Ψυχολογία

Πώς να πετυχαίνουμε περισσότερα… κάνοντας λιγότερα!

Αυτό το ενδιαφέρον θέμα φαίνεται να απασχολεί τους ειδικούς στην ευτυχία: έρευνες για το πώς να πετυχαίνουμε πολλά σε αυτή τη ζωή χωρίς να βιώνουμε εξουθένωση, εξάντληση και αρνητικά συναισθήματα έδειξαν οτι ο στόχος μας πρέπει να είναι η έξυπνη διαχείριση του χρόνου και ο σεβασμός στις ανάγκες του σώματος και του μυαλού μας. Εδώ, λοιπόν, εμπλέκονται τρεις μύθοι που έχουν πείσει σε μεγάλο βαθμό το σύγχρονο άνθρωπο.

Ο πρώτος μύθος έχει να κάνει με την υπεραπασχόληση. Η τάση του σύγχρονου ανθρώπου είναι να θεωρεί αναγκαίο, αξιοθαύμαστο και ευκταίο το να κάνει κανείς πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Οι νευροεπιστήμονες έχουν ήδη συμπεράνει οτι η έννοια του multitasking, κάνω πολλά, διαφορετικά πράγματα ταυτόχρονα, όχι μόνο δεν είναι ένδειξη υψηλών ικανοτήτων, αλλά ,στην ουσία, μειώνει την απόδοσή μας σε ο,τιδήποτε κάνουμε. Το μυαλό μας είναι ένα ικανότατο εργαλείο που δουλεύει καλύτερα (γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα), όταν ασχολείται με ένα θέμα τη φορά. Ακόμα, λοιπόν, κι αν μας φαίνεται “καλή ιδέα” να ξεκινήσουμε να μαγειρεύουμε και μαζί να βλέπουμε μία ταινία και να κάνουμε και μία λίστα για το ψώνια της επόμενης μέρας και να ρίξουμε μια ματιά τί γίνεται και στο facebook… Καλύτερα να το ξανασκεφτούμε: όσοι έχουμε εμπειρικά δοκιμάσει κάτι τέτοιο, μάλλον νηστικοί μείναμε, και εκείνη και την επόμενη μέρα, και χάσαμε και τη συνοχή της ταινίας.

Ο δεύτερος μύθος έχει να κάνει με το τη σύχρονη τάση να θεωρούμε το περισσότερο ως καλύτερο: περισσότερο φαγητό στο πιάτο του εστιατορίου καλύτερο το εστιατόριο! Περισσότερα τα παιγνίδια στο δωμάτιο του παιδιού, καλύτερη η ψυχική κατάσταση του παιδιού! Γνωρίζουμε όμως, πια, οτι συχνά κάτι λιγότερο είναι σαφώς και καλύτερο. Για παράδειγμα, αν φορέσουμε πολλά κοσμήματα, χάνεται η ομορφιά του στολισμού μας και δείχνουμε βαρυφορτωμένοι. Αν υπερβάλλουμε στα κομπλιμέντα σε φίλους μας, μοιάζουμε υποκριτικοί. Και αν πάρουμε πολλά ρούχα στο ταξίδι, θα κουβαλάμε αγκωμαχόντας τη βαλίτσα μας… Η συμβουλή εδώ των ειδικών είναι μάλλον να ακολουθήσουμε τη βασική οδηγία της… Φαρμακολογίας που συνιστά την Ελάχιστη Αποτελεσματική Δόση στη χρήση των φαρμάκων για την επίτευξη της υγείας: ποιά είναι η μικρότερη δόση που μπορούμε να έχουμε από την οποιαδήποτε δραστηριότητά μας, έτσι ώστε να πετυχαίνουμε το καλύτερο αποτέλεσμα; Για παράδειγμα, ποια μπορεί να είναι η ελάχιστη ενασχόλησή μου καθημερινά με την άσκηση, ώστε να είμαι σε καλή φυσική κατάσταση; Ποιά η “δόση” για διαλογισμό, για εργασία, για καθαριότητα σπιτιού, για ψώνια, για παιγνίδι, κλπ.

Ο τρίτος μύθος αφορά κυριολεκτικά στην αξία του τίποτα! Ενώ η τάση μας είναι να κάνουμε πολλές δουλειές, να παράγουμε συνεχώς και να αξιοποιούμε και τον ελάχιστο “ελεύθερο” χρόνο μας, μάλλον καταλήγουμε να μην έχουμε καθόλου ελεύθερο χρόνο! Νιώθουμε ενοχικά όταν δεν κάνουμε κάτι συγκεκριμένο και μάλιστα μία συγκεκριμένη δουλειά. Ωστόσο, έχει και αυτό το σημείο διερευνηθεί επιστημονικά και τα αποτελέσματα έδειξαν οτι ο εγκέφαλός μας έχει ανάγκη να κάνει κι αυτός διακοπές, να μην παράγει διαρκώς “εργασία”. Αντιθέτως, χρειάζεται κι αυτός να αφήνεται να χαλαρώνει, να χαζεύει και να ονειροπολεί. Έτσι, είναι καλό για το μυαλό μας μερικές φορές απλώς να κοιτάμε εξω από το παράθυρο στο λεωφορείο χωρίς να πρέπει να ελέγχουμε τα μηνύματά μας ή να τρώμε το απολαυστικό μας γεύμα χωρίς να πρέπει να κοιτάμε μία οθόνη.

Είναι σημαντικό να προσέχουμε τις ισορροπίες στην καθημερινότητα και στις σχέσεις μας. Έτσι θα νιώθουμε καλά και θα ενισχύουμε την ικανοποίησή μας από τη ζωή. Περισσότερες πληροφορίες πάνω στο θέμα μπορεί κανείς να βρει στο πολύ ενδιαφέρον βιβλίο της ερευνήτριας του πανεπιστημίου του  Berkeley, Dr Christine Carter, με τον τίτλο  The Sweet Spot: How to Accomplish More by Doing Less από τον εκδοτικό οίκο Balantine Books (2017).

Η Δρ Μαργαρίτα-Αγγελική Σχινά είναι Κλινική Ψυχολόγος που εργάζεται σε ιδιωτικό γραφείο ως ψυχοθεραπεύτρια στην Ελλάδα από το 2002. Ξεκινώντας από το 2010, διατελεί Επιστημονική Υπεύθυνη για το ΚΕΑΔΔ – Κέντρο Εκπαίδευσης & Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών, στα πλαίσια του οποίου εκπαιδεύει και εποπτεύει επαγγελματίες υγείας που εξειδικεύονται στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία.

Δείτε Περισσότερα για την αρθρογράφο Εδώ

 

Σχετικά με τον δημιουργό

Μαργαρίτα - Αγγελική Σχινά Κλινική Ψυχολόγος