο και αυτόν της ψυχιατρικής.

 

πηγές:

psycologytoday.com

University of Missouri

independet.ie

universityhealthynews.com

 

 

 

 

Σχετικά με τον δημιουργό

Βασίλης Παυλίδης- Σπουδαστής Διαιτολογίας- Διατροφής ΑΤΕΙ

Σπουδαστής στο τμήμα διατροφής και διαιτολογίας στο Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης (Α.Τ.Ε.Ι.Θ).
Προπονητής αντισφαίρισης (tennis)

Ο Παυλίδης Βασίλης γεννήθηκε στην Πτολεμαΐδα , στις 15 Αυγούστου του 1990. Αποφοίτησε με άριστα από το 1ο γενικό λύκειο Πτολεμαΐδας και ακολούθησε τις σπουδές στο Α.Τ.Ε.Ι.Θ ως διαιτολόγος – διατροφολόγος. Ασχολείται ενεργά με την προσωπική συμβουλευτική στο κλάδο της διατροφής.
Υπήρξε αθλητής της αντισφαίρισης και πλέον προπονητής, σε παιδιά εφήβους και ενήλικες, παρέχοντας παράλληλα συμβουλές και προγράμματα διατροφής τόσο σε αθλητές όσο και σε μη αθλητές.
Είναι ιδρυτικό μέλος του ομίλου αντισφαίρισης Λαγκαδά Θεσσαλονίκης που ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2011. Επίσης έχει συμμετάσχει σε διάφορα summer youth camps στη Θεσσαλονίκη ως διοργανωτής , σύμβουλος διατροφής και προπονητής tennis.

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ :
• Παχυσαρκία και διαβήτης τύπου 2.
• Διατροφή και μακροζωία.
• Η μεσογειακή διατροφή στις μέρες μας.
• Μαθαίνοντας στο παιδί τον κόσμο της άθλησης.
• Ψυχολογία και διατροφή στον χώρο της αντισφαίρισης.
• Αερόβια άσκηση : Αλλαγή ψυχολογίας και σωστή διατροφή.

Αρθρογράφος στις διαδικτυακές σελίδες: diatrofi.gr
athlisis.gr

e-mail: pavlidis.vasilios@gmail.com
Τηλ επικ.: 6980256157